Klienta Smartwings se kvůli kompenzaci za zpožděný let zastal Ústavní soud

Boeing 737 MAX 8 OK-SWE před odletem do Malagy. Foto: SmartwingsBoeing 737 MAX 8 OK-SWE před odletem do Malagy. Foto: Smartwings

Dopravce tvrdil, že zpoždění nepřesáhlo tři hodiny. Podle Ústavního soudu si soud nižší instance tvrzení nijak neověřil.

Zpět na článek
44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Apex

Tak zrovna tohle by mohlo mít velmi jednoduché řešení… stačí, aby si jedna strana vyžádala nebo doložila departure a arrival MVT zprávu a je jasné, jak to bylo… to je jednoznačný, prokazatelný a nezpochybnitelný důkaz o časech odletu a příletu, kde se uvádí opuštění gate/stojánky na odletu a čas vzletu a čas přistání a zastavení na gatu/ stojance. Bohužel, soud o této možnosti asi neví, QS právník, pokud mají máslo na hlavě, na to neupozorní… Celé jednání na 15 min…. MVT zprávy mají k dispozici kromě dopravců i další složky, takže se dá snadno ověřit, že jsou příslušné danému letu.

Handling Oskar Kilo Golf

Je ještě lepší řešení. MVT zadává handling a existuje i MVT poslaný přes ACARS (pro neznalé pošle ho letadlo při použití parkovací brzdy in-out na stojánce i když odeslání je programovatelné, takže to může být i vypnutí motoru č.2 – nicméně třeba Air France má parkovací brzdu). Handling je ekonomicky závislý na airline a tohle přesně udělá jak airline chce, vůbec nic to neovlivňuje…. I ACARS se dá posádkou ovlivnit, občas se na tom domlouváme s posádkami hlavně u off-blok time, aby nebylo zpoždění. Stačí a A320 Family na GPS hodinách zatáhnout za knoflík a zůstane na hodinách čas v… Číst vice »

Apex

Ano, to souhlasim, zejména s názorem, že by Nařízení mělo už být aktualizováno a upřesněno, přece jen je dnes i dost judikátů, které ho „dovysvětlují“ nebo upravují a doplněno i jasnou metodikou. Ale jinak, to co popisujete, se týká MVT na odletu, s tím se jistě dá kouzlit a vždy se to dělalo 😀, když bylo potřeba. Nicméně, odškodnění je, pokud se nepletu, navázané na zpoždění na příletu, takže v tomto případě je možnost ovlivnění časů prakticky nemožná, alespoň si nevybavuji, že bych to kdy zažil. Proto jsem i psal, že by měly být posouzeny oba MVT, jak na odletu,… Číst vice »

Petr

Smartwings no. Chytrá křídla.

Petr Tomeček

Není to chyba Smartwings, ale OS pro P-6. Máme s tím obrovské zkušenosti kdy klientům jsou odepírány nároky na odškodnění, jen z důvodu, že si paní soudkyně něco myslí. Kolikrát rozhodnou bez důkazů protistrany v neprospěch klienta. Pak musí dojít k opětovnému odvolání.

ABC

Aha, SW poslali klienta do řiti, ale je to chyba soudu 🙂 Co kdyby je odškodnili rovnou?

Petr Tomeček

Dobrý den, o tom je právě ten spor. Letecká společnost tvrdí, že to bylo od 3 hodiny (to dělají standardně i jiné společnosti, Ryanair, Wizzair atd.) Chyba soudu na P-6 je to, že dali zapravdu Smartwings na základě interních dokumentů a ne na základě nezávislých dokumentů, které nikdo nemůže ohnout ve svůj prospěch.

Jindra

SW v první řadě na žádosti o kompenzaci nereaguje! Vždy ji nechá dojít až k soudu. Patrně ví, že to mnozí žadatelé vzdají a nic se vyplácet nebude.
Rozhodnutí soudkyně z P-6 dle důkazů pouze jedné strany, to už je kapitola sama pro sebe.

Btw: Sám jsem požadoval kompenzaci za zpoždění 3:10 hod. a úspěšně. Samozřejmě to trvalo dva roky, rozhodnout musel soud, protože SW se s cestujícím červem vůbec nebaví.

