dkv_obrazok

Kladno jako předměstí Prahy. Nová patnáctikilometrová trať má stavební povolení

Budoucí odsunutá stanice Jeneč, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí odsunutá stanice Jeneč, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Správa železnic zatím nemá pro novostavbu zhotovitelskou firmu. Tendr běží už od prosince 2023.

75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
richmond

wow, takže ani těch 160, fakt rychlodráha…

Pavel Benda

Na 14 km úseku se zastávkami by jste chtěl jezdit 250km/h?

richmond

To jste napsal vy, já nic takovýho nenapsal. A kdybyste alespoň trochu úsilí, které jste věnoval tomuhle tupému komentáři, věnoval zjištění toho, co prezentovala Sž, tak jste ho ani psát nemusel. Plus teda, i když to tady předhazujete vy, tak proč by spěšňák nebo rychlík nemohl jet 160 nebo klidně 200, ten na těch zastávkách fakt stavět nebude, navíc jde doba dopředu a nebude tam jezdit regína nebo ještě pomalejší 845, ale něco, co aspoň nějaký trakční schopnosti má.

Martin Lér

Kde bude styk soustav? Nebo se počítá s tím, že než se to postaví z ostrovního systému až na Bubny, tak už bude Praha taky na střídavině?

fpul

Kdyby takhle pomalu a bez vize stavěli naši předci, tak tu máme ještě koněspřežky.

O té „rychlodráze“ čtu už asi 30 let.

rvt1

Jaká bude maximální rychlost na právě otevřeném úseku Bubny – Výstaviště po dokončení rekonstrukce?

duch

100 km/h jestli se nepletu.

Noname

Při 100 km/h by to v tom oblouku vylítlo z kolejí, ne? 😀

Pavel Skládaný

Spíš nestihlo zastavit do zastávky Výstaviště.

ABCD

Jaká bude kapacita P+R parkoviště? Tohle je ten typ, po kterém (nepřímo) volá p. Hřib?
Mimochodem, bude tam informační systém, kdy se už dopředu, přes webovky dozvíte, jak je zaplněno?

ABCD

Pardon, chtěl jsem napsat v Jenči a vypadlo to.. Z kontextu (obrázku) je to možná jasné, ale radši pro jistotu. Jen možná dodám, že se mi to parkoviště, už teď, možná, zdá malé.

Náhodný Kolemjdoucí

Jeneč už je Boreckého, ne?

Zbynek

Tohle je stavba, ktera mohla byt uz 25 let hotova.
Tomu zadni nimbiste, chceme metro ani uzemni plan nebranil.

Hájek

Určitě? Do stavebního řízení přišlo 44 námitek, takže je velké riziko ze se někdo odvolá, stejně jako na územní rozhodnutí kde byly odvolání 3. A kdyby si obec účelově nezridila stavební uzávěru aby se nemohlo stavět a která se musela soudně rušit tak by to taky bylo rychlejší.

Hájek

Obec Jeneč

leos

Prosím, proč se roce 2025 bere rychlost 145 knih u nové trati jako vymoženost a ještě jen na části? Tohle není spojení dvou zapadlých vesniček. Proč nemáme ambice stavět 160+ kmh, kde to jde? Je taková trať výrazně dražší? Co se za tím skrývá? Děkuji

Os5600

To by mohlo pozvednout ekonomiku ČR nad úroveň Polska. To by se panu Sosnovi nelíbilo!

Náhodný Kolemjdoucí

Je to krátká příměstská trať se zastávkami kousek od sebe a očekávanou frekvencí spojů, která prakticky neumožní rychlou vrstvu.

leos

Jsem naivní, když si myslím, že ne každý vlak musí zastavit na každé zastávce a mohou být rychlé spoje Kladno – Letiště – Praha? Zvláště když tam budou dvě koleje.

MartinS.

