Klíčové razítko pro polské megaletiště, CPK má rozhodnutí o umístění
Vlaky na letišti CPK. Zdroj: Centralny Port Komunikacyjny
Náklady na vybudování letiště jsou odhadovány na v přepočtu asi 250 miliard korun.
Náklady na vybudování letiště jsou odhadovány na v přepočtu asi 250 miliard korun.
A u na Ruzyni nejsou schopni začít stavět ani tu druhou runway. Ryhlodráha na letiště to samý ! Poláci jedou, my stojíme a prešlapujeme na místě ! Kdyby se tu víc stavělo než mlelo hubou, prospělo by to všem.
Dvě dráhy? A megaletiště? To se mi nějak nezdá.
Mno a jinak – rozšiřují všechna svoje letiště. Využije se to nakonec vůbec? Klimatická změna dříve či později stejně donutí všechny k redukci uhlíkové stopy. Akorát holt ty náklady budou desetinásobné oproti stavu, kdyby se to dělalo teď hned pořádně.
Je velkou otázkou jaká bude reakce politických reprezentací na klimatickou změnu. Osobně si myslím, že stopnutí dobyvačných válek Ruska by pomohlo klimatu mnohem víc než skokově prudce omezit spotřebu fosilních paliv nebo třeba zakazovat blbosti typu plastová brčka či uchošťoury… I když kdo ví, co budou za 20 let běžně používané technologie v letectví (ukládání přebytků solárních a větrných elektráren do vodíku či obnovitelných paliv, lepší generace baterií) – rozhodně bych to neviděl tak, že lidé budou za 20 let cestovat míň než dnes. Doufám v rozvoj, takže spíš víc než dnes a kombinace rychlovlaků a letadel je podle mne… Číst vice »
Je to sice od tématu, ale plastová brčka jsme nezakázali proto, abychom zachránili planetu před uhlíkem, ale protože velké asijské země, zejména Čína, přijaly legislativu zakazujcí příjmání evropského plastového odpadu k druhotnému zpracování. Čínský podnikatel totiž zhusta postupoval tak, že využitelný plast využil a zbytek prostě nakupil na státní pozemek. V okamžiku, kdy není možno se našeho plastového odpadu takto snadno zbavovat, a kdy nimbisté v našich vlastních řadách hrdě odmítají jeho energetické využití (spalování) je použití oněch papírových brček, která jsou tak efektivní, že se začnou rozkládat ještě před dopitím nápoje, relativně rozumným kompromisem. Jinak politická reprezentace považuje uhlíkové… Číst vice »
Ne, plastová brčka se zakázala kvůli mikroplastům, které se z toho měkčeného plastu uvolňovaly rovnou do vašeho krevního oběhu.
A slovní bagatelizace vám nepomůže s faktickým stavem. Do poloviny století se v ČR oteplí v průměru o tři stupně celsia oproti epoše 1961 – 1990. Začne docházet voda.
Mno nevim, až budou mít i Poláci baráky jak jsou dneska v Malibu, jak se jim bude chtít cestovat.
Prostě vy máte furt pocit, že business as usual bude pokračovat do nekonečna. Jenže to je právě ten kámen úrazu.
Bude to prostě druhé Varšavské letiště, za městem, spojené rychlým vlakem a dálnicí. Staré taky zůstane, nebude se už příliš rozšiřovat, nemá moc kam. Bude to po vzoru Paříže a letišť Orly a Charlese de Gaulla.
Kolik myslíte, že má drah letiště Dubaj? Taky dvě. A že je to sakra velké letiště!
Poláci prostě jedou. Bez ohledu na to kdo je u nich ve vládě. Mnohé se máme od nich co učit.
Protože v Polsku se sice vlády mění, ale politika se změnou moc ne. Maximálně v některých detailech. Rozhodně to není ode zdi ke zdi jako u nás.
Haha, tak to je vidět, že znáte Polsko maximálně z mapy. Tak obrovský rozdíl mezi současnou polskou vládou a PiS je něco, jakoby byl Babiš Turkem a ODS Piráti. Ten příměr nesedí nejlépe, je to ale o tom jak velký to je rozdíl. Protože tyto dvě vlády mají společného maximálně nenávist k Rusku a chuť po ekonomicky silném prozápadním polsku. Ale v dalších tisících otázkách se naprosto rozcházejí a ten tlak jaký mezi nimi je, se nedá ani náhodou připodobnit k ODS a ANO.
Ty české příměry nefungují; tady je schopný pro pár zlatých vládnout každý s každým – viz již deset let trvající koalice ODS a ANO v krajích a velkých městech.
Navíc půlka ODS se těší na to, že po volbách za rok půjdou s Babišem.
Jako nejlepší přirovnání mi vychází Slovensko a SMER a PS.
Jenže v Polsku je hlavním rysem napojejí PiSu na katolickou církev, což v takovém měřítku není nikde v Evropě, proto bude každý příměr kulhat.
