Kolaps v Lysé nad Labem. Chyba strojvedoucího zastavila železniční křižovatku

Stanice Kostomlaty nad Labem. Foto: Správa železnicStanice Kostomlaty nad Labem. Foto: Správa železnic

České dráhy zavedly kyvadlovou autobusovou dopravy, musely odřeknout desítky vlakových spojů.

91 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Zase to Sždc blbě/nedostatecne označilo nebo fakt sek strojvudce?

qěcy

Například zbytečná stahovačka pod budoucím mostem ve Mstěticích: Rakušani by tam postavili dřevěný tunel a jezdili by v něm vlskama pod proudem. My radši šmikneme troleje a uděláme fírům pakárnu.

Johnny Cash

Mě by jenom zajímalo, zda se v ČR dočkáme normálního trakčního vedení bez vypínaček a stahovaček a z doby bobinové úspěšně vkročíme do 21. století.

Antonín Maňas

Mohli použít motorové vlaky

Martin Toman

Stane se. Napěťovky a stahovačky jsou žůžo.🤪☠️🤪

Krchna

Problém „nerespektování“ návěsti stáhněte sběrač často spočívá v tom, že nevím kde ta návěst vlastně je. Vpravo, vlevo, na zemi, na sloupu, nahoře v troleji? Podle mě, je to návěst hodně závažná a nezaslouží si, aby byla někde opřená o pařez u trati. Až bude vpravo u koleje, tam kde by měla dle mého názoru být, pak můžeme říct, že je fíra opravdu tele.

JanJanJan

Od toho je DI, která to prošetří.

qěcy

Aneb omezené počet stahovaček a vypínaček technicky!!! na nezbytné minimum. Ostatní mohou být povinně svítivé (trvalé trvale, proměnné podle stavu).

qěcy

Aneb omezme…

Michal

Naprostý souhlas a naštěstí už i toto je v jednání a řešení s FS k zapracování do D1(a doufejme že to nepotkává roky, ale jen třeba rok). Dle návrhu by měly zmizet všechny “volně” položené, opřené apod. a povinně by měly být na sloupku ve stanovené výšce 1-2 m (výška sloupku je v jednání). Ty dočasné by navíc měly být světelně zvýrazněny a to dokonce pro noční a denní dobu s různou intenzitou světla. PS: Když jsem tam jel v noci jako jeden z prvních, z liché do sudých, 40 a výstraha ze sudých na lichou, s 2400 t do… Číst vice »

Erik85

„RegioJet zavedl kyvadlovou autobusovou dopravu“

Erik85

Opravdu a mohl bych ji vidět? RJ se na to vykašlal. Co na to MD? Nechtěla by se redakce zeptat?

Matěj

V Nymburce jel autobus NAD RJ

Poolman

V Lysé kolem 17:00 přijel bus,v němž byl člověk ve vestě RJ,tedy predpokladam že to byla NAD RJ.

bkv

Jak že to říkal Polívka? Vaši…

Jirka

To není chyba RJ ani ČD, SŽDC jim nepřipravila železniční cestu, za kterou platí. Vlaky RJ otáčely ve Staré Boleslavi a Nymburce. Náhradní dopravu řídil dispečink PID a sehnat hned dostatek autobusů s řidičem, není jednoduché. Kapacitně autobusy na vlaky směr Praha, nikdy nemohou mít. Dva ve špičce plné CityElefanty, to je 600 lidí, autobus pobere možná 50 lidí. Soupravu 12 autobusů……..

Pavel K

RegioJet ani pořádně nevěděl, kde jeho vlaky jsou… voláno na infolinku a nejdříve ani vlak (1308) nemohl najít, načež řekl že pojede NAD. Kde ale NAD je nevěděl. Situace ve St.Boleslavi v 16:00 byla taková, že souprava 1308 tam stála a čekala na NAD od Lysé… V 16:30 přijet bus NAD za ČD (přijezd os 15:25) a bus RJ nikde. Ve Všetatech to nakonec vypadalo se zpožděním +80 min – než jsem odjel jinam)

mercedes benz

Další ukázka nespolehlivosti železnice,stačí jedna drobnost a už je z toho kolaps veřejné dopravy v celém okolí. Proč si prostě pořád někteří objednatelé VHD trvají na vlacích, když tu máme i autobusy?

Pišta

Přesně jak píšete.

Martin H.

