Klíčové razítko pro polské megaletiště, CPK má rozhodnutí o umístění
Vlaky na letišti CPK. Zdroj: Centralny Port Komunikacyjny
Náklady na vybudování letiště jsou odhadovány na v přepočtu asi 250 miliard korun.
Náklady na vybudování letiště jsou odhadovány na v přepočtu asi 250 miliard korun.
Dvě dráhy? A megaletiště? To se mi nějak nezdá.
Mno a jinak – rozšiřují všechna svoje letiště. Využije se to nakonec vůbec? Klimatická změna dříve či později stejně donutí všechny k redukci uhlíkové stopy. Akorát holt ty náklady budou desetinásobné oproti stavu, kdyby se to dělalo teď hned pořádně.
Je velkou otázkou jaká bude reakce politických reprezentací na klimatickou změnu. Osobně si myslím, že stopnutí dobyvačných válek Ruska by pomohlo klimatu mnohem víc než skokově prudce omezit spotřebu fosilních paliv nebo třeba zakazovat blbosti typu plastová brčka či uchošťoury… I když kdo ví, co budou za 20 let běžně používané technologie v letectví (ukládání přebytků solárních a větrných elektráren do vodíku či obnovitelných paliv, lepší generace baterií) – rozhodně bych to neviděl tak, že lidé budou za 20 let cestovat míň než dnes. Doufám v rozvoj, takže spíš víc než dnes a kombinace rychlovlaků a letadel je podle mne… Číst vice »
Poláci prostě jedou. Bez ohledu na to kdo je u nich ve vládě. Mnohé se máme od nich co učit.
Ve virtuálním projektu suprletiště CPK dle mého reálně nejde tak o to letiště, ale o ty železniční rychlotratě (je to taková polská chytlavá zkratka jako u nás VRT). Vzhledem k investicím, které plánuje letiště Varšava kvůli nárustu cestujících, jakožto další polská letiště, je CPK samozřejmě jen taková populistická vábnička předchozího vedení PiSu. Něco jako byl u nás kanál D-O-A. Prostě projekt který vyřeší vše.
*kanál D-O-L
Mrkněte se na mapu. Letiště Chopina je poměrně blízko k centru Varšavy a obklopeno zástavbou ze všech stran. Ve středním časovém horizontu dává smysl jej zrušit úplně a zastavět.
To se práve obyvatelum Varšavy nelíbí. Tahat se desitky km na nejake jine letiste. Ted to vypadá, že letiště v Varšavě nakonec nezavřou a bude sloužit dále.
Nějakou dobu se bude frfňat, ale pak asi následuje osud Letiště Berlín-Tempelhof, Berlín-Tegel, Berlín-Schönefeld a Berlín-Gatow.
Schönefeld z toho vyjměte, tam šlo de facto o rozšíření letiště a postavení nových terminálů a tím, že původní terminál Schönefeld měl být zrekonstruován na terminál 5 pro low costy, ale z důvodu slabého provozu není zatím potřeba.
S rušením Chopina se nepočítá ani v dlouhodobém horizontu ani po otevření CPK.
Navíc tu plochu město nepotřebuje. Jiných brownfields k zástavbě má stále dost (Bielany, Bemowo atd.). A hlavně – Varšava není pupek Polska. Nejvyšší průměrné mzdy jsou v Krakově, potom v Gdaňsku a hlavní město je až třetí. Takže se tam zrovna davy nehrnou.
Kdy se bude rušit třeba London City?
Na kraji Varšavy, součást, ano. Pěkně u okruhu. Správná západní strana města, blízko se napojují hned tři dálnice. No směrem k okruhu tam ještě nějaký prostor je, vidím jen zahrádky.
Ale mohlo by být dál od města.
2. Ale jako, odsouvat ho 30km daleko, do polí, když takové letiště potřebuje tisíce zaměstnanců. Dát do toho stamiliardy a ty co se investovaly do současného vyhodit. To letiště ač Centralny tak je vlastně pro Varšavu. Lodž má vlastní letiště, Radom otevřela nedávno vlastní. Navíc do Varšavy budou ty rychlotratě. Jsou metropole co mají prostě dvě i víc letišť, New York, Londýn. Nej podobnost je tady asi s Paříží (staré Orly a nové CH. de Gaulla – ale to je 20km do úplného centra, i s TGV. CPK by do úplného centra Varšavy bylo skoro 40km). Ta Paříž byla asi… Číst vice »
Tak ono je třeba bez emocí přiznat, že VRT v Polsku rozhýbal právě až PiSovský megaprojekt CPK.
Stejně jako v Česku rozhýbali výstavbu dálnic po xx letech nicnedělání až Babišovi ministři dopravy.
Což neznamená, že Kaczyński není psychopat. Je.
A stejně tak kvůli těm dálnicím nebudu volit toho prolhaného slovenského StBáka.
třeba Ťok to byl opravdu ministr, kterej něco rozhýbal, ne nadarmo se jednomu úseku D1 přezdívalo Ťokův průsmyk, to je snad vtip dne….To rozhýbal až pan Mátl v ŘSD.
VRT s centrální přestupní stanicí – v polích. Čistě doplněk k letadlům. A vedle toho síť dálnic, která vyřeší tu dopravu po zemi. No za mě nic moc. Jediné plus – samotná rychlost těch vlaků.
Ty tratě jsou v plánu skutečně jako feedery toho letiště. Centrální úlohu skutečně hrají letadla.
Možná už se to řešilo pod staršími články na téma CPK, ale jak mají Poláci vyřešené to, že kvůli tomu letišti budou muset zbourat několik osad? Z tohodle důvodu si vůbec nedovedu představit, že by to byť jen napadlo někoho u nás.
Poláci mají jiné zákony. Stejně jako při stavbě dálnic proste staví i když pozemek neni jeste vykoupený.
Je to dost komplikované. Někteří už na počátku výkupu vzali peníze a rádi odtamtud zmizeli. Jiní se samozřejmě drží majetku a zejména půdy. Jenže rolníci jsou jedni z nejvěrnějších voličů PiSu. Pro ně je to ale totální schizofrenie, protože CPK je samozřejmě projekt právě vedení PiSu. Takže přes všechny prostesty, které probíhají od roku 2021, poslední volby na podzim 2023 v Baranově vyhrál PiS se ziskem 40%. To je opravdu téma pro sociology, psychology a hlavně psychiatry – nějaká pol. strana vám chce zbourat barák, vy s tím absolutně nesouhlasíte, ale stejně tu stranu volíte. Něco k tématu: Przeznaczeni do… Číst vice »
Co vím, tak demolice sídlišť a předběžná příprava ploch již probíhá.