Klíčový železniční projekt Rail Baltica pokročil: Estonsko vybralo firmy na svoje úseky rychlotratě
Projekt Rail Baltica - ilustrační foto. Zdroj: Rail Baltica

Kompletní dokončení estonské části se plánuje na rok 2032.
Kompletní dokončení estonské části se plánuje na rok 2032.
Neviete niekto, či majú tieto krajiny v plane aj nejaké trate konvertovať alebo dualizovat do európskeho rozchodu ? Pripadne ci plánujú zariadenia na zmenu rozchodu vlakov. Lebo sa pomaly dostane ich sieť do pozície ako v Španielsku, teda dva rôzne rozchody.
Pobaltí v minulosti několikrát změnilo rozchod, podle mě nynější vývoj směřuje k tomu, že postupně všechny tratě předělají na normální.
že by odřízli Kaliningrad? 😉
V Královci i přilehlé části Litvy jsou už teď některé tratě/traťové úseky řešené obojetně – je vedle sebe kolej normálního i kolej ruského rozchodu.
konverzia je to vhodná aj z vojenského hladiska – russi by museli mať prekladiská
Ty země mají nízkou hustotu zalidnění a jsou velmi malé i počtem obyvatel. Tam je těžké vytížit nejen rychlovlak, ale i dálnici. Jednokolejka by mohla stačit, ale bude klást vyšší nároky na zpoždění. Náklad se tam pak vejde asi jen v noci. Také by to mohlo posílit základnu Air Baltic v Rize
Takže na primárně nákladní koridor se strategickým vojenským/distribučním významem dáme náklady jen v noci?
Zvlášť právě ten vojenský materiál se lépe vozí v noci. Ale spíš bych sázel na postupné zvícekolejňování.
Tam je problém právě i elektrifikace, právě z toho důvodu, že jejich krajina vypadá způsobem 50 kilometrů nic, pak nějaká víska a další zase po 50 kilometrech. Takže právě v těch vesničkách nemají elektřinu a musí vymýšlet nějaké samozásobování (sluneční panely + agregát). Dostal jsem se asi před 10 lety do energetické sekce na jedné konferenci, kde se tohle dost zevrubně probíralo, protože tam byl i jeden odborník na sítě (učil nás na vš energetiku, a na úvodní hodině probral energetické sítě celého světa), takže právě se diskutovalo i nad tím že se tam jeden lotyš vyjádřil, že jsou ostrov… Číst vice »
Jednokolejka je dočasný stav…. náklady rostou a šetří se, ale dodělat druhou kolej není už tak velký problém, jako postavit vůbec tu první. Nemáme tu ani upřesněno, v jakém rozsahu to má být jednokolejné. Hlavně že jim odpadne komplikace s jiným rozchodem a u nás snad ubyde pár kamiónů. Kvalitnější trať přitáhne postupně jak lidi, tak náklady.
Lotyšská síť je podobná jako síť dvou našich krajů. Příměstská doprava je frekventovaná, spoje jezdí často, hodně lidí dojíždí do měst.
Tak schválně, jestli bude dříve jedna kolej, nebo zavřená jednokolejná VRT pro opravu.
Normální rozchod. Normální. Pište česky.
To je pěkné, teď ještě udělat něco s tím předpotopním úsekem Białystok – Mockava, tam to jezdí šnečím tempem (zvlášť ten příhraniční úsek). Nedávný článek zmiňoval rekonstrukci Białystok – Ełk, což nevím jak by to pomohlo v cestě do Lotyšska. Dosud jsem jezdil přes Augustów, což je s jednou úvratí a přes Ełk by byly potřeba dokonce dvě úvratě.
Modernizace na 200 km/h a přes hranice většinou v jiné stopě. Na mapě je to vidět v záložce infrastruktura https://www.openrailwaymap.org/
Myslim, že právě estonská část je tam v ambicióznější verzi než je uvedeno v článku.
Bude zajímavé sledovat konečný účet, ještě ani pořádně nezačali a jsou na dvounásobku rozpočtu.
jj, kdyby jen dvojnasobek, to by se stavelo. Oproti predpokladum to jsou x nasobky. Politici si to tu prehazovali roky jako horky brambor. Ted vypada ze se tim docela zacali zabyvat seriozne, tak uvidime.
Proboha ty ploty…
Nechtějí srazit Losa v 200 km/h.
Když potká sob soba, mají radost oba. U losů nevím jak to je…
Nebojte, ty budou brzy i u nás. 🙂
Ty jsou kolem VRT standard. Právě na to jsme koukali v Itálii, když se u nás vztyčovaly betonové zdi a nechápali jsme, proč by nestačil plot.
V Lotyšsku postupuje výstavba pomalým tempem, za dva roky stavění nemají hrubou stavbu hlavního nádraží Riga ani Riga-letiště, most přes Daugavu má 1 pilíř z 6.
