Kladno jako předměstí Prahy. Zahájení stavby nejdelšího úseku nové tratě se blíží
Budoucí odsunutá stanice Jeneč, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Kompletní přestavbou projde stanice Hostivice, která získá dvě ostrovní nástupiště a dva podchody.
Předpokádám, že přiložený obrázek bardotky v Jenči ukazuje, jak si dobrá správa představuje zajištění přetahu elektrických jednotek mezi Hostivicí a pražským Výstavištěm.
Takže v srpnu spuštění provozu na zastávce Praha Výstaviště a Praha Vltavská, aby byly následně zahájeny další výluky směr Kladno…bohužel realita, které se nevyhneme.
Do toho souběh s uzavřením stanice metra Hradčanská od 01/2026…
Tak snad jen škoda, že se úseku na Kladně nevěnovalo víc pozornosti. 1) hlavní nádraží v celkem mizerné poloze k zástavbě (částečně se to zlepší až vyroste sídliště kolem). Debatě budovy nádraží se chci vyhnout … 2) zůstala úrovňová křížení na frekventovaných místech (např. Františka kloze, nebo u Engetrhu). 3) projekt absolutně nepočítá s rozvojem Dubí (plně poplatné tomu jak staré ty plány jsou). 4) sam už nevim, podjezd na Kožovku bude ne? Začít stavbu a nemít pozemky mi po těch letech odkladu přijde fakt amatérismus… A nepochybně by se našli další věci kde se to dalo udělat líp, aby… Číst vice »
#jižbrzy #vlakemnaletiště
Já nevím. Fakt by Hřibátor neměl uvažovat o metru? Tak jak je nahreslené v openrailwaymap.org mi to přijde celkem smysluplné. A možná to bude hotové dřív než tohle.
JInak k tomu, co z něj padalo v Litomyšli nemá vůbec smysl se vyjadřovat.
#svobodaven
Metro na Kladně je samo o sobě pitomost. Ale určitě ho tam nebude stavět Hřib, když Kladno má vlastní magistrát 😉
Radime, proboha, je půl jedenácté dopoledne! Slibte mi, že zítra vydržíte střízlivý alespoň do oběda. A podíváte se na tu openrailwaymap.org, ju?
Proč by to mělo být hotové dřív? Oboje vyžaduje novostavbu Veleslavín–Letsite. Vlak oproti metru:
1) nemusí zastavovat tak často
2) není již nyní kapacitně téměř vyčerpán
3) má více prostoru na kufry a sezení
4) může jet z větší dálky
„„Kdo má touhu se někam přestěhovat, tak já bych vsadil na Kladno,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.“
Asi by se s tím dalo souhlasit, pokud by na Dlouhé Míli čekalo metro. Ale jelikož metro čeká v pr*eli v Motole, tak bych radši na nic nesázel, protože člověk by se té výhry taky dost dobře nemusel vůbec dožít.
On je úplně z jinýho světa. Když jsem u něj byl prvně, dělal jsem ze sebe skoro šaška. Ale tady si ho dělá on z nás!
#svobodaven
A není jedno, jestli přestoupím na metro už na Dlouhé Míli, nebo až na Veleslavíně? Navíc z Kladna bude asi většina vlaků jezdit spíš kratší trasou přes Hostivice, než oklikou přes letiště.
Problém je úsek „Leninky“ od SOKP do Veleslavína: je to už městská komunikace a nikoli žádná rychlostní silnice, navíc na Dlouhé Míli má být kapacitní parkoviště „P+R“, které ovšem ve Veleslavíně postavíte mnohem obtížněji (dost dobře není kde), i kdyby to místní byli nakonec ochotni připustit
Ale to je asi irelevantní pro toho, kdo pojede z Kladna vlakem? Proč by zajížděl na DM, kdy pojede rovnou na Veleslavín?
A jak přestoupíte z vlaku od Kladna na METRO na Dlouhé Míli?
