Polský dopravce Koleje Dolnośląskie výrazně navýšil svoji objednávku na nové elektrické jednotky Pesa Elf2. Představenstvo firmy vlastněné Dolnoslezským vojvodstvím rozhodlo o nákupu dalších osmi jednotek.
Firma tak využila opce, kterou má ke smlouvě uzavřené v loňském roce. Tehdy dopravce u polského výrobce Pesa Bydhošť podepsala nákup pěti pětidílných jednotek, nakonec jich bude třináct.
O rozšíření nákupu informovala společnost na svém facebookovém profilu. „Jde o největší nákup v historii společnosti,“ uvedl dopravce. Celková hodnota zakázky tak stoupne na 355 milionů zlotých (2,13 miliardy korun).
Dopravce vlastněný Dolnoslezským vojvodstvím je pořídí částečně z investiční půjčky, část nákladů pokryje evropská dotace v rámci projektu „Dolnoslezská aglomerační železnice“. Dolnoslezské vojvodství tím chce dál zlepšit kvalitu cestování veřejnou dopravou. „Důrazně se zaměřujeme na železnici, protože jde o rychlou, bezpečnou a ekologickou dopravu. Nákup nových vlaků je důležitým prvkem naší strategie rozvoje osobní železniční dopravy,“ řekl při prvním nákupu Cezary Przybylski, maršálek Dolnoslezského vojvodství.
Pětidílné jednotky budou mít 8 dveří na každé straně, provozní rychlost bude až 160 km/h. Jednotky budou klimatizované, budou mít prostor pro vozíčkáře a jízdní kola. Pesa uvádí, že velkou pozornost věnovala designu interiéru: velká část prvků je vyrobena z eloxovaného hliníku. Vozidla budou také vybavena defibrilátory AED.
Prakticky shodné jednotky má u Pesy objednán také RegioJet pro provoz v Ústeckém kraji. Rozdíl bude jen v tom, že půjde o vícesystémová vozidla. Jejich dodávka bude mít zpoždění.
Nemalá paráda, hlavně ten interiér. 🙂
Jak se Vám líbí to čelo Elfů? Mě teda vůbec
Až na to čouhající spřáhlo je to pěkné.
Když někdo vymyslí skládací spřáhlo jako u tramvaje, které ale přenese tažné/tlačné síly 10x větší a stále bude možné ho rozložit za použití 1 lidské síly….
Do té doby to bez spřáhla nepůjde.
Možná myslel na pneumaticky zasouvací spřáhla a otevírací kryt. Otázka je, o kolik by to zvýšilo cenu jednotky a zda by ji chtěli akceptovat.
Hodně lidí je za samočinné spřáhlo vděčná. Furt lozit mezi nárazníky za každého počasí fakt zmáhá- to pak i ten design oželíte a většina cestujích vnímá vlak hlavně zevnitř.
A čelní maska bude ještě jiná ne?
„Prakticky shodné jednotky má u Pesy objednán také RegioJet pro provoz v Ústeckém kraji. Rozdíl bude jen v tom, že půjde o vícesystémová vozidla. Jejich dodávka bude mít zpoždění.“ – Regiojet objednal 100% nízkopodlažní vozidla na jakobsových podvozcích? Z toho co si vybavuji sám Jančura v podcastu říkal, že nechtěl standardní ELFY II, že je proti jacobsovým podvozkům a plná nízkopodlažnost není potřeba, že se v podstatě jedná o úplně novou konstrukci jen s víceméně stejným trupem.
Hlavně nevím, co by Jančura dělal s pětičlánkovými vozidly (jejichž interiér ale jinak na těch obrázcích vypadá docela přívětivě) – ta mohou mít smysl snad pro KD někde v okolí Vratislavi, ale těžko na osobních vlacích, které má Jančura propachtované v Ústeckém kraji a kde mají jezdit.
Když začal s Komárnem, taky tam mělo smysl jedno Desiro a jak to vypadalo po pár letech. Ale pro RegioJet budou ty objednaný jen dvoučlánkový.
Ne že bych nepřál úspěch Regiojetu a prosperitu Ústeckému kraji, ale kombinace Bratislava – Zitny ostrov a Ústí nad Labem – údolí Biliny jsou dost nesrovnatelné.
No coby, nasadil by je místo Plecháče + 4x Honecker. Ale to by musela být jiná soutěž a nejspíš i na jiné trati.