Klíčový železniční projekt Rail Baltica pokročil: Estonsko vybralo firmy na svoje úseky rychlotratě

Projekt Rail Baltica - ilustrační foto. Zdroj: Rail BalticaProjekt Rail Baltica - ilustrační foto. Zdroj: Rail Baltica

Kompletní dokončení estonské části se plánuje na rok 2032.

Odebírat
Upozornit na
guest
53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Povazan

Neviete niekto, či majú tieto krajiny v plane aj nejaké trate konvertovať alebo dualizovat do európskeho rozchodu ? Pripadne ci plánujú zariadenia na zmenu rozchodu vlakov. Lebo sa pomaly dostane ich sieť do pozície ako v Španielsku, teda dva rôzne rozchody.

Martin Jedlička

Pobaltí v minulosti několikrát změnilo rozchod, podle mě nynější vývoj směřuje k tomu, že postupně všechny tratě předělají na normální.

Milan

že by odřízli Kaliningrad? 😉

tarten

V Královci i přilehlé části Litvy jsou už teď některé tratě/traťové úseky řešené obojetně – je vedle sebe kolej normálního i kolej ruského rozchodu.

happy-barney

konverzia je to vhodná aj z vojenského hladiska – russi by museli mať prekladiská

Sch

Ty země mají nízkou hustotu zalidnění a jsou velmi malé i počtem obyvatel. Tam je těžké vytížit nejen rychlovlak, ale i dálnici. Jednokolejka by mohla stačit, ale bude klást vyšší nároky na zpoždění. Náklad se tam pak vejde asi jen v noci. Také by to mohlo posílit základnu Air Baltic v Rize

Panda

Takže na primárně nákladní koridor se strategickým vojenským/distribučním významem dáme náklady jen v noci?

tarten

Zvlášť právě ten vojenský materiál se lépe vozí v noci. Ale spíš bych sázel na postupné zvícekolejňování.

Petr

Tam je problém právě i elektrifikace, právě z toho důvodu, že jejich krajina vypadá způsobem 50 kilometrů nic, pak nějaká víska a další zase po 50 kilometrech. Takže právě v těch vesničkách nemají elektřinu a musí vymýšlet nějaké samozásobování (sluneční panely + agregát). Dostal jsem se asi před 10 lety do energetické sekce na jedné konferenci, kde se tohle dost zevrubně probíralo, protože tam byl i jeden odborník na sítě (učil nás na vš energetiku, a na úvodní hodině probral energetické sítě celého světa), takže právě se diskutovalo i nad tím že se tam jeden lotyš vyjádřil, že jsou ostrov… Číst vice »

Milan

Jednokolejka je dočasný stav…. náklady rostou a šetří se, ale dodělat druhou kolej není už tak velký problém, jako postavit vůbec tu první. Nemáme tu ani upřesněno, v jakém rozsahu to má být jednokolejné. Hlavně že jim odpadne komplikace s jiným rozchodem a u nás snad ubyde pár kamiónů. Kvalitnější trať přitáhne postupně jak lidi, tak náklady.

Martin Jedlička

Lotyšská síť je podobná jako síť dvou našich krajů. Příměstská doprava je frekventovaná, spoje jezdí často, hodně lidí dojíždí do měst.

Flek

Tak schválně, jestli bude dříve jedna kolej, nebo zavřená jednokolejná VRT pro opravu.

wgreth

Normální rozchod. Normální. Pište česky.

Jan Tichavský

To je pěkné, teď ještě udělat něco s tím předpotopním úsekem Białystok – Mockava, tam to jezdí šnečím tempem (zvlášť ten příhraniční úsek). Nedávný článek zmiňoval rekonstrukci Białystok – Ełk, což nevím jak by to pomohlo v cestě do Lotyšska. Dosud jsem jezdil přes Augustów, což je s jednou úvratí a přes Ełk by byly potřeba dokonce dvě úvratě.

Milan

Modernizace na 200 km/h a přes hranice většinou v jiné stopě. Na mapě je to vidět v záložce infrastruktura https://www.openrailwaymap.org/

Panda

Myslim, že právě estonská část je tam v ambicióznější verzi než je uvedeno v článku.

projekt2501

Bude zajímavé sledovat konečný účet, ještě ani pořádně nezačali a jsou na dvounásobku rozpočtu.

Siim Keleti

jj, kdyby jen dvojnasobek, to by se stavelo. Oproti predpokladum to jsou x nasobky. Politici si to tu prehazovali roky jako horky brambor. Ted vypada ze se tim docela zacali zabyvat seriozne, tak uvidime.

Zkušenost

Proboha ty ploty…

Roman

Nechtějí srazit Losa v 200 km/h.

Zkušenost

Když potká sob soba, mají radost oba. U losů nevím jak to je…

Lukyn

Nebojte, ty budou brzy i u nás. 🙂

Petr

Ty jsou kolem VRT standard. Právě na to jsme koukali v Itálii, když se u nás vztyčovaly betonové zdi a nechápali jsme, proč by nestačil plot.

Martin Jedlička

V Lotyšsku postupuje výstavba pomalým tempem, za dva roky stavění nemají hrubou stavbu hlavního nádraží Riga ani Riga-letiště, most přes Daugavu má 1 pilíř z 6.