Ono to tam nepůjde ani z auta, protože tam metro nebude (aspoň ne v historicky dohledné době), ale „rychlodráhu“ na letiště je možno považovat za systém srovnatelný s metrem, jen s trochu delšími intervaly. Takže na Dlouhé Míli přestup na VHD jedině z auta, maximálně z autobusu, a bude-li jednou letiště „zaokruhováno“, pak vlak pojede stejně až do centra a na metro bude možných přestupů na MHD k výberu víc.
Proč je potřeba přestupovat z vlaku od Kladna na metro už na Dlouhé míli?
Kladno bude předměstím Prahy #jižBrzy. Hned co se salámovou metodou postaví řada úseků, včetně perličky na konci, tunelu pod P6.
Ale SprŽel se musí pochválit. Nikdo jiný to za ně totiž neudělá..
Svoboda neví, co mluví: Kladno je vlastně předměstím Prahy (byť tehdy ještě trochu odlehlejším než teď) už někdy od 70. let minulého století – stačí se podívat do jízdních řádů autobusů z té doby: silná byla tehdy nejen doprava z Prahy do Kladna, ale i v opačném směru. A definitivně se jím stalo v 90. letech po řízené likvidaci kladenského průmyslu, kdy Kladno přišlo o velké množství pracovních příležitostí.
Řízená likvidace, jo? Tou dobou jste nebyl v důchodu, mohl jste se nabídnout a ze socialistického molocha udělat vzkvétající byznys… Doly bychom měli, ocel by se odpichovala, jako zamlada…
Zas nějaký důchodce žijící v bolševických bludech, že u nás byl vzkvétající průmysl a že se vyráběllo.
Máte trochu zkreslené představy, nebo možná jen krátkou paměť, pokud nejste ještě úplný mladík: kladenská ocel byla světově na špici, a tak se cizím firmám sakramentsky hodilo takovou konkurenci zlikvidovat O tom, že šlo o řízenou likvidaci, můžete klidně pochybovat, ale na její výsledek se můžete podívat kdykoli sám – je m.j. například právě i v naléhavé potřebě zlepšit VHD mezo Kladnem a Prahou, protože z Kladna už se dávno do značné míry stala jedna z nocleháren Prahy.
Tak určitě. Soudruzi opět parazitovali na předválečné tradici jak dlouho mohli, ale po normalizaci by to nedal dohromady ani Ferda Mravenec.
http://www.omk.cz/dyn/doc/historie_huti
Ale šikovní lidé tam bývali, to určitě.
Noclehárnou Prahy se stalo všechno do 40 km kolem, natož město s obrovským bytovým fondem 15 km od Prahy.
Byla to řízená likvidace – podívejte se co jak vyváděli kolem Poldi Dlouhý, Ježek atd.
Poldi mj. chtěla koupit švédská ocelárna – ale „my jsem řekli ne“ – tak jsem ji vykostili (např. o energocentrum) – dali nějakému Stehlíkovi. Říkám dali, protože právně to Stehlík nikdy nekoupil – neb stát nikdy nedodal přílohu kupní smlouvy, kde by bylo napsáno, co vlastně se prodává/kupuje.
Jen na dokreslení = shodou náhod bylo v premiéře vysíláno právě včera v podvečer – a rozhodně nešlo o jakýkoli „pláč za bolševikem“:
https://www.mujrozhlas.cz/pribehy-z-kalendare/poldi-kladno-hvezda-svetove-ocelarske-vyroby-jeji-smutny-osud
Když dojdou věcné argumenty, ubohá politizující karta je zjevně to jediné, co vám ještě v rukávu zbývá: není to od vás přece trochu málo, když jste tak kritický vůči jiným?
