lot
Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví Lidé

KLM zruší dalších 1 500 pracovních míst, celkem 20 procent

Boeing 787-10 v barvách KLM: Foto: Paul Ridderhof / KLM
Boeing 787-10 v barvách KLM: Foto: Paul Ridderhof / KLM

Nizozemská letecká společnost KLM zruší kvůli restrukturalizaci dalších 1 500 pracovních míst, celkem jich zanikne asi 20 procent. Firma, která je součástí francouzsko-nizozemské skupiny Air France-KLM, dnes také varovala, že kvůli dopadům šíření nového koronaviru nemůže vyloučit další rušení pracovních míst v budoucnu. Podnik se rozhodl restrukturalizovat i proto, aby do roku 2030 snížil objem emisí o 50 procent.

KLM, stejně jako další letecké společnosti po celém světě, doplácí na koronavirovou krizi velmi tvrdě. Kvůli nařízení vlád omezit kontakty mezi lidmi, aby se nákaza nešířila tak rychle, se museli přizpůsobit i dopravci. Část lidí ale ztratila zájem o cestování z preventivních důvodů, poptávku ovlivnil i celkově horší stav ekonomiky, takže mnoho dopravců své služby přechodně omezilo nebo zcela zrušilo.

Mateřská společnost Air France-KLM ve čtvrtek oznámila, že má za druhé čtvrtletí provozní ztrátu 1,55 miliardy eur (40,6 miliardy Kč). Provoz jí meziročně klesl o 95 procent. Ve stejném období loni aerolinky vykázaly provozní zisk 423 milionů eur.

Nizozemský podnik uvedl, že při započtení nově oznámeného rušení pracovních míst ve firmě do roku 2022 zanikne 20 procent míst. Před těmito změnami, které si vynutila pandemie způsobená šířením koronaviru, v KLM pracovalo zhruba 33 000 lidí.

„Při všech scénářích očekáváme, že poptávka se zotaví nejdříve v roce 2023 nebo 2024,“ uvedl šéf KLM Pieter Elbers. Cílem restrukturalizace je podle něj zachovat maximum pracovních míst, ovšem tak, aby mohla firma dál fungovat a co nejdříve splatila půjčky.

Air France, tedy francouzská část skupiny, plánuje do konce roku 2022 zrušit 6 500 pracovních míst, což je asi 16 procent pracovní síly.

Skupina Air france-KLM vznikla v roce 2004. Vlády Francie a Nizozemska už poskytly oběma národním leteckým dopravcům dohromady 10,4 miliardy eur (přes 272 miliard Kč), aby jim pomohly současnou krizi překlenout. Část pomoci je ve formě půjček, část byla poskytnuta ve formě záruk za úvěry. Nizozemská vláda si jako jednu z podmínek poskytnutí pomoci stanovila, že managementu a pilotům bude snížen plat a že zatím nebudou vypláceny odměny ani dividendy.

Společnost KLM, i když je menší než Air France, se do letoška na tvorbě zisku skupiny podílela více, upozornila agentura Reuters. To čas od času vedlo mezi vládami obou zemí k napětí a neshodám. Například Nizozemsko loni zvýšilo v Air France-KLM podíl zhruba na stejnou úroveň, jako měla do té doby vláda Francie, aby mělo na řízení skupiny větší vliv. Nizozemci jsou s fungováním skupiny dlouhodobě nespokojeni. Krok nizozemské vlády tehdy rozzuřil francouzského prezidenta Emmanuela Macrona.

Provoz v KLM se nyní zvolna zvyšuje, Elbers ale poznamenal, že růst počtu případů nákazy koronavirem v některých zemích by proces oživení mohl zhatit. Většinu leteckých spojení KLM obnovuje, v srpnu chce ale zajistit asi 13 000 letů, což by bylo zhruba o 60 procent méně než loni v srpnu.

ČTK

17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Janina

Osobně považuju snížení personálu jen o 20% za hodně optimistické a očekávám vyšší čísla ještě před koncem roku. Pandemie se v Evropě nevyvíjí dobře.

