Klienta Smartwings se kvůli kompenzaci za zpožděný let zastal Ústavní soud

Boeing 737 MAX 8 OK-SWE před odletem do Malagy. Foto: SmartwingsBoeing 737 MAX 8 OK-SWE před odletem do Malagy. Foto: Smartwings

Dopravce tvrdil, že zpoždění nepřesáhlo tři hodiny. Podle Ústavního soudu si soud nižší instance tvrzení nijak neověřil.

Obvodní soud pro Prahu 6 bude muset znovu projednávat případ kompenzace za zpoždění letecké společnosti Smartwings.

Rozhodl o tom Ústavní soud, na který se obrátil jeden z klientů letecké společnosti. Konkrétně šlo o let do Londýna v březnu 2019, který nabral zpoždění přes tři hodiny. Letecká společnost výplatu odmítla, obvodní soud jí dal původně za pravdu. Podle Ústavního soudu ale soud vycházel jen z údajů a vysvětlení od dopravce. O rozhodnutí informoval Ústavní soud v tiskové zprávě. Podle rozhodnutí bylo rozsudkem porušeno právo na soudní ochranu a na spravedlivý proces.

Spor o délku zpoždění

Nárok na kompenzaci vychází z evropského nařízení, za let po Evropě a zpoždění přes tři hodiny má klient nárok na 250 eur. Let měl dle tvrzení stěžovatele odlétat podle letového plánu v čase 12:30 hodin místního času a přiletět do místa určení v čase 13:35 hodin místního času. Byl však na svém příletu významně zpožděn. Skutečně odletěl z letiště v místě odletu až v 16:11 hodin místního času a cílového místa určení dosáhl v čase 16:48 hodin místního času. Zpoždění tak dosáhlo 3 hodiny a 13 minut. Cestující počítá jako cíl cesty příjezd letounu k příletové bráně, tzv. gate. Smartwings ale tvrdily, že zpoždění bylo kratší: pro soud uvedly, že v Londýně bylo letadlo již v 16:30. Zpoždění letu v cílovém místě určení tak bylo jen 2 hodiny a 55 minut.

Cestující se domníval, že soud posuzoval důkazy tendenčně ve prospěch vedlejšího účastníka. Stěžovatel zejména namítal, že ačkoliv předložil soudu za účelem prokázání délky zpoždění letu několik listinných důkazů opatřených z různých zdrojů, které nezávisle na sobě jeho tvrzení zcela shodně potvrdily, přesto soud vycházel toliko z důkazu předloženého Smartwings.

„Lze souhlasit s názorem stěžovatele, že pokud za jediný klíčový a věrohodný podklad k prokázání délky zpoždění letu v cílovém místě určení měl být pro zkoumaný případ považován toliko záznam o provedení letu vypracovaný provozujícím leteckým dopravcem, který má možnost s údaji zapisovanými do takového záznamu volně disponovat dle svých zájmů, je takový postup odporující smyslu a účelu nařízení, spočívající v ochraně cestujících jako slabší smluvní strany,“ uvedl soud v tiskové zprávě.

Tagy kompenzace za zpoždění smartwings Ústavní soud
44 komentářů