KLM poprvé vypravily let s příměsí syntetického paliva, šlo o běžnou linku s cestujícími
Uměle vyrobené palivo tvořilo pět procent směsi u letu z Amsterdamu do Madridu.
Nizozemský letecký dopravce KLM jako první na světě použil syntetický kerosin pro svůj let na pravidelné lince s cestujícími. Boeing 737-800 zvládl let z Amsterdamu do Madridu na palivovou směs, ve které bylo 500 litrů syntetického kerosinu od společnosti Royal Dutch Shell.
KLM o letu, který proběhl již v lednu, informovaly teprve včera v tiskové zprávě. V letectví jde o velký posun: v rámci debat o snižování emisí skleníkových plynů se aerolinky zaměřují i na paliva, která mohou být udržitelná.
Pět set litrů umělého paliva tvořilo zhruba pět procent celé spotřeby. Zatímco se už běžně do kerosinu přidává biopalivo, let KLM byl prvním se syntetickým palivem. KLM v této oblasti experimentuje dlouhodobě. Aerolinky v roce 2011 například letěly na směs z běžného kerosinu a stolního oleje.
Shell vyvinul palivo elektrolýzou, která se používá pro získání vodíku. Potřebný oxid uhličitý byl zachycen v rafinerii Pernis u Rotterdamu a u chovatelů skotu na severu Nizozemska. Energie potřebná k výrobě byla využita z větrných elektráren. Shell palivo představil včera na konferenci o udržitelných palivech v Haagu.
„Přechod z fosilních paliv na udržitelná je jednou z největších výzev letectví. Proto byl tento let tak zásadním krokem v dalším vývoji,“ řekl šéf KLM Pieter Elbers. Šéfka Shell Marjan van Loon upozornila, že je nyní potřeba hledat cesty, jak výrobu výrazně navýšit, aby byla ekonomicky udržitelná.