dkv_obrazok

„Když to nejde po dobrém, tak to bude po zlém.“ Odpůrci trati na letiště se nevzdávají, stěžují si na přístup SŽ

Úpravy projektu trati na letiště v oblasti pražské Liboce. Zdroj: SŽÚpravy projektu trati na letiště v oblasti pražské Liboce. Zdroj: SŽ

Proti projektu chce spolek dál bojovat za každou cenu. SŽ reagovala přerušením územního řízení a prodloužením EIA.

Přípravy dalších úseků stavby železniční trati na pražské letiště a do Kladna sice pokračují, zároveň se však Správě železnic (SŽ) stále nedaří dohodnout s místními obyvateli, kteří stavbu napadají.

Klíčovým je v těchto sporech úsek Veleslavín – Ruzyně, kde Spolek pro rozvoj Liboce dlouhodobě požaduje zahloubení trati. SŽ to však odmítá, jelikož náklady by byly příliš vysoké a modernizaci tratě by zahloubení oddálilo o dlouhé roky.

Dohodě měly pomoci úpravy projektu, které se týkaly hlavně estetického zlepšení vzhledu tratě prostřednictvím ozelenění protihlukových stěn. Dalším „zlepšovákem“ je lepší propojení území prostřednictvím širších podchodů a přidání nového plnoprofilového podjezdového napojení pro záchranáře či hasiče v Naardenské ulici.

Po prezentaci úprav na veřejném setkání letos v březnu však naděje na dohodu zhatila schůzka vedení spolku s představiteli SŽ.

„Kde končí území bílého muže.“ Nabídnuté úpravy trati na letiště místní odpůrce nepotěšily

Bylo to vydírání – když nebudete souhlasit s úpravami, nebude nic,“ popsal pro Zdopravy.cz předseda spolku Michal Papež. Ředitel Stavební správy západ SŽ Petr Hofhanzl podle Papeže na jednání bouchl do stolu a řekl, že když to nejde po dobrém, tak to půjde po zlém.

Proti projektu tak chtějí dál bojovat za každou cenu. „Potáhne se to a bude to bolestivé – chtějí to protlačit na sílu. Stále říkají, že už je pozdě. Ale bylo by určitě lepší se o tom bavit, než to takto tlačit,” dodává Papež.

Argumenty spolku přitom zůstávají stejné. Řešení modernizace tratě je podle nich morálně zastaralé a vychází z 80. let. „Na jiných místech je trať zahloubená či vede v tunelu, naše lokalita však bude navěky trpět. Stane se z toho dálnice, co povede prostředkem města,“ říká další člen spolku Josef Soušek. Požadavky spolku deník Zdopravy.cz podrobně popsal zde.

Přerušení řízení

Stavební odbor pražského magistrátu zahájil územní řízení k modernizaci tohoto úseku letos na začátku března. V 30denní lhůtě pro podávání námitek jich přišlo na 250 z celého úseku Veleslavín – Ruzyně. V červenci však následně SŽ zažádala o přerušení řízení až do konce roku.

Zelené stěny, široké podchody. SŽ upravila projekt trati na letiště, chce vyhovět odpůrcům

Stávající územní řízení se chystáme nahradit podle nového stavebního zákona povolením záměru. Změna umožní mimo jiné usnadnit zapracovávání připomínek veřejnosti, cílem je celý projekt urychlit. Aby k tomu mohlo dojít, musíme zažádat o zastavení stávajícího územního řízení. Tento proces v současnosti probíhá,“ uvedla pro Zdopravy.cz mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.

Pro sdružení to představuje komplikaci, jelikož všechny námitky bude nutné podávat znovu, což přinese pro spolek další právní náklady a situace je opět v bodě nula.

Stará EIA

Dalším sporným bodem je enviromentální posudek EIA, který má úsek už od roku 2009 a podle spolku je zastaralý. Letos v červnu si ho SŽ nechala na ministerstvu životního prostředí prodloužit závazným stanoviskem.

Podle nás není EIA platná, změny jsou tak dramatické, že se nemůže týkat současného projektu,“ říká však Papež a dokládá to posudkem, který počítá s již dříve zavrženou zastávkou v ulici U kolejí, jejíž původní vizualizaci má dokonce na přebalu.