Jesenik

Ano je to chyba soudu, ale hlavně lživá fakta od Smartwings.

Petr Tomeček

Dobrý den, není to o lži. Je to o soudci. Žalující má povinnost doložit důkazní břemeno. Pokud je důkazní břemeno splněno, pak nastupuje odpor žalované (Smartwings). Ti řeknou, že s tím nesouhlasí. Pak dojde ke sporu. Soudkyně na P-6 v tomto případě má rozhodnout. Rozhodla tak, že se přiklonila nelogicky (právo není o logice) k tomu, že uznala důkazy Smartwings. Naštěstí ústavní soud, rozhodl tak, že to je nelogické :). Toto není o Smartwings. Je to o soudcích na P-6 a stane se Vám to i s Ryanair, Wizzair, KLM, AirFrance atd.

Y.K.

Lživá fakta jsou s dovolením oxymóron. Práce soudu je ověřit relevanci důkazů a spravedlivě rozhodnout spor, ne to dělat bezpracně a rutinně.

Tom

A kde je vyjádření paní Vlaďky? Jako víme, že kompenzace neplatí řada aerolinek, táhne se to… Ale aby někdo podváděl i před soudem? UF.

David

Ta by se asi zakuckala z toho to přiznat.

martinek.k

Fascinuje mě, kam až jsou schopné SmartWings kvůli „pár eurům“ zajít, tj. zřejmě zfalšovat palubní záznamy. Nemyslím si, že by si cestující vymyslel 3 hodiny a 13 minut, když by to bylo v reálu 2:55, naopak u SW si opačný postup představit bohužel dovedu dost reálně…

Igor Mauricio

Nejde o pár euro, ale o PR, čest, osobní ego…

Air Traveller

Cestující si leckdy dovedou vymyslet až neuvěřitelné bláboly… Takže to, že to tvrdí cestující taky nezarčuje, že se to tak opravdu stalo 🙂

ale to je úplně jedno – bez ohledu na to, jestli to tvrdí žalující strana nebo žalovaná strana, mělo by se jednat o údaj, který je něčím a nějak podložený.

Jesenik

Podle všeho to klient měl podloženo z několika zdrojů a písemně.

Viki

Tak když dokáže SW zfalšovat dokumenty z jednomotorového letu, tak tohle je pro ně sranda, to tam zvládne vrátnej.

Y.K.

Zfalšované dokumenty jednomotorového letu jste vyhrabal kde? Naopak jsou z toho velice pěkné pravé dokumenty.

Gwann

tak smrtwings…co kdo od nich čekáte…

ale slušná je taky práce soudu, nadřízený by si měl na rozhodovací praxi pana soudce posvítit. zda takhle rozhoduje vždy, pak je na místě kárné řízení.

ABC

Soudce žádného nadřízeného nemá. To už by zas Milión chvilek plnil Letnou, že.

Air Traveller

Soudce samozřejmě nadřízeného má.

ABC

Pánaboha?

Air Traveller

Ne. Předseda/místopředseda daného soudu.

zdenek

Má, ale nadřízený mu do rozhodování zasahovat nemůže platí jeho nezávislost

ABC

Přesně tak. A už vůbec ne si na něj kvůli tomu „posvítit“. Může samozřejmě podat kárnou žalobu, o které ovšem nebude rozhodovat – a navíc to je už je dosti těžký kalibr.

Daniel

Mám podobnou zkušenost se Swissem. Letadlo z Prahy vůbec neodletělo. Do Curychu jsem přiletěl se zpožděním 16 hodin(!). Půl roku mě vraceli všechny žádosti o kompenzace, pak mě začali dost nevybraně urážet a nakonec otevřeně výsměch (že si můžu stěžovat, jak chci, ale žádost mi stejně neuznají). Pak stačil jediný email od právníka – a peníze ihned přišly. Bez omluvy, bez vysvětlení. Od té doby Swiss ne. Bohužel Austrian mají velice podobnou „taktiku“.

Y.K.

