Komarek dojezdil. Technické muzeum ho chce znovu zprovoznit
Porucha jen urychlila vyřazení Komarka z provozu. Bez ohledu na ni vozu v březnu končí technická způsobilost kotle.
Česká železnice přišla minulý víkend o jeden provozní historický unikát: parní motorový vůz M 124.001 Komarek. Vůz z roku 1903 měl o víkendu 9. a 10. října vozit cestující na trati Lužná – Krupá v rámci velkého setkání motorových vozů, místo toho se ale představil jen jako roztopený statický exponát.
Důvodem je porucha, která vůz potkala v pátek 8. října před cestou z chomutovského depozitáře Národního technického muzea (NTM) do Lužné, kam měl přijet vlastní silou. „Při plném provozním tlaku kotle došlo ke vzniku trhliny v trubce přehřívače, a tudíž k nedostatku páry pro jízdu vozidla,“ uvedla mluvčí NTM Jana Dobisíková.
Potřebná oprava by znamenala rozsáhlejší demontáž vozidla, a to až po vychladnutí stroje. „To nebylo z časových důvodů možné a znamenalo by zrušení přítomnosti Komarka na zásadní tematické železniční výstavě motorových vozů, kterou připravily České dráhy v Lužné,“ doplnila mluvčí. NTM se proto rozhodlo pro prezentaci stroje v neprovozním stavu s výrazně sníženým tlakem páry.
Zmíněná porucha přitom jen urychlila vyřazení Komarka z provozu. Bez ohledu na ni totiž parnímu motorovému vozu v březnu skončí technická způsobilost kotle. Muzeum přitom nadále s Komarkem počítá jako s provozním exponátem, má být jedním z hlavních taháků budoucí expozice na Masarykově nádraží.
„Jelikož Národní technické muzeum pokládá další zprovoznění tohoto 120 let starého vozu za nezbytné, počítá s provedením generálky kotle včetně předmětné trubky v termínu co nejkratším. Způsob opravy, výběr dodavatele a s tím spojené stanovení konečné ceny je ve fázi přípravy,“ sdělila Dobisíková.
Komarek byl vyroben v roce 1903. V roce 2006 byl po 59 letech zprovozněn, od roku 2011 stál, aby po další opravě znovu vyjel v roce 2017. Více se o něm lze dočíst například na stránkách Nadace Okřídlené kolo.