Kdyby měli být na stavbách jen Češi, nic nepostavíme, říká Martin Borovka z Vinci Construction

Poklepání základního kamene D6 Hořesedly (7. únor 2023). Pramen: MDČRPoklepání základního kamene D6 Hořesedly (7. únor 2023). Pramen: MDČR

Až D4 dokončíme, dojedete z Písku až do Prahy po dálnici velmi rychle. Pak se zeptejte píseckých, jak se u nich zvedla cena bytů za poslední rok. Já bych tipoval o sto procent.

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dálnice

Je zajimave, precist si souhrn multiplikačních efektu, který generuji dopravni stavby od odborníka z praxe. A pak to srovnat s blekotanim nejakeho aktivisty, který umi vriskat akorát „indukceee“ a jediny, co v zivote dokazal je nabatikovat si tricko…

Nose Peak

Indukce je empiricky zdokumentovaný jev. Popírat ho je hloupost.

Tomáš

Indukce a multiplikační efekt je jedno a totéž. Ale indukcí to nazývají především pomatenci, kteří se zaměřuji uzkým pohledem na negativní jev zvýšení provozu. V tomto článku se píše i pozitivních jevech indukce, tedy hospodářském rozvoji.

Petr David

A co je to ten hospodářský rozvoj? To že kupujeme šunty,které musíme zakrátko nahradit jinými? To, že plundrujeme přírodu těm po nás? To, že vozíme potraviny, které jsme schopni sami produkovat?

Karl vB.

Kdyby se dálnice nestavěly, a auta by jezdila přímo u vašeho baráku, tak by ta negativa, které jste uvedl, neexistovala?

Petr David

Nemám žádný pocit, že by dálnice řešili klid kolem mého obydlí. Zatím vidím likvidaci domácích potravinových producentů (např. milion jabloní do kopru). Nemám radost, že se zametá cestička kamionovému tranzitu. Negativa přebujelé dopravy bych řešil pomocí peněz.

Mower

Tak já se zeptám jinak. Kolik jablek jste si za poslední roky koupil od tuzemských producentů a kolik ostatních domácích potravin pravidelně kupujete? Já to tak dělám, ale zřejmě nás moc není, když producentů ubývá. Nejmocnější zbraň, v boji za kvalitní tuzemské potraviny, je naše peněženka. Většina lidí slyší jen na nízkou cenu a za tu se výrobek, pokud má být kvalitní a firma má platit i solidní mzdu zaměstnancům, zkrátka vyrobit a prodávat nedá. Když bude ve společnosti ochota si za lokální zboží připlatit a zároveň bude pro zákazníka benefitem skutečná kvalita, tak se něco změní. Jinak budeme vozit… Číst vice »

Petr David

Proč by se za lokální zboží připlácelo? Dovážíme brutálně v jiných zemích dotované potraviny a navíc dovážíme za hubičku. Proč si myslíte, že se rozšiřují a staví nové cesty? Je vám jedno, že tady si za zboží připlácíte prostřednictvím daní? Víte, kdyby nebyla v Evropě ukázka, že jde výrazně zvednout mýtné, tak mlčím. Napsal jste to ale správně, nejmocnější zbraní jsou prachy.

Dálnice

No tak řešte, řešte. Budete kandidovat s tímto programem příští rok v parlamentních volbách? Nebo jen plácáte?

Petr David

Jestli jste to ještě do dnešního dne nezaregistroval, tak na této diskuzi se diskutuje, v podstatě se nic neřeší. Nemusíte s mými názory, za kterými si stojím, souhlasit, ale to je asi tak vše. Mohu napsat to samé, že plácáte, ale to není argument.

Dálnice

Ano. A soucasne indukce dopravy na napr. nove otevrene dalnici znamena pokles provozu na stare silnici a zlepseni zivotniho prostředí pro obyvatele podel stare trasy a ekonomicke oziveni regionu. Ale tahle část pravdy uz indukcnim carodejum nevoni a proto o ni nemluvi…Co se mi nelibi, to neexistuje, ze?

Kebab

Zaměňovat dopravní indukci s přesměrováním dopravy je také hloupé, dělat to účelově je manipulace. Stejné je to s nedovolenou a nepřiměřenou rychlostí.

Lukáš

Nedal by se pro MD pořídit mobilní poklepávací kámen? Jen by se tam nacvakly nové tabulky a převezl by se jinam. Za rok by se ušetřily stovky tisíc…..

