Klimatizaci má už polovina autobusů MHD v Česku. Tramvaje a trolejbusy zaostávají

Cedulky upozorňující na klimatizaci v autobuse PID. Foto: Aleš PetrovskýCedulky upozorňující na klimatizaci v autobuse PID. Foto: Aleš Petrovský

I kvůli stále teplejšímu klimatu ve městech se klimatizace stává standardem.

Odebírat
Upozornit na
guest
22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Genius 156

Chápu že provoz klimatizace v tramvajích je taky otázka nákladů. Tramvaje se taky provozují více let.

Proč ale aspoň do starších tramvají nedodat alespoň větráky?

Taky mě štvou řidiči, co jdou líní zvednout střešní poklopy…

Lukáš

Bohužel mi přijde, že klimatizacev Praze v nových autobusech Iveco nefunguje tak, jak by měla. Cestující to pak řeší otevíráním okének a to už je úplný konec. Nicméně se jim nedivím, když to ta klimatizace prostě nezvládá a není taková jako byla u starších klimatizovaných autobusů.

Celkově jsou za mě ty Iveca zklamání. Jak dlouho ty autobusy jezdí? Nedávno jsem jel jedním z nich a většina koženkových sedaček už byla oloupaných jako po 10 letech používání. Nevíte, jestli se to chystá DP reklamovat?

Alan Wank

Blbý je, že dopravní podniky – minimálně tedy ten brněnský – se moc nezalamují s údržbou, a klimatizace často nefunguje. Navíc u některých modelů je asi obecně poruchovější – např. SOR NS 12, ten když vidím, tak je takřka jisté, že klima nepojede. To stejné byly minibusy Dekstra (ty naštěstí už pomalu mizí).

Naopak u Solarisů (autobusy i trojebusy) a tramvají Drak je klimatizace poměrně splehlivá, předpokládám, že bude asi kvalitnější provedení z výroby.

Apten

Ano ,protože snižuje výkon motoru a to řidiči nechtějí.A ona není ani u SORek moc spolehlivá.

Alan Wank

Děkuji za vysvětlení, byť je mi z toho smutno. DPMB se sice chlubí, že už 2/3 autobusů jsou klimatizovány, nicméně realita je výrazně horší a z Vašeho příspěvku soudím, že se na lepší časy jen tak blýskat nebude, protože evidentně stačí, že tam klima fyzicky je, odškrtneme si fajfku a je to…

David

To máte jak s bezbariérovostí u SŽ. Na zastávce je plošina (trvale uzamčená) a vlak má u dveří 30cm mezeru, ale papírově jsme na této zastávce s tímto vlakem 100% bez bariér.

Jakub P

Ono je to s bezbariérovostí reálně slabší i u těch autobusů. Nízkopodlažní sice jsou, ale to funguje jen když řidič pečlivě najede rovně a těsně k obrubníku, což někdy ani fyzicky nejde a jindy by to „bylo moc práce a zdržení“. A taky používat kneeling, což je taky „moc zdržení“. Takže třeba Praha má teoreticky 100% bezbariérové autobusy, reálně ale zdaleka ne na všech zastávkách a nastoupit/vystoupit s kočárkem je často problém i na zastávkách, kde by to fyzicky šlo.

Leinad

Jsou řidiči, kteří kneeling aktivují současně s otevíráním dveří (nebo těsně po) takže to moc nezdržuje. (Narozdíl od vysouvacího schůdku vlaků, kterým se kdovíproč nesmí hýbat při otevrených dveřích)
A s tím zajížděním do zastávek, je tu problém i nelegálního parkování v prostoru zastávek a často i trotlího zastavování. (Rozumnej řidič auta jede až dopředu k zastávkovému sloupu, trotl zastaví uprostřed aby znemožnil použití zastávky busem)

petr

K Nám si na to jezdí soukromá firma

jouda

Tak teď ještě zajistit, aby ta klimatizace byla zapnutá a správně nastavená. 🙂

Karel

Přesně tak aby nebyla třeba na 16 stupňů. U některých kloubových sorek (např. v Praze) je klimatizace nasměrovaná tak, že stojícím cestujícím fouká přímo do obličeje.

Aquinas

Jj. Pak nemají být lidé nachcípaní a nemá být jejich organismus zatěžován náhlými teplotními skoky. Pokud vím rozdíl by měl být snad max. 6°C oproti teplotě vnější.

Jarl

A ještě aby cestující neotvirali okna jako v Praze u většiny autobusů s klimatizací.

Neonym

Přesně, ideálně, aby řidič vůbec neměl možnost nastavení ovlivnit (jako v nových tramvajích).

MP22

Přesně tak, dokud do toho bude hrabat řidič, bude to úplně k ničemu a ruleta v tom, jestli klima pojede nebo ne, nebo pojede jako blázen a z autobusu bude lednice. Snad by nebylo tak těžké automatické ovládání řídící jednotkou v závislosti na venkovní teplotě

Alan Wank

Na venkovní teplotě ne, na vnitřní. Klimatizace podle venkovní teploty je jeden z úžasných brněnských vynálezů, který v kombinaci se zamykáním okýnek na kličku ve vozech s funkční klimatizací je za trest.

Venku je 20 stupňů, svítí sluníčko, v autobuse je sauna, okýnka zamčený, neb klimatizace funguje, ale nedosáhli jsme požadované venkovní teploty 24 stupňů, takže smůla…

Mnohem větší smysl mi dává mít na léto určenou nějakou teplotu interiéru, a tu držet.

Lukáš F.

To taky není úplně správně. Pokud je venku 38 stupňů, tak nechcete chladit na 21 uvnitř. U tramvají 15T v Praze se to nějak ladilo, a přijde mi to vyladěné docela dobře. Základ je, že klimatizace jde pořád, i když třeba nechladí, ale jen ventiluje.

Jarda

Co nějakou celoroční automatiku? Nastaví se teplota a podle toho systém bude automaticky klimatizovat topit nebo větrat. Řidiči by do toho nemohli hrabat.

Leinad

V tramvaji 15T řidiči můžou +-2 stupně od automatické teploty, po resetu je tam zase automatika.
Docela vtipně to dřív umělo současně jeden článek klimatizovat a druhý vytápět.

Domis

Ano, a jak má cestující zrovna vědět, jestli je klima zapnutá a okénka zavřít nebo je vypnutá a okénka otevřít? Ono se to mnohdy vůbec nepozná, protože v autobuse hučí kde co… Mohou být třeba jen spuštěné větráky.

Vojtěch

V Plzni to funguje úplně stejně. Ono je to teda nastavené na vnitřní teplotu, ale než se ty schované čidla ohřejí tak, aby sepla klima automaticky, tak je ve voze na umření. Pro to je lepší, když spínání může ovlivnit řidič.

g_swrk

Jj trefna poznamka, instalovana klima jeste neznamena, ze bude pustena nebo spravne nastavena.
Na nezapnutou klimu je napr. specialista skupina Arriva, timto zdravim Kladno a Kraluv Dvur.