Ve virtuálním projektu suprletiště CPK dle mého reálně nejde tak o to letiště, ale o ty železniční rychlotratě (je to taková polská chytlavá zkratka jako u nás VRT). Vzhledem k investicím, které plánuje letiště Varšava kvůli nárustu cestujících, jakožto další polská letiště, je CPK samozřejmě jen taková populistická vábnička předchozího vedení PiSu. Něco jako byl u nás kanál D-O-A. Prostě projekt který vyřeší vše.
*kanál D-O-L
Mrkněte se na mapu. Letiště Chopina je poměrně blízko k centru Varšavy a obklopeno zástavbou ze všech stran. Ve středním časovém horizontu dává smysl jej zrušit úplně a zastavět.
To se práve obyvatelum Varšavy nelíbí. Tahat se desitky km na nejake jine letiste. Ted to vypadá, že letiště v Varšavě nakonec nezavřou a bude sloužit dále.
Nějakou dobu se bude frfňat, ale pak asi následuje osud Letiště Berlín-Tempelhof, Berlín-Tegel, Berlín-Schönefeld a Berlín-Gatow.
Schönefeld z toho vyjměte, tam šlo de facto o rozšíření letiště a postavení nových terminálů a tím, že původní terminál Schönefeld měl být zrekonstruován na terminál 5 pro low costy, ale z důvodu slabého provozu není zatím potřeba.
Tempelhof byl při existenci TXL a SFX opravdu zbytný.
S uzavřením Tegelu se počítalo od samotného začátku projektu BBI.
Gatow nikdy neměl civilní ptovoz, byla to základna RAF.
A co že se to stalo s Schönefeldem?
Na jeho místě postavili megaletiště Berlin Brandenburg!
Prostě píšete nesmysly, házíte do jednoho pytle jablka a uhlí a o reáliích Varšavy taky evidentně nevíte vůbec nic.
Na CPK to bude rychlovlakem z centra Varšavy trvat prakticky stejně dlouho jako na současné letiště vlakem co tam aktuálně jezdí. Nezaznamenal sem ve Varšavě nějaké výrazné NIMBY prvky proti přesunu
Líbí-nelíbí je nepodstatné keď sa to letisko proste nemá fyzicky kam rozširovať. LOT kvôli tomu nemôže realizovať svoje ambície na expanziu bez otvorenia nového hubu (do čoho sa im moc nechce). Plus vzhľadom na napojenie CPK na VRTky bude CPK stále pre viac ľudí dosiahnuteľný ľahšie než horšie ako dnes WAW.
Tak jedním z problémů kapacity WAW je mírně řečeno „nemoderní“ navigační systém, kdy (pokud je mi známo) je pouze RWY33 vybavena ILS CAT III, takže provoz tam naprosto rozhodí každá trochu větší mlha.
To samozrejme tiež, ale kapacita chýba napr. aj terminálu.
S rušením Chopina se nepočítá ani v dlouhodobém horizontu ani po otevření CPK.
Navíc tu plochu město nepotřebuje. Jiných brownfields k zástavbě má stále dost (Bielany, Bemowo atd.). A hlavně – Varšava není pupek Polska. Nejvyšší průměrné mzdy jsou v Krakově, potom v Gdaňsku a hlavní město je až třetí. Takže se tam zrovna davy nehrnou.
To není úplně pravda, ročně se tam prodá nějakých 20 tisíc nových bytů, to je asi 50 tisíc nových obyvatel (ano statistika říká něco jiného, ale drtivá většina nových obyvatel nemění adresu hned), to není úplně že by tam nikdo nechtěl. Do Varšavy chodí mnohem víc lidí než co Prahy.
Netvrdím, že se tam nestaví, ale že je stále kde stavět.
Ale na tom, že Varšava není pupek Polska, jako je Praha pupek Česka, si trvám. Stejně validní jsou i ta data o platech.
Poznal jsem osobně Poláky z téměř každého vojvodství, ale ani jeden z nich by nechtěl žít ve Varšavě.
Já jsem reagoval na to: takže se tam zrovna davy nehrnou. Což prostě není pravda, do Varšavy a někoho okolí jde bezkonkurenčně nejvíc obyvatel v rámci Polska. Tomu se může rovnat maximálně trojměstí, ale ne Krakov a Vratislav. A ano, Varšava není pupek Polska, protože v Polsku hraje každé velkoměsto jinou úlohu pro zem, ale pokud by se nějaký pupek vybrat musel, tak je to bez debat Varšava. A k tomu co říkají lidi na místě… No věřím, že to stejné vám řeknou obyčejní lidé v každém kraji ČR, že do Prahy fakt ne. No a vidíme jak nasává jako… Číst vice »
Problém nie je že by Chopin niečomu zavadzal, problém je že niečo zavadzia Chopinovi 🙂 Už dnes je to letisko na hrane a ledva zvláda ten traffic čo tam dnes existuje. Ak neexistuje vôľa začat búrať okolité bytovky (čo neexistuje), tak navýšenie kapacity je možné realizovať len cez nové letisko.
Kdy se bude rušit třeba London City?
V okamžiku, kdy bude jisté že zastavět to vydělá více, než provozovat tam mezinárodní letiště.
