Doprava ve městě Infrastruktura Komentáře Letiště Železnice

Šíp: Koncepce pražské železnice je kukaččí vejce, znemožní napojení VRT na letiště

Metro S na Karlově náměstí. Zatím jen iluze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Metro S na Karlově náměstí. Zatím jen iluze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Deník Zdopravy.cz dává prostor názorům odborníků z nejrůznějších dopravních oborů. Předseda Dopravní sekce Hospodářské komory ČR Emanuel Šíp vyjadřuje v komentáři nesouhlas s plány města na vedení příměstské železnice v tunelu pod Prahou a vysokorychlostní železnice na povrchu. Dlouhodobě také prosazuje napojení Letiště Praha na síť VRT, s čímž nová metropolitní strategie nepočítá. Šíp označuje schválenou strategii za kukaččí vejce odcházejícího vedení Prahy.

Emanuel Šíp. Pramen: Hospodářská komora
Emanuel Šíp.
Pramen: Hospodářská komora

Počátkem září schválila Rada hl.m. Prahy dokument nazvaný Strategie rozvoje pražské metropolitní železnice. I když mnoho pozitivního bude Strategie nesporně obsahovat, klíčové, a zároveň rizikové pro další desetiletí vývoje nejen dopravní sítě Prahy, ale celé České republiky, je řešení konfliktu budoucích vysokorychlostních a příměstských vlaků v zoufale přetíženém pražském železničním uzlu.

Strategie se vrací zpátky ke konceptu z roku 2003 a umisťuje v Praze vysokorychlostní vlaky (VRV) do starých povrchových tratí Prahy, což je doplněno svérázným projektem Nového spojení 2 alias „metra S“, který má zavést příměstské vlaky do podzemí. Jeho autoři jsou usazeni uvnitř pražského Institutu plánování a rozvoje a tvrdě jej prosazují.

V pasáži věnované řešení vysokorychlostních tratí (VRT) v Praze na str. 21 je sice vyvratitelné jedno tvrzení za druhým, není však důležité to, co Strategie říká, ale to, co neříká. Daná koncepce má znemožnit napojení Letiště Václava Havla na síť VRT, což zabrání příznivé synergii letecké a vysokorychlostní dopravy v zájmu celé naší země. Toto letiště je mimo jiné jediná česká dopravní infrastruktura evropské kvality a evropského dopravního významu. Pro obsluhu většiny leteckých cestujících již nevyhovuje starobylý projekt zastávkového vlaku na Buštěhradské dráze z období kolem roku 2000. Není však nutné jej zavrhovat, jeho hlavní význam tkví v dopravě zaměstnanců rostoucího letištního areálu.

Pokud přispěvatelé do Strategie hodlají umístit VRV na staré tratě a příměstské vlaky do podzemních tunelů, měli by umět zodpovědět některé zásadní otázky. Hodlají dostat do podzemních stanic i čoudící dieselové vlaky? Pokud ne, počítají s předchozí elektrizací zbylých příměstských tratí? Nebo snad chtějí rozhodit příměstské vlaky zčásti do podzemí a zčásti na povrch? A hlavně: jsou si vědomi toho, že v případě vedení VRV na povrchu bude třeba pražský uzel předtím převést na střídavou trakci 25 kV 50 Hz, pro VRT normativní? Jak dlouho potrvá a jak bude schůdné rozkopání podstatné části centra Prahy, poprvé od roku 1985? Bude v tom případě průjezd VRV stále přetíženějšími pražskými tratěmi spolehlivý? A bude město schopno dané obrovské náklady určené pouze Praze aspoň spolufinancovat?

Je zjevné, že výstavba „metra S“ by musela zavedení VRV do těžce přetíženého pražského uzlu předcházet, což znamená zpoždění programu VRT o 10 – 15 let, již mimo dosah aktivního života většiny dnešních Čechů. Opačná koncepce, VRV do pražského podzemí a příměstské vlaky na povrchu tyto problémy nemá. VRV nejsou ničím zdržovány. Budou od počátku vedeny bez kontaktu s obrovským objemem rušících vlaků na povrchu. Náklady na drahý městský tunel pro VRV jsou víc než kompenzovány vypuštěním tunelu Praha – Beroun a podstatně levnějším zkapacitněním povrchových tratí. Převod na střídavou trakci a posílení kapacity pro příměstské vlaky se může uskutečňovat souběžně a podle priorit státu. Navíc je šance, že projekt šetrný k Pražské památkové rezervaci s negativními vlivy výstavby pouze v okolí hlavního nádraží má reálnou šanci na evropské spolufinancování (bude-li ještě možné).