Vnější pozorovatel

Žádná není

Tomas

opakovana lez se pravdou nestane.

byt se budes snazit sebevic.

Vnější pozorovatel

Komu tykas cucaku?

Tomas

tobe.

Kalina

Není třeba se dohadovat, relevatní info k trendu šíření nákazy zde: https://www.worldometers.info/coronavirus/ a dobré to skutečně není.

Tomas

jemu je to jedno. on je chripcikar – ma to cele za chripku.

temhle lidem rozdil mezi koronacem a chripkou nevysvetlis.

Vnější pozorovatel

Tvoje argumenty z Blesku mne fakt nepresvedci, ty koronaci 😀

beija

Tady je ještě podrobnější mapa: https://coronavirus.jhu.edu/map.html
Rozměrů španělské chřipky to zatím nedosahuje, ale jen díky vyspělosti lékařské péče! V době Španělské chřipky ještě nebyl známý penicilín, atd.
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0pan%C4%9Blsk%C3%A1_ch%C5%99ipka

beija

Asi jste nebyl v Techtle mechtle. 😉 A zřejmě nemáte starší rodiče nebo prarodiče, kteří patří do nejvíce ohrožené skupiny.

Ota Z.

líbí se mi, jak slovo Pandemie je lehce zneužitelné a manipulovatelné.
Jedno slovo a celý svět je vzhůru nohama. Nejhorší je smrt z vyděšení a strachu…
Přestaňte sledovat ČT24, číst iDnes a Blesk, vemte boty běžte si zaběhat nebo na kolo a bude Vám dobře… uděláte líp než šířit strach, který je uměle vytvořený.

Vnější pozorovatel

Opravdu stoji celá ta šaškárna za 1.500 lidí bez práce??? Vyhodili doufam napřed ty, kteří byli nejvíc pro omezující opatření????

Peeetr

A teď si vemte ještě kolik pochcípalo v Nizozemí důchodců, a tak nejspíš příjdou o práci i nějaké ošetřovatelky.
Ale hlavně letectví zbytečně moc vyrostlo díky obřím půjčkám a nedaněnému palivu. Na celém
Západě se nesmyslně moc zdaňují místní v USA přez bydlení a v EU zaměstnaneckou práci, a naopak příliš se zvýhodňuje cestování a přesuny do ciziny.

otik

To ze my nie sme zvyknuty bezne cestovat lietadlom. Este neznamenia ze aj inde tak isto musia vnimat. Inde sa inak ako letecky cestovat neda ak da tak rovnaka trasa zaberie aj tyzdne. Realita je taka ze inde letecku dopravu beru za normalnu dopravu a nie za luxus. Vid australia, oceania, amerika, azia, afrika a dokonca aj europa. Len my v CR a SR si myslime ze vsetko je v dosahu niekolko hodin autom alebo vlakom. KLM lieta po celom svete. Ked chces byt hospodarsky hospodarsky uspesny tak musis mat aj poriadnu letecku spolocnost akou je KLM a nie letecky… Číst vice »

Honza

Ale houby. Letectví vyrostlo protože lidi chtějí lítat, a nejlépe zadarmo nebo za 10 euro do Ameriky. Nebo si myslíte že rohlíky se prodávají proto že se jich vyrábí tolik nebo se jich vyrábí tolik protože se prodávají?

Peeetr

A teď si představte kolik by se vyrábělo a distribuovalo na obří vzdálenosti rohlíků, kdyby každé auto, co je převáží, nemuselo danit palivo.

poletucha15

tahle saskarna bude stat misto mnohem vic 1500 lidi…
Jen v leteckym odvetvi to budou desetitisice mist.

A to kvuli nemoci, o ktery rozhodujou zkresleny statistiky, medialni hysterie a par lidi co se ted boji bejt v okoli dalsiho cloveka do 1,5m protoze jinak umre bud on nebo jeho babicka.

Ono to tem lidem zacne dochazet, az taky zacnou prichazet o praci.
Bohuzel letectvi je to odneslo nejhur.