Kolem Nové Paky roste nový obchvat, začíná stavba 423 metrů dlouhé estakády
Stavba za více než miliardu korun má být hotová v roce 2025.
Na obchvatu Nové Paky na Jičínsku stavbaři začínají budovat 423 metrů dlouhou estakádu nad údolím Štikovské rokle. Jde o nejdelší z 16 mostních objektů na obchvatu. Pro celou stavbu jde o důležitý milník, řekli novinářům představitelé Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) a stavební firmy Porr. Stavba obchvatu začala loni v září a zatím pokračuje podle plánu. Hotová by měla být do 25. července 2025.
Obchvat dlouhý 8,5 kilometru mimo město s 9000 obyvateli svede dopravu z frekventované silnice první třídy číslo 16, která je důležitou trasou ve směru z Prahy do Krkonoš. „Přes Novou Paku také směřuje doprava mezi závody automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi a ve Vrchlabí,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Příprava stavby obchvatu Nové Paky začala před více než 30 lety.
Zatím stavbaři na obchvatu dělali zejména zemní práce. U téměř všech mostních objektů již začali budovat základy. „U nejdelší estakády bude v úterý betonáž posledního základu, pak již půjdeme se stavbou nahoru. Počasí stavbařům přeje,“ řekl správce stavby z ŘSD Ivan Vrabec. Po dokončení budou auta po estakádě projíždět více než 30 metrů nad terénem.
Zahájení hlavních betonářských prací bude spojené s větší dopravní zátěží v Nové Pace, protože beton, ocelové výztuže a další materiál nejde na stavbu přepravit jinudy než přes město. „Na silnicích nižších tříd a na místních komunikacích se již nyní někde nevyhneme jejich dočasnému uzavření a objížďkám,“ uvedl k dopravním omezením vedoucí projektu z firmy Porr Jiří Pöschl.
Hlavní omezení příští rok
Hlavní dopravní omezení čeká řidiče na nynější silnici I/16 v létě roku 2024, až na ni budou stavbaři napojovat samotný obchvat. Na silnici by v té době měl být kyvadlový provoz. Jiná omezení na I/16, která nyní prochází přes město, by v souvislosti se stavbou obchvatu být neměla.
Stavbaři zahrnuje i mnoho přeložek inženýrských sítí. „V lokalitě Štikova se překládalo pět plynovodů,“ uvedl Pöschl. Na řadě míst stavbaři pracují v blízkosti domů. I proto součástí obchvatu bude 22 protihlukových stěn o délce 4,18 kilometru.
Obchvat ve směru od Jičína začne před Kumburským Újezdem a povede mezi Novou Pakou a novopackými částmi Heřmanice a Štikov. Zpět na silnici I/16 se napojí ve Vidochově.
Společnost Porr obchvat vybuduje za 1,31 miliardy korun bez daně. Cena je na úrovni 80 procent předpokladu, který před soutěží byl 1,63 miliardy korun. Do soutěže ŘSD podalo nabídky šest subjektů.
Silnice přes Novou Paku je místem častých dopravních nehod. Mezi kritická místa patří především zúžené silnice v úsecích mezi továrnou ZPA a podjezdem pod železniční tratí, mezi Komenského a Kotíkovou ulicí a ve čtvrti Vrchovina. Problémem je i nízký podjezd pod železniční tratí.
Po dokončení obchvatu bude silnice I/16 vedoucí přes město převedena mezi silnice třetí třídy, což umožní zakázat vjezd těžké tranzitní dopravy do města.