Vedení VRT přes Letiště Praha.
Vedení VRT přes Letiště Praha.

Zvítězí celostátní nebo úzce technokratický pohled?

Nemá smysl vinit z problému končící Radu, která se kvůli pochopitelné předvolební snaze vykázat výsledky nechala uvést v omyl. Nová městská reprezentace, vzniklá z nastávajících komunálních voleb, si však bude muset udělat pořádek v prioritách a podívat se na Strategii kritickým zrakem. Pokud by trvala na dané zastaralé koncepci, nezbylo by než dát dvě hlavní doporučení:

1. Extrémně urychlit přípravu a výstavbu alespoň větve „metra S“ Libeň – Smíchov, která je zatím jen čarou ve výkresech techniků, a to i na úkor metra D. Pak bude možné zpoždění programu VRT o něco zkrátit.

2. Dát plnou podporu projektu letiště Vodochody. Za podmínek Strategie je to totiž jediné české letiště, které by mělo možnost napojení na evropskou vysokorychlostní síť. K tomu ale letiště potřebuje vyšší kapacitu a obchodní zázemí. A to je velmi obtížný problém.

Emanuel Šíp

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Emanuel Šíp
Host
Emanuel Šíp

Alex, Havířov: Kamaráde, o to právě jde, proč navrhujeme umístit VRV, případně další dálkové vlaky v pražském uzlu pod zem. Aby se nedostávaly do skrumáže s ostatními vlaky na povrchu včetně nákladních a jely co nejvíc spolehlivě. V Brně by to mělo být podobné. A není to kvůli pár měšťákům z Prahy, Brna, Ostravy atd., ale v pojetí Hospodářské komory se má jednat o páteř veřejného dopravního systému celé země s přestupy v co největší míře typu hrana – hrana nebo peron – eskalátor/chodba – peron/autobus/MHD s co nejkratšími vzdálenostmi a pokud možno sladěnými časy. Švýcarsko to už má. Tím… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Dekuji za vycerpavajici odpoved, metro S je skutecne nedoresene, mj. se zde trochu dotknu planovacu IPR, nebot mi prijde, ze planuji s 50 a vice let starymi plany. Napr. jizni predmesti Prahy, dnes huste osidlene a stale se zde zastavba bude zahustovat, nema zadne kolejove kapacitni spojeni s mestem. Primo se nabizi propojeni odbocka z zeleznicni trate na Kacerove, tunelem pod Lhotkou a povrchove do Jesenice a Popovic ev. na Novou Hospodu a napojit tak oblast S-linkou uz od hl. nadrazi. Misto toho stavime desetileti planovane metro D, jez chce P12 do Modran nikoliv do Pisnice a Jesenicko zvazuje napojeni… Číst vice »

Emanuel Šíp
Host
Emanuel Šíp

Ta železniční spojka ve směru Jesenice – Nová Hospoda skutečně chybí, v tom s Vámi souhlasím. Stejně tak by si příměstská trať až do Neratovic zasloužila zdvoukolejnění. To byste ale od městských plánovačů chtěl moc. O tom, že bude třeba převést pražský uzel na střídavou trakci, nemůže být sporu. Rozdíl je v tom, že v případě VRV na povrchu bude třeba předem nejen převést na střídavou trakci všechny tratě s provozem VRV (na trase Berlín – Vídeň bude rozhodující většina vlaků přes ČR projíždějících, a lze těžko předpokládat, že si kvůli pražským nápadům dopravci pořídí ještě třetí, stejnosměrnou trakci, to… Číst vice »

Přemek
Host
Přemek

Údajný odborník pan Šíp asi neumí počitat a ani si uvědomit skutečnost. VRT je na krátkých trasách (např. Praha Centrum – Praha Ruzyně) totální nesmysl již proto, že většinu trasy projede vysoce rychlá jednotka při zrychlování a zpomalování, aniž by dosáhla maximální konstrukční rychlosti. Přestava, že z Drážďan do Ruzyně (letiště-letiště) se pojede přes Prahu 300 km/h, je představa chorého člověka. To do nákladů nepočítám veškeré zabezpečení před nenechavci, teroristy, zvěří, dětmi, bezdomovci a jinou havětí, která může zničit zařízení nebo svůj život ukončit nárazem do vysoce rychle jedoucí jednotky, což je pro ni ve vyské rychlosti fatální. Tunelová varianta… Číst vice »

