Kladno opět neuspělo se žalobou na kraj kvůli škrtům veřejné dopravy. Radní vyzývá k jednání

Autobusy kladenské MHD. Pramen: Město KladnoAutobusy kladenské MHD. Pramen: Město Kladno

IDSK jedná o začlenění kladenské MHD do tarifu PID.

Statutární město Kladno si připsalo pátou prohru v boji o svůj názor, jak má vypadat systém meziměstské krajské dopravy a jeho financování. Krajský soud dnes odmítl žalobu města na Středočeský kraj, ve kterém se Kladno dožaduje návratu některých spojů placených krajem. Kraj provoz omezil poté, co město odmítlo platit roční příspěvek ve výši zhruba 12 milionů korun. Do systému takzvaných standardů dopravní obslužnosti se zapojila postupně většina měst a obcí v kraji. Město chystá znovu kasační stížnost.

O výsledku soudu informoval kraj v tiskové zprávě. Stížnosti Kladna a jeho primátora Milana Volfa již v minulosti odmítlo ministerstvo vnitra, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a ve věci již jednou rozhodoval i Krajský soud. Neuspěla ani kasační stížnost jednoho kladenského občana u Nejvyššího správního soudu.

Kladno omezení dopravy v žalobě označilo za nezákonný zásah kraje. K omezení došlo v září 2022 poté, co město odmítlo i jakákoliv jednání o placení linek v rámci Pražské integrované dopravy (PID). Krajský soud tehdy dospěl k závěru, že nebyly splněny procesní předpoklady pro věcné projednání žaloby. Nejvyšší správní soud však následně vrátil věc krajskému soudu k opětovnému projednání.

Právní služby za více než pět milionů korun

„Z rozhodnutí soudu mám samozřejmě radost, jelikož opět potvrzuje, že postupujeme v souladu se zákonem. Z čeho rozhodně však radost nemám je fakt, že pan primátor Volf si nadále bere občany Kladna jako rukojmí, což mě velmi mrzí,“ řekl radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký. Vyzval primátora, aby začal jednat s kraje. „Stále věřím, že je naší společnou snahou zvyšovat kvalitu života v kraji,“ dodal Borecký.
Kladno v případu přes rok zastupuje advokátní kancelář Weinhold Legal. Účet za její služby městu přesáhl již pět milionů korun. „Pan primátor zcela bez zábran vyčerpává z kladenské městské kasy neuvěřitelné finanční prostředky na právníky, aby prohrával jeden spor jen za druhým,“ dodal Borecký.

Podle Boreckého Integrovaná doprava Středočeského kraje jedná o znovuzavedení kladenské MHD do systému PID. „Věřím, že se po tomto rozsudku konečně s městem domluvíme i na opětovném zapojení města do systému nejen v oblasti MHD,“ doplňuje Borecký.

Kladno chystá novou kasační stížnost. „Zásadně nesouhlasíme s odůvodněním rozsudku, které podle našeho názoru není právně udržitelné, a zamítnutím žaloby Krajským soudem v Praze. Znovu podáme kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, kde už jsme letos v květnu jednou uspěli. Náš postoj se nemění, od začátku říkáme, že kraj má ze zákona povinnost platit meziměstské spoje, město zase svoji MHD, uvedl mluvčí města Vít Heral.

Tagy Kladno PID Pražská integrovaná doprava Standardy dopravní obslužnosti Středočeský kraj
51 komentářů