Kladno jako předměstí Prahy. Zahájení stavby nejdelšího úseku nové tratě se blíží

Kompletní přestavbou projde stanice Hostivice, která získá dvě ostrovní nástupiště a dva podchody.
Napojení Kladna na Prahu moderní železniční novostavbou už je na dohled. Alespoň podle prezentací manažerů Správy železnic na konferenci Dopravní infrastruktura v Litomyšli minulý týden.
„Kdo má touhu se někam přestěhovat, tak já bych vsadil na Kladno,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Podle něj se z Kladna díky zkrácení dojezdových dob fakticky stane předměstí Prahy.
Doplnil, že stavba patnáctikilometrového traťového úseku Praha-Ruzyně (mimo) – Kladno (mimo) začne v srpnu. Správa železnic stavbu, u které stanovila nepřekročitelný limit na 8,597 miliardy korun, soutěží od prosince 2023. Definitivně se nabídky měly podat loni v prosinci.
Ředitel odboru přípravy staveb Pavel Paidar druhý den termín mírně posunul, když uvedl, že k podpisu smlouvy na obří zakázku dojde v létě, samotná stavba začne na podzim. Potvrdil nicméně tezi o Kladně jako pražském předměstí, když cílovým stavem je doba jízdy z Kladna do centra Prahy do 30 minut.
Úsek Praha-Ruzyně (mimo) – Kladno (mimo) je nejdelší ze série staveb, které mají propojit centrum Prahy, Kladno a Letiště Václava Havla.
Projekt modernizace trati mezi stanicemi Praha-Ruzyně a Kladno zahrnuje především zdvoukolejnění a elektrizaci. Rychlost by se měla zvýšit v některých místech až na 145 km/h, modernizací projdou i stanice a zastávky.
Stavba bude rozdělena na tři úseky: jako první bude na řadě stanice Jeneč, následovat bude část mezi Jenčí a Kladnem a nakonec úsek od Ruzyně do Jenče včetně Hostivice.
Jde o jediný úsek ze souboru staveb, který je umístěný mimo městskou zástavbu. Většinou je veden mezi poli v souběhu s dálnicí D6. „Díky tomu může železnice částečně opustit původní směrové dosti nepříznivé poměry zděděné ještě po koňce a rozmáchnout se do dvou přeložek,“ píše se v materiálech Správy železnic.
Kompletní přestavbou projde stanice Hostivice, která získá dvě ostrovní nástupiště a dva podchody. Stanice Jeneč v nové poloze bude mít nově rovněž bezbariérová nástupiště přístupná z vybudovaného podchodu. Dnešní stanice Unhošť se zruší a nahradí ji zastávka Malé Přítočno na přeložce trati. Vzniknou také zastávky Hostivice-Jeneček a Pletený Újezd, které mají zlepšit dostupnost železniční dopravy obyvatelům přilehlých lokalit. Kompletní rekonstrukcí projde zastávka Pavlov.
Trať bude napájena střídavou soustavou, hlavní napájecí stanice vznikne v Liboci na sousedním úseku Veleslavín – Ruzyně. Záložní napájecí stanice bude v Kladně. Provoz elektrických vlaků na trati by měl být podle dřívějších vyjádření SŽ zpočátku spuštěn v úseku Kladno – Praha-Veleslavín.
Železnice na území Kladna už se modernizuje, definitivně hotovo bude letos. Stejně tak se má letos završit stavba Bubny – Výstaviště. Stavba Ruzyně – Veleslavín by měla proběhnout v letech 2027 až 2030, tedy se zhruba dvouletým zpožděním oproti ještě nedávno udávaným termínům.
Nejsložitější z hlediska přípravy je tunelový úsek z Veleslavína dále do centra. SŽ aktuálně čeká na stanoviska ministerstva životního prostředí v procesu EIA, stavět by se mělo v letech 2027 až 2030.
Kompletní dokončení celého úseku z Prahy-Masarykova nádraží do Kladna včetně odbočky a zaokruhování s novou stanicí Praha-Letiště Václava Havla lze podle ministerstva dopravy očekávat po roce 2030.
Realizace úseku Ruzyně – Kladno je rozvržena do čtyř let.