Alex, Havířov
Host
Alex, Havířov

Za tu hodinu a čtvrt se kolikrát nevymotáš vlakem ani z Prahy ven a ty bys chtěl za tu dobu být v Brně? Naivko. Je fakt, že dnes není problém navázat elektronické spojení ihned s druhým koncem světa, ale fyzicky se tam dostat možné nijak rychle není. Až bude technika tak vyspělá, že se budeme umět pohybovat v časoprostou, tak pak snad. Vždyť jen na samotném hlavním nádraží potřebuješ 15 minut k tomu, abys našel správný vlak a do správného nastoupil. A pokud v Brně dojde skutečně k ODSunu nádraží, tak se Ti to ještě výrazně prodlouží. Dnes je módou… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Omlouvam se za predchozi prispevek, mam totiz obavy, ze se diky navrhum opet cela priprava – a to velmi pomala – opet prodlouzi dily novemu trasovani. Ohledne IPR mam uz svuj nazor, ktery nechci presentovat. K clanku mam par bodu, ktere me trochu zarazili. V prve rade je dobre si rici, ze Letiste by melo byt napojeno na dalkovou vnitrostatni zeleznicni dopravu, tedy i pokud mozno VRT. 1. V clanku je navrh dlouheho tunelu VRT pod mestem a zminuje se, ze nebude treba stavet tunel Barrandov, ale s tim nemuzu uplne souhlasit, pac smerem na Plzen je soucasna trat udolim… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Jezismarja, kdo to psal…. Proc by mela cast vlaku jezdit na povrchu a cast v podzemi, jasne ze se musi elektrifikovat primestske trate – ty dulezite jsou uz ted, v podzemi asi dojde k propojeni jen tech elekrifikovanych, vzdyt jde prevazne o berounskou, pardubickou, kralupskou a benesovskou trat… A dalkove osobni vlaky, spesnaky, ty se budou dal tlacit s primestskou dopravou na povrchu? Pretizeny je wilsonak, pac pres nej jde dnes vsechno… to bude i kdyz VRT bude v tunelu, takze bud do tunelu dame i IC/EC a ostatni osobni dopravu spolecne s VRV nebo si nepomuzeme… Jasne ze se… Číst vice »

medvěd
Host
medvěd

Nikdo neřekl pravdu – EU chce VRT (vozit lidi mezi městy EU ), MD vozit mezi městy v ČR (pardon Czechie – republiky v EU nejsou ), Praha chce svůj S-bahn.

3 kohouti na jednom dvorku

Takže pokud si nesednou a neřeknou – chceme společně tohle a tohle – tak jen bude mletí prázdné slámy.

Inu Kocourkov ……….každý chce „něco“ a nemají nic !

Jen starý koleje. A na nich vymýšlí místy zrychlení.

Emanuel Šíp
Host
Emanuel Šíp

Tomáš: Teprve dodatečně mi došlo, že jste možná z kruhů blízkých Letišti Praha, odkud rovněž zaznívají některé kritické hlasy. Prioritou je v tomto případě samozřejmě paralelní VPD, kde se bohužel věci příliš nehýbají dopředu. Ale ani Buštěhradskou dráhu není třeba podceňovat, i když to není zrovna to, čím by se mělo letiště chlubit. Svůj klíčový úkol zaměstnanecké dopravy, na kterou má kvalitu, však splní a dlouholeté téma bude konečně odfajfkováno, tak či onak. Jak je to tedy s přínosem napojení na VRT čistě pro letiště? Primárně jde skutečně jen o rozšíření vějíře dostupné nabídky pro letecké cestující. To se může… Číst vice »

Alibaba
Host
Alibaba

citace: Z železničních kruhů často pronikají představy, že je možné nacpat všechny typy vlaků do jednoho tunelu pro VRT.

Vzhledem ke vzdálenosti mezi hlavním nádražím a letištěm to opravdu není problém. Dynamicky to žádná vysokorychlostní doprava na úseku cca 15km nebude a namixování s jinými osobními vlaky VRV nezpomalí. Nebo předpokládáte, že některé VRV z východu nebudou na hl.n. stavět?
Nákladní doprava na tomto úseku je špatně (to ale z železničních kruhů snad neproniká?), na tom se shodnem.

