Česká společnost Rekola spustila během výluky tramvajového provozu v Bratislavě na trati mezi Karlovou Vsí a Dúbravkou netradiční službu „náhradní cyklistické dopravy“.
Podél osmnácti zastavek z Dúbravky až do centra města rozmístila desítky svých typických růžových kol. Místo autobusů náhradní dopravy lákají cestující na jízdu na kole. Zatímco cesta autem či autobusem trvá ve špičce až hodinu, na kole ji zde zvládnout za 15 minut.
„Téměř celý úsek je vedený po oddělených cyklotrasách nebo místních komunikacích s minimálním provozem aut,“ řekl mluvčí Rekol na Slovensku Martin Žarnovický.
Rekola spustila projekt v rámci Evropského týdne mobility. Kola jsou označena cedulí X5, stejně jako autobusy náhradní dopravy. Na Slovensku jde o první takový způsob nahrazení veřejné dopravy koly.
V Praze Rekola v minulosti při uzavírce Libeňského mostu pro tramvaje rovněž rozmístila své bicykly jako náhradní dopravu.
„Těší mě, že kola v Bratislavě nebudou vnímána už jen jako sportovní aktivita, ale že se stanou i reálným dopravním prostředkem,“ řekl národní cyklokoordinátor Petr Klučka.
Rekola chce postupně navýšit kapacitu v Bratislavě až na 300 jízdních kol. Jedna jízda vyjde na euro, Rekola nabízí i předplatné na určité období na neomezený počet jízd.
V zimě na sněhu budou taky rekola?
Sorry, ale na takovémhle „kole“ bych nechtěl jet dál, než někam do sámošky na nákup….
Na to taky tyhle kola (bez uvozovek) jsou. Průměrná délka cesty po městě je pár km, na to jsou stavěný. Na 100 km+ výlety jsou určený jiný kola (ne že by to na těhle bylo nemožný, ale bude to příjemnější na něčem víc sportovním).
Nevíte, jestli po rekonstrukci tramvajové trati zůstane úzký-rozchod nebo už budou pokládat tři koleje jako přípravu na přechod na normálně-rozchodný provoz? Na mnoha místech Bratislavy jsou takto už připraveny koleje, jen jsme se ještě nikde nedočetl harmonogramu jak se bude přecházet.
Duálny rozchod medzi petržalkou a kamenným námestím sa tam dával kvôli tomu, lebo bolo jednoduchšie získať peniaze od eu na tram-train projekt. S ničím takým sa ale v ba ďalej nepočíta (príliš komplikované – rozdielne rozchody a napätia) a úsek normálno rozchodných koľají zostane navždy izolovaný a nikdy po ňom nič nepôjde. Všetky rekonštrukcie a aj trať ďalej do pretržalky a popred nové národné divadlo rátajú s úzkorozchodnými koľajami.
To mne mrzí. Protože montovat do normálních tramvají podvozky pro užší rozchod je jednak dražší a hlavně se nevyužije rychlostní potenciál (menší stabilita). Přitom právě v Bratislavě jsou dlouhé rovné úseky , kde by se využila vyšší rychlost. Má se budovat (?) prodloužení v Petržalce až na Janíkov Dvor. Škoda 🙁
No vidíte, a Švýcaři na metrovém rozchodu jezdí až 100 km/h.
Duální systém se zaváděl už při rekonstrukcích už v 80.letech. Např. výhybky byly měněny za duální, traťové lůžko bylo připravené (delší pražce, upevňovací otvory atd.). Bohužel, po r. 1989 byl přístup městských vládců k mhd úplně negativní a DPMB směrován do kytek.
… mluvčí Rekol na Slovensku Martin Žarnovický….
tak tím se to vysvětluje, když už není na marketingu DP Bratislava.
Nedělal někdo toho jména v Regiojetu? 😀
Jo on byl všude
Tak je to jako náhradní doprava v ceně jízdenky, nebo za to euro navíc?
euro sem euro tam to přece nikoho nezabije 🙂
“ Kola jsou označena cedulí X5, stejně jako autobusy náhradní dopravy. Na Slovensku jde o první takový způsob nahrazení veřejné dopravy koly.“
Takže když dám na kola nějaké reklamní cedule, jde o hrazení veřejné dopravy? V Bratislavě fungují také tři další systémy bikesharingu, které tuhle funkci zastávaly i doteď (např. během rekonstrukce tramvajové trati v Rači v létě tohoto roku).
„„Téměř celý úsek je vedený po oddělených cyklotrasách nebo místních komunikacích s minimálním provozem aut,“ řekl mluvčí Rekol na Slovensku Martin Žarnovický.“
Jaká hezká lež 😀
Jsem si to od oka zadal do plánováče Map.cz a reálně cesta trvá do centra přes půl hodinu https://mapy.cz/s/gahucucavo Tedy pokud nemyslí jen úsek do Karlovy vsy, pak ano.
Hrazení je mantinel 🙂 Náhrada to svým způsobem je, ale samozřejmě neoficiální.
A k té trase: není to lež, říká se tomu Dúbravská radiála
Pěkný nápad na využití kol ve městě 🙂
Hovnajs. Ve městech s nejlepší MHD na světě nejsou reálně potřeba.
Ať raději vyvinou nějaký podnikatelský model pro místa s nulovou nebo špatnou MHD.