Když kamery nestačí. Centrum Brna budou před auty hlídat strážníci
Tramvaj Škoda 03T (Astra) na Náměstí Svobody v Brně. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Denně zaznamenává město 20 - 40 neoprávněných vjezdů na Náměstí Svobody.
Několik poznámek: Brno bylo první město v Československu a možná ve střední Evropě, které již v raných 60. letech zřídilo to, čemu se dnes říká pěší zóna. Česká, Kobližná, Masarykova, Josefská, Minoritská, Poštovská byly uzavřeny pro vjezd aut a byly předlážděny do jedné roviny, tedy bez zvýšených chodníků. Vjíždění do pěší zóny začalo být zásadním problémem v raných 90. letech, kdy se z osmdesátkových veksláků a jiných šejdířů stali novodobí podnikatelé. Vždy jednou za čas se objevila iniciativa „auta musí z pěší zóny ven“, vždy po několika měsících bylo vše při starém. Politická záležitost, kdyby se chtělo, mohlo být přijato… Číst vice »
Represe nic neřeší. Zpoplatnit vjezd a hotovo. Parkování mezi květináčema rovněž zpoplatnit. Žádný správní řízení, žádný pokuty. Prostě to má svou cenu. Jestli chce někdo jezdit ve Ferrari pěší zónou rychlostí 20 km/h, budiž mu přáno. A fakturováno.
Proč by pracháč omezoval někoho v historickém centru? Je tam MHD… Jestli chce svou plechovkou někde jet, tak mimo historické centrum. Rezident je samozřejmě něco jiného, ale tranzit? Politika ODS a města… Ještě tam dejme modré zóny 🙂
Pracháč svými penězi za vjezd do centra zaplatí třeba provoz Seniorbusu. Když mu to za to stojí, proč ne?
Mohou úplně stejně projet bez zaplacení. Navíc to pak celé ztrácí význam, když tam za úplatu pojede, kdo „na to má“. Viz pěší zóny, kde normálně jezdí auta (i nákladní), ale tramvaj zrušili nebo strčili pod zem, protože „pěší zóna“, což v Brně aspoň nenastalo…
Mohou. Faktura, upomínka, druhá upomínka, exekuce. Když to jde s děckama bez šalinkarty, s těmahle to půjde taky…
Jak to v Cesku byva. Ono by to slo – „kdyby se chtelo“. Nebo presneji, kdyby lidi nevolili ODSaky a jine vesklaky a sejdire do vedeni radnic, ktere pak blokuji uredniky a jejich vymahani zakladni pravidel…
No konečně, a výborné by bylo kdyby pokryli i co největší část Masarykovy…
To je příliš blízko Benešovy, takže by se tam mohli bát.
A to světelné signalizační zařízeník, jak pan radní před pár měsíci avizoval, nedopadlo proč? Zalekl se stanoviska PČR, která byla klasicky proti?
Na všech vjezdech do centra jsou instalovány bariéry (vyjížděcí dopravní sloupky), s výjimkou Masarykovy a Rašínovy ulice. Tím pádem sloupky v ostatních ulicích ztrácejí svůj smysl. Je opravdu tak složité umístit podobné bariéry i do těchto dvou zbývajících ulic tak, aby umožňovaly průjezd šalinám a zásobování, ale znemožňovaly průjezd automobilům bez povolení?
No když vymyslíte, jak udělat bariéru, která pustí tramvaj a nepustí dodávku, pak je to snadné. Pozor na potřebnou rychlost a spolehlivost. Vykopat mezi kolejemi díru nejde kvůli příjezdu čehokoliv většího (hasiči, náhradní doprava apod.)
Tak jestli se nepletu, tak v Holandsku jsem tento systém viděl více než deset let zpět. Tak si myslím že by to mělo jít 🤣
I ve Lvově takový systém bez problémů funguje více než deset let. Opravdu v tom není žádný problém.
Nejsem obeznamen se situaci v Brne, typicky to bude tim, ze ve Lvove a Holandsku nepomaha a chrani PCR.
Oddělení dopravních inženýrů DI Brno je nejhorší složka PČR vůbec.
Souhlas, ti ani neznají pravidla silničního provozu.
Vzhledem k čilému provozu tramvají tam opravdu nemají sloupky smysl. Semafor co by byl permanentně na červenou a pouštěl na čudlík rezidenty (nebo kdyby to šlo tak automaticky čtením RZ) a projíždějící tramvaje, tak to by bylo řešení.
Pokud ale teď řidiči ignorují zákaz vjezdu a nedělají si nic z pokut, tak semafor budou ignorovat stejně…
To by se jim moc nevyplatilo, pokud by to bylo fakt ohlídané.
Semafor je obodovaný a myslím i lépe ohodnocený než zákaz vjezdu.
Ano, projetí červené je za šest bodů a tuším 4.500-5.500 Kč.
Plus tyto přestupky už imho nelze spojovat do jednoho přestupkového řízení. Na to spousta řidičů hřeší – sloučí 10 přestupků do jednoho, zaplatí jen jednu pokutu (chápe někdo význam toho slučování? vždyť to je explicitní návod jak multi-pokuty obcházet!)