Na kraji Varšavy, součást, ano. Pěkně u okruhu. Správná západní strana města, blízko se napojují hned tři dálnice. No směrem k okruhu tam ještě nějaký prostor je, vidím jen zahrádky.
Ale mohlo by být dál od města.
2. Ale jako, odsouvat ho 30km daleko, do polí, když takové letiště potřebuje tisíce zaměstnanců. Dát do toho stamiliardy a ty co se investovaly do současného vyhodit. To letiště ač Centralny tak je vlastně pro Varšavu. Lodž má vlastní letiště, Radom otevřela nedávno vlastní. Navíc do Varšavy budou ty rychlotratě. Jsou metropole co mají prostě dvě i víc letišť, New York, Londýn. Nej podobnost je tady asi s Paříží (staré Orly a nové CH. de Gaulla – ale to je 20km do úplného centra, i s TGV. CPK by do úplného centra Varšavy bylo skoro 40km). Ta Paříž byla asi… Číst vice »
„…voliči mimo hlavní město by nadávali.“.
Takto to v Polsku opravdu nefunguje. Do (nejen) dopravní infrastruktury se investuje ve všech vojvodstvích a kdo chce vidět, ten to vidí.
Kdo ale volí podle toho, co řekne farář v neděli v kostele, tomu to je stejně jedno.
Tak ono je třeba bez emocí přiznat, že VRT v Polsku rozhýbal právě až PiSovský megaprojekt CPK.
Stejně jako v Česku rozhýbali výstavbu dálnic po xx letech nicnedělání až Babišovi ministři dopravy.
Což neznamená, že Kaczyński není psychopat. Je.
A stejně tak kvůli těm dálnicím nebudu volit toho prolhaného slovenského StBáka.
třeba Ťok to byl opravdu ministr, kterej něco rozhýbal, ne nadarmo se jednomu úseku D1 přezdívalo Ťokův průsmyk, to je snad vtip dne….To rozhýbal až pan Mátl v ŘSD.
Jenže Ťok dosadil do funkce právě Mátla. 😉
To je taky asi to jediny, co Tok nepodelal…
VRT s centrální přestupní stanicí – v polích. Čistě doplněk k letadlům. A vedle toho síť dálnic, která vyřeší tu dopravu po zemi. No za mě nic moc. Jediné plus – samotná rychlost těch vlaků.
Nebudete mít povinnost tam z vlaku vystoupit, můžete jet normálně do centra Varšavy. Když pojedete Krakov – Poznaň, přestup na CPK se bude hodit.
Ty tratě jsou v plánu skutečně jako feedery toho letiště. Centrální úlohu skutečně hrají letadla.
Kdybyste napsal, že jsou obě věci stejně důležité.
Možná už se to řešilo pod staršími články na téma CPK, ale jak mají Poláci vyřešené to, že kvůli tomu letišti budou muset zbourat několik osad? Z tohodle důvodu si vůbec nedovedu představit, že by to byť jen napadlo někoho u nás.
Poláci mají jiné zákony. Stejně jako při stavbě dálnic proste staví i když pozemek neni jeste vykoupený.
Je to dost komplikované. Někteří už na počátku výkupu vzali peníze a rádi odtamtud zmizeli. Jiní se samozřejmě drží majetku a zejména půdy. Jenže rolníci jsou jedni z nejvěrnějších voličů PiSu. Pro ně je to ale totální schizofrenie, protože CPK je samozřejmě projekt právě vedení PiSu. Takže přes všechny prostesty, které probíhají od roku 2021, poslední volby na podzim 2023 v Baranově vyhrál PiS se ziskem 40%. To je opravdu téma pro sociology, psychology a hlavně psychiatry – nějaká pol. strana vám chce zbourat barák, vy s tím absolutně nesouhlasíte, ale stejně tu stranu volíte. Něco k tématu: Przeznaczeni do… Číst vice »
A to se současné vládě povedlo zábory půdy snížit optimalizací projektu, to musel být pro tamní voliče PiS velmi rozporuplný pocit. Ale tak třeba alespoň některým doteklo, jak strašný omyl to PiS je
OT: Vy osobně znáte nějakoho voliče PiSu, který by prozřel?
Ve Smolensku nám Rusové a Tusk zabili prezidenta!. Říkali to v televizi. Tečka. A krásně to všem ukázal a vysvětlil Macierewicz. V televizi!. Tečka. A vysílali o tom skvělý seriál Reset. V televizi. Tečka!
A tak bych mohl pokračovat do příštího Silvestra. Z mých zkušeností je diskuse s voličem PiSu naprosto stejná, jako s voličem ANO – zbytečná ztráta času, protože se z jejich strany jedná vždy o naprosté popírání faktů a reality.
Křičení Kaczyńskeho na Tuska „Je to Němec! Je to Němec!“ je fakt něco 🙂
Z mé zkušenosti jsou to stejní trotlové, to máte pravdu. Voličů Babiše znám řádově víc než těch PiSu, ale i mezi nimi mnoho prozřelo, alespoň částečně. Ale jako souhlas no 😅
Co vím, tak demolice sídlišť a předběžná příprava ploch již probíhá.