Vy asi zjevně netušíte co se děje na silnicích ve městech typu Praha a Brno a v jejich okolí ve špičkách, že? Cesta, která trvá v noci 30 minut, zabere ve špičce 45 – 60 a párkrát za rok i 80-90 minut, prostě špičková spolehlivost. Já to mám vyzkoušené, i přesto, že jsem strojvedoucí, musím dost často autem a takovou hroznou krávovinu bych právě proto nenapsal. Takže jste buď zarytej gumokolák, kterej tu svoji naleštěnou konzervu miluje, nebo sedlák co jede autem dvakrát za měsíc v neděli dopoledne do kostela. To by té vaší teorii odpovídalo…

Pišta

Teď jste mě pobavil :-)) Asi máte nějaké mindráky že takhle dokážete urážet. No budiž asi váš styl…
Jinak já po té Praze také jezdím a vím co jsou zácpy na silnicích. Přesto je cestování autem daleko flexibilnější než cestování vlakem. Ale podle vás vlak zpoždění nikdy nemá a vždy se s ním dostanete na místo určení :-))

Martin H.

Zjevně nechápete souvislost Když by se všichni cestující z kolejí přesunuli na silnice, nedojede už nikdo nikam, to chápou i slabomyslní jedinci. Nehledě na to, že vlaky jsou na mnoha ramenech daleko rychlejší a vzhledem ke spolehlivosti silnic i daleko spolehlivější než auta. Ale vy to zjevně nechápete…

Pišta

Ať si každý jezdí čím chce. Já jsem cestoval vlakem denně kolik let Praha – Pardubice – Praha takže zážitky mám. Dnes už cestu vlakem volím málokdy. Naposledy to byla cca před třemi týdny cesta do MB a ejhle nedojel jsem. V Dobrovicích konec, čekání na bus. Takže asi tak pane chytrý.

jackbrno

Jasně a teď nám zkus vysvětlit, co bys dělal s těmi lidmi z narvaných příměstských vlaků z a do Prahy každé ráno a odpoledne v taktu 15-30 minut. Jak přesně bys je nacpal do aut nebo autobusů? 😀 Jo, to že ty jako jeden si jedeš na výlet autem, to je fajn, ale je absolutně bez šance takhle přepravovat množství lidí, co jezdí za prací do/z Prahy.

jackbrno

Cestování autem po Praze flexibilnější, než vlakem? Tak to jo 🙂 Jako jo, v noci a o víkendech auto celkem na pohodu, ale ráno a odpoledne ve špičkách, to je absolutně mimo. Je vyloučeno, aby se to množství lidí přesunulo na silnice do autobusů, natož dokonce do aut.

Martin Toman

Mýlíte se celkem přesně.

Pišta

Nemýlím, mám vlastní zkušenosti. Vlakem se dostanete jen na nádraží, kdežto vlastním vozem se dostanete od „vrátek k vrátkům“. Tak si zkuste někdy změřit čas strávený na cestě třeba z Prahy Modřan do Čelákovic….

M M

Kolik lidí takovou trasu dojíždí? Většina lidí pracuje v centru, případně okolo stanic metra, kde dost často ani není možnost parkování.

Pišta

Nevím kolik lidí pracuje pouze v centru. Vy to víte kolik? Píši o své zkušenosti. Navíc parkovat můžete na P+R a jet do centra třeba metrem.

jackbrno

Ok, tak si přepočítej množství lidí z ranních a odpoledních příměstských vlaků na množství potřebných aut. Můžeš si být jistý, že P+R by ani omylem nestačilo, i kdyby se pro auto najednou rozhodlo 10% těch lidí z vlaků.

jackbrno

Mýlíš se hluboce. Podívej se, kolik lidí denně využívá ráno a odpoledne ty příměstské vlaky kolem Prahy. Fakt netuším, jak bys tohle chtěl nacpat do aut. To by se nevešlo ani do autobusů.

micat1

Radši budu jezdit vlakem s tím, že se občas něco takového stane, než abych jezdil preventivně pokaždé busem, to fakt ne. Navíc ta dálnice taky není stoprocentně spolehlivá.

Martin H.

Napřed si nastudujte obsaditelnost busu a vlaku než něco takového napíšete. A tu spolehlivost aut a busů je vidět denně ve špičkách prakticky v každém velkém městě. Taková krávovina. Bože taková krávovina…

El Barto

Nejspíš je to zas jen Axel.

Vavrroch

Kdyby to bylo nadepsáno „Mecedes“, bylo by to téměř jisté.

El Barto

Akorát že on poslední dobou mění přezdívky jak na běžícím páse, neboť je banován prakticky okamžitě, kdy se provalí, o koho jde. Třeba pár dní zpět tu byl jako Honza, což mu bylo k ničemu, když se hned objevily jeho přímo ukázkové šablony o využívání železnice pouhými 0,8 miliony obyvatel, o dotacích, lokotkách atd.

Gwann

I na pitomé bus lince od Florence na mirak…je běžně zpoždění 6-10 min na prvních pár zastávkách…

Jak by vypadal dojezd busu do Prahy od východu na Florenc si snad dovedete predstavit. Ano, šlo by končit na Černém Mostě, ale spoustě lidí byste tím jistě udělal radost…

Martin Toman

To je ale blábol!!👌😀

El Barto

Axeli, jsi to ty?

