posily_do_teamu

„Kde končí území bílého muže.“ Nabídnuté úpravy trati na letiště místní odpůrce nepotěšily

Úpravy projektu trati na letiště v oblasti pražské Liboce. Zdroj: SŽÚpravy projektu trati na letiště v oblasti pražské Liboce. Zdroj: SŽ

Obyvatelé pražské Liboce dál požadují zahloubení trati, ministerstvo ho však důrazně odmítlo.

Obyvatelé pražské Liboce a Ruzyně příliš neoceňují nabízené úpravy projektu úseku Veleslavín – Ruzyně v rámci modernizace železniční trati Praha – letiště – Kladno (PRAK). Vyplynulo to ze středeční prezentace a diskuze s místními, kterou zorganizovala Praha 6 a Správa železnic (SŽ).

Správa železnic vypracovala úpravy na základě řady připomínek, které místní obyvatelé k projektu opakovaně prostřednictvím Spolku pro rozvoj Liboce namítají.

Změny se týkají hlavně estetického zlepšení vzhledu tratě prostřednictvím ozelenění protihlukových stěn. Dalším „zlepšovákem“ je lepší propojení území prostřednictvím širších podchodů a přidání nového plnoprofilového podjezdového napojení pro záchranáře či hasiče v Naardenské ulici.

Úseky modernizované tratě Praha - letiště - Kladno (PRAK). Zdroj: SŽÚsek Veleslavín - Ruzyně modernizované tratě Praha - letiště - Kladno (PRAK). Zdroj: SŽÚsek Veleslavín - Ruzyně modernizované tratě Praha - letiště - Kladno (PRAK). Zdroj: SŽ

Vizualizace změn SŽ ukázala veřejnosti v libocké sokolovně vůbec poprvé.

A to se ukázalo hned na úvod jako kámen úrazu. „Jsem ze slov SŽ v šoku. Máme projednávat dokumentaci předloženou v územním řízení. Ale tyto změny ta dokumentace vůbec neobsahuje. Nevíme, k čemu máme posílat připomínky,“ uvedl předseda spolku Michal Papež.

Podle ředitele odboru přípravy staveb SŽ Pavla Paidara však budou úpravy zaneseny v následném řízení o povolení stavby, které bude stejně jako současné územní řízení otevřeno připomínkám veřejnosti.

Diskuze s občany Liboce a Ruzyně o modernizaci trati na letiště a do Kladna. Foto: Zdopravy.cz

Diskuze s občany Liboce a Ruzyně o modernizaci trati na letiště a do Kladna. Foto: Zdopravy.cz

Spolek pro rozvoj Liboce trvá na tom, aby trať odpovídala podmínkám 21. století.

EIA byla schválena v roce 2009 a uplynulo už velké množství času. SŽ ani Praha 6 si nenašla čas na veřejné projednávání a nyní se tu potkáváme poprvé. Podle SŽ je však pozdě a pokud se s tím neztotožníme, bude se vyvlastňovat,“ poukázal na beznaděj obyvatel Liboce předseda spolku Papež.

MD: Nebudeme to už otevírat

Místní zajímala zejména ochrana před hlukem, umístění nové stanice Liboc a úpravy oblasti v okolí Libockého rybníka spolu s celkovou propustností území. Téměř všechny problémy by podle nich vyřešilo zahloubení trati, o které dlouhodobě usilují.

Zahloubení trati je velmi problematické. Vrátili bychom se o 15 let zpátky, náklady by se navýšily o 10 miliard korun a ztratila by se ekonomická návratnost projektu,“ vysvětlil náměstek ředitele OJ pro techniku SŽ Petr Vaníček.

Zelené stěny, široké podchody. SŽ upravila projekt trati na letiště, chce vyhovět odpůrcům

To potvrdil na setkání i ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna.

Každý dopravní projekt prochází ekonomickým zhodnocením. Náklady musí odpovídat tomu, jak stavby mají vypadat a k čemu budou sloužit. Z pohledu ministerstva bychom rádi udrželi technický návrh projektu tak, jak je součástí územního řízení. Zahloubení je ekonomicky neodůvodnitelné,“ řekl Sosna a vysloužil si mohutný nesouhlas publika.

Ten navíc umocnil poznámkou, že pokud chce někdo ekonomickou analýzu vidět, má si podat žádost podle zákona 106 o svobodném přístupu k informacím. „Projekt je už teď na hraně ekonomického posouzení CBA a potřebujeme se posouvat, otázku zahloubení už nebudeme otevírat,“ řekl rezolutně Sosna.

Praha 6 jako nepřítel

Nadávky si vysloužil i radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš. Místní mají pocit, že je městská část v jejich úsilí nepodporuje a vůči sousedům ze Střešovic, kteří si vytrvalým tlakem vymohli vedení trati v ražených tunelech, se cítí jako občané druhé kategorie.

