Klimatizace v tramvajích 15T bude, část pražské koalice ustoupila. Zakázku získá Škoda
Klimatizovat či neklimatizovat ve 124 tramvajích Škoda 15T? Otázka, která několik měsíců rozdělovala pražskou koalici, má nakonec odpověď: pražští radní
Klimatizovat či neklimatizovat ve 124 tramvajích Škoda 15T? Otázka, která několik měsíců rozdělovala pražskou koalici, má nakonec odpověď: pražští radní dnes schválili plán na instalaci klimatizace do první poloviny vyrobených tramvají.
Stalo se tak poté, co byl materiál před dvěma týdny stažen z jednání rady kvůli obavám zejména Spojených sil pro Prahu a jejich zástupců. Současné vedení musí řešit chyby z éry primátorování Pavla Béma, kdy došlo k objednávce tramvají bez klimatizace.
„Když si vezmeme města napříč Evropou, tak Praha byla doteď jedno z měst s nejméně vybavenou MHD klimatizací, má ji pouze 15 procent vozů. Jsou města, jako třeba Miškovec (Maďarsko), které mají 100 procent vozů z klimatizací. My chceme zvýšit komfort cestujících, aby v létě netrpěli,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) o klimatizacích rozhodl už v červnu, původně měli pražští radní rozhodnout ještě před začátkem léta. DPP teď po tomto rozhodnutí nechá ověřit, zda nabízená cena 398 milionů korun je oprávněná a není příliš vysoká. K podpisu smlouvy by mělo dojít do konce února. Pak bude mít Škoda čtyři měsíce na zahájení montáže, počítá se s tempem zhruba dvě tramvaje týdně. K montáži má dojít ve vozovnách Vokovice a Pankrác. Hotovo by mělo být v roce 2021.
DPP má ve flotile jen polovinu tramvají 15T s klimatizací. Cestující je poznají jednoduše: mají na přední masce žlutý pruh. Šlo tehdy o výsledek jednání primátora Tomáše Hudečka se Škodou Transportation. Se šedým pruhem jsou bez klimatizace.
Velké spory se vedly ohledně ceny: nabídka Škody Transportation je nabídla za 398 milionů korun, jedna tramvaj tak měla vyjít na více než tři miliony korun. Představenstvo nakonec plán schválilo poté, co si nechalo vypracovat posudek od ČVUT, který řešil, zda může klimatizaci dodat a namontovat do tramvají jiný dodavatel než Škoda Transportation. V posudku akademici ověřovali, zda je technicky možné, aby jiná klimatizace než od Škody Transportation byla kompatibilní s vozem 15T, a jestli existují technické důvody bránící tomu, aby montáž provedl někdo jiný než Škoda. Jinými slovy: klimatizace mohou být předražené, ale není možnost, že by je namontoval někdo jiný.
„Výrobce z důvodu ochrany svého know-how odmítl na základě žádosti DPP zpřístupnit technickou dokumentaci 15T třetím osobám pro účely otevřené soutěže, realizace přestavby jiným subjektem na základě otevřené soutěže není možná. Dřívější exkluzivní dodavatel klimatizačních jednotek a partner ŠT, Technické služby BAHOZA s.r.o. (DPP bližší důvody a parametry tohoto partnerství nejsou známy), je v insolvenci a již bylo rozhodnuto o jejím konkurzu,“ uvádí se v důvodové zprávě materiálu.
Co vše bude součástí zakázky? (popis od DPP)
Přestavba vozu 15T s ventilací na plně klimatizovaný znamená ve stručnosti instalaci 3 klimatizačních jednotek (pro každý článek jednu), provedení recirkulačních otvorů do střešních sendvičů tramvaje a úpravu samotných sendvičů pro instalaci samotných klimatizačních jednotek. Dále je nutné zvětšit stávající otvory pro výdech tepelně upraveného vzduchu, utěsnit je proti vtékání vody do prostoru pro cestující, namontovat nový podstropní kanál pro rovnoměrnou distribuci tepelně upraveného vzduchu, provést úpravu kabeláží a konektorů, nahrát nový software, nastavit jej pro běžné používání a v neposlední řadě proškolit řidiče. Doklimatizace by se měla provádět ve vozovnách DPP na Pankráci a ve Vokovicích, které jsou pro to technicky vybaveny. Přestavba jedné tramvaje zabere zhruba jeden týden, vzhledem k provozním možnostem DPP jich lze doklimatizovat maximálně osm měsíčně. Škoda Transportation, jako výrobce tramvají i dodavatel klimatizací, převezme po přestavbě plnou systémovou záruku doklimatizovaných vozů. Bude nést plnou odpovědnost za fungování tramvají jako celku, bude ručit za soulad upravených vozů s platnými technickými podmínkami vozidla, jakož i dalšími závaznými normami, ustanoveními a nařízeními (například za finální elektromagnetickou slučitelnost vozidla). Systémová záruka zahrnuje také zodpovědnost za bezvadnou komunikaci všech klimatizačních systémů se stávajícím nadřazeným řízením a diagnostickými systémy vozidla.