Nose Peak

Lepší by byla fotozóna rovnou v parčíku na Nábřeží. Ještě lepší by byl šutr před zelenou zdí. A úplně nejlepší by bylo to poklepávání nechat vygenerovat AI. Vyprdnout se na to úplně bude asi neprůchodný…

Petr

Tak já bych jim nechal, alespoň poklepávání v AR. Lidé skuteční vše ostatní virtuální. Je potřeba jít s dobou a digitalizovat.

Petr

Je jasně vidět, že jsou ještě oblasti kde lze ušetřit. Navíc by mohl mít minimálně ministr přidělené jedno poklepávací kladívko s vynášecí dobou.

Petr

Je pravdou, že čeští dělníci ze staveb mizí. Ale asi se nikdo nezamyslel čím to bude. Jsem celý profesní život stavař. Vzhledem k tomu, že od roku 1995 pracuji ve stavebnictví, vidím chybu úplně někde jinde. Každá práce je hodnocena dle mzdy, kterou ta tuto činnost obdržím. Proto je i výše platu ukazatelem úspěšnosti daného jedince. Lékař má vysokou mzdu a proto je stejně jako pilot dopravního letadla a další vysoce hodnocené zaměstnání na vrcholu platových tabulek a tudíž jedinec s tímto platem je hodnocen jako úspěšný a ve společnosti je váženým a obdivovaným. Stavař – mistr, stavbyvedoucí, ale i… Číst vice »

Jirka

Myslím, že problém je někde jinde. Jakákoliv manuální práce dnes mladé netáhne- i když jim dáte dvakrát větší plat, stejně to nikdo dělat nebude. To samé ve stavebnictví, zemědělství- není to jen o penězích.

Kebab

Dvakrát větší než co? Je to samozřejmě primárně o penězích. Kdyby ne, tak třeba Škodovka nebude mít lidi na linkách, respektive ne Čechy. Ale ona je má a má je proto, že je dobře platí. Bez ohledu na to, že asi jen málo lidí sní o tom, že bude montovat auta. Ale když se slušně platí, tak se leccos přehlédne.

Jirka

I ve Škodovce dělá spousta cizinců. Když dáte člověku za stejné peníze vybrat, jestli Škodovka ( v teplíčku, kantýna atd) nebo dopravní stavba (venku za sněhu, deště, v blátě a sváča v maringotce) tak je každému jasné, co si vybere 😉

MMXA

Ano tyto extrnality (práce venku, pokaždé jinde, většinou daleko od domova) těm lidem pořádně nikdo nekompenzuje. Ve Škodovce je to přesně jak psal Jirka (prace na jednom místě, v hale, kantýna apod.)

Kebab

Když mu někdo dá vybrat z těchto dvou možností, pak nejspíš ano. To se ale reálně neděje, ne takhle.

V.N.

No, kdyby zítra ve škodovce měli skončit všichni zahraniční dělníci, tak pozítří se zastaví i škodovka. Ono to opravdu není o penězích. Pokud například v nějakém městě je k mání na trhu práce 20.000 dělníků, ale poptávka je 30.000 dělníků, kde je chcete sehnat ? Situace se vyvine tak, že ten nejlépe platící zaměstnavatel dělníky z trhu práce vyluxuje a ostatní firmy budou muset zajistit svoji práci cizinci.
To, že kdyby každý adekvátně zaplatil lidi, tak by je měl je jeden z největších nesmyslů, které se v diskusích opakují stále dokola.

Kebab

A to město je v Antarktidě nebo někde za železnou oponou? Kvůli dobře placené práci nejen ve Škodovce se celá řada lidí je ochotna přestěhovat.

V.N.

Kde to žijete ? Víte, kolik stojí v Boleslavi byt/dům ? To jsou ceny, které se blíží Praze. Pronájem malého bytu, včetně energií je nějakých 15-20.000 CZK. Přestěhování se vyplatí nějakému hodně dobře zaplacenému specialistovi, ale určitě ne obyčejnému dělníkovi.

MMXA

Dejte jim za 8h práce 2x víc než je průměrná mzda a pak zhodnoťme zda to někoho přitáhlo. Problém je, že v přepočtu na hodinu to zas taková hitovka není.

Jméno

Slušně placeni= zdražení staveb. Všude po Evropě ale i v USA, Číně atd. se importují levnější stavební dělníci. Stavby jsem dělal v 90tkách zpočátku se Slováky, tam byl problém chlast a moře výmluv, pak přišli Ukrajinci hlídaní tím jak říkáte mafiánem a rapidně se zlepšila morálka i organizace.