Konspiračních teorií o tom, jak někdo potřebuje zlikvidovat výborného českého konkurenta jsem slyšel už tolik, že jsem na ně jak vidíte poněkud alergický. Tohle schéma mívají starší lidé, kterým v televizi za totáče lili do hlavy jak se tady dělají jedinečné věci a jak jsou Čechoslováci skvělí (ve skutečnosti pár oborů dosáhlo v 60. letech světového průměru, pak toho bylo čím dál méně a méně) a krach podobných fabrik si pak omlouvají schématem Inženýrské odysey, že zlí cizáci… Odhaduju, že v Poldovce uměli rozumnou kvalitu a díky žebráckým mzdám za totáče, levné energii z uhlí a nulové ochraně životního prostředí… Číst vice »
Kdy začnou výluky? Hned prvního srpna?
Stavět se bude za provozu, avšak pravděpodobně padne taktový grafikon kvůli pomalým jízdám. Příští rok by měla být PJ mezi Pavlovem a Kladnem Vmax 50.
Pokud to zanesou do jízdního řádu, tak to bude ještě dobré. Horší bude, pokud v JŘ takt nechají, ale realitou budou desítky minut zpoždění
Grafikon s tím počítat bude. Měly by tam být nějaké časové posuny a přesuny křižování.
Díky.
Je to jednoznačně pozitivní zpráva. Nicméně „rychlodráha“, na které se má jezdit na některých místech až závratných 145?! To si dělá SŽ z cestujících srandu? Nicméně dobře, že se s tím začne, přeji Kladnu aby mělo železnici na letiště dříve než Praha.
Bylo by efektivní stavět Vmax 160, když by se na tuto rychlost neměl vlak ani šanci rozjet vzhledem ke vzdálenosti mezistaničních úseků ? 🤔
A vlastně dvě zastávky (mezi Kladnem a Ruzyní) s modernizací vlastně přibudou. V úseku Ruzyně-Masaryčka také další dvě zastávky. takže to bude spíš tramvaj než rychlovlak 🙂
Rychlíky a spěšňáky neexistuji?
Rychlíky už brzy ne, zůstane jen (zahuštěná) R45.
Každopádně pořád se bavíme o časové úspoře max. dvě minuty. Na území Prahy bude spíš kumšt to narvat mezi zahuštěné osobáky S5/S55.
Jelikož někde budou propady rychlosti až na rychlost 80 km/h ((jako maximum) – tak je to jedno.
„Rychlodráha“ v praxi znamená něco jako městská železnice, kde se jezdí klidně jen 80-100 km/h, ale dobře to obsluhuje město a je to pořád výrazně rychlejší než jet po ulicích.
„Rychlodráha“ v pochopení obyvatel Prahy 6 okolo roku 2000 znamená hypergalaktický dopravní systém, z něhož žádný užitek mít nebudou, a jehož stavba jim zboří jejich domy, a pokud ne, provede to akustický třesk způsobený průletem vlaků po trati.
Rychlodráha bylo naprosto blbý a zavádějící označení od začátku. Dost možná vymyšlený proto, aby vzbuzovalo odpor a Kolibřík a spol. tam mohli prosadit dost zprasený prodloužení metra coby danajskej dar P6.
A ani tam není nic takovýho potřeba, je tam potřeba rozumná moderní elektrizovaná dvoukolejka do centra Prahy, nic víc. Maximálka 145 na takovou trať bohatě stačí.
Je velká škoda, že se to nestaví na 160. Potom by se to “předměstí” dalo prodloužit slušně za Kladno.
Taková myšlenka (jezdit až 160 nebo dokonce 200) byla zavržena už v samém počátku. Včetně (zavržení) kompletní přeložky tratě v Kladně – aby byla ve městě a ne mimo.
Mimochodem – na některých modernizovaných úsecích ta rychlost bude až 80 km/h (např. vjezd do stanice Ruzyně)
Jako by nestačilo, že se to stále vyhýbá Unhošti a Jeneč si se vzdáleností vlaku pohorší? 🙂 Pro rakovnické rychlíky (nemluvě o zrušených chomutovských) je to sice škoda, ale ono by dost záleželo na provedení, takže možná i radši takto.
