Klimatizace i bateriový pojezd. Prošli jsme si první soupravu metra od Škody pro Sofii
První souprava metra Škoda pro provoz v bulharském hlavním městě Sofii. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Hodnota zakázky je 1,6 miliardy korun. Čítá osm kusů 80metrových souprav.
Ten čelní panel se mi zdá dost malý, vzhledem k tomu, že v Sofiji často jede každý spoj na jinou konečnou. Navíc souprava přijíždí do stanice rychle a ne všichni návštěvníci ovládají bulharskou abecedu, aby se směr dal rychle postřehnout.
K tomu metru ve Varšavě:
„Zabezpečovač Alstom“ je původní SOP made in ZWUS Katowice, Polska (tedy samozřejmě v modernizované verzi).
Pak to koupilo ABB, z toho se stal ADtranz, z něj Bomardier a nakonec Alstom.
Jak slepý k houslím… 🙂
A (opět k té Varšavě) automatiku to má od AŽD – ACBM 4.1.
Neví zde někdo, na jaké rozchody je ta „čtyřkolejka“?
Mám dojem že 1000 / 1435 / 1520 mm, v další části za takovou tou divno-vlnovýhybkou už bez 1000 mm.
Gratulace do Plzně. Kéž kdyby se omladilo metro i v Praze. Ale tam to určitě bude o úplně jiné ceně…
Jestli jsou ty sedačky stejně tvrdé, kluzké, nepohodlné, jako v soupravách na M3, tak je mi líto cestujících…
Koukám, že u zkušební koleje v Plzni už opravili tu opadanou zeď (viz prezentace 52Tú.
A dočká se po 50 letech konečně i Praha moderních, efektivních, výkonných a vzhledově atraktivních souprav metra na všech svých trasách, které naše firmy dodávají do světových metropolí za velmi přijatelnou cenu ?
Soudě podle fotografií, od Škody Transportation asi ne…
Tedy M1 se mi líbí o hodně víc než toto.
Výkonově to je stejné, tak snad jedině ta průchodnost.
Copak metro, ale ta opravená zeď!!!
Tak peněz mají dost hlavně po všech „vítězstvích“ v „vyběrkách na trolejbusy v ČR 🤣
Takže nejsem jediný, kdo si toho všiml jako první věc na fotce 😀
Ruská souprava po faceliftu?
Ímportozameščénije! Jestli na ty fotky koukaj důchodci z Mytišči, tak jim tečou po tváři slzy dojetí…
Ty maly pojezdovy baterie by se mely rozsirit, by to mohlo pomoci i u mimoradek dojet do stanice apod.
Jenže vozit z 99% času mrtvou hmotnost, řešit pro ní prostor a zajistit její spolehlivost je holt drahé.
Někde jsem slyšel, že tratě pražského metra jsou projektované se sklonem, aby při výpadku každá souprava mohla dojet samospádem do nejbližší stanice. Ale nedaří se mi najít informaci, jestli je to pravda.
Říká se to, ale není. Například úsek Vyšehrad-I. P. Pavlova je čistá rovina.
Krásne, gratulujem.
Akurát, zdá sa mi to, alebo je na prvej fotke hrdzavý spodný diel nárazníku (neviem, ako sa to presne volá)? Možno je to farba (?)
Je to odlesk červeného pruhu nad nárazníkem. Na ostatních fotkách vidět není.
Ja som myslel dole na tej šedivej časti.
Imho to bude měděnka. Na té fotce je automatické spřáhlo. Dle obtisku na celé spodní části bylo to bylo spojeno (nejspíše) s posunovou lokomotivou pomocí nástavce na hák a tyto nástavce někdy bývají mazány měděnkou (jak který výrobce to dělá) která slouží jako „lubrikant“ pro pohiblivé části automatického spřáhla.
Zapojení pak je – Automatické spřáhlo / nástavec / hadice a hák na posunové loko.
Ďakujem.
Připadá mi, že je teď móda šetřit na oknech. Tyhle Škodovky, berlínský typ JK a časem asi i typ J… M1 mám rád, protože jsou hodně vzdušné, stejně jako mnichovské soupravy C, pařížské MF01, MP14, MF19 a MRV pro okružní linky.
Přesně! Přijde mi to jako slabší místo jinak moc hezké soupravy. Má to uspořádání oken jako soupravy z Mytyščyna, ale přitom předsuvné dveře, takže technicky není důvod nechávat kolem oken tolik prostoru. M1 toto hezky ilustruje.
Druhá věc je pak osvětlení interiéru, ale tam to jde z velké části za zákazníkem, i když třeba Alstom působí, že si i v „základní výbavě“ dává více záležet na pojetí interiéru.
Starý Siemens Modular (2000) tam má ty okna dvě. https://cdn.coconuts.co/coconuts/wp-content/uploads/2018/08/IM2018060538MO_300dpi-1-960×540.jpg
Byť to není žádný zázrak jako ty velké pařížské, vypadá to asi psychologicky líp.
Jinak jim do toho jako Bulharům nechci kecat, ale když to srovnám s moderními soupravama, proč to nemá jezevčík nad dveřma jako všichni ostatní, ale kdesi bokem, ty zaoblené šprušle působí dost socialisticky-retro, klimatizace, ale výklopná okna (?! – to se na západě 20 let nemontuje)… prostě ve srovnání se Singapurem v detailech bych řekl o 30-40 let koncepčně nazpět. I ty staré Modulary jsou vymyšlené líp.
Třeba, aby všichni nepřekáželi ve dveřích, jak je u nás zvykem. 🙂 Výklopná okna oceníte v případě výpadku napájení a delšího prostoje na trati. Zaoblené tyče retro? Možná přehlednější prostor… Takto tvarované za RVHP snad nebyly. Zatuhle tam působí spíše jiné detaily. Neopičení se po módních trendech za každou cenu bych bral obecně spíše jako klad.
Pokud vám vypadává proud víc než jednou ročně, tak máte asi jiné problémy..
Představte si, že metro se vyrábí univerzálně i pro okolní teplotu 30C.
Výklopná okna jsou retro-mytiščin-škodováckismus.
Na druhou stranu, když to jezdí na lince co je v tunelu, tak se ta okna moc neužijí, jen s jejich velikostí rostou nákady s jejich případnou výměnou a plocha pro škarabaly. Spíše by měl být co nejvíce příjemný interiér, protože mimo něj moc ke koukání není.