Ok, díky. Body mě nenapadly. To dává smysl.
Semafor je snad obodovaný jen na místě ne? V případě, že přijde poštou, tak je to bez bodů. Ale je tam asi až 25.000,-
Obodovaný je vždycky, když se podaří prokázat pachatele. Takže i ve správním řízení, kde se dotyčný buď přizná, nebo je dostatečně prokázána jeho totožnost.
Já se osobně domnívám že tam bývají pravidelně disputace o tom co je dopravní obsluha a co není… strážnící to dokážou ověřit na místě, kdežto zpětně se to debatuje těžko („měl jsem v kufru sbíječku a kompresor!“)…
Bez povolení k vjezdu není možné argumentovat zásobováním.
Nevím, co si od těch kamer slibovaly. Jedna věc je pokuta, ta je nejspíš neodradí, ale především jde o to, aby do té oblasti auta vůbec nevjížděla. To znovu vede k otázce, kolik zákazů takový řidič potřebuje, aby je začal respektovat?
Pravidelně tam vidím vjíždět a parkovat mafiána v černém (původně bílém) BMW se značkou DON DENNY. Pokud tam prostě nebude policajt, budou tam tihle ignoranti vjíždět pořád, protože doposud se nenašel způsob, který by je zastavil. K fyzickým překážkám bych přistoupil později, mezitím si městská policie může od těch ignorantů slušně vydělávat. 🙂
*slibovali
Kolik si na nich vezme? Myslím že pokuty jsou pro vámi uvedené mafiány jen přijatelný poplatek za možnost porušovat si pravidla jak se jim zlíbí.
Když dostanou pokutu pokaždé, co je strážník uvidí, třeba i dvakrát denně, pak si to rozmyslí. Může město samo rozhodovat o výši pokuty?
A on ten záznam na kameře jim tu pokutu nevygeneruje ???
A za porušení vjezdu do pěší zóny stejně nejsou body. Takže když tu pokutu platí přes kameru nebo na místě MP, je to stejné. A pokud pro něj není pokuta 1500 problém, tak to nebude ani s MP.
No tak jak se to vezme. MP je může opokutuje a obrátit… To kamera neudělá.
Ty jednotlivé pokuty lze slučovat v přestupkovém řízení. Klidně desítky pokut do jedné.
Takže pak parkujete za 1500 za deset vjezdů – a to se už vyplatí (cynicky psáno).
Není to náhodou tak že MP kromě pokuty zabrání pokračování jízdy do pěší zóny?
Nevím, v takových systémech se nevyznám. Proto se ptám.
Pokuta sice přijde, ale kamera mu nezabrání ve vjezdu.
Jsou ta vozidla s povolením vjezdu nějak označena? Mají za sklem cedulku?
A není za vjezd do zakázu odebrání nějakých bodů? Že by se pravidelný vjížděč vybodoval.
není, to by řešil semafor, ale to zatím nedopadlo
Ono by nebylo špatné opakované porušování trestat přísněji. Něco stylem třikrát a dost a pak za každé další porušení pokutu třeba zdvojnásobit. Nemyslím so, že by to pak někdo potřeboval vysvětlit 10x (ca. tisícinásobek původní pokuty).
JJ exponenciálnš rostoucí pokuty u opakovaných prohřešků by byly fajn. Také zabavit vozidlo do zaplacení.
No jenže u nás to platí naopak, opakovaný přestupek lze spojit do jednoho přestupkového řízení se stejným kumulativním limitem na výši pokuty.
Praštěné, že?
Není to spíš jen v případě dlouhotrvajícího přestupku (t.j. pokud nezaplatím za parkování a nechám tam auto týden)?
To je pouze jeden přestupek a nelze dát více pokut za jeden přestupek
Policajt na vjezdu zastaví auto a nepustí jej dál. Řidič se autem nedostane tam kam nemá.
Jasně, týpek může ujet, ale to by už byl horší přestupek. Je možné že to budou takto eskalovat a byl bych zvědav na reakci státu a města.
Hm… za dostatečně vysoký poplatek (jehož výtěžek bude rozumně využit pro město, ne na prémie strážníků například) bych se možná i s vjezdem jedinců co tam „musí“ byl ochoten smířit… museli by ovšem aspoň dodržovat rychlost (pomalost).
Jedinci, co tam opravdu musí mají možnost vyřídit si vjezdovou kartu. Co na tom nechápete?
Řeč není o těch, co tam musí, ale o těch, co tam “musí”
MP může slušně vydělávat i na jiných místech a věcech, přesto to nedělá.
Trestem by mělo být odebrání ŘP na 1 – 2 týdny. To by bylo důrazné varování.
Ročně najezdím 25 tis. km a zastaven jsem byl za 18 let, co vlastním řidičské oprávnění jen jednou, takže nějaké dva týdny neřeší vůbec nic. Šance,že vás někdo v Česku zastaví se limitně blíží nule.
U běžných kontrol je to (bohužel) tak. Mě taky za 17 let stavěli jednou v autě, jednou na kole a jednou v autě v Maďarsku…