Unhošti se to sice vyhýbá, ale bude to k ní blíže – asi o 200 m 🙂
A teď fakticky – s ohledem na to, že obyvatelé Unhoště nejsou navyklí používat vlak – tak se pro ně nic nezmění
Unhošť bude mít u zastávky velké parkoviště, kdyby trať vedla blíž k městu, stejně by to pro vetšinu obyvatel bylo daleko na pěší docházku.
Upřesnil bych titulek: Kladno jako předměstí Prahy-Ruzyně (mimo)
Zásah, potopená!
A vy jste nějací pozitivní, milánkové, žeby jste se dohodli už v Liboci?
No tak možná už železničáři pochopili, že se toho dá dost vyjezdit i s tím 3km jednokolejným úsekem přes Liboc.
Není potřeba se s nikým dohadovat. Libočtí se ozvali příliš pozdě (kěli na to dlouhé roky) a na vydaná ,,razítka“ jejich brblání nemá žádný vliv.
Nebudou dvě nástupiště (čtyři hrany) v Hostivici málo? Už dnes se tam v uzlu sjíždějí čtyři vlaky současně, takže rezerva nulová.
Někdy i pět vlaků. Nebudou ty hrany půlené?
Že se tam sjíždí v ranní špičce čtyři vlaky najednou je jen důsledek právě té jednokolejky z obou stran. Rezerva už jsou ty čtyři hrany. Stanic, které jsou ve špičce plně obsazené bez rezervy je více. Třeba ústeckej hlavák je ve špičce obsazenej pernamentně. Nedělal bych z toho vědu.
Takže na dvoukolejce nebudou přípoje?
Proč by nebyly ? Jen není důvod, aby čekaly v jedné stanici vlaky z obou směrů na vykřižování. Časové polohy vlaků a jejich míjení už nemusí být striktně ve stanici, viz. Kladno. Vlaky z Ostrovce a z Prahy už také nečekají na křižování a na přípoje to nemělo vůbec žádný vliv.
Ale máte-li zajistit přestupy s oběma směry jízdy po dvoukolejce, stejně pořád budete potřebovat u peronů (minimálně) 3 pozice pro vlaky odbočných směrů, a to ještě jen v případě, že to budou jen „obracáky“ a ne průchozí trasy: nepředpokládám, že by vlaky z noutonického ramene končily a začínaly v Jenči – to by komfort jejich využití dost zhoršovalo. A peáž několika různých tratí zůstane i na dvoukolejce,
To mi nepripadá ako najlepší dopravný model, keď by mali vlaky oboch smerov z dvojkoľajky jazdiť k tej istej hrane – vždy na zhlaví krížom. Takže by som, naopak, čakal, že dve hrany na „hlavnej“ trati budú vždy voľné pre Praha–Kladno a prípoje budú musieť použiť ten zvyšok.
V Hostivici by měly být dvě ostrovní nástupiště a jedno před budovou.
Občas se tam potká 5 vlaků.
V Kladně bude za chvíľu hotovo, ale drôty sa budú ťahať až s touto stavbou. Pätky sú vybetónované, možno aj stĺpy stoja, ale tým to končí.
Však k čemu tam mít 4 roky dráty pod napětím, když tam nebude jezdit žádná elektrická souprava?
A smysl tohoto komentáře je jaký? Že měl jezdit plecháč se syslem mezi Kladnem HBf a Ostrovcem?
Psalo se přece před časem i o „(s)prosté“ elektrizaci tratě Kralupy n/Vlt. – Kladno (je tam pořád i nějaká nákladní doprava aspoň do Dubí), ale nějak to zase brzy upadlo v zapomnění.
Že „hotovo“ vyzerá inak.
