Kolik jsem prodělal s taxíky? To řeknu až na smrtelné posteli, říká Jančura
Radim Jančura odchází po více než čtyřech letech z byznysu s pražskou taxislužbou. Svoji společnost Tick Tack prodal největší pražské
Radim Jančura odchází po více než čtyřech letech z byznysu s pražskou taxislužbou. Svoji společnost Tick Tack prodal největší pražské taxislužbě Taxi Praha. V rozhovoru pro deník Zdopravy.cz vysvětluje, proč se nakonec rozhodl z oboru odejít.
Při pohledu do výsledků firmy mě napadá jako hlavní důvod její ztrátovost. Je to tak?
Je to jeden z důvodů. V posledních měsících eliminujeme vše, co generuje ztrátu, i když bychom dříve dali ještě větší šanci na to, aby se byznys překlopil do zisku. Proto teď rušíme některé autobusové linky, i když dříve bychom jim dali ještě šanci.
S čím to souvisí?
Jeden důvod je stále zákopová válka s FlixBusem. Nemají zjevně problém jezdit na řadě tras za poloviční ceny a je jim jedno, jakou ztrátu mají. Na to musíme také nějak reagovat. Druhý důvod jsou vlaky. Rosteme od 30 % a chceme dál expandovat a to znamená, že potřebujeme peníze na další rozvoj.
Taxíky pro vás byly ztrátové. Kde se stala chyba?
Nepodařilo se nám zatím dostat na úroveň počtu aut, při které bychom vydělávali. V Praze je potřeba alespoň 500 aut, my jsme na 200. Fixní náklady na dispečink jsou přitom stejné, jako když máte 100 nebo 500 aut. Naše taxíky tak budou pro Taxi Praha v podstatě okamžitě ziskové. Ale je třeba říci, že i my jsme se po letech také dostali konečně takřka na vyrovnané hospodaření. Ale taxislužba prostě pro ziskové podnikání musí mít větší rozsah.
Proč nebylo možné navýšit počty řidičů?
Nejsou. Měli jsme poměrně striktní podmínky, hodně jich u nás neprošlo, nepřijímali jsme například řidiče v exekuci.
Jednali jste o prodeji ještě s někým jiným?
V Praze není prakticky s kým jiným. Taxi Praha máme za slušnou firmu, která se na obor dívá podobným pohledem, jako my. Nedokáži si představit, že bychom to prodali třeba AAA Taxi. Zájem měl ještě jeden brněnský investor, ale nakonec jsme se nedohodli.
Mělo na rozhodování i to, co se v oboru děje? Velký nástup aplikací, Uberu?
Určitě. Trh prochází velkou změnou a osobně si myslím, že zejména menší taxislužby skončí nebo se spojí s velkými, držet dispečinky pro málo aut nebude udržitelné.
Kolik jste nakonec na taxících prodělali?
To po mě nechtějte vědět. To řeknu na smrtelné posteli.
Znamená pro vás nepovedená investice do taxíků nějaké poučení?
Určitě. Nikdy nemá smysl se pouštět do oboru, kde je možné se částečně pohybovat v šedé ekonomice. Taxíky jsou podobné, jako třeba restaurace před EET. Poctivé firmy, ale i spousta nepoctivých, podmínky nejsou stejné. Přesto věřím, že můj vstup do oboru přinesl alespoň částečné zlepšení služeb v oboru a zákazníci to vidí.
Jak budete s Taxi Praha dál spolupracovat?
TICK TACK a GREEN PRAGUE také zůstávají preferovanými partnery jak pro Student Agency, Orbix, tak pro klienty vlaků a autobusů RegioJet. Budeme je našim klientům dále aktivně nabízet jako nejtransparentnější taxislužbu s vysokým standardem služeb. Na tom se nic nemění.