Jedna z mnoha vizualizací tratě z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště. Foto: SŽDC

Je to neuvěřitelné a do očí bijící. Kdo je odpovědný za to, že někdo pustí do stavebního řízení něco, co není v souladu s legislativou?“ ptá se Papež.

Zanesení změn by podle SŽ měl vyřešit proces verifikace posudku EIA. „Tato změna bude posouzena v rámci odborného podkladu pro verifikační stanovisko EIA,“ potvrdila mluvčí SŽ.
Verifikaci se však spolek chystá napadnout. Pokud by v tom byl úspěšný, ohrozí to i další úseky trati na letiště, jelikož vycházejí ze stejného povolení.

Jak nerozdělovat území

Jak už bylo řečeno, jádrem argumentace spolku je nevhodné povrchové vedení tratě a požadavek na její zahloubení. Odkazuje mimo jiné i na zásady územního rozvoje Prahy vydané Institutem plánování a rozvoje (IPR). Ty podle spolku stanovují „upřednostňovat zahloubené varianty, pokud je to možné“.

Studie na zahloubení byla přitom v minulosti zpracována. Podle spolku by se tak k zahloubení mělo přikročit a zabránit tak rozdělení území.

Podle zástupce ředitele IPR Marka Zděradičky však Zásady územního rozvoje (ZUR) takto jednoznačně nemluví. „U této trati ZUR počítají s respektováním urbanistických hodnot. Jednoduše řečeno, aby trať byla vhodně začleněna do území, kterým vede. To nemusí nutně znamenat v tunelu, vedení po povrchu či částečně zapuštěné je podle nás v pořádku, pokud bude trať křížit dostatek nadchodů a podchodů, aby nevznikaly příčné bariéry a bude upraveno vhodně i bezprostřední okolí,“ uvedl Zděradička pro Zdopravy.cz.

Harmonogram v ohrožení

Pokračující spory, které zasáhnou jak povolení záměru, tak verifikaci EIA, se pravděpodobně dál podepíší na harmonogramu zprovoznění modernizované tratě. Správa železnic však nadále počítá s rokem 2030, kdy by se mělo jezdit po nové trati z centra Prahy až na letiště.

Na letiště vlakem již brzy? Vedoucí přípravy tratě popisuje pokroky i problémy všech úseků

Aktuálně běží soutěžní dialog pro výběr koncesionáře naplánovaný na celý rok 2026. Dle projektu počítáme s tím, že začneme stavět v roce 2027, ale vše vyplyne z diskuse s koncesionářem,“ uzavřela Nela Eberl Friebová.

Nová stanice Praha-Liboc. Zdroj: SŽDiskuze s občany Liboce a Ruzyně o modernizaci trati na letiště a do Kladna. Foto: Zdopravy.czNová stanice Praha-Liboc. Zdroj: SŽNová stanice Praha-Liboc. Zdroj: SŽÚpravy projektu trati na letiště v oblasti pražské Liboce. Zdroj: SŽÚpravy projektu trati na letiště v oblasti pražské Liboce. Zdroj: SŽÚpravy projektu trati na letiště v oblasti pražské Liboce. Zdroj: SŽVizualizace modernizace trati v úseku Praha-Veleslavín - Praha-Ruzyně přes Liboc. Zdroj: SŽVizualizace modernizace trati v úseku Praha-Veleslavín - Praha-Ruzyně přes Liboc. Zdroj: SŽVizualizace modernizace trati v úseku Praha-Veleslavín - Praha-Ruzyně přes Liboc. Zdroj: SŽVizualizace modernizace trati v úseku Praha-Veleslavín - Praha-Ruzyně přes Liboc. Zdroj: SŽVizualizace modernizace trati v úseku Praha-Veleslavín - Praha-Ruzyně přes Liboc. Zdroj: SŽPohled přes současnou trať v Liboci. Zdroj: Spolekliboc.czJedna z mnoha vizualizací tratě z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště. Foto: SŽDCPohled na současnou trať v Liboci. Zdroj: Spolekliboc.cz
Tagy PRAK Správa železnic trať na letiště Veleslavín (včetně) - Ruzyně (včetně) zastávka Praha-Liboc
64 komentářů