Jakožto Kladeňák sděluji, že patky se staví/stojí, ale stĺpy rozhodne nie. Asi je budou stavět až s elektrifikací
Už to, že Litomyšl pořádá konferenci o dopravní infrastruktuře je podobný bizár, jako by Skotsko pořádalo konferenci o nedostatku dešťových srážek. Můžou tam být chlebíčky, dobrý kafe i něco ostřejšího, ale stejně to obojí působí jako recese, protože pořádající region o tom prostě nic neví. A to jsou v tom skotové aspoň nevinně, protože o tom, kolik toho tam naprší nerozhodují, narozdíl od dopravních géniů v Litomyšli 😀
Tu konferenci nepořádá Litomyšl a ti „dopravní géniové“ nejsou obyvatelé Litomyšle. Váš komentář je IMHO úplně mimo.
No, každopádně má dotyčný pravdu v tom, že dopravní obsluha Litomyšle a její napojení na svět jsou tragické.
No, na železniční svět. Protože prodloužení lokálky – nyní tedy spíše do Svitav než původně zamýšlené Poličky – je jen bláznivý nápad nehodný ani pokusu o posouzení, když už neumíme ani zrychlit průjezd Vysokým Mýtem, neb vlak už musí jet ulicí pomaleji než tramvaj (ovšem, ten současný nemá kolejnicovou brzdu, to je fakt). Ale budou mít dálnici, a ta dopravně vyřeší úplně vše…
Místní údajně nechtějí jednat nejen o prodloužení lokálky někam na opačnou stranu, než leží Choceň. ale ani o prosloužení o ten pouhý necelý kilometr blíž k centru města.
Ale jako kšeft pro místní hotely a restaurace i se taková konference dobře hodí – a z toho už aspoň nějaký zisk (na daních) má i město, a tedy i jeho „géniové“, a to nejen ti dopravní – a proč by jim tedy Svoboda nějakou tu korunu ze státního nepřihrál.
Narážím na to, že i železná dráha měla původně vést přes Litomyšl a místní si řekli ne. A pak koukali jak puk, že jejich město začalo upadat, zatímco „díra po granátu“ Česká Třebová začala vzkvétat (teda ve smyslu toho slova v polovině 19. století) A v 21. století nás místní NIMBY pobavili bojem proti sjzedu z D35 na II/358, což naštěstí bude vyřešeno jenom tím, že se bude holt pár let navíc jezdit okolo zámku přes centrum no…
Aneb když o tom vím kulový… Jak proboha souvisí místo konání s jeím obsahem??? Díval jste se na program? https://kdi.viaco.cz/program/
Z Litomyšle tam přednášel pouze starosta, a to jen tim že zahájil společně s hejtmanem konferenci. KDI je každoroční celostátní konference s tím že je holt každý rok v Litomyšli zřejmě kvůli těm prostorám. Obdobná silniční konference je každý rok v jiném městě (vloni ČB, letos Brno)
Tak třeba jen tak, že preferovaný příjezd bude opět auty. Rozhodování z aut o vlacích. 🙂
„Obdobná silniční konference je každý rok v jiném městě (vloni ČB, letos Brno)“
To srovnání trochu (dost) kulhá: ony snad do ČB a Brna vedou jen okresky 3. třídy?
Nebojte, za pár let to budou dělat v Teplicích.
Kdy byla první zmínka a vize udělat tenhle úsek?
V digitální knihovně jsem narazil na článek z období protektorátu, kde se psalo o nutnosti vyřešit nedostatečnou kapacitu jednokolejné trati.
Ano – za protektorátu to bylo také řešeno. První studie/návrhy vznikly už kolem roku vzniku první republiky. Už tehdy byl kapacitní problém — tehdy tedy hlavně kvůli nákladní dopravě
„Räder rollen für den sieg“ – z té doby byla snad přece i ta dvoukolejka z Milostína do Trnovan u Žatce.
Kdysi jsem viděl v jedné brožuře k přestavbě Pražského uzlu ze 70 let obrázek, kde byla stavba nové dvoukolejné tratě Radotín-Kladno. Přičemž Semering, trať přes Dejvice i Prokopským údolím měla být zrušená a z nové stanice Nučice měl byt vlečkový systém po bývalé trati do Rudné, Řeporyj, Hostivice, Zličína a Ruzyně.
