Klíčové razítko pro Pražský okruh. Úsek z Běchovic k D1 má stavební povolení
Soutěž na zhotovitele běží, termín pro podání nabídek je posunut na začátek srpna.
Stavba jedné z nejvíce chybějících částí české dálniční sítě se dnes výrazně přiblížila k tomu, aby začala ještě letos. Po desítkách let úvah, příprav a pokusů o získání povolení dnes Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) vydal stavební povolení pro hlavní trasu. Soutěž na zhotovitele ještě běží. Pokud nenastanou zásadní komplikace, stavba začne ještě letos.
Povolení zveřejnil na svých stránkách DESÚ, zatím není pravomocné. „Věřím, že při troše štěstí stavba začne ještě letos,“ uvedl minulý týden na dotaz deníku Zdopravy.cz generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Po dálničním obchvatu Litomyšle a Přerova jde o další důležitou stavbu, kde se ŘSD pod jeho vedením podařilo získat stavební povolení po desítkách let neúspěšných pokusů.
Necelých 13 kilometrů dlouhý úsek odvede dopravu zejména ze Štěrboholské radiály a Jižní spojky v Praze, oddechnou si také výrazně obyvatelé pražského Spořilova, kterým jezdí kolem domů kvůli neexistenci úseku Pražského okruhu kolem sta tisíc aut denně.
Na stavbě již nyní probíhá archeologický výzkum, ŘSD vykoupilo již kolem 90 % potřebných pozemků. Běží současně i soutěž na zhotovitele s odhadovanou cenou 15 miliard korun. To z ní dělá největší dálniční zakázku v Česku za poslední desetiletí. Termín pro podání nabídek se posunul již o více než půl roku, aktuálně na 2. srpna. Posuny termínu souvisí s dotazy uchazečů, které jsou u tak rozsáhlé stavby běžné. Stavba má pravomocné územní rozhodnutí od roku 2022.
Na budoucí část Pražského okruhu míří bagry, ŘSD vybralo archeology
Nový úřad, který řeší velké dopravní stavby, zvládl žádost vyřešit za necelé tři měsíce. Povolení obsahuje 45 různých podmínek pro přípravu stavby, samotnou stavbu i následující provoz.
ŘSD se v posledních měsících podařilo částečně utlumit odpor obcí a městských částí Prahy v blízkosti budoucí dálnice. Do řízení přišly jen námitky od Dolních Počernic (zamítnuty) a Kolovrat (později ji městská část sama stáhla). Odpůrci stavby z jiných okrajových částí Prahy se již podle zákona k této stavbě nemohli vyjadřovat, v minulosti takto povolení zdržovala například městská část Dolní Chabry.
Celkem 12,7 kilometru dlouhý úsek vede na pomezí Prahy a Středočeského kraje, spojí křižovatku Běchovice s D1 a křižovatkou Modletice. Na trase vzniknou čtyři mimoúrovňové křižovatky: Dubeč, Uhříněves, Říčany a Lipany. Součástí budou i dva tunely. Detailně je stavba popsána v informačním letáku.