Kolaps informačních systémů na pražském letišti, odlety byly vypsány ručně
Ručně vypsané odlety z pražského letiště. Foto: David Záveský![Ručně vypsané odlety z pražského letiště. Foto: David Záveský](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/GTQPSURXgAA9lzK.jpg)
![Ručně vypsané odlety z pražského letiště. Foto: David Záveský](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/07/GTQPSURXgAA9lzK.jpg)
Podle letiště šlo o technickou chybu, na odstranění se pracuje.
Podle letiště šlo o technickou chybu, na odstranění se pracuje.
A situaci zachraňují ručním psaním ředitelé a hasiči.
Těm je úplně šumák, co se děje.
K té fotce s ručně psanými odlety bych poprosil alt text „The country for the future“ 🙂
(ale chápu, stane se.. pokud se to stane jednou za 10 let)
Je to politováníhodné nedopatření, ke kterému dochází MAXIMÁLNĚ jednou za deset let. 🙂
Dneska spadnul i systém pro strojvedoucí, který generuje tzv. tabelární jízdní řády atd. Se to nějak kazí ☝️ Že by pozdravy z východu.
Já nějak nechápu, jak najednou sám od sebe může nějaký funkční a týdny a měsíce bez problémů běžící systém spadnout. Buď nasazovali za provozu nějakou novou vychytávku a dostatečně to neodladili, nebo fakt nějaký útok zvenčí. Jsem zvědavý na další zveřejněné informace.
kdyz budete ITak, tak vam na tom nic moc nepochopitelného nepřijde 🙂
za zivot se vam to stane milionkrát. a nemusi to byt ani nejaky softwarovy problem.
Vót těchnika…
Zlámat násadu na sekeře se povede taky z ničeho nic.
Jsem technik a právě proto mě překvapuje takový totální výpadek infosystému. Tohle má být přece nezávislý oddělený systém, který se neaktualizuje během dne a když už, tak nasadím zálohu během max. pár desítek minut. V případě letiště bych tím spíš čekal, že jsou více odolní vůči bezpečnostním hrozbám a výpadkům, a že existuje aspoň záložní možnost datlovat to ručně buď do existujících infopanelů anebo mít po ruce pár větších monitorů a vystavit je místo tabule s fixama. Tak bych to řešil já a to jsem prosím amatér. Na zobrazení 4-5 údajů na řádek podle aktuálního času stačí krátký program v… Číst vice »
Ted to nemyslim nejak osobne, ale to, ze jste „amater“ jste nemusel rikat 🙂 to jste ukazal oním „to zvládne pár řádek v pythonu a sql lite databáze“ .) Svět je bohužel (někdy tedy bohudík) podstatně komplikovanější a složitější, než teoretické poučky, a informační systémy jsou dnes (i když je to zdánlivě něco, co by se v případě nouze dalo nahradit pěti řádky v pythonu) natolik složité, že … vždy se stane něco, s čím nepočítáte. Pokud vypadne např. zdroj dat – např. nějaká API služba, která poskytuje data o odletech a příletech, tak s tím nic moc neuděláte, a… Číst vice »
Hmmm… ne. Proti běžným technickým výpadkům má být systém zálohován a že by tam byla nějaká chyba, která by to nedovolila za pár minut zrestartovat, je taktéž neobvyklé…
Ach ti teoretici 🙂
Dojde místo na diskovém poli nebo na disku, aktualizace antiviru, HW chyba jakéhokoliv prvku po cestě, přetečení proměnné integer, chyba časového serveru NTP nebo problém DNS……………………………. Zřejmě toho o IT systémech víte velmi málo.
Indové na komanďáku měli jeden zlozvyk: Na konci směny smazat veškeré alerty z konzole. Tiket tím pádem nepřišel, ale místo na disku se nevyčistilo, kupodivu. Ale jsou levní…
A teď si představte daleko sofistikovanější problém. Budete mít nastavenou politiku deduplikace dat a najednou se vám výrazně změní struktura datových souborů, které přestanou mít stejné bloky dat, které by se daly deduplikovat a diskové pole začne neplánovaně bobtnat. Stejně tak se může stát, že v noci neproběhne korektně záloha a vám to vygeneruje neplánované množství změnových souborů. Nebo naopak si někdo chce pro sichr udělat full zálohu před migrací, která vygeneruje problém úplně na druhém konci IT infrastruktury. Ne vždy to musí být jen o monitoringu. Jsou věci, které ani monitoringem ošetřené být nemůžou. Fakturační oddělení zapomene zaplatit nějakou… Číst vice »
Že nějaký systém běží, neznamená, že to je křeček v kolečku. Je to složitý systém a to že nějaký počítač běží dlouho a nepřetržitě bez problémů je naopak malý zázrak, protože pořád to aktivně pracuje se spostou dat a výstupů, do toho bit flipy (teoreticky automaticky korigované), lidský faktor, závady v napájení…
Ten růžový hadřík bych radši odstranil, hackeři nikdy nespí…
hadřík zmizel, někdo to hacknul 🙂
Nebyl to jen normální zloděj? 🙂
A nebo saboteri a agenti z vychodu! Urcite muzou i za ty kufry – tim, ze rozdavali nejaky komunisticky manifesta zamestancum a ti pak odchazeli!
Jestli je tohle součástí hybridní války Ruska proti západu… Tak já se teda docela dobře bavím 😁
Krása 🙂
Já si počkám, co k tomu řekne NÚKIB.
Budou to tam zase nejak zachranovat ti hasici?
Najmou krizového manadžera.
Hasiči se hodí za všech okolností. Tentokrát zapůjčí megafon…a možná fixky
Jo, jeste by mohli lidi vodit ke Gate, to maji trochu jako nacvik evakuace
Slejou to celé vodou.
Zrovna onehdá jsem v nějakém muzeu viděl funkční odjezdovou tabuli z nějakého vlakového nádraží. Takovou tu, jak se tam v 80. letech motaly ty destičky. To by mohlo být řešení. 😁
na to se nemusí ani do muzea 😀 podobný systémy jsou na některých, i renomovaných, letištích stále v provozu 🙂
krásnej departure board s padajicima písmenkama meli jeste minimalne dva, tri roky zpátky treba ve frankfurtu 🙂
A pořád ho tam mají
To zařízení se jmenuje Pragotron a třeba v Kralupech je v běžném nasazení 🙂
Já jsem si při čtení té zprávy vzpomněl na starý vtip na téma palubní nástěnkář (a tesař) na sovětské kosmické lodi. Zjevně papír a tužka mají své místo i v 21. století.
Výrobce se jmenoval Pragotron(teď snad Elektročas) a produkt se jmenoval Signaltron a listovalo to celá slova… a tabule složené z jednotlivých písmenek co byli např. na hlaváku v praglu byly Italské.
Pragotron vyráběl i systémy s jednotlivými písmeny – měli jsme to v menze jako jídelníček 🙂
Slovo Signaltron nerozporuju, ale nikdy jsem ho neslyšel – běžně se tomu říkalo Pragotron (bylo to na tom napsané),
Pragotron byl československý výrobce, ne výrobek. Ve světě se dodnes vyrábí spousta provedení těchto „přesýpaček“, ale flexibilita je přeci jen menší než u displeje.
A pokud řídící systém nemá data, tak to stejně nic nezobrazí.
Řídící systém umožňoval datlovat to tam ručně. Resp. byl to jeho primární zdroj dat…