Kolejová atrakce Terstu se může vrátit. Úřad schválil zkušební provoz tramvají s lanovkou do Opiciny

Tramvaj v Opicině po osmi letech. Foto: Commune di TriesteTramvaj v Opicině po osmi letech. Foto: Commune di Trieste

Tramvaj nejezdí od roku 2016 kvůli nehodě.

Italské přístavní město Terst je po osmi letech blízko obnovení provozu na unikátní trati mezi centrem města a Opicinou. Na 5,2 kilometru vozidla překonávají výškový rozdíl přes 300 metrů jako tramvaj i jako lanovka.

Provoz na trati, která získala současnou podobu v roce 1928, je zastaven od nehody v roce 2016. Od té doby probíhaly debaty a později i práce na modernizaci jedné z kolejových atrakcí Terstu. Těsně před Vánoci oznámila terstská radnice, že italský drážní úřad Ansfisa vydal povolení ke zkušebnímu provozu.

Ten zatím probíhá bez cestujících. O návratu pravidelného provozu má rozhodnout dopravní podnik Trieste Trasporti. Mělo by k němu dojít v prvních měsících příštího roku.

Tramvaj je mimo provoz od roku 2016, kdy došlo k nehodě, při které došlo k poškození dvou vozů a zranění několika cestujících.

Trať spojuje náměstí Piazza Oberdan a Opicina. Zatímco spodní stanice je v nadmořské výšce 3 metry nad mořem, konečná je v 329 metrech, nejvýše položená zastávka Obelisco ve výšce 343 metrů nad mořem. Trať vznikla v roce 1902, v roce 1928 ale prošla zásadnějšími úpravami, kdy původní ozubnicovou část nahradila pozemní lanovka. Tramvaj je v této části vytahována či spouštěna.

Tramvaj byla jak turistickou atrakcí, tak i důležitým dopravním prostředkem pro místní dopravu. Namísto ní aktuálně jezdí náhradní autobusy.

Terst se v posledních letech stal oblíbenou destinací pro cesty vlakem i díky knize Jaroslava Rudiše Návod pro použití železnice, ve kterém popisuje jízdu vlakem Vídeň – Terst, v Terstu se odehrává i novela Trieste Centrale od stejného autora. O cestě do Terstu z Česka psal letos i autor tohoto textu, nové železniční spojení z Opiciny do Chorvatska využil letos také Aleš Petrovský.

Tagy Terst Tramvaj Terst - Opicina Trieste Trasporti
15 komentářů