A to som si myslel, že rekonštrukcia Žiliny sa vliekla (v poslednom roku sa rozbehla rýchlejšie), tejto úrovne (našťastie) nedosiahla.
A kdy vlastně bude? 🙂
Koľajisko snáď s grafikonom alebo zopár dní po, nadjazd sa bude dokončovať ešte budúci rok.
Inak výluka do Rajca by mala skončiť 30. 4., 1. 5. by sa mala obnoviť prevádzka.
Tam hlavně vyjmuli napojení Rigy z první fáze, takže nejdřív postaví jenom trať spojující Estonsko s Litvou mimo Rigu, tak holt není důvod spěchat… ale možná postaví část napojení do Rigy, aby se dostali alespoň na jednu z těch dvou stanic.
no parada. To bude skvele svezení. Už se teším.
Zatímco čecháčci se rejpaj v nose a po 55 pěti letech dokončujeme usmolenou socialistickou D1 na 130 legálních (150 nelegálních) kilometrů v hodině. A řešíme jestli vůbec začít stavět nové železnice.
Zase bych to nepřeháněl. Ono se pěkně kouká na výsledky, ale realita zbytku je tristní. Jezdí se starými sovětskými vlaky průměrnou rychlostí 40km/h. Teď tam budou mít jednu dobrou trať. Oproti stavu tam jsme míle napřed.
V Estonsku už asi 13 let jezdí na příměstských tratích Flirty, a průměrná rychlost určitě není 40km/h.
Ano, po tom, co po revoluci zprivatizovali jak dopravce, tak tratě a v podstatě zahubili železnici v Estonsku.
Těžko zahubili, když to tam jezdí slušně obsazené. Tallinn – Tartu například 12 vlaků denně, to není jak na Balkáně s pár náhodnými výstřely.
To až teď. Ale devadesátky byly bídou pro všechny postkom dráhy a drážní firmy. Někde se už stát vzpamatoval, někdo ne. Někde se vzpamatovaly dřív kraje a soukromí dopravci (Polsko).
Ale pote od roku 2014 statni Elron prevzal zpet veskerou osobni dopravu v Estonsku a pocty pasazeru i vlaku od te doby jen stoupaji.
Tu osobní. Nákladní funguje slušně.
Estonsko je lepší, tratě jsou v dobrém stavu a Flirty jsou na všech vlacích, nejen na příměstských. Ale na Lotyšsko to docela sedí, od loňska tam aspoň přišly ty pantery, v motorové trakci ale zlepšení nevidět.
Trakai – Vilnius pendluje relativně nový elefant. Vše je stejně, jen méně záchodů:-)
O Litvě jsem nic nepsal 🙂 Tam to také celkem jde (i když některé ty jejich elefanty jsou také už starší), povedlo se nahradit i většinu starých souprav v motorové trakci, nějak probíhá elektrizace tratě do Klaipédy. Tam je spíš problém řídký jízdní řád v některých místech.
Elefanty jsou už starší, ale udržují je tam jako nové, čisté, ne jak u nás.
V Lotyssku par let ziji, v Estonsku mam firmu. Vlakem jezdim bezne a casto at do Estonska nebo jen z Rigy k mori na plaz. 100 – 130 km/h se v Lotyssku jezdi na vetsine trati zcela bezne. 100 % vsech elektrickych jednotek vyrobenych v Rize za sovetske okupace v jiz bylo vymeneno za pantery. Ano diesly jsou puvodni, nektere zmodernizovane, nektere ne. Vsechny jsou ale ciste, jezdi vcas, maji fungujici wifi atp. Ano, neni to idealni ale vzhledem k tomu ze Lotyssko ma nejnizsi jizdne v ramci EU a snad i v ramci cele Evropy, si na jejich sluzby… Číst vice »
Nenávistný ulhaný pazdrát Halásek opět v akci. Kde máš „Puštíka“ s nějakým přikyvovacím komentářem?
A já si tuhle říkal, proč ta sova tolik houkala…. 🙂
Vidíš, Vitásku, víc to tady čti a méně piš svoje „názory“.
Neřeší se zda, ale za co…
Takhle to vypadá, když stát jasně řekne, co je pro něj klíčova infra a jde si za tím. Jen ty ceny mi přijdou nějak moc nízké… asi jsem zblblý našimi cenami.
Tohle je pro všechny 3 zeme opravdu klíčový projekt.
Takže spíš tady bych se ptal proč až teď.
379 miliard za očesanou jednokolejnou „rychlo“ trať v rovinatém terénu vám přijde moc nízké?
Ne, to mi přijde trochu promarněná příležitost. Mě zmátly ty nízké miliardy v první části článku.
Ten rozpočet je snad na finální stav s dvoukolejkou, ne?
V Česku máme jen několikrát větší síť železnice a rozsáhlou veřejnou dopravu, to je ale detail.