Budou tam jezdit spěšňáky, které zastaví na Kladně a potom až v Hostivici (nebo na letišti), ale to je nějakých 12 km, kolik času by to navýšení ze 145 na 160 km/h ušetřilo. Vychází mi to i s rozjezdy a brzděním asi 15-20 sekund.

Pavel Skládaný

Třeba se pak dočkáme návratu rychlíků Praha – Chomutov – Karlovy Vary, aby nemusely jezdit stokilometrovou oklikou přes Ústí nad Labem.

Cestujici

Teď postaví na 145 km/h a za pár let nová zakázka na 160 pak třeba i 200 … když ze státního tak proč stavět jen jednou …. o rychlost a kvalitu jde dnes málo komu bohužel … proč se neprodloužila nová trať do Rakovníka…

MartinS.

Protože do Rakovníka to is přeložkami kolem stávající stopy bude pořád pomalé a v nové stopě někde kolem D6 zase neskutečně drahé, když si vezmeme, že je to trať skoro jen pro osobní dopravu a Rakovník má 16 tisíc obyvatel a s okolím tak 25-30 tisíc.

2101

Přesně tak, jediné teoreticky levné řešení by bylo zrychlení trati Rakovník – Beroun ve stávající stopě + cca 1100m dlouhý tunel díky kterému by se nějaké Sp mohly vyhnout Zbečnu, spolu s tunelem Praha – Beroun by to pak bylo rychlejší než přes Kladno

Os5600

Nová být nemusí, stačí přeložky na současné trati, bohužel bez výkupu pozemků a demolic to nepůjde. A třeba takový Řevničovský tunel mezi Lužnou a Novým Strašecí by pomohl hodně. Stanice Řevničov je stejně úplně k ničemu. Šlo by srazit jízdní dobu Os Kladno – Rakovník na 30 minut. Tím by se hypotetický Os Praha – Rakovník dostal na 60 minut jízdní doby.

MartinS.

Ono by stačilo, kdyby se rychlík Rakovník – Masaryčka dostal na hodinu a byl tak o 10 minut rychlejší než 404 na Zličín a metro. Ale to je zkrácení jízdní doby o 30 minut. Nejsem si jist, že by za to ty peníze stály, i kdyby ten rychlík jezdil každou hodinu.

Os5600

Začal bych tímto úsekem. Velkou část ho sice bude tvořit hluboký zářez, ale za to však hluboký zářez umožní vystavět dostatek lávek přes trať tak aby v tom lese nedošlo k přílišnému přerušení cest, včetně ekoduktu pro divokou zvěř. Stanici Kamenné Žehrovice buď zrušit nebo zachovat jen jako stanice s odstavnými kolejemi pro nákladní vlaky. A zastávka Tuchlovice-Srby. Může to být připravené jako stavebně dvoukolejné s položenou jednou kolejí. Obě zastávky Tuchlovice-Srby a Kladno-Rozdělov mohou být zřízeny rovnou jako výhybny.

https://mapy.com/s/jusopejasa

Os5600

Ovšem vrcholem by byla přeložka mezi Novým Strašecím a Lužnou u Rakovníka vedena tunelem o délce přibližně 5,3 km nahrazující původní úsek přes Řevničov. A traťovou rychlostí 160 km/h.

https://mapy.com/s/bupapucagu

tarten

30 min mezi stanicemi Kladno a Masaryčka nemá mít Os ale Sp.

igor

Před 30 lety to bylo propagováno s velkým humbukem jako rychlodráha do Kladna,
Mezitím uběhlo hodně vody, a Evropa má VTR s rychlostmi uplně jinde.

MartinS.

Ale tohle nikdy neměla být obdoba VRT, vždyť by se to na těch 300 km/h ani nestihlo rozjet. A proti tomu, co je tam teď to rychlodráha bude.
Teď jede spěšňák 12 minut do Hostivice, kde čeká 2 minuty na vykřižování a dalších 8 minut na Veleslavín. Tak to třeba místo 22 minut pojede 12-13. To je naprostý luxus. Za tu dobu dojede pro porovnání metro ze Zličína na Radlickou, Čerňáku na Invalidovnu nebo z Hájů na Pražského povstání.