Petr

Dovolím si ještě jeden poznatek z poslední doby. O tom zdražení staveb díky platům. Víte kolik má na zakázce dejme tomu za 500 mil. Developer? Firma x postaví jako GD stavby objekt za 500 mil. se ziskem okolo 10%. Developer prodává tento objekt za 1 miliardu. Zisk minimálně 60% procent, (zbytek mu požere projekt, příprava stavby a marketing) Stále se budeme bavit o tom, že slušně zaplacený dělník je zhouba stavebnictví?

Pete

Svata pravda,mam to samé a přemýšlím o změně jako vy

Petr

Také se pohybuji po stavbách a co je horší, nejsou to jen stavební profese, ale i práce technologické. Navíc, už jsem zažil stavby, kde zedník vysoutěřil, postavil a s hrůzou zjistil, že už nemá na technologii, kterou zapomněl ocenit aby byl „levný“. Tak pak shání zedníkoelektrikáře a zedníkostrojaře, aby vůbec stavbu rozchodil a co možná za málo. Takže ty nejsofistikovanější třešničky stavby se odfušujou nejvíc. Vzpomínám na ČOV, která se vysoutěžila v cených deset let starých a nakonec na celé ČOV zůstala jedna zásuvka na 230V, protože na víc nezbylo. Dodnes nechápu jak to někdo převzal, ale to „zedníci“ umí.

Jan T.

Kdyby se to nevyplatilo z hlediska reklamací a oprav, tak ty lidi přece najímat nebudou.

Změna je na dohled

A tím Češi myslel etnické Čechy nebo lidi co mají české občanství a Češi tedy na jednu stranu jsou a na druhou nejsou? Protože na stavbách dnes také dělají hodně Cigáni, navzdory hejtům jak prej nic nedělají a žijou jen z dávek.

Fakta

I kdyby, proč by nemohli? Jinýmu s českým občanstvím, který není Čech, ale Slováko-Sudetský Němec (po matce z Jasině) a žije z dotací, to teď hodila skoro půlka lidí u voleb a už se těší až za pár měsíců opět převezme otěže a bude líp (jeho holdingu).

Petr

No ty fabriky spíš porostou směrem od jihu na sever. tedy k Příbrami. Stačí se podívat na to jak vypadá průmyslová zńa v Příbrami a jak vypadá v Písku. Praha toho moc negeneruje, naopak rychlé napojení na Rakousko i když ještě s problémy je to co pozvedne střední Povltaví. Praha spíše vysává pracovní síly a nevytváří pracovní místa v kraji.

Karl vB.

Myslím, že ceny bytů v Písku po zprovoznní dálnice D4 až na dvojnásobek nevystoupají, i když růst cen bude očekávatelný.
Za pár měsíců bude možné si tvrzení pana Borovky ověřit.
Za poslední dva roky je vývoj cen bytů v okrese Písek následující:
https://www.realitymorava.cz/mobile/statistiky/pisek?date_od=2022-09-01&date_do=2024-09-01

Neonym

Pochybuji, že jsou ceny bytů tak krátkozraké, že už tam dokončená dálnice není zahrnuta dávno.

Petr

Není pravda, že by se nic nepostavilo. Jen by čechům museli dobře zaplatit, aby jich to dělalo dostatečné množství.

Petr

To by ale hlavním kriteriem výběru zhotovitele nesměla být cena.

Kebab

Jaké procento ceny stavby tvoří mzdy dělníků?

Petr

No i kdyby to bylo jedno procento a dáte jim dvakrát tolik, tak už je stavba o 1 procento dražší. Takže současné procentní zastoupení mezd v rozpočtu je irelevantní.

Jan T.

O 1% nic není, zvlášť když se nám to hned vrátí na daních a dalších útratách v české ekonomice. Kdyby tak existoval koeficient mzdy dělníků vůči koncové ceně, aby se nesoutěžila jen celková minimální cena.

Petr

Nevrátí, protože tu zakázku nevyhraje, když budete dražší o 1%, u D4 by to bylo 89 milionů.

Kebab

To by bylo po předchozích inflačních letech opravdu zdrcující😃

Petr

Koukám zas ekonomický specialista. 😀

Kebab

A je to to jedno procento, nebo jste to jen tak plácl, protože s jinou hodnotou by se vám to hůř počítalo, vy specialisto?😃

Petr

Na to se může opravdu zeptat jen někdo, kdo o tom nic neví.

Petr

U D4 se to bude pohybovat odhadem kolem 6%. Protože celková cena ještě obsahuje i provoz a údržbu dálnice po dobu 25 let.

Kebab

Jistě, kdo by se taky ptal na něco, co ví? D4 není nejlepší příklad. Většina staveb není PPP. Vnucuje se myšlenka, že standardně je to hluboko pod 1 % a tím se ze “zdražení staveb” stává nesmyslný argument.