Klíčové razítko pro dálnici Brno – Vídeň. Přes Nové Mlýny může D52 vést po násypu i estakádě, rozhodl úřad

ŘSD věří v dokončení stavby v roce 2032.
Po více než třech letech od podání nové žádostí získalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) klíčové razítko pro jednu z nejvíce odkládaných dálnic. Ministerstvo životního prostředí dnes vydalo souhlasné stanovisko se stavbou 23 kilometrů dálnice D52 z Pohořelic do Mikulova. Půjde o součást spojení mezi Brnem a Vídní a poslední úsek bez dálnice.
Vydání kladného stanoviska vyplývá z dokumentu na úřední desce. ŘSD věří, že hotovo by mohlo být v roce 2032. Úřad stanovil celkem 96 podmínek pro přípravu, stavbu i provoz včetně rozsáhlých kompenzačních opatření. K dokumentu přišlo celkem 65 písemných vyjádření.
„Proces EIA důkladně prověřil dopady stavby na životní prostředí. Díky navrženým opatřením, jako jsou ekodukty, vegetační úpravy nebo ochrana vodních zdrojů, bude možné realizovat projekt s respektem k přírodě i požadavkům obcí,“ řekl ministr životního prostředí Petr Hladík.
Proti stavbě existuje dlouhodobý odpor některých občanských sdružení. ŘSD se nakonec rozhodlo dokumentaci EIA předělat a spojit tři stavby pod jeden velký dokument. „Vyslyšeli jsme výhrady obcí a veřejnosti a v podmínkách je zohlednili. Mezi ty hlavní patří třeba vybudování obchvatu kolem Pohořelic Nové vsi, vybudování protihlukových stěn, možné propojení obcí Perná a Dolní Dunajovice pod koridorem budoucí dálnice D52, ochrana vodního zdroje Nová Ves, pak také ochrana toku Včelínek, dále vybudování čtyřmetrových zábran proti střetu a rušení světlem ptáků, netopýrů a dalších či ochrana Evropsky významné lokality Mušovský luh,“ vyjmenovává ministr Hladík.
Klíčový je přitom způsob překonání vodní nádrže Nové Mlýny. Dokumentace řešila dvě možnosti: 2 424 metrů dlouhý most nebo násyp. Ministerstvo nakonec odsouhlasilo, že obě varianty jsou přípustné. Nyní musí rozhodnout ŘSD, jakou variantu zvolí. Stejný způsob volby nedávno řešilo ŘSD u severní části Pražského okruhu.
ŘSD nezvykle pokračuje v projekční přípravě několik měsíců i bez stanoviska EIA, letos na jaře uzavřelo smlouvu na projektování úseku dálnice od nádrže Nové Mlýny ke státní hranici. Měří 10,7 kilometru. V celé trase již běží výkupy pozemků, aktuálně je vykoupeno 61 % listů vlastnictví trvalého záboru.
D52 od Nových Mlýnů až na rakouskou hranici má projektanty, běží výkupy pozemků