Twix

Rychlodráha byla ve významu Stadtbahn, městská železnice která je rychlejší než MHD, ale samozřejmě často staví a není vysokorychlostní. Pojmenování rychlodráha bylo ale hodně netaktické a následky toho humbuku si neseme dodnes, jak vidím na tomto příspěvku.

N.N.

„Rychlodráha“ a „vysokorychlostní trať“ jsou dva různé pojmy.
Rychlodráha je to z pohledu tramvajového, existují totiž rychlodrážní tramvaje (a vlakotramvaje).

Mirlav

Ano jako „rychlodráha“ byla svého času prezentována i nová tramvajová trať do Modřan, nebo v Brně do Bystrce.

MHD

2 podchody v Hostivicích? To nejsou žádní troškaři. Na Kladně bude kolik? Jeden?

Twix

Kde bude těmi podchody chodit víc lidí? Tipuju že v Hostivici, i díky přestupům.

MHD

Já tipuji Kladno. Kvůli výstupu a nástupu.

tarten

Víc bych čekal na Kladno město, než na Kladno.

Michal Dvořák

Asi je to hodně předčasné, ale neví někdo jaké by měli být v průběhu výstavby Ruzyně – Kladno výluky (nickolejný provoz s NAD)?
Alespoň to jestli se budou snažit provoz vlaků zachovat co to půjde, nebo na 2 roky vlaky úplně škrtnou a bude jen NAD?

Frantisek Kolář

Měly by být jen cca jednou za rok asi 20-40 denní výluky k propojení staré a nově vybudované koleje po etapách, jak je naznačeno v článku.

Plecháč

Ruzyně – Veleslavín až v roce 2029, takže až potom bude mít aktuálně dokončovné nové nádraží v Kladně adekvátní využití s rozumným přestupem na metro. Do té doby nejdřív výluky Kladno – Ruzyně mimo, potom výluky Ruzyně včetně – Veleslavín včetně… ale až bude jednou konečně hotovo, bude to fajn.

Hájek

Jen pro upřesnění odvolat se dá do 15 od doručení, přičemž doručením se pri doručování veřejnou vyhláškou rozumí 15 den od vyvěšení. Tedy pokud se povolení zveřejnilo dneska tak bude 15 dní vyvěšeno a pak běží 15 dnů na odvolání. Tedy pravomocné bude nejdříve 22.9.

Gogo

Nebojte se, když už ne dědek z Tetčic tak ten ekoterorista z dětí země do toho určitě ty vidle hodí.

Caprad

No moment, já měl za to že tohle už se několik měsíců staví.

Hájek

No jasně bez zhotovitele a povolení…

Milan2

Jako nemínusujte. Doopravdy se v různém tisku o tomto úseku už pomalu rok mluví jako o rozestavěném.
Mimochodem dle přiložené mapky už jezdí vlaky po nové trati letos na vánoce. A dle plakátu na Veleslavíně? Již brzy, no.

Kubrt

V jakém tisku?

tarten

Ta mapka je ale zastaralá.

babilon

Podle přiložené mapky už je dávno hotovo. 🙂

Jednou nohou v hrobě

No jestli se toho dožiju…

Milan2

Vzhledem k nicku se bojím, že ne. 🤣

MP22

Kladno jako předměstí Prahy poměrně sedí, už dnes tam mají pozemky nebo projekty tak půlka pražských developerů a další nebudou zahálet. Připravují se tam vyšší tisíce bytů do stavby a to ještě není vše co dovoluje územní plán a územní studie. Kladno bude mít jednou dobře 100 tisíc obyvatel, bylo by dobré v něm investovat do toho, aby to nebyla pouze noclehárna… Třeba nějaký univerzitní nebo technický komplex někde u D7 a železnice by nebyl špatný…

Kubrt

Kladno jako předměstí Prahy funguje už od 90. let, kdy se postupně snižoval počet zaměstnanců v dolech a hutích a rostlo dojíždění do Prahy (nejen původních kladeňáků, ale i mladých lidí, co si tam koupili byty).

