Klíčový drážní zákon se zadrhl v Senátu. Neprošlo jednotné jízdné ani kácení stromů

Koridorová trať v Praze. Foto: Jan SůraKoridorová trať v Praze. Foto: Jan Sůra

Ministr dopravy Vladimír Kremlík utrpěl první velký politický debakl. Navzdory očekáváním dnes neprošla Senátem klíčová novela zákona o dráhách, která

Ministr dopravy Vladimír Kremlík utrpěl první velký politický debakl. Navzdory očekáváním dnes neprošla Senátem klíčová novela zákona o dráhách, která je z velké části přenesením nové evropské směrnice a přináší i řadu změn na železnici, například snadnější kácení stromů, systém státního jednotného tarifu nebo změnu názvu Správy železniční dopravní cesty.

I když výbory Senátu zákon hladce prošel, na hlavní schůzi se senátoři postavili proti novele poměrně výrazně: pro vrácení Sněmovně bylo 47 ze 64 senátorů.

Senátoři sami načetli ještě další pozměňovací návrhy, které se týkají například kácení stromů. Na návrh Mikuláše Beka (STAN) chtějí vyškrtnout pasáž, podle které stromovím ohrožujícím bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy by byly stromy, které při svém pádu mohou zasáhnout do průjezdu dráhy.

Senátoři také nechtějí, aby byly v informačním systému jednotných jízdenek vedeny údaje o kupujících. Vyhověli návrhu Lukáše Wagenknechta (SEN 21), podle kterého se tato data shromažďovat nemusejí, byť ministr upozorňoval, že by se tak dělo jen při koupi jízdenky přes internet, nikoli v nádražní pokladně.

Novela, která zavádí do českého zákona pravidla takzvaného tržního pilíře čtvrtého železničního balíčku EU z let 2013 až 2016, upravuje také například povinnosti provozovatele dráhy, které by měly předejít případné diskriminaci a střetu zájmů z jeho strany vůči dopravcům.

Samotná novela zákona o dráhách má velké zpoždění, do Sněmovny doputovala už loni v listopadu a teprve v září ji poslanci schválili. Ministerstvo dopravy přitom už současně chystá další technickou novelu, protože počítalo s tím, že tato už u senátorů hladce projde. Kompletní senátní tisk je k dispozici zde.

s využitím ČTK

Tagy Ministerstvo dopravy Senát zákon o drahách
108 komentářů