Jozef

A to som si myslel, že rekonštrukcia Žiliny sa vliekla (v poslednom roku sa rozbehla rýchlejšie), tejto úrovne (našťastie) nedosiahla.

Michal M

A kdy vlastně bude? 🙂

Jozef

Koľajisko snáď s grafikonom alebo zopár dní po, nadjazd sa bude dokončovať ešte budúci rok.

Jozef

Inak výluka do Rajca by mala skončiť 30. 4., 1. 5. by sa mala obnoviť prevádzka.

Plecháč

Tam hlavně vyjmuli napojení Rigy z první fáze, takže nejdřív postaví jenom trať spojující Estonsko s Litvou mimo Rigu, tak holt není důvod spěchat… ale možná postaví část napojení do Rigy, aby se dostali alespoň na jednu z těch dvou stanic.

Michal82

no parada. To bude skvele svezení. Už se teším.

Honza Vitásek

Zatímco čecháčci se rejpaj v nose a po 55 pěti letech dokončujeme usmolenou socialistickou D1 na 130 legálních (150 nelegálních) kilometrů v hodině. A řešíme jestli vůbec začít stavět nové železnice.

PanX

Zase bych to nepřeháněl. Ono se pěkně kouká na výsledky, ale realita zbytku je tristní. Jezdí se starými sovětskými vlaky průměrnou rychlostí 40km/h. Teď tam budou mít jednu dobrou trať. Oproti stavu tam jsme míle napřed.

David

V Estonsku už asi 13 let jezdí na příměstských tratích Flirty, a průměrná rychlost určitě není 40km/h.

Movia

Ano, po tom, co po revoluci zprivatizovali jak dopravce, tak tratě a v podstatě zahubili železnici v Estonsku.

Jan Tichavský

Těžko zahubili, když to tam jezdí slušně obsazené. Tallinn – Tartu například 12 vlaků denně, to není jak na Balkáně s pár náhodnými výstřely.

Qěcy

To až teď. Ale devadesátky byly bídou pro všechny postkom dráhy a drážní firmy. Někde se už stát vzpamatoval, někdo ne. Někde se vzpamatovaly dřív kraje a soukromí dopravci (Polsko).

Siim Keleti

Ale pote od roku 2014 statni Elron prevzal zpet veskerou osobni dopravu v Estonsku a pocty pasazeru i vlaku od te doby jen stoupaji.

Qěcy

Tu osobní. Nákladní funguje slušně.

Twix

Estonsko je lepší, tratě jsou v dobrém stavu a Flirty jsou na všech vlacích, nejen na příměstských. Ale na Lotyšsko to docela sedí, od loňska tam aspoň přišly ty pantery, v motorové trakci ale zlepšení nevidět.

Jan

Trakai – Vilnius pendluje relativně nový elefant. Vše je stejně, jen méně záchodů:-)

Twix

O Litvě jsem nic nepsal 🙂 Tam to také celkem jde (i když některé ty jejich elefanty jsou také už starší), povedlo se nahradit i většinu starých souprav v motorové trakci, nějak probíhá elektrizace tratě do Klaipédy. Tam je spíš problém řídký jízdní řád v některých místech.

Jan Tichavský

Elefanty jsou už starší, ale udržují je tam jako nové, čisté, ne jak u nás.

Siim Keleti

V Lotyssku par let ziji, v Estonsku mam firmu. Vlakem jezdim bezne a casto at do Estonska nebo jen z Rigy k mori na plaz. 100 – 130 km/h se v Lotyssku jezdi na vetsine trati zcela bezne. 100 % vsech elektrickych jednotek vyrobenych v Rize za sovetske okupace v jiz bylo vymeneno za pantery. Ano diesly jsou puvodni, nektere zmodernizovane, nektere ne. Vsechny jsou ale ciste, jezdi vcas, maji fungujici wifi atp. Ano, neni to idealni ale vzhledem k tomu ze Lotyssko ma nejnizsi jizdne v ramci EU a snad i v ramci cele Evropy, si na jejich sluzby… Číst vice »

El Barto

Nenávistný ulhaný pazdrát Halásek opět v akci. Kde máš „Puštíka“ s nějakým přikyvovacím komentářem?

Karl vB.

A já si tuhle říkal, proč ta sova tolik houkala…. 🙂

Michal M

Vidíš, Vitásku, víc to tady čti a méně piš svoje „názory“.
Neřeší se zda, ale za co…

Vojtěch

Takhle to vypadá, když stát jasně řekne, co je pro něj klíčova infra a jde si za tím. Jen ty ceny mi přijdou nějak moc nízké… asi jsem zblblý našimi cenami.

Michal82

Tohle je pro všechny 3 zeme opravdu klíčový projekt.

Michal M

Takže spíš tady bych se ptal proč až teď.

dizgrafy

379 miliard za očesanou jednokolejnou „rychlo“ trať v rovinatém terénu vám přijde moc nízké?

Silničář v zácviku

Ne, to mi přijde trochu promarněná příležitost. Mě zmátly ty nízké miliardy v první části článku.

Plecháč

Ten rozpočet je snad na finální stav s dvoukolejkou, ne?

Zkušenost

V Česku máme jen několikrát větší síť železnice a rozsáhlou veřejnou dopravu, to je ale detail.