Emanuel Šíp
Host
Emanuel Šíp

Rychlost nad 200 km/h by v pražském městském tunelu VRT byla skutečně zbytečná, jde také o optimalizaci nákladů dopravců z rozjezdu a brždění. Ale proč ne vlaky nižší kategorie, je především otázkou kapacity dvoukolejné trati. Má -li se tam vejít (ve špičce, jiné kombinace možné): 1. nejméně 2x za hodinu VRV Berlín/Most – Vídeň/Bratislava 2. 1 – 2x za hodinu rychlíky směr Plzeň, později VRV asi Ostrava – Plzeň – Mnichov 3. 4 x za hodinu letištní expres Praha hl.n. – letiště (pro přestupující na hl.n. a pražskou klientelu, doba jízdy 10 minut) 4. nějaké odbočováky – blouzní se o… Číst vice »

Alibaba
Host
Alibaba

Dík za odpověď.
Vlaky, které uvádíte v bodě 3 bych už považoval za příměstskou dopravu, a vámi uvedená četnost opravdu „žere“ kapacitu.
Se zaokruhováním „rychlodráhy“ s vámi souhlasím.

Vladimír Bílý
Host
Vladimír Bílý

Konečně někdo rozumný! VRT na Plzeň i Ústí jedním tunelem z centra Prahy přes letiště. Do něj samozřejmě i příměstské vlaky na Kladno. Tři mouchy jednou ranou. Stačí na rychlost 120. I tak by byla jízdní doba do centra pod 10 minut.

František
Host
František

Příměstské vlaky do Kladna tunelem VRT? To poněkud popírá jak sdělení z článku, tak úkol příměstských vlaků. Vybrané rychlíky snad, ale zase je tu ten diesel…

Marek (jiný)
Host
Marek (jiný)

Dobrý den, pane Šíp. Řeknu to neomaleně, ale připadáte mi s prominutím jako sabotér VRT v České republice. A hned si to odůvodním. Politik to nahlas neřekne, ale každý normální člověk (co aspoň trochu poslouchal v zeměpise a občas vytáhne paty z domu) vidí, že si všechny části našeho státu nejsou rovny. Letiště Ruzyně leží směrem na Vary a Žatecko-Chomutovsko. A tahle oblast naší země je z hlediska dálkové dopravy ta nejméně důležitá. Politik to neřekne, ale takhle to je. Je to ta největší periferie republiky. Vary jsou malé, kraj je slabě osídlen a Žatecko-Chomutovsko také není zrovna Brno nebo… Číst vice »

a8n
Host
a8n

>A zde by měla být priorita a to klidně za cenu jejich napojení do konvenčních tratí na povrchu.
Ta cena by byla, že po nich provezete tak jeden pár za hodinu, protože víc už se do uzlu nevleze. Rázem z nich je sakra drahá hračka.

Emanuel Šíp
Host
Emanuel Šíp

Tomáš: Tahle argumentace mě vrací zpátky do roku 2016, kdy jsem ten projekt poprvé probíral s ředitelem Sosnou a dalšími úředníky ministerstva dopravy, a také mi argumentovali, že naši lidé to nepotřebují, a že budou létat z Berlína, Drážďan, Mnichova, Vídně, Katovic… Tak jsem se musel zeptat, jestli jsem si nespletl adresu a nemluvím se zástupci německého, polského či rakouského ministerstva dopravy. Od té doby se diskuse přece jenom trochu změnila. Rezignace na konkurenci v rámci EU a pocit, že jsme malí, se uskutečňují samy od sebe – malí a nezajímaví se skutečně staneme. Když to půjde takhle dál, ještě… Číst vice »

Tomáš
Host
Tomáš

Řekl bych, že jste mě nepochopil a trochu to otočil. Tak jinak: Letiště Praha si nevede úplně špatně i BEZ existence napojení na VRT. I když napojení na VRT bude, žádné zajímavé počty cestujících z Mnichova, Berlína či Vídně nemá šanci přetáhnout respektive v případě jižní Moravy a možná Drážďan je otázka, jestli by to za ty dlouhé peníze vyhozená za napojení na VRT stálo. Naopak Pražákům a obyvatelům Čech letiště Praha zjevně může dobře sloužit i bez VRT, protože stejně ty vysněné VRT asi nepovedou do všech směrů a i bez toho napojení na VRT bude pro ně Praha… Číst vice »

