Keře u silnic jako hráz před změnou klimatu. Zabrání sesuvům půdy, naráží však u ochranářů
Středové dělicí pásy u dálnic se podle ŘSD přestanou sekat. Je to nebezpečné a manipulace způsobuje zácpy.
I Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už počítá ve svých plánech s vlivem klimatické změny. Podle vedouci odboru specialistů a technologů ŘSD Evy Hruškové budou mít výkyvy počasí v českém prostředí vliv zejména na sesuvy půdy, což může silniční dopravu ohrožovat.
ŘSD se proto snaží sesuvům předejít. „Snažíme se jim předcházet už v návrhu technického řešení. Mezi plot a vozovku se snažíme dávat keře, které půdu zpevňují, chytají prach, zadržují vodu nebo ji při prudkých deštích zpomalují,“ vyjmenovala Hrušková na semináři Bezpečná krajina v Poslanecké sněmovně.
Zároveň však připouští, že s vysazováním „antierozních“ keřů to není tak jednoduché, jak by se na první pohled zdálo. „Agentura ochrany přírody a krajiny (AOPK) ty keře u silnic nechce, máme s nimi spor,“ uvedla Hrušková.
Agentuře podle ní vadí skutečnost, že keře lákají ohrožené druhy. „To respektujeme, ale sesuvy jsou zkrátka problém,“ konstatovala Hrušková na semináři.
Ochranné pásmo kvůli stromům
Dalším problémem, který silničáře trápí, jsou padající stromy. Také jejich počet bude kvůli výraznějším výkyvům počasí a silnějším bouřím častější. Preventivní kácení stromů však znesnadňuje lesní zákon, který se ŘSD snaží změnit. „Chceme ochranné pásmo, a to i v rámci nových staveb,“ popsala zástupkyně ŘSD poslancům.
Podle společnosti Datafriends, která provozuje web Portál nehod, dojde v Česku ročně ke 1 411 přímých střetů se stromy. Škoda pojišťoven dosahuje částky 320 milionů korun. Koncepce předcházení nehod se stromy přitom podle datových analytiků neexistuje a opatření se nijak nevyhodnocují.
Bezpečnější je nesekat
Další na semináři zmíněný krok, který podle ŘSD může pomoci klimatu, se týká středního dělícího pásu u dálnic. „Snažíme se jít cestou bezúdržbového středového pásu. Jeho sečení totiž zhoršuje bezpečnost a zvyšuje kongesce,“ uzavřela Hrušková.