Klíčový železniční projekt Rail Baltica pokročil: Estonsko vybralo firmy na svoje úseky rychlotratě

Projekt Rail Baltica - ilustrační foto. Zdroj: Rail BalticaProjekt Rail Baltica - ilustrační foto. Zdroj: Rail Baltica

Kompletní dokončení estonské části se plánuje na rok 2032.

Estonsko podepsalo smlouvy se dvěma mezinárodními sdruženími, která zajistí výstavbu vysokorychlostního koridoru Rail Baltica z Tallinnu až na lotyšské hranice. Výstavba hlavní trasy Rail Baltica v Estonsku je rozdělena do dvou samostatných úseků a každý z nich je předmětem samostatné smlouvy se zadavatelem.

Strategický projekt propojující rychlou tratí všechny tři pobaltské státy a napojující je na evropskou železniční síť má vést z estonské metropole až do polské Varšavy.

Celková délka železničních koridorů by měla po dokončení jen v Pobaltí dosáhnout 870 kilometrů. Projektovaná rychlost úseků spojujících Tallinn, Pärnu, Rigu, Panevėžys, Kaunas, Vilnius a Varšavu je 249 km/h pro osobní vlaky a 120 km/h pro nákladní vlaky. Nová železniční trať bude mít standardní rozchod 1 435 mm, současné pobaltské tratě mají původní sovětský rozchod 1 520 mm.

Estonské úseky

První aktuálně vysoutěžený estonský úsek trati vede z tallinnského předměstí Ülemiste do jihoestonského Pärnu. Zahrnuje výstavbu železničního svršku pro celý úsek Ülemiste–Pärnu a spodní stavbu úseku Tootsi–Pärnu. Zakázku získalo konsorcium firem GRK, Aktsiaselts Merko Ehitus Eesti, NGE CONTRACTING, Sweco a TSO SAS s cenou 394 milionů eur (9,9 miliardy korun).

Druhý úsek z Pärnu do města Ikla u hranic s Lotyšskem v délce 58 kilometrů navrhne a postaví konsorcium vedené polskou společností Budimex. Kontrakt má hodnotou 332 milionů eur (8,3 miliardy korun).

Mapa projektu Rail Baltica. Zdroj: Rail BalticaProjekt Rail Baltica - ilustrační foto. Zdroj: Rail BalticaProjekt Rail Baltica - ilustrační foto. Zdroj: Rail Baltica

Budimex je v konsorciu s firmami Bouygues Travaux Publics (Francie) a KMG Infra OÜ (Estonsko). Jeho podíl na této části projektu činí 40 procent. Stavba by měla být hotová do konce roku 2030. Náklady na stavbu hradí Estonsko za přispění EU.

V Lotyšsku a Litvě už se staví

Pro polskou stavební firmu se jedná již o druhý významný železniční kontrakt v regionu. V rámci konsorcia ERB RAIL staví v sousedním Lotyšsku navazující úsek Rail Baltica o délce 230 kilometrů. Hodnota této zakázky činí 3,7 miliardy eur (92,8 miliardy korun) a její dokončení se plánuje na rok 2032.

Nejdelší nová evropská železnice. V Lotyšsku začalo budování Rail Baltica

V Česku Budimex na svou první železniční zakázku prozatím čeká, podle vedení tuzemské pobočky chce však firma své zkušenosti z Pobaltí uplatnit v tendrech na české VRT tratě.

Rail Baltica výrazně zkrátí cestu z Tallinnu do litevského hlavního města Vilniusu ze současných nejméně dvanácti hodin na méně než čtyři. Kromě zmíněných úseků se staví už také v Litvě mezi Kaunasem a Panevėžysem, směrem na sever k lotyšské hranici pak již bylo dokončeno projektování i výkup pozemků.

Podle britské BBC náklady na projekt v posledních letech prudce vzrostly a přiměly státy k přehodnocení některých dřívějších ambicí. Projekt se tak následně rozdělil do dvou fází.

V první z nich, která bude stát patnáct miliard eur (379 miliard korun), bude položena jedna kolej místo dvou a zaměří se na nejdůležitější vlakové zastávky. Druhá kolej a další vlakové stanice mají být dokončeny v rámci druhé fáze, jejíž termín dokončení se zatím nestanovil.

Pobaltím s garantovaným přestupem. Dopravci propojí hlavní města tří zemí

Tagy Budimex Estonsko přeshraniční spojení Estonsko - Lotyšsko Rail Baltica
53 komentářů