Kdo získá největší dálniční zakázku v historii. Ministerstvo vybralo čtyři sdružení, která chtějí postavit D35
Vizualizace tunelu Maletín na D35 mezi Starým Městem a Mohelnicí. Foto: ŘSD
O postupu rozhodovaly zkušenosti z jiných projektů.
Stejne to zni jako sci-fi – jezdit kompletni severni cestou uz za 5 let. Snad se to nikde nezadrhne…
117 miliard?
Budimex se musí logicky s někým spojit, když tunely prostě nedělá. V Polsku se pro projekty na silnici i železnici tradičně spojuje se stavitelem tunelů Gülermak z Turecka. Proč to neudělal i v případě D11 je záhadou.
U veřejnosti vznikl mylný dojem, že rychlostní silnici na české hranice u Trutnova postavil budimex, ale tuto stavbu s nejdelším polským silničním tunelem stavěl PORR
(polští mínusáři kteří jsou na int. všude kde je něco polského už klikají)
Tři ze čtyř nabídek mají za sebou španělský kapitál (Cintra-Budimex-Ferrovial; FCC a OHL+Hochtief-ACS-Dragados), tři francouzský (VINCI, Meridiam a Egis).
Metrostav se koukám snaží naskočit na vlnu PPP, ta dceřinka je založená letos.
To je šílený 🤦 jako stavba vyjde na 35 mld a zbytek jako údržba a úroky. Takhle se nechová normální hospodář. I kdyby údržba stála + 10 mld. Nebylo by lepší když si na to stát půjčí. Tohle fakt nechápu za ten rozdíl zaplatí úroky a severní D0
Argument bylo, že nemají peníze a rozestavěno je teď dost … Ale pak se člověk koukne na nějaký magický projekty o splavnění a nebo jak někde odstraní přejezd za miliardu či za půl miliardy opraví venkovský nádraží pro pár lidí denně… Těch cca 10mld ročně na výstavbu by se našlo.
Aniž bych hodnotil tato konkrétní čísla, je nesmysl srovnávat nominální ceny v časovém rámci 25 let.
Pokud si.někdo vezme hypotéku 5 milionů a při dnešních úrocích za 30 let zaplatí celkem deset, automaticky to neznamená, že 5 mega prodělal.
Jedna věc je kumulovaná inflace za 25 let, druhá náklady příležitosti, tedy co jiného teď nepostavíme, abychom mohli stavět toto za vlastní. Pokud se dřív otevře víc staveb, mohou ekonomické přínosy ty extra náklady klidně kompenzovat.
A pak nezapomínejme, že údržba není levná, jen to veřejnost v rozpočtu moc nevnímá. U tunelových technologií tuplem.
Jak už jsem psal i níž. Porovnávám to s D4. Podobná délka a stejná doba, tedy 25 let. D4 jsem se koukal byla vysoutěžena asi za 25 mld. Tady začínáme na 120.
stavební náklady na D4
byly 9 mld
Jestli se nepletu, tak koncesionář má po těch 25 letech odevzdávat tu dálnici státu zrekonstruovanou, tedy skoro jako novou. Takže 35 mld. stavba, cca 25 mld. budou úroky, protože i koncesionář si na to musí půjčit, běžná údržba a provoz bude minimálně těch 10 mld., spíš v součtu 15, no a rekonstrukce se bude platit v cenách za 22-25 let, takže kdyby teď stála 15, bude v té době stát 30 mld. a jsme na 105 miliardách.
To mate jako s bydlenim. Muzete bydlet 20 let pod mostem a setrit. Pak nebudete potrebovat hypoteku. Jdete do toho?
V dobách, kdy jsme nedočerpávali dotace z EU jsme to mohli mít za zlomek ceny. Tak pro neschopnost předchozích vlád ODS a SocDem to zaplatíme celý.
nezapomněl jsi na 8 let vlády, kdy se otevřela „nová d1“ a to bylo vše? Tam ročně přibyly asi 4 km dálnic… Než říkat něco o vládách, tak bych zmínil jednoho jedinýho gaunera a to byl Bárta
Jsi docela mimo, stačí se jen podívat kolik ona 8letá vláda slibovala postavit a opravit kilometrů silnic a dálnic.