V rámci záměru elektrizace pražského železničního uzlu ve 20. letech 20. století byla plánovaná i elektrizace trati na Kladno a celkové zlepšení napojení přes Dejvice kvůli dovozu uhlí. Dříve jsem našel i informace o potřebě zlepšení tohoto spojení už na sklonku 19. století ze stejného důvodu.
Ono je vlastně zvláštní, že stavba směrem, kterým se jezdilo do průmyslového Podkrušnohoří (nemluvě o Kladně a okolních dolech), přežila Rakousko i první republiku jako jednokolejka…
Na to je celkem jednoduchá odpověď – velmi drahé strategické stavby na Slovensku, které jsou dnes povětšinou úplně k hownu. Například Lužianky – Zlaté Moravce, Červená Skala – Mníšek nad Hnilcom, které vyloženě do očí bijí. Kdyby nevznikla trať Veselí nad Moravou – Nové Mesto nad Váhom, také by se asi nic nestalo, jen by se hodně ušetřilo a mohlo se modernizovat a zdvoukolejňovat jinde. Ale vojenští pánové měli jiný názor, tak se stavělo zejména na Slovensku a mnohde zcela zbytečně. Takže třeba kompletního zdvoukolejnění se například trať Praha – Kralupy – Ústí – Děčín dočkala až během druhé světové… Číst vice »
Já bych první republiku tak neodsuzoval. Podívejte se na to pohledem doby. Československo bylo ze tří stran obklopeno nepřátelsky smýšlejícími státy (Německo, Polsko, Maďarsko). Spojení mezi Čechami a Slovenskem bylo bídné. Na východní Slovensko/Podkarpatskou Rus neexistovala alternativní dráha mimo KBD (z Bratislavy to jinak než přes Žilinu a Poprad nešlo). Automobilismus byl v plenkách. Silnice to samé.
Já bych vám k těm třem stranám přidal ještě Sovětský svaz, jehož pohled na buržoazně kapitalistickou první republiku, s jejími uprchílíky ze Svazu a legionáři nemohl být, navzdory nějakým lejstrům pozitivní.
Je tomu už více než 100 let (stejně jako u D1)
To je ta stavba, která mohla být už desítky let hotová? Žádné tunely, žádní nimbysté.
Mohla, ale do určité doby se pořád předpokládalo že se to postaví najednou. Ostrovní elektrický provoz z Veleslavína je podobná nouzovka jako trolejbus na letiště, nic lepšího se v současné situaci moc vymyslet nedá.
Najednou? Najednou se to mohlo dělat třeba s mnohamesicni vylukou v Dejvicích kvůli Blance, s vylukou Negrelaku atd.
Najednou jako celá trať z Prahy do Kladna a na letiště, aniž by se zprovoznily nové úseky dříve než zbytek. Výluky kvůli Blance probíhaly od roku 2009, tehdy se mělo dělat co? Zahloubit samotnou stanici Dejvice a čekat s nefunkční tratí dodnes?
Ano, mohla být hotova minimálně deset let, přičemž tehdy šla realizovat tak, aby Unhošť měl nádraží (zastávku) přímo u města.
Proč tam nebo 160 jako minimum když se to sakra dělá?
Protože zastávky co kilometr až dva.
Vnímat tuhle trať jenom jako příměsto pro osobáky je zásadní chyba.
A co jiného, kromě R45, tam bude jezdit?
– Cargo se do Prahy z této strany nevejde a rychlost nevyužije.
– Prodloužení dálkové dopravy do Kladna díky semmeringu zneguje veškeré výhody nové trati.
– Při 15min intervalu S5 cokoliv extra rychlého jen snižuje kapacitu.
– U S5 by vyšší Vmax dělala rozdíl v řádu vteřin.
– U R45 na Rakovník to udělá zhruba minutu, a to za předpokladu, že tam budou BEMU místo DMU.
Protože by trať musela jít v úplně nové stopě.
Nemusela, jen částečně (i dnes půjde částečně jinudy).