Jirka

Kde bydlíte? Cestující ze dvou CityElefantů do autobusu nenaskládáte, ani do mercedesu benz.

jackbrno

Tak pokud zvládneš místo jednoho vlaku s jedním strojvedoucím ve špicce vypravit 5 i více autobusů (s pěti řidiči) a to zopakuješ každých 15-30 minut, tak proč ne 😀

jouda

Mimořádnost pokračuje, protože kolem 17:30, kdy došlo k obnovení provozu, se opět závada projevila. Takže autobusy pokračují. Tentokrát předpoklad do 22:00.

jouda

Aktuálně prodlouženo do středy, 05:00. Z Lysé nad Labem do Čelákovic se už jezdí, směr Stará Boleslav/Milovice/Kostomlaty nad Labem zajištují autobusy.

Jaaaa

To máte za to, že tam máte stahovačku.

Trumway

Nebo za to, že tam jsou troleje? Kdyby nebyly nemůže se to stát : – )

Radek von Riechenau

Brejlovec forever!

Frantisek

Malý jaderný reaktor do každého hnacího vozidla. 😁 Jen to chlazení…

Jarda

Může mi někdo znalý prosím jednoduše popsat jako totálnímu netechnikovi, co se vlastně stalo, proč se to stalo a jaká chyba strojvůdce to způsobila?

Leinad

Můj předpoklad, trochu opřený o to co se zveřejnilo.
Na místě je přerušená trolej. Je tam návěst „stáhni sběrač“, elektrický vlak to má projíždět setrvačností. Z nějakého důvodu tam vlak jel se zvednutým sběračem, sběrač propojil co nemělo být spojené, elektrický proud tekl jak neměl (možná i přes jiná zařízení), při tom se mohly dít různé věci (zajiskření, v lepším případě vypínání ochran, ale u SŽ taky nějaké ohřevy či ohníčky).

Trumway

Díky, představoval jsem si to tak jak jste popsal. Vlastně první co mě při čtení článku napadlo bylo „stáhni sběrač“ protože to je snad jediné čím by mohlo dojít k poškození troleje a kdy lze i bez vyšetřování říci kdo za to je zodpovědný .

Martin H.

No, taky to může způsobit závada na sběrači, nebo trakčním vedení, ale v tomto případě tomu zřejmě tak nebylo…

off

Ještě jeden naivní dotaz – proč se to dělení úseků nedá dělat přes třeba metr dlouhé neutrální pole, aby se dva úseky nemohly sběračem propojit?

Leinad

Protože Spržel nepotřebuje provoz, Spržel potřebuje mít na koho hodit že se nejezdí.

JanJanJan

Protoze kdyz mas vyluku na par hodin. Tak prece nebudes strihat trolej a davat tam dva nove delice.

vbb

Tím zase přerušíte odběr proudu, což pro změnu nedělá dobře lokomotivám (zvlášť těm moderním) ani třeba klimatizacím ve vozech.

off

Tp jo,. ale nechat tam tu stahovačku a tohle jako pojistku? Když to umí naděla takovou paseku…

znedopravy

Rád bych vám to popsal, ale jsem zakomplexovaná nula píšící z IP adresy 185.155.34.28 Umím jen prudit.

Lukáš F.

Já bych navázal dalším dotazem, jestli existují nějaké technické řešení, které by vůči takovým chybám strojvedoucích bylo odolné. Někde jsem četl, že pod ETCS jde udělat stahování sběrače samočinné. Dá se to řešit třeba i nějakou jinou konstrukcí trolejového vedení?

Leinad

Stahovačky mají ruzné důvody, hodně z nich lze řešit i jiným způsobem. V Německu se dá ujet víc km bez stahovačky, ale třeba na překladištích pořád je prostor bez troleje (kvůli jeřábu).

zdendik

No, v Německu je systém 15kV AC, tzn 5x vyšší napětí (a 5x menší proud), ergo podstatně delší úseky a tudíž míň děličů. DC proud je ošemetný v tom, že se hodně těžko vypíná, jak se jednou zapálí oblouk, tak hoří, dokud se něčím nadřazeným nepřeruší a téměř vždy dochází k poškození technologie. U střídaviny stačí tzv OZ, (opětné zapnutí), mžikové rozpojení (na 0,3s), 90% přeskoků se tím vyřeší, aniž by se něco výrazně poškodilo. Technologie VN vypínačů v systému to umožňuje a je to běžná věc. U stejnosměru je to problém, drahé a těžkopádné vypínače a proto i pomalé.… Číst vice »

Konecne

Bez vykonu projeti zadny problem!!!!

Pohádkář

Takže ty si to tenkrát zkoušel v tom Bezpráví jo?