Ty jsi mimo. Schizofrenik Havlíček mlel akorát kraviny o tom, jak se bude pekelně stavět. A prd.
Máte pravdu, zato 8 let jistého uskupení nám přineslo zahájení stavby Dukovan, zahájení VRT, plynovod z Polska a ještě rozumnou důchodovou reformu.
A to se jejich mistr zvládá během toho všeho bavit s kohoutem.
Hezký. Ta sedla.
Za vsechno muze spatna akustika!
Tak zase na druhou stranu všechny rozestavěné a otevirane dálnice v tomto roce připravila ta 8 léta vláda a přípravu VRT taky zahájili oni, a teď se ta příprava VRT dost zpomalila.
Prdlajs.To připravil ještě Ťok blahé paměti a velkouzenář se SONYm dvojministrem to zbrzdili ,protože na to nechtěli dát peníze.Radsi ty prachy tehdy rozfofrovali.
Pro srovnání, cena Koralmské dráhy (130 kilometrů, 33 km tunel, několik nových stanic, rychlost 250 km/h) činí 5,2 Mrd Euro, tj. okolo 120 miliard Kč. Pravda, v tomto asi není započítána údržba.
Ta údržba je vždycky taková magicka proměnná u liniových staveb a nebo u armády… No a pak se člověk podívá na roční rozpočet TSK apod a ty miliardy tam nenajde. Většina bude správa dluhu.
A nejsou v tom započítané úroky. Nemyslím si, že těch 120 mld. měli v Rakousku naspořeno, takže si na to půjčili a budou to třeba 20 nebo 30 let splácet, takže nějakých třeba 100 mld. zaplatí na úrocích.
Vzbuďte mě až vyjedou bagry na tuhle prioritní stavbu..
Strabag a Budimex jsou jasní vítězové. Cena klesne pod 100 mld. 👍
Křišťálová koule?
Vítěz bude Hochtief a OHLA ;-)!!!
5 mld jen za tento frcek? No tak to je tedy kauf. Kolik by muselo být mýto a dz aby to vůbec pokrylo výstavbu a údržbu dálniční sítě….
Můžete do článku hodit aktuálnější mapu úseků D35, když je Sadová-Plotiště už pár měsíců v realizaci: https://www.dalnice-d35.cz/#useky-dalnice
Škoda že tady opravdu nezačnou stavět hned a sami aby to bylo co nejdříve hotové
Kdo vyhraje, tak staví sám a bude to co nejdřív. Neměl jste příhodu?
Za úvahu stojí pouze, že by se mohly začít budovat oba tunely.
Mohl by někdo znalejší vysvětlit tu cenu. 32 km D4 a údržba 25 let vyjde na 35 mld. Tady je to zhruba stejná délka. Náročnější stavba, která dle letáků ŘSD vyjde asi na 32 mld. Pak mi údržba a úroky vychází na nějakých 90 mld. Což je výrazně více než u D4. To dělají jen tunely takový rozdíl?
Výsledná cena bude jistě mnohem nižší. Tohle je jen takový nástřel.
Souhlasím s vámi, že ta cena je šílená, doufejme, že finální bude někde úplně jinde.
úroky tvoří v celkové sumě podstatnou část… jinak čistě stavební náklady na D4 byly kolem 10-11 mld.
Nepochybně půjde cena významně dolů, ale nečekal bych, že by to mělo být méně než 85-90mld.
Otázka je, jestli na stavbu v PPP platí dnešních 75 pět. odhadní ceny. Uvidíme tedy, taky ale čekám, že to klesne. I tak bych čekal třeba odhadní cenu někde na 2-2,5 násobku D4 než na 4x.
75 pct.