Emanuel Šíp
Host
Emanuel Šíp

Letiště Praha těžko přiláká větší množství cestujících z Mnichova nebo z Vídně, z Drážďan a třeba Lipska už ale ano. Také jsem dostal zprávu, že nové záměry s napojením Ruzyně na VRT nutí Sasíky přemýšlet, že bude možná třeba napojit na VRT drážďanské letiště Klotzsche. Z toho je vidět, jaký význam to má z hlediska konkurence. Jenom nevím, o jakých penězích vyhozených za napojení na VRT mluvíte (pravděpodobně to vyjde celkově levněji, nebude třeba stavět tunel Praha – Beroun a vyhneme se i „metru S“, o výnosech nemluvě), a nějak z Vašich výroků nevyplývá, odkud se bere Vaše nechuť k… Číst vice »

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Docela mě překvapuje informace, že by Němci chtěli upravit trasu Berlín – Drážďany blíže k drážďanskému letišti. Sotva dokončili rekonstrukci staré tratě na 200 km /h. (ale ještě do roku 2020 se po ní bude jezdit jen 160 km/h.) a neslyšel jsem nic o tom, že by chtěli do právě dokončené tratě zasahovat. Zvláště když z hlavního nádraží v Drážďanech jezdí přímo na letiště několik spojů za hodinu. Na druhou stranu se jak z Berlína tak z Drážďan létá do atraktivních destinací cenově atraktivněji, takže cílit na německou klientelu pro letiště Ruzyň nebude příliš perspektivní.
https://bauprojekte.deutschebahn.com/p/berlin-dresden

Emanuel Šíp
Host
Emanuel Šíp

To je skutečně novinka a může to být nedorozumění nebo blábol. Ale že se na Klotzschi bojí, že jim to ještě víc odčerpá poptávku do Prahy, je jednoznačná věc.

X 1
Host
X 1

DB Netz nic k letišti nechystá ! Svaz dopravy okololo Drážďan chystá spoje z Letiště do Čech resp. do Ústeckého kraje. Tedy v Saskejch novinách vyšel článek o tom, že by nové spoje měly jezdit z letiště Dresden-Klotzsche přes Bad Schandau, Děčín, Ústí n/L. a dál na střídačku do Teplic a na druhou stranu přes Lovosice do Litoměřic-horní n. Toto vyšlo už asi před rokem. Že Litoměřice horní n. Sždc a Sudop zprasili, tak jak je. Tak asi s toho druhého nebude nic. Úvrať rychloobrátkové vlaky dělat nebudou. To už není ekonomické. Ad. Ausbau Dresden – Berlin Celé je to… Číst vice »

Emanuel Šíp
Host
Emanuel Šíp

To můžu všechno klidně vzít a byl bych rád, abychom byli schopni parírovat Němcům v rychlosti rozhodování a plánování. Jenom dodám, že případné napojení letiště Klotzsche na VRT se nebude rozhodovat na úrovni DB Netz. Ale zatím je to v rovině spekulací a není třeba to brát vážně.

kik
Host
kik

Dovolím si s Vámi nesouhlasit. Osobně si myslím, že pokud letiště Praha bude napojeno na VRT (nebo minimálně na trať s rychlostí cca 150 – 200 km/hod, tak to rozhodně obyvatelům České republiky pomůže. Čas od šasu pracovně létám do zahraničí a pokud se toho dožiju, tak pro mě bude rozhodně velký časový rozdíl být na letišti např. z HK za cca 3 hodiny jako dnes nebo za cca 90 minut a méně. A o tom to celé je. Podle mého laického názoru letiště potřebuje jakékoliv RYCHLÉ napojení na Prahu a železniční síť jako prase drbání. Dokonce by se dalo… Číst vice »

Tomáš
Host
Tomáš

Představa Prahy jako evropsky významného letiště je mírně řečeno naivní, byť jako dítě odchované komunistickou propagandou jsem tomu taky kdysi dávno věřil. Realita je taková, že Berlín, Mnichov, Vídeň a dnes už i Varšava jsou a nejspíš navždy budou mnohem větší a Moravu zvládne obsloužit lépe zmíněná Vídeň na straně jedné a možná Katovice na straně druhé. Letiště v Praze, a je jedno kde, bude vždycky sloužit primárně Praze a Čechám. Pak je tedy otázka, kdo vlastně VRT na pražské letiště, a je jedno, jestli Ruzyně nebo Vodochody, potřebuje. Já se obávám, že vlastně nikdo. Ne, že by to nebylo… Číst vice »

