Klimatizace začíná být samozřejmostí i u ojetin, ukazují statistiky
Klimatizace se během posledních deseti let stala naprostou samozřejmostí u nových aut. Trend se promítá i do prodejů ojetých aut.
Klimatizace se během posledních deseti let stala naprostou samozřejmostí u nových aut. Trend se promítá i do prodejů ojetých aut. Trend se promítl už i na trhu ojetých vozidel.
Ukazují to data největšího tuzemského prodejce ojetých aut, společnosti AAA Auto. Od roku 2008, kdy klimatizací disponoval pouze každý druhý automobil, se poměr v roce 2015 vyšplhal již na 85 %. Aktuálně má klimatizaci 93 % všech nabízených aut.
Ještě v roce 2008 se klimatizace řadila k nadstandardní výbavě automobilů a disponovalo jí pouze každé druhé ojeté auto. Pokud ještě nějakým vozům klimatizace chybí, jsou to nejčastěji tuzemské Škodovky, a to zejména Fabie první generace. Těchto automobilů se bez klimatizace prodá téměř 60 %, a to za průměrnou cenu 52 200 Kč. S klimatizací se cena vyhoupne na průměrných 66 600 Kč. Ve většině případů je bez klimatizace Škoda Felicia. Její cenu to však příliš neovlivňuje, průměrná hodnota tohoto modelu se odvíjí spíše od celkového stavu auta a jeho historie. Dostává se totiž do kategorie youngtimerů.
„Ještě zhruba před 10 lety byla klimatizace ve voze považována za luxus. V dnešní době má však jako běžná součást výbavy jen minimální dopad na výši ceny. Ten se u dvou srovnatelných ojetých vozů pohybuje v řádech pouze jednotek tisíc korun,“ vysvětluje Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO. Podle ní jsou dnešním trendem rostoucí prodeje aut s dvou-a čtyřzónovou klimatizací nebo s odvětrávanými sedačkami.