Rabín

Současně by to chtělo nějak komplexně řešit MHD, protože to, co tam (ne)funguje dnes, je dost tragédie, třeba po stránce tarifu nekompatibilního s PID.

Luk

To je problém kladenských politiků a jejich voličů, že místo integrace do PID raději město utrácí za právníky na boj proti kraji.

Juraj

Na druhé straně, rozumně zahuštěná bytová zástavba v Kladně je jeden z nejlepších možných scénářů, hlavně když tam bude kapacitní železnice. Přeci jen je to už teď funkční město s občanskou vybaveností, nemocnicí, školami, sportem…

Je to milionkrát lepší, než mnoho rychle rostoucích vesnic a městeček kolem Prahy, kde se stavělo a staví jako o život, ale jediným výsledkem je proud aut do Prahy kvůli sebemenší drobnosti.

Spíš je možná načase začít uvažovat o lepším napojení částí Kladna, které železnice obchází. Tunelová varianta od CEDOPu je mimo realitu, ale nějaká tramvaj s horizontem 20 let by už za úvahu stála.

Frantisek X

Mohl by se zde krásně uplatnit tramvlak, namísto jeho posílání po lokálkách, jimž by pomohly úplně jiné věci, než poslání na pražské tramvajové koleje s množstvím málo využitelných zastávek. Pro začátek třeba v trase zrušené tratě do města. Následně by mohla být podobně napojena i Unhošť (otázkou je, zda spíše s návratem na kmenovou trať, nebo po lince 308 jako někdejší KND – což je ale zčásti tangenta). Odbočka do původní polohy stanice Jeneč, blíže zástavbě, by asi byla příliš. 🙂

Kubrt

Poloha stanice Jeneč vůči tamní zástavbě se změní naprosto minimálně.

Projektak

Nikdo dneska nevyrábí tramTrain o kapacity 2x EMU 400 a víc vlaku jak 4 páry za hodinu se se na prazskou část stejně nevejde

Twix

Čekal jsem za jak dlouho se tady objeví komentář o vzdalování stanice Jeneč od obce, dočkal jsem se brzy 🙂 Změna je to malá a už dneska stanice Jeneč funguje hodně jako P+R pro obce okolo. Jinak u vlakotramvají se nepočítá, že by jezdily po pražské síti, což je v pořádku. Do Kladna by mohly jet, ale nestačilo by to kapacitně, musel by to být samostatný systém pro město. Když ale vidím jak se Kladno brání i tomu, aby dál do města dojel autobus PID z Prahy, tak jsem ohledně tramvaje v klidu.

pony

To pak narazí na realitu českého dopravního a urbanistického plánování, kde se například v Čelákovicích u nádraží namísto rozvoje bydlení a vybavenosti na prázdnou plochu fláklo — parkoviště. A ne, když už musí být, parkoviště primárně pro dodatečnou obsluhu té přidané obslužnosti aby pak Čelákovice samotné mohly fungovat jako druhotné regionální centrum, ale prostě přilepené k nádraží pro dojíždění do Prahy…

Kubrt

Co je špatného na možnosti zaparkovat auto u nádraží a pokračovat do centra aglomerace (nebo kamkoliv jinam) vlakem?
To čelakovické parkoviště nějak limituje rozvoj města?

Twix

Ten parkovací dům je prostorově úsporný a je opravdu těsně u kolejí, tam bych asi bydlet nechtěl. Prostoru hned vedle, případně na opačné straně podchodu, je tam pořád dost.

Náhodný Kolemjdoucí

Jestli se dobře pamatuji, tak je ten parkovací dům vedle první koleje, kde stávají motoráky na Brandýs a Neratovice, což člověk zrovna nechce mít pod okny. jen ta cyklověž mohla být možná někde blíž.

