Klimatizaci má už polovina autobusů MHD v Česku. Tramvaje a trolejbusy zaostávají

Cedulky upozorňující na klimatizaci v autobuse PID. Foto: Aleš PetrovskýCedulky upozorňující na klimatizaci v autobuse PID. Foto: Aleš Petrovský

I kvůli stále teplejšímu klimatu ve městech se klimatizace stává standardem.

Podíl klimatizovaných vozidel dosahuje v českých systémech MHD v autobusech přes 51 %, u trolejbusů 36 % a u tramvají zatím 20 procent.

Ukazují to nejnovější údaje členů Sdružení dopravních podniků ČR (SDP) v právě publikované statistické ročence. Trend u klimatizací je přitom podle sdružení silně rostoucí.

Počítá se s nimi například u nových tramvají Škoda 52T dodávaných do Prahy, ta se navíc nyní opět pokouší doklimatizovat i starší tramvaje 15T. Klimatizaci má i dvacet velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů Škoda-Solaris 24m pořízených pražským dopravním podnikem loni.

I kvůli stále teplejšímu klimatu ve městech se klimatizace v posledních letech stala standardem a nové vozy bez ní už jsou spíše výjimkou.

Co se týče celkových investic do vozového parku, byl podle SDP rok 2024 mimořádný. Dopravní podniky investovaly nejvíce peněz za poslední dekádu. Celkově na obnovu svých vozových parků vynaložily prostředky v objemu více než 6,1 miliardy korun.

Průměrné stáří autobusů díky tomu kleslo na 7,2 let, přičemž více než 98 % je nízkopodlažních. Počet elektrobusů vzrostl v Česku na 93 vozů, s dominancí dvounápravových typů. U trolejbusů je až 95 % nízkopodlažních a téměř třetina parciálních, což podporuje provoz bez trolejového vedení v některých úsecích.

Jak ukazují data z ročenky, nejvýraznější posun nastal v oblasti bezemisní mobility, rozvoje elektroinfrastruktury a zvyšování kvality přepravních služeb pro cestující.

Tagy klimatizace v MHD SDP ČR
9 komentářů