Kdyby měli být na stavbách jen Češi, nic nepostavíme, říká Martin Borovka z Vinci Construction

Poklepání základního kamene D6 Hořesedly (7. únor 2023). Pramen: MDČRPoklepání základního kamene D6 Hořesedly (7. únor 2023). Pramen: MDČR

Až D4 dokončíme, dojedete z Písku až do Prahy po dálnici velmi rychle. Pak se zeptejte píseckých, jak se u nich zvedla cena bytů za poslední rok. Já bych tipoval o sto procent.

Česká republika staví svou dálniční síť nebývalým tempem a letos otevře přes 110 kilometrů nových dálnic. Stavební firmy však zápasí s nedostatkem lidí a hlavně s malou chutí českých zaměstnanců pracovat na dopravních stavbách. Stavěly by se u nás nové dálnice současným tempem, pokud by měly být na stavbách jen Češi?

„Tak jako ve Francii, Německu nebo Holandsku, nic bychom nepostavili. To samozřejmě přeháním, ale my se bez zahraniční pracovní síly neobejdeme, pokud chceme jít tímto tempem rozvoje republiky. A to ani bez středního technického managementu staveb, to jsou mistři a stavbyvedoucí,“ říká v nedávném podcastu Cesty Zdopravy.cz Martin Borovka, generální ředitel největší stavební skupiny u nás Vinci Construction CS.

Nejviditelnější stavbou Vinci Construction CS je nyní dokončovaná dálnice D4 na jih od Příbrami, která je prvním českým dálničním PPP projektem. „Málokdo vidí, že tyto infrastrukturní projekty extrémně zvednou celé území. Místní hospoda podávala třeba pět jídel k obědu. Když tam přijdeme my, tak je z toho devadesát nebo sto jídel. Během pěti let to výrazně zvedne ekonomiku. Kdysi jsme dělali s jedním kolegou takový propočet. Včetně daně z pohonných hmot, vratky DPH a všech lokálních daní, se peníze vložené do dopravní infrastruktury vrátí státu na různých poplatcích a daních z padesáti procent,“ popisuje multiplikační efekt velkých staveb Martin Borovka a přidává konkrétní příklad ze Slovenska.

„Když jsme stavěli dálnici R1 na Slovensku, v Banské Bystrici klesla nezaměstnanost okamžitě po dokončení projektu. Jakmile jste dojeli do Banské Bystrici po dálnici z Bratislavy, přišlo tam asi dvacet nebo třicet nových firem během půl roku. Tyto efekty se občas opomíjejí. Až D4 dokončíme, dojedete z Písku až do Prahy po dálnici velmi rychle. Pak se zeptejte píseckých, jak se u nich zvedla cena bytů za poslední rok. Já bych tak tipoval o sto procent,“ dodal Borovka.

Otevřít by se nový úsek dálnice D4 měl řidičům koncem roku, skupina Vinci pak bude pokračovat stavbami na dálnicích D6 a D35, které v poslední době získala ve veřejných zakázkách. D4 jde právě do finále. „Z principu tu stavíme, když se nebudeme bavit o speciálních přeložkách inženýrských sítí a zahradnických úpravách, z 95 procent vlastními lidmi, vlastními pobočkami a vlastními stroji. V jednu dobu tam pracuje 1 100 lidí a jezdí tam třeba 300 kamionů. Máme ve skupině asi 450 kamionů, ale ty jsou od Aše až po Michalovce, takže dopravní prostředky si někdy také v místě najímáme,“ popsal situaci na staveništi Borovka.

Celý podcast je zde.

Tagy Martin Borovka Vinci Construction
49 komentářů