Asdf
Host
Asdf

A já si myslím, že při určitém příznivém vývoji se klidně Praha může stát stejně významnou jako Vídeň, ale to by právě chtělo mimojiné i pořádné napojení na dopravní infrastrukturu…

Emanuel Šíp
Host
Emanuel Šíp

Opět co nejstručněji: Karel: děkuji. Náhrada tunelu Praha – Beroun v našem pojetí vypadá následovně: Pražský městský tunel VRT povede zhruba v trase Libeň/Malešice (podle výstupu VRT z Brna) – Zličín/Chrášťany. Ještě v podzemí dojde k rozpletu ve směru Ústí nad Labem a Plzeň (se spojkou pro případné vlaky Plzeň – letiště). Vedení trasy ve směru na Plzeň má dvě etapy související s tím, že VRT na Plzeň je zatím v nedohlednu. První etapa: z tunelu napojit trasu vhodnou spojkou na tzv. Rudenskou u Loděnice. Tu aspoň v úseku do Berouna elektrizovat a zdvoukolejnit. Spojka zůstane natrvalo pro případ výluk.… Číst vice »

Karel
Host
Karel

Lepší exhibici českého zápecnictví těžko najít… Bravo. České zápecnictví je nevyplevitelné. I když přímo pod nosem (v okolních zemích) máme řadu fungujících příkladů, my v Praze budeme řešit, jak najímat studenty na tahání kufrů cestujících na letiště na Veleslavíně, protože tam chyběly jezdící schody (to už je naštěstí minulost). Teď budeme studenty potřebovat na tahání kufrů z Masaryčky na hlavní. A doporučení na přečtení diskuze pod? Kvalita sama… Když nevím, co říct, tak ukřičet jiného vulgaritami… „profesně zhrzený“, „bláboly“, „ať radí albánským železnicím“, … Doporučuji podívat se na plánek letiště FRA. Jsou tam vedle sebe 2 (slovy DVĚ) nádraží. Jedno… Číst vice »

Jiri Tyr
Host
Jiri Tyr

Do Brna 1:15? To se Sip inspiroval Sosnou nebo co?

A do Ostravy 2:35? To se snad zvladne skoro brz vrtky. Nemelo to byt spis 1:35?

Viz http://www.vysokorychlostnizeleznice.cz

Alibaba
Host
Alibaba

Ono to je asi počítaný z Havliště.
Třeba Pardubice za 1:25 se jezdilo před koridorizací a z hlaváku/Masaričky.
Ale i tak se mi ti zdá na plánování divný mít taktový uzel právě na tom Havlišti a mimo Brno.

Emanuel Šíp
Host
Emanuel Šíp

Musím říci, že mě velmi potěšila diskuse k mému polemickému článku ohledně vnucovaného projektu tzv. „metra S“. Svědčí to o obrovském zájmu o téma, díky! Reakce jen heslovitě: Daniel Mach: nejsem žádným přívržencem míchání vysokorychlostních a konvenčních vlaků v městských uzlech. Ti, co absolvují neformální zastávku v tunelech Nového spojení I vědí, o čem mluvím. X1: Podzemní VRT odstraní z povrchu jen vlaky IC/EC a SC, a to ještě ne všechny. Kapacitu na povrchu je možné zvýšit především dostavbou uzlu Balabenka tak, aby se mohlo ze všech směrů do tunelů Nového spojení I. Pak je možné jeden tunel rezervovat jen… Číst vice »

Alibaba
Host
Alibaba

citace: A hlavně: jsou si vědomi toho, že v případě vedení VRV na povrchu bude třeba pražský uzel předtím převést na střídavou trakci 25 kV 50 Hz, pro VRT normativní? Ale v Praze žádná VRT nebude (nad 200km/h), takže není proč přepínat hned. Koleje budou zaústěny do uzlu neutrálním polem a na ty rychlosti a výkony uvnitř Prahy 3kV ss stačí. A u VRV se se třemi systémami zajisté počítá, jinak by tyhle VRV nesměly jezdit do Polska – to s žádným přepínáním (zatím) nepočítá. citace: Hodlají dostat do podzemních stanic i čoudící dieselové vlaky? Pokud ne, počítají s předchozí… Číst vice »

a8n
Host
a8n

S kombinovanými bateriovými vlaky může být i druhá odpověď ne (při vhodném průjezdném modelu).