Emil

Funkční? Asi tu nebydlíte, že…

Lukáš Kníže

Místa s tak bouřlivým rozvojem vyžadují kvalitní územní plánování. Pokud je rozvoj zapříčiněný jiným městem, rozvojové plány by měly být v úzké koordinaci i s daným městem.
Nyní se dokončuje velmi potřebný Metropolitní plán Prahy. Po jeho schválení (snad do konce tohoto volebního období) by měly začít práce na územním plánu Praha + okresy Praha-východ a Praha-západ.
To je však bohužel nereálné kvůli „svrchovanosti“ jednotlivých obcí.

V. P.

Chtělo by to aktuální mapku s termíny, pokud však existuje.

mgr.pavel

Nebo k této mapce doplnit rok jejího vydání.

Pak hezky vynikne, jak naše dobrá správa není shcopna dodržet skoro jediný z prstu vycucaný termín. Dle mapky (staré tak pět let?) se má už stavět či být hotové na všech úsecích, realita je výrazně smutnější.

Tomáš

Mapka je jedna věc, že se to ve skutečnosti řeší už tak 30 let, a to se držím hodně při zemi, je věc druhá. 😀 Baví mě jeden můj kamarád, který i teď mluví třeba o VRT (může být dosazena libovolná železniční stavba) a že už to bude za chvíli. Tak mě tím vždycky pobaví a klidním ho, že budeme rádi, když nějaký krátký zkušební úsek bude na začátku 40. let 😀

Milan2

Jako dost se pohybuju kolem D3 a vím, co všechno už je hotové a kolik toho kolem dělá ŘSD a MD. Jak už není žádný odpor ze strany dotčených obcích a jak je vše legislativně usazeno (např ukotvení v územních plánech už 10 let, EIA vč. už kolikátého vypořádání požadavků apod) a zbývá už „jenom“ uchodit odpor zájmových ekospolků. Když to porovnám se stavem přípravy VRT, kde se teprve tak nějak tvoří trasa „za pochodu“ a není vlastně jasné, jak to bude vše fungovat, tak opravdu hodně optimisticky odhadnu 2050 první slavnostní jízda na krátkém úseku.

Oldřich Sládek

Na těchto komentářích je vidět, jak autoři těchto příspěvků absolutně netuší, co za překážkovou dráhu musí absolvovat každá větší stavba na trase odsouhlasení CK – zajištění financování – schvalování – vlastní stavba…

Ondra K.

Na druhou stranu snaží se stát o nějakou osvětu v tomto směru? Občas mám pocit, že jsou stížnosti na to, že veřejnost nemá ani hrubou představu jak věci fungují, ale současně není žádná viditelná snaha ty věci veřejnosti vysvětlovat.

Oldřich Sládek

Možná by to stálo za to. Kolikrát jsou jen tady na tomto webu za posouvání staveb tepáni lidé, kteří se naopak snaží věci ve skutečnosti posouvat. Ale jsou i stavby, kde je tomu bohužel naopak. Klíčová věc je zajištění financování. Není to žádná sranda, když se rozpočty dělají z roku na rok. To potom tím trychtýřem propadají rok za rokem i schválené a důležité stavby, na které prostě už holt nejsou peníze a nemají všechny papíry a staví se potom to, na co je hotová příprava stavby a zároveň i prostředky.

ABCD

Děláme jako společnost něco proto, aby ty procesy byly správně, ale zároveň jsme v průběhu let hledali cesty, jak je zefektivnit a tudíž třeba zrychlit? Mě třeba připadá, že slučování schvalování nebo design a build koncepty mohou být příkladem takových snah.

N.N.

Jedním z počinů je i DESÚ, který převzal agendu dopravních staveb od místní úřadů, kde projednávání takhle velkých akcí dělali 1x za život – nebylo zkušených lidí.