Jaký je rozdíl mezi obyvateli Střešovic a Dejvic proti těm z Liboce či Ruzyně?“ vytýkal Hrubešovi jeden z posluchačů. „Na Veleslavíně končí území bílého muže a tady asi začíná území indiánů,“ doplnil ho druhý.

Podle Hrubeše se však místní proti projektu na sousedním úseku Dejvice – Veleslavín ozvali už v době, kdy s tím šlo něco dělat. „O vašich námitkách jsem se naopak dozvěděl až v roce 2023,“ řekl Hrubeš.

Obyvatelé Liboce sice už v minulosti probírali své námitky s předchozím vedením Prahy 6, tehdejší radní Eva Smutná je však neřešila, protože podle Hrubešových slov sama podporovala nezahloubenou variantu.

Vždy budeme podporovat zlepšení projektu. Co se týče zahloubení, pokud by ho SŽ navrhla, podpořili bychom ho. Ale teď nechceme shodit celý projekt modernizace trati připravovaný desítky let,“ shrnul stanovisko městské části Hrubeš.

Přesně to by se podle Paidara při otevření otázky zahloubení stalo. „Byli bychom opět na začátku projednávání, vybočili bychom z EIA a časový horizont by se posunul v řádu desítek let,“ uvedl ředitel.

Německá inspirace

Podle architekta změn projektu Ludvíka Holuba úpravy zabrání tomu, aby byl z trati betonový koridor. „Tyto nové navrhované stěny jsou používány zejména v Německu, cílem je kompaktní zeleň, nejen popínavá,“ popsal Holub.

Úsek Veleslavín - Ruzyně modernizované tratě Praha - letiště - Kladno (PRAK). Zdroj: SŽÚsek Veleslavín - Ruzyně modernizované tratě Praha - letiště - Kladno (PRAK). Zdroj: SŽÚsek Veleslavín - Ruzyně modernizované tratě Praha - letiště - Kladno (PRAK). Zdroj: SŽÚsek Veleslavín - Ruzyně modernizované tratě Praha - letiště - Kladno (PRAK). Zdroj: SŽÚsek Veleslavín - Ruzyně modernizované tratě Praha - letiště - Kladno (PRAK). Zdroj: SŽÚsek Veleslavín - Ruzyně modernizované tratě Praha - letiště - Kladno (PRAK). Zdroj: SŽÚsek Veleslavín - Ruzyně modernizované tratě Praha - letiště - Kladno (PRAK). Zdroj: SŽÚsek Veleslavín - Ruzyně modernizované tratě Praha - letiště - Kladno (PRAK). Zdroj: SŽNová stanice Praha-Liboc. Zdroj: SŽ

Navržené podchody pak místním vadí zejména z důvodu bezpečnosti a estetiky. „Chceme, aby trať respektovala krajinářské řešení. Podchody budou přitahovat sociálně patologické jevy, půjde o smradlavé nekomfortní zóny. Návrh vypadá jako ze 70. let minulého století,“ shrnul obavy jeden z tazatelů.

Upravené podchody jsou nově pět metrů široké, mají zkosené hrany, které je opticky stahují, a silné osvětlení, aby nevznikly temné prostory. Počítá se v nich s kamerovým systémem.

Podávejte námitky

Pavel Paidar ze SŽ na závěr vyzval všechny k podávání námitek v rámci současného územního řízení i budoucího stavebního. A to i ty, kterým se navržené úpravy líbí.

Po modernizaci trati počítající se zdvoukolejněním s elektrifikací se z nové zastávky Praha-Liboc pojede na Masarykovo nádraží podle projektantů 17 minut. Celá trať z centra města na letiště a do Kladna je rozdělena na 11 samostatných staveb a je součástí transevropské sítě TEN-T, jelikož propojí letiště a budoucí dálkové spoje VRT.

Žádost o územní řízení podala SŽ již předloni, magistrát ho však zahájil až na začátku března. Po projednání bude ze strany SŽ v rámci tohoto úseku tratě následovat podání žádosti o povolení záměru dle nového stavebního zákona. To se očekává přibližně v polovině letošního roku. Aktuální plán teď počítá s tím, že první vlaky z centra vyjedou na letiště do roku 2030.

Podrobný popis stavu přípravy jednotlivých úseků trati PRAK přineseme v následujících dnech. 

Nová stanice Praha-Liboc. Zdroj: SŽNová stanice Praha-Liboc. Zdroj: SŽNová stanice Praha-Liboc. Zdroj: SŽ
Tagy praha PRAK Správa železnic trať na letiště Veleslavín (včetně) - Ruzyně (včetně)
110 komentářů