- Autobusy •
- Doprava ve městě •
- Město •
- Tramvaje •
- Trolejbusy
Klimatizaci má už polovina autobusů MHD v Česku. Tramvaje a trolejbusy zaostávají
Cedulky upozorňující na klimatizaci v autobuse PID. Foto: Aleš Petrovský

I kvůli stále teplejšímu klimatu ve městech se klimatizace stává standardem.
Zrovna jedu bus 135, něco tu fouká, ale ma to tak 30°, takže dost k ničemu
Protože provozovatelé MHD na cestující z vysoka kašlou. V zahraničí je běžné instalovat klimatizaci i do starších tramvají, u nás sprosté slovo
Třeba do 14T jí prostě nemůžete dát.
Ale můžete, brání tomu jenom „trocha“ byrokracie.
Proč ne? Ve wroclawi to šlo a bez keců. U nás se jen hledá důvod proč neco nejde
Ty tramvaje ve Wroclawi jsou „trošku“ jiné. Třeba nemají střední podvozek motorizovaný, takže je tam prostor pro instalaci klimatizace při dodržení nápravového tlaku. Navíc nevím, jaké jsou povolené nápravové tlaky ma síti wroclawských tramvají.
Co mě vždy muže naštvat …… Klimatizace v buse jde venku 35 a přijde kolikrát i mladý a otevře okno do toho parná ti vždy na přes hubu.
Jenze u busů ve vlastnictvi DPP ta klimatizace spis topí. Je to fraška a podvod. DPP ocividne jen polepil okynka a hotovo.
Chápu že provoz klimatizace v tramvajích je taky otázka nákladů. Tramvaje se taky provozují více let.
Proč ale aspoň do starších tramvají nedodat alespoň větráky?
Taky mě štvou řidiči, co jdou líní zvednout střešní poklopy…
alespoň do zbylých T15 je snaha dodat normální klimatizaci, ale je to složité… https://zdopravy.cz/nikdo-nechce-do-vezeni-pribeh-snad-o-klimatizovane-tramvaje-v-praze-ocima-primeho-ucastnika-250200/
V T3/KT8 si zvedá (či zavírá třeba když prší) střešní ventilací cestující, nikoliv řidič.
Klímu měli už dávno instalovat do 13T, 14T, 15T, LF všeho druhu… Jen by to bylo moc prozákaznické
Do 14T nejde dát.
Jaký je tam konkrétně problém?
Že už jsou tramvaje i tak moc těžké. Ale možná nějaké řešení by se našlo.
Jasně že našlo, ta klima bude vážit pár stovek kilo, stačí ubrat pár míst pro stojící cestující a je po problému s hmotností.
Ve Wroclawi to bez problémů šlo, u nás by to šlo taky kdyby se chtělo…
Bohužel mi přijde, že klimatizacev Praze v nových autobusech Iveco nefunguje tak, jak by měla. Cestující to pak řeší otevíráním okének a to už je úplný konec. Nicméně se jim nedivím, když to ta klimatizace prostě nezvládá a není taková jako byla u starších klimatizovaných autobusů.
Celkově jsou za mě ty Iveca zklamání. Jak dlouho ty autobusy jezdí? Nedávno jsem jel jedním z nich a většina koženkových sedaček už byla oloupaných jako po 10 letech používání. Nevíte, jestli se to chystá DP reklamovat?
Ono je problém, že se nepouští ventilátor na pořádný výkon bych řekl. Co jsem si v ids jmk všiml tak klima je sice zapnuta ale ventilátor spíše stojí než aby foukal, to potom je jasné že je ve voze horko když studený vzduch z jednotky nemá jak se dostat do vozu
Blbý je, že dopravní podniky – minimálně tedy ten brněnský – se moc nezalamují s údržbou, a klimatizace často nefunguje. Navíc u některých modelů je asi obecně poruchovější – např. SOR NS 12, ten když vidím, tak je takřka jisté, že klima nepojede. To stejné byly minibusy Dekstra (ty naštěstí už pomalu mizí).
Naopak u Solarisů (autobusy i trojebusy) a tramvají Drak je klimatizace poměrně splehlivá, předpokládám, že bude asi kvalitnější provedení z výroby.