Alibaba
Host
Alibaba

To je taky řešení, jen si myslím, že takovéto vlaky nejsou vhodné pro silnou příměstskou dopravu.
Nějak nemám představu, které ze zbývajících tratí co vycházejí z Prahy, jsou vhodné ponechat v motorové trakci?

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Pan Šíp vymýšlí další, dražší a složitější řešení, které asi nic nevyřeší, jen zbrzdí přípravu VRT směrem na Ústí nad Labem. Pokud budou rychlovlaky zastavovat na každém rohu, nebo se do centra potáhnou společným tunelem s jinými vlaky, dojde k situaci, která existuje již dnes. Vlaky zpožďují pomalé průjezdy městy. Na Ústí by třeba ani nebyla potřebná VRT, ale mohla by se na vyšší rychlost přetavět pravobřežní trať. Když by se vyřešil rychlý výjezd z Prahy např. bez křížení vlaků z hlavního nádraží do Holešovic a do Vysočan, tak by se možná jelo ve stejném čase po levnějších kolejích a… Číst vice »

Souprava
Host
Souprava

Šíp mi přijde jako takový profesně zhrzený chlápek, co má nutkání všechno na železnici komentovat. Ty jeho komentáře jsou ale takové… k ničemu. Popravdě to ani nejde dočíst do konce, jaké jsou to bláboly… Co navrhuje je neuchopitelné, nepoužitelné, nereálné. Je to na úrovni toho, když bude někdo albánským železnicím radit, ať si opraví koleje, že pak budou mít víc cestujících. Aneb ať žijí hraběcí rady.

X 1
Host
X 1

No já Vám nevím lidi. Ale ať návrhy tohoto pána obracím jak chcu, tož selským rozumem tam nevidím téměř žádný přínos v uvolnění kapacity na povrchu. Když budu počítat, kolik vlaků rychlého segmentu odvede z povrchu, tedy z Hlaváku, tož ať nežeru 25%. Počítám vlaky směr západ našeho území a dál. Samozřejmě aj Ústecko a dál. Osobní příměsto stouplo o pár let snad o padesát procent. Nákladní není včil už nic moc, ale je a má stoupající tendecu taky. Hlavně ucelené dlouhé vlaky kontejnerů nebo autovozů. Takže abych temu rozuměl. Teda do budoucna. Odstraníme z povrchu cca 25% dopravy (rychlíkový… Číst vice »

sladlu
Host

Ale VRT maji podobnou funkci jako primestka doprava. Je urcena caste ci az denni dojezdy cestujici do metropoli. Za schuzky a za i za praci a do skol. Ale obsluhuje oblast az 80-200km od centra. Ale malo lidi pojede vrt do Berlina ci Vidne.

Jsem zvedavej kolik procent lidi doveze vrt na Hlavak. Jake budou vypocty ve studii a kolik ve skutecnosti

sladlu
Host

Pokud se nemylim tak soucasti VRT studie Praha-Brno je zauzleni trate do Prahy a vypocet cestujicich.

Nechapu ze se SZDC a prazsky radni neboji ze to Hlavni nadrazi a infrastruktura zeleznice nezvladne…

naprikladat jen 4 koleje pod Vitkovem rozhodne nestaci

sladlu
Host

Zauzleni metro-S a VRT v centru Prahy sjednocuje jeden bod. A to kapacita Hlavniho nadrazi. Technicky neni mozne uz nyni pojmout vice vlaku a i pasazeru. A cisla nadele cestujicich v primestke vlaky PID astronomicky rostou. Pokud vznikne metro-S musi stanice pod Hlavnim nadrazi pojmout co nejvice vlaku. Nejlepe kydyby na povrchu nezbyly zadne primestke vlaky. Ale tato koncepce jen do prostoru nadrazi nazene dalsi desitky tisic lidi denne. To hala Hlavniho nadrazi neunese :/ Koncepce VRT uzlu i v Ruzyni odlehci pocet lidi z haly Hlavniho nadrazi. A existence uzlu je si vyzadana ceskymi podnikateli. Odstranuji tzv pragocentrismus ze… Číst vice »

sladlu
Host

Konecne nekdo nemysli kratozrace… pocet cestuji poroste a VRT je doprava ktera ma potencial denne premistit desitky tisic lidi. Bojim se hadat kolik.

