Kladno jako předměstí Prahy. Nová patnáctikilometrová trať má stavební povolení

Budoucí odsunutá stanice Jeneč, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí odsunutá stanice Jeneč, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Správa železnic zatím nemá pro novostavbu zhotovitelskou firmu. Tendr běží už od prosince 2023.

Správa železnic (SŽ) aktuálně zdolala klíčový milník k napojení Kladna na Prahu moderní železniční novostavbou. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) vydal pro patnáctikilometrový traťový úsek Praha-Ruzyně (mimo) – Kladno (mimo) stavební povolení. Rozhodnutí je zatím nepravomocné, lze se proti němu do 15 dnů odvolat.

Zmíněný úsek je nejdelší ze série staveb, které mají propojit centrum Prahy, Kladno a Letiště Václava Havla. Projekt modernizace trati mezi stanicemi Praha-Ruzyně a Kladno zahrnuje především zdvoukolejnění a elektrizaci. Rychlost by se měla zvýšit v některých místech až na 145 km/h, modernizací projdou i stanice a zastávky.

Stavba bude rozdělena na tři úseky: jako první bude na řadě stanice Jeneč, následovat bude část mezi Jenčí a Kladnem a nakonec úsek od Ruzyně do Jenče včetně Hostivice.

Jde o jediný úsek ze souboru staveb, který je umístěný mimo městskou zástavbu. Většinou je veden mezi poli v souběhu s dálnicí D6. „Díky tomu může železnice částečně opustit původní směrové dosti nepříznivé poměry zděděné ještě po koňce a rozmáchnout se do dvou přeložek,“ píše se v materiálech Správy železnic.

Kompletní přestavbou projde stanice Hostivice, která získá dvě ostrovní nástupiště a dva podchody. Stanice Jeneč v nové poloze bude mít nově rovněž bezbariérová nástupiště přístupná z vybudovaného podchodu. Dnešní stanice Unhošť se zruší a nahradí ji zastávka Malé Přítočno na přeložce trati. Vzniknou také zastávky Hostivice-Jeneček a Pletený Újezd, které mají zlepšit dostupnost železniční dopravy obyvatelům přilehlých lokalit. Kompletní rekonstrukcí projde zastávka Pavlov.

Trať bude napájena střídavou soustavou, hlavní napájecí stanice vznikne v Liboci na sousedním úseku Veleslavín – Ruzyně. Záložní napájecí stanice bude v Kladně.

Správa železnic nicméně zatím nemá pro novostavbu zhotovitelskou firmu. Tendr běží už od prosince 2023, definitivně se nabídky měly podat loni v prosinci. Nepřekročitelným limitem je 8,812 miliardy korun. Na profilu zadavatele je uvedeno, že probíhá vyhodnocování nabídek.

Ředitel odboru přípravy staveb SŽ Pavel Paidar na květnové konferenci v Litomyšli uvedl, že k podpisu smlouvy na obří zakázku dojde v létě, samotná stavba začne na podzim. Manažeři Správy železnic na konferenci mimo jiné razili tezi o Kladně jako pražském předměstí, když cílovým stavem je doba jízdy z Kladna do centra Prahy do 30 minut. „Kdo má touhu se někam přestěhovat, tak já bych vsadil na Kladno,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Železnice na území Kladna už se modernizuje, nedávno se završila stavba Bubny – Výstaviště. Stavba Ruzyně – Veleslavín by měla proběhnout v letech 2027 až 2030, tedy se zhruba dvouletým zpožděním oproti ještě nedávno udávaným termínům.

Nejsložitější z hlediska přípravy je tunelový úsek z Veleslavína dále do centra Prahy. SŽ aktuálně čeká na stanoviska ministerstva životního prostředí v procesu EIA, stavět by se mělo v letech 2027 až 2030.

Kompletní dokončení celého úseku z Prahy-Masarykova nádraží do Kladna včetně odbočky a zaokruhování s novou stanicí Praha-Letiště Václava Havla lze podle ministerstva dopravy očekávat po roce 2030.

Realizace úseku Ruzyně – Kladno je rozvržena do čtyř let.

Budoucí odsunutá stanice Jeneč, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí odsunutá stanice Jeneč, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí odsunutá stanice Jeneč, vizualizace. Pramen: Správa železnicBudoucí odsunutá stanice Jeneč, vizualizace. Pramen: Správa železnicSouprava s parní lokomotivou 556.0304 v Jenči. Foto: Železniční společnost Výtopna JaroměřMechanická návěstidla ve stanici Jeneč. Pramen: Správa železnicVizualizace stanice Hostivice po modernizaci. Foto: Správa železnicÚseky nového spojení Prahy, letiště a Kladna. Pramen: Správa železnicMapa trati z Prahy-Ruzyně do Kladna. Pramen: Správa železnic
Tagy Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) Praha-Ruzyně (mimo) – Kladno (mimo) Správa železnic trať na letiště
18 komentářů