Ano ,protože snižuje výkon motoru a to řidiči nechtějí.A ona není ani u SORek moc spolehlivá.
Děkuji za vysvětlení, byť je mi z toho smutno. DPMB se sice chlubí, že už 2/3 autobusů jsou klimatizovány, nicméně realita je výrazně horší a z Vašeho příspěvku soudím, že se na lepší časy jen tak blýskat nebude, protože evidentně stačí, že tam klima fyzicky je, odškrtneme si fajfku a je to…
To máte jak s bezbariérovostí u SŽ. Na zastávce je plošina (trvale uzamčená) a vlak má u dveří 30cm mezeru, ale papírově jsme na této zastávce s tímto vlakem 100% bez bariér.
Ono je to s bezbariérovostí reálně slabší i u těch autobusů. Nízkopodlažní sice jsou, ale to funguje jen když řidič pečlivě najede rovně a těsně k obrubníku, což někdy ani fyzicky nejde a jindy by to „bylo moc práce a zdržení“. A taky používat kneeling, což je taky „moc zdržení“. Takže třeba Praha má teoreticky 100% bezbariérové autobusy, reálně ale zdaleka ne na všech zastávkách a nastoupit/vystoupit s kočárkem je často problém i na zastávkách, kde by to fyzicky šlo.
Jsou řidiči, kteří kneeling aktivují současně s otevíráním dveří (nebo těsně po) takže to moc nezdržuje. (Narozdíl od vysouvacího schůdku vlaků, kterým se kdovíproč nesmí hýbat při otevrených dveřích)
A s tím zajížděním do zastávek, je tu problém i nelegálního parkování v prostoru zastávek a často i trotlího zastavování. (Rozumnej řidič auta jede až dopředu k zastávkovému sloupu, trotl zastaví uprostřed aby znemožnil použití zastávky busem)
Takového řidiče bych chtěl v Praze vidět. Poslední dobou (několik let) pozoruju trend lajdáckého najíždění do zastávek a to i tam kde je místa opravdu hodně a záliv je dlouhý. Stejně průměrný řidič skončí skoro s půl metru mezery a s tím kočárkem si pak mám dělat co chci. A to i přes to že jsem schválně zmáčknul tlačítko výstupu s kočárem nebo mávnul před nástupem, efekt nulový. Řidiče, který je ochotný a schopný ovládat kneeling potkám jednou za uherský rok. A probém je i nástup bez kočárku s malým dítětem, protože se té mezery bojí, zatímco už zvládne výšlap… Číst vice »
Stejné je to v Kladně.
K Nám si na to jezdí soukromá firma
Tak teď ještě zajistit, aby ta klimatizace byla zapnutá a správně nastavená. 🙂
Přesně tak aby nebyla třeba na 16 stupňů. U některých kloubových sorek (např. v Praze) je klimatizace nasměrovaná tak, že stojícím cestujícím fouká přímo do obličeje.
Jj. Pak nemají být lidé nachcípaní a nemá být jejich organismus zatěžován náhlými teplotními skoky. Pokud vím rozdíl by měl být snad max. 6°C oproti teplotě vnější.
Jenže musíte počítat s tím, že u městských vozů se otevírají dveře prakticky co minutu, takže únik chladu je velký, takže základ je chladit hned na maximum, rozpálený přeplněný vůz už nevychladite… Manželka taky trpí na průvan, tak si nosí případně šátek. Za mě jestli je venku 30 a ve voze24, tak to nic neřeší
S tím na některých úsecích pomůže poptávkové otevírání a automatické zavírání dveří, jen ho nesmí řidič vyřadit, jak to mají v oblibě třeba někteří v Ostravě.
Včera jsem jel večer po Praze, optimisticky jsem si vzal kraťasy a triko a venku to bylo taktak, 20 stupňů, zataženo a vítr. Tak si říkám, zahřeju se v MHD, tam nefouká. Kolem 18:00 jsem přestoupil na supermoderní T15 s klimatizací a zažil teplotní šok, ta byla přímo vymrzlá. Po vystoupení bylo pocitově tak teplo venku…
A ještě aby cestující neotvirali okna jako v Praze u většiny autobusů s klimatizací.
To by ale ta klimatizace musela být zapnutá… vy asi budete řidič, co?