Ona je ta taktika obchodně dost pochopitelná (neříkám že morálně správná) vzhledem k výši kompenzací, které často převyšují cenu letenky. Tím, že se stěžovatele snaží odradit zvyšují šance, že to nebudou muset proplatit. Nemyslím, že by existovala jediná aerolinka, která by bez diskuse okamžitě cálovala, obstrukční strategie jim může hodně ušetřit. Ale můžu se mýlit, kompletní zkušenost nemám.

Anonym

Mam zkusenosti s LH a KLM a obe plnily v radu dnu. Ale tam to bylo asi nesporne, protoze me z provoznich duvodu hodily na jine lety (jednou dokonce i pres noc). Je mozne, ze by to pri hranicnim zpozdeni bylo jinak.

Air Traveller

Zrovna s KLM mám opačnou zkušenost. Ignorovali vše, včetně formální předžalobní výzvy od právníka…

Y.K.

No nevím, asi štěstí, zrovna s LH mám dost mizerné zkušenosti.

Roman

Ono záleží jak moc se aerolinka cítí v dané situaci silná v kramflecích. Pokud je situace jen trochu na hraně tak to zkusí

anonym

Asi zalezi na stesti a muze se to vyvijet v case. Jinak LH mi dokonce proplatila i zakladni obleceni, protoze zavazadlo uz jsem mel odbavene.
Ale oboji bylo v dobe predpandemicke, ted to samozrejme muze byt jinak.

Air Traveller

ale jo, nektere aerolinky neremcaj. zazil jsem, kdy v roce asi 2017 brussels airlines (nebo jeste sn brussels airlines? netusim kdy se prekabatily) zacalovala okamzite, asi dva tydny po vyplneni formulare na jejich webu. a kamaradka (tehdy jsem ji to pomahal vyrizovat, takze zadny “jedna pani povidala”) bez jedineho zadrhelu asi pred ctyrmi lety vytahla 2x plnou palbu eur z lotu (smer tam) a alitalie (smer zpatky – fakt klika – v obou smerech asi pet hodin zpozdeni) za cestu na a z dovolene v indii. jen ta kompenzace ji zaplatila celou dovolenou. na uctu od obou do mesice bez… Číst vice »

veli.k

Velmi smutná vizitka Smartwings.

Air Traveller

co si smartwings myslely? ze se kazdy na tech par eur vykasle?

seredne procitnuti ocitnout se kvuli tomuhle az u ustavniho soudu.

ABC

tak „až u Ústavního soudu“ …. vzhledem k tomu že šlo nejpíš o tzv. bagatelní spor, tak jinou možnost stěžovatel neměl (a přes jiné instance to nešlo)

Air Traveller

to je pravda, ale na tom, co jsem napsal, to nic nemění.

naprostá většina lidí boj o kompenzaci vzdá hned na začátku – pokud se aerolinka šprajcne, tak jiný způsob, než se soudit, není.

Aleš

Austrian kvůli poruše letadla zrušily let a letěl jsem o den později. Kompenzace zamítnuta s odůvodněním, že to byla závada přes veškerou řádnou údržbu a že na to z toho důvodu není nárok. Právník jim poslal upozornění, že na toto byl už kdysi vydán precedentní rozsudek a současně poslal stížnost na rakouské Ministerstvo dopravy. A najednou mi přišla odpověď, že mi udělili výjimku a ať pošlu bankovní spojení. Šlo to i bez soudu 🙂

ABC

tak jasně že, ale takto to může budit dojem že to obnášelo roky tahání po soudech až mu konečně Ústavní dal za pravdu 🙂

Chronosphere

2019…2020…2021…2022..
Jen chviličku,kdepak roky,k smíchu..

David

Většina slušný v aerolinek ihned plni.
Např. Ryanair peníze na účtu do cca pěti pracovních dní.

Tady je to o přístupu. I negativní reklama je reklama dle soudu SW.

zdenek

Určitě tu někdo ve své zasti k Ryanu namitne, že Ryanair mezi slusne aerolinky nepatří…

Air Traveller

tak ono co si budeme povídat.. zrovna Ryanair je svou neochotou platit EU kompenzace obecně proslulý, že…