Hlavni nadrazi nyni denne pojme cca 80000-100000 cestujich. Takze vrt vlaky do haly Hlavniho nadrazi privezou 2x vice lidi nez ted. A co treba moderni bezpecnosti technologie u vrt doprave? To nadrazi konstrukce na to pripravene ni. A co sluzby ktere jsou standartem v zahranici podobajici se letecke doprave ….cekarny atd.

Uzel Ruzyne pomuzu Hlavnimu nadrazi a uzme mu cast funkce hlavni uzle CR… proc vozit cestuji do centra Prahy kdyz tam nechteji

Stan
Host
Stan

Nemyslí krátkozrace, myslí celostátně. Jenže pražské politiky „celostátní“ voliči nezajímají. A mají v podstatě pravdu…

sladlu
Host

Ruzyne nebude uzel jen s prestupem do letadla ale muze to byt i uzel kde se bude prestupovat do jineho vrt na jinou svetovou stranu… ale to zatim chybi v koncepci pana Sipa. A take mu chybi vyjadreni jaci cestujici budou jezdit v zeleznici na dejvice a na Masarykovo nadrazi. Nebudou to jen zamestnanci ale i lidi kteri maji za cil Prahu a nebo lidi jedouci na nejaky uzel s dalsi primestskou ci regionalni dopravou

K.S.
Host
K.S.

A jaká extra bezpečnostní opatření pro VRT si představujete? Orwellovská? Tím tu VRT tak akorát zabijete, protože to bude vyžadovat stejná opatření na celé trase, ve všech stanicích, na něco takového dojel spoj Berlín-Londýn. Pokud myslíte japonské zábrany, které ale nejsou všude, tak to by snad šlo.

Na letiště by možná mohla vést nějaké větev, ale sklonově to bude potřebovat minimálně 15-20 promile a nevím jestli to projde přes normy pro tunely, zvlášť k jejich délce, stanice na letišti by pak vycházela dost hluboko pod zemí.

LK
Host
LK

V clanku zaznelo nekolik rozumnych bodu, s nekterymi sice nesouhlasim, ale zduraznil bych: – Ceska zeleznice se bohuzel dlouhodobe orientuje hodne na prelozky stavajicich trati. Dle meho neprihodne. – Dlouhodoby rozvoj rychlych tratovych spojeni zustava v CR bohuzel na papire. Jaky to ma duvod krome toho, ze novou trat je treba oduvodnit v ramci EIA? Vysokorychlostni zeleznice je POVINNE oduvodnit v ramci EIA i ve Spanelsku, Francii, Nemecku a cele EU! A mnoho statu EU ma i tak VRT. – Je otazka, proc v CR zustava tolik zcela pomalych trati s mensi moznosti rozsireni. – VRT na letiste bych povazoval… Číst vice »

Alibaba
Host
Alibaba

Ve Varšavě, v Berlíně, v Kodani a Malme nejsou podzemní VRT, tam jsou akorát podzemní nádraží, do kterých zajíždějí VRV. A ani ve Vídni není VRT nádraží, tam jen udělali nové průjezdné nádraží a nazvali ho hlavním. Westbahn(VRT) na Linz začíná až za Medlingem.
Podzemní VRT je v Paříži na letišti CHdG, Lille-Europe, když už se jedná o umístění ve městě nebo nově budované průjezdné nádraží pod Štutgartem.
Obecně bych to zhrnul, že je umístění nádraží (pod/nadzemí) je případ od případu, to by jste pak mohl tvrdit, že třeva v Lausane mají VRT, protože tam zajíždí TGV.

Elb
Host
Elb

Šíp ať jde k čípku..

noerf
Host
noerf

Pokud z hlavniho nádraží pujde elektrifikovana trat na Kladno s odbočkou na letiště a bude postavena na rychlost 120 – 160 km/h, tak to bude stačit. Hlavně musí byt celá trasa včetně odbočky dvojkolejna.

Jiří Krtička
Host
Jiří Krtička

Otázka je, komu to bude stačit. Pražákům určitě, ale lidem z daleka by více vyhovovala VRT přes letiště. Proč cestou z Ostravy nebo z Brna na letiště přestupovat v Praze? VRT mimo letiště, to nejsou příliš dobře investované peníze.