Pro 95 % cestujících je těžké rozlišit, zda je klimatizace v autobusu funkční, když nastoupí na začátku trasy poté, co měl autobus běhěm stání na konečné vyplý motor a tím i klimatizaci. Navíc část SORů klimatizaci salónu cestujících má, část ne, ale uvnitř vypadají pro běžné cestující stejně (kromě nálepek na oknech).
To vše je dost matoucí a ve výsledku bohužel vede k otevírání oken při funkční klimatizaci a naopak k neotevírání oken při chybějící klimatizaci, i když je venku vedro („nebudu otevírat, určitě to má klimošku“).
Možná by stačilo, kdyby řidič autobus nastartoval a zapnul klimatizaci dvě minuty před výjezdem, aby řidič na konečné ta okénka pozavíral a třeba občas do vozu zahlásil, že ta klimatizace fakt nebude fungovat, pokud lidi budou ta okýnka otevírat.
Přesně, ideálně, aby řidič vůbec neměl možnost nastavení ovlivnit (jako v nových tramvajích).
Přesně tak, dokud do toho bude hrabat řidič, bude to úplně k ničemu a ruleta v tom, jestli klima pojede nebo ne, nebo pojede jako blázen a z autobusu bude lednice. Snad by nebylo tak těžké automatické ovládání řídící jednotkou v závislosti na venkovní teplotě
Na venkovní teplotě ne, na vnitřní. Klimatizace podle venkovní teploty je jeden z úžasných brněnských vynálezů, který v kombinaci se zamykáním okýnek na kličku ve vozech s funkční klimatizací je za trest.
Venku je 20 stupňů, svítí sluníčko, v autobuse je sauna, okýnka zamčený, neb klimatizace funguje, ale nedosáhli jsme požadované venkovní teploty 24 stupňů, takže smůla…
Mnohem větší smysl mi dává mít na léto určenou nějakou teplotu interiéru, a tu držet.
To taky není úplně správně. Pokud je venku 38 stupňů, tak nechcete chladit na 21 uvnitř. U tramvají 15T v Praze se to nějak ladilo, a přijde mi to vyladěné docela dobře. Základ je, že klimatizace jde pořád, i když třeba nechladí, ale jen ventiluje.
Co nějakou celoroční automatiku? Nastaví se teplota a podle toho systém bude automaticky klimatizovat topit nebo větrat. Řidiči by do toho nemohli hrabat.
V tramvaji 15T řidiči můžou +-2 stupně od automatické teploty, po resetu je tam zase automatika.
Docela vtipně to dřív umělo současně jeden článek klimatizovat a druhý vytápět.
Ano, a jak má cestující zrovna vědět, jestli je klima zapnutá a okénka zavřít nebo je vypnutá a okénka otevřít? Ono se to mnohdy vůbec nepozná, protože v autobuse hučí kde co… Mohou být třeba jen spuštěné větráky.
Když si nejsem jistý, sahám na výdech klimatizace.
Ale většinou přece stačí přijdu do busu a neotevírám hned. Pokud je vzduch v buse lepší než venku, nechám zavřeno. Pokud je vzduch horší, tak větrám. Nebo někdo jako otevírá okna hned po nástupu, aniž by měl rozumný důvod?
V Plzni to funguje úplně stejně. Ono je to teda nastavené na vnitřní teplotu, ale než se ty schované čidla ohřejí tak, aby sepla klima automaticky, tak je ve voze na umření. Pro to je lepší, když spínání může ovlivnit řidič.
To by mohlo mít konečně nějaký efekt. Bohužel IQ mnohých lidi z DPP je o tom, že za to může cestující, který si v nedychatelnem busu, kde klimatizace vůbec nic nekouka, otevře okno. Dle nich je ideální posun od otviracich oken k zamčené oknům bez klimatizace. Protoze má stačit napiš o klimatizaci. Samozřejmě u řidiče z bezpečnostních důvodů okénko být musí a kdoví proč je otevřené… kolik těhle úžasných řidičů někdy jede v prostoru pro cestující, by mě dost zajímalo.
Jj trefna poznamka, instalovana klima jeste neznamena, ze bude pustena nebo spravne nastavena.
Na nezapnutou klimu je napr. specialista skupina Arriva, timto zdravim Kladno a Kraluv Dvur.