Zdenda

Pro tyto případy existuje v zahraničí hákovnice. Proč se u nás nepoužívá?

Oni jsou oproti nám opravdu dál.

Tomáš Záruba

Nebo druhy dělič.

Michal²

Prý tam jsou dva

Jaaaa

Jakože by to strhl celý a ještě poškodil okolní vlaky?
Ne, na západ od nás se hákovnice nepoužívá.

Leinad

Jakože by mu to urvalo sběrač a nic dalšího.
Hákovnice se používají, nicméně u oprávněných stahovaček, ne tam kde je jiné řešení.

Adam

No hákovnicí byste serval celou trolej a možná i smeták té mašiny, a to by bylo sakra drahé

Martin H.

Tak hákovnice slouží právě ke stržení sběrače lokomotivy tak aby nedošlo k poškození TV, nebo případně propojení neživé a živé části trakčního vedení. Takže by žádnou trolej rozhodně neserval. Nicméně z možných technických řešení je právě hákovnice úplně nejhorší…

Peter

Destrukční prvek vždy , byť částečně destruuje trolej.
Tu používají techničtí nýmandi, jako v česku.

Lukáš Chytil

A ty stržené dráty v Brandýse a na odb. Bezpráví byly z čeho, když tam byla všude hákovnice?

Peter

Jako fór dobrý.
.

Killinger Jaroslav

Tak tys to teď rozsekl s tou hákovnicí….Kdo je oproti nám dal a kde hákovnice?

PvvS

V normálním světě nejsou tuhle nesmysly téměř nikde.

Roman T.

,,Hàkovnice“je ,,prasečina“!Klidný večer přeje ,,fíra“(42 let na trati).

Zdenda

Prasečina a určená pro strojvedoucí lemply, kteří nerespektují pokyny.

X 1

V Německu, Rakousku nebo dokonce i ve stejnosměrném Holandsku, hákovnice neznají protože je nepoužívají.

vbb

Hákovnice se u nás používají také a už bylo několik případů utržených sběračů a strženého vedení. Proti hákovnicím se zvedl odpor hlavně mezi fíry.

krystof.bohm1

To je dneska den

Matěj

Aktuálně jedu z Lysý směr Nymburk v 15:31, samotná NAD vypadá tak že v Nymburce budu asi až v pět, vůbec na sebe autobus a vlak nečeká…

MartinS.

V případě náhlé výluky na takto frekventované trati jsou dopravci rádi, že operativně seženou vůbec nějaké autobusy. Na to, aby čekaly busy na vlaky jich nebude dost. Tak se jezdí kyvadlově. Sednete do prvního autobusu, co jede. Tohle se nedá řešit stejně jako plánovaná výluka.

Matěj

Lehce jsem to tam blbě napsal, ale vlak nečekal na bus, byl to první autobus do Kostomlat, navíc paní z ČD tam pořvávala že v Kostomlatech přestoupíme a pojedem do Nymburka (navíc to byl osobák co končil a začínal v Nymburce, ikdyby by počkal na ty busy, tak stejnak by to ničemu ani nevadilo když tím směrem nic jiného na kolejích ani nemohlo jet)

Milan

A co nějaké pripoje cestou. Jak víte že třeba v Poděbradech či někde jinde nanavatuje bus, nebo že v Kolíně nenahrazuje jiný vlak jiným směrem ???

Miroslav

Dnešní den na železnici je něco co se nevidí jen tak.

Miroslav

Je jasné, že cokoliv se na Zdopravy napíše a není to hádka mezi ČD se soukromníky, tak je ihned negativně hodnoceno…

Václav

A RegioJet opět ani slůvko, jako by přes Lysou taky nejezdili, navíc v objednávce státu…
Ale je to klasický přístup tohoto „o třídu lepšího dopravce“: však oni nám to ČD odvozí svojí NAD, a ještě dostanou od cestujících poje*áno namísto nás… klasika

Matěj

Paní v lysý na pokladně prý nebyla moc příjemná

Jiří Kocurek

Kolikrát jsme tady i jinde v diskuzích četli, že vlak se autobusem nahradit nedá a to ani na lokálce s jednou zastávkou. No tak vidíte, tady to máte: Řídí se podle těchto pouček.

Omlouvám se všem, kteří jsou tou výlukou dotčení, ale tohle mi prostě nedalo.

percula

Teď Vám nerozumím, tady asi ne, ale jinde,nezáleží spíš na tom kde?

Martin H.

Oni taky ty autobusy vlaky v žádném případě plnohodnotně nenahradí a nenahradily. Stačí si přečíst reakce zúčastněných. Sorry taky mě to nedalo…

Adam

No RJ NAD snad ani něměl, ti to asi otáčeli v Boleslavi, bo 1305 v Nymburce byla odřeknuta a 1306 taktéž