Zprávy

Koleje Dolnośląskie nakoupí další jednotky Pesa Elf2, původní objednávku více než zdvojnásobil

Nové jednotky Pesa Elf2 pro Koleje Dolnośląskie. Foto: KD
Nové jednotky Pesa Elf2 pro Koleje Dolnośląskie. Foto: KD
Dopravce nakonec odebere třináct nových jednotek, hodnota zakázky přesáhne dvě miliardy korun.

Polský dopravce Koleje Dolnośląskie výrazně navýšil svoji objednávku na nové elektrické jednotky Pesa Elf2. Představenstvo firmy vlastněné Dolnoslezským vojvodstvím rozhodlo o nákupu dalších osmi jednotek.

Firma tak využila opce, kterou má ke smlouvě uzavřené v loňském roce. Tehdy dopravce u polského výrobce Pesa Bydhošť podepsala nákup pěti pětidílných jednotek, nakonec jich bude třináct.

O rozšíření nákupu informovala společnost na svém facebookovém profilu. „Jde o největší nákup v historii společnosti,“ uvedl dopravce. Celková hodnota zakázky tak stoupne na 355 milionů zlotých (2,13 miliardy korun).

Dopravce vlastněný Dolnoslezským vojvodstvím je pořídí částečně z investiční půjčky, část nákladů pokryje evropská dotace v rámci projektu „Dolnoslezská aglomerační železnice“. Dolnoslezské vojvodství tím chce dál zlepšit kvalitu cestování veřejnou dopravou. „Důrazně se zaměřujeme na železnici, protože jde o rychlou, bezpečnou a ekologickou dopravu. Nákup nových vlaků je důležitým prvkem naší strategie rozvoje osobní železniční dopravy,“ řekl při prvním nákupu Cezary Przybylski, maršálek Dolnoslezského vojvodství.

Pětidílné jednotky budou mít 8 dveří na každé straně, provozní rychlost bude až 160 km/h. Jednotky budou klimatizované, budou mít prostor pro vozíčkáře a jízdní kola. Pesa uvádí, že velkou pozornost věnovala designu interiéru: velká část prvků je vyrobena z eloxovaného hliníku. Vozidla budou také vybavena defibrilátory AED.

Prakticky shodné jednotky má u Pesy objednán také RegioJet pro provoz v Ústeckém kraji. Rozdíl bude jen v tom, že půjde o vícesystémová vozidla. Jejich dodávka bude mít zpoždění.

Odebírat
Upozornit na
guest
12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Big Fat Fabulous Woman

Nemalá paráda, hlavně ten interiér. 🙂

Beny

Jak se Vám líbí to čelo Elfů? Mě teda vůbec

Jan

Až na to čouhající spřáhlo je to pěkné.

Jiří Kocurek

Když někdo vymyslí skládací spřáhlo jako u tramvaje, které ale přenese tažné/tlačné síly 10x větší a stále bude možné ho rozložit za použití 1 lidské síly….
Do té doby to bez spřáhla nepůjde.

Pája

Možná myslel na pneumaticky zasouvací spřáhla a otevírací kryt. Otázka je, o kolik by to zvýšilo cenu jednotky a zda by ji chtěli akceptovat.

Pája

Hodně lidí je za samočinné spřáhlo vděčná. Furt lozit mezi nárazníky za každého počasí fakt zmáhá- to pak i ten design oželíte a většina cestujích vnímá vlak hlavně zevnitř.

Avlaky

A čelní maska bude ještě jiná ne?

Petrix

„Prakticky shodné jednotky má u Pesy objednán také RegioJet pro provoz v Ústeckém kraji. Rozdíl bude jen v tom, že půjde o vícesystémová vozidla. Jejich dodávka bude mít zpoždění.“ – Regiojet objednal 100% nízkopodlažní vozidla na jakobsových podvozcích? Z toho co si vybavuji sám Jančura v podcastu říkal, že nechtěl standardní ELFY II, že je proti jacobsovým podvozkům a plná nízkopodlažnost není potřeba, že se v podstatě jedná o úplně novou konstrukci jen s víceméně stejným trupem.

pohledem realisty

Hlavně nevím, co by Jančura dělal s pětičlánkovými vozidly (jejichž interiér ale jinak na těch obrázcích vypadá docela přívětivě) – ta mohou mít smysl snad pro KD někde v okolí Vratislavi, ale těžko na osobních vlacích, které má Jančura propachtované v Ústeckém kraji a kde mají jezdit.

Gajda

Když začal s Komárnem, taky tam mělo smysl jedno Desiro a jak to vypadalo po pár letech. Ale pro RegioJet budou ty objednaný jen dvoučlánkový.

Kubrt

Ne že bych nepřál úspěch Regiojetu a prosperitu Ústeckému kraji, ale kombinace Bratislava – Zitny ostrov a Ústí nad Labem – údolí Biliny jsou dost nesrovnatelné.

Jiří Kocurek

No coby, nasadil by je místo Plecháče + 4x Honecker. Ale to by musela být jiná soutěž a nejspíš i na jiné trati.