Letectví

Kbelské letecké muzeum nechalo zrenovovat dopravní letoun Avia

Letadlo Avia Av-14 po renovaci. Foto: Vojenský historický ústav
Letadlo Avia Av-14 po renovaci. Foto: Vojenský historický ústav
Renovace vyšla na několik milionů. Letoun naposledy letěl před 45 lety.

Letecké muzeum Kbely nechalo zrenovovat jeden ze svých největších exponátů, historický dopravní letoun Avia Av-14 z roku 1958. Práci zajistil Vojenský technický ústav (VTÚ). Kompletní renovace trvala devět měsíců, odborníci na letounu pracovali přímo na kbelském letišti.

Dopravní a transportní letoun Iljušin Il-14, vyráběný v 50. a 60. letech minulého století, měl podle Halady pro československé civilní i vojenské letectví velký význam. Bývalý československý letecký průmysl získal na tento původně sovětský typ licenční práva a vyráběl jej od poloviny 50. let v Závodech Jiřího Dimitrova n. p. Letňany jako Avii Av-14, a to především pro československou armádu.

„Stroje provozované ČSA byly postupně vylepšovány a zvětšovala se jejich kapacita až na 40 placených sedadel pro cestující. Letouny se vyznačovaly vysokou spolehlivostí a dlouhou životností všech konstrukčních celků,“ uvedl Andrej Halada z Vojenského historického ústavu (VHÚ).

Stroj s výrobním číslem 805119 se do sbírek VHÚ dostal před 45 lety. Vyroben byl v roce 1958, poté byl zařazen do služby ČSA. Nejprve byl nasazován na nejvytíženější trasy, s příchodem modernějších strojů ho aerolinky přesunuly na kratší, především tuzemské lety. Poslední linkový let absolvoval v září 1975. Do té doby nalétal 18 435 hodin bez nehody.

Renovace trvala přes rok

Letoun byl poté vystaven na venkovní ploše Leteckého muzea Kbely a příležitostně zpřístupňován veřejnosti. „Dlouhý pobyt pod širým nebem se však nepříznivě podepsal na jeho vnějším vzhledu,“ uvedl Halada. Od srpna 2019 byl proto postupně renovován, na pracích se podíleli odborníci z Vojenského technického ústavu letectva a protivzdušné obrany (VTÚLaPVO).

Podle Jiřího Kuzdase z VTÚLaPVO byla práce náročná. „Jen na potažení vnějších částí jsme například spotřebovali 100 metrů čtverečních materiálu,“ poznamenal. Vyměnit se mimo jiné musela okna, renovovány byly i palubní desky z pilotní kabiny a oba motory byly nakonzervovány. Práce si vyžádaly například pořízení třípodlažního lešení a pronajmutí hydraulické plošiny. Letoun byl znovu natřen v barvách, ve kterých v roce 1975 dolétal. Podle Pavla Langa z VTÚ práce stály několik milionů korun.

Ředitel VTÚ Jiří Protiva poznamenal, že spolupráce s VHÚ nekončí. „Čekají nás ještě další historicky cenné artefakty, které můžeme takto znovu přivést do skvělého stavu,“ řekl. Ředitel VHÚ Aleš Knížek věří, že se zrestaurované exponáty podaří odpovídajícím a kvalitním způsobem uložit a představit veřejnosti. „Doufáme proto, že i tento zrenovovaný letoun najde své místo pod střechou, v hangáru, a podoba současných renovačních prací tak vydrží co nejdéle,“ řekl.

Více informací o letadle a renovaci je na stránkách Vojenského historického ústavu.

ČTK

 

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vladimír

Rve mi srdce, když vidím nádherná a často unikátní letadla chátrat ve venkovních expozicích.

Lukáš F.

Ve Kbelích máme Northrop F-5 ukořistěný ve Vietnamu. Takové letadlo se zajímavým příběhem stojí venku na dešti 😢

Dorota

V lednu budou moci postupně začít s renovací Maxů ze SmarWings.

Martin

Je to krsavec ! Škoda, že není letuschopný ! Maďaři mají letuschopný Lisunov 2, kamarád se v něm proletěl na leteckém dni v Roudnici a prý super zážitek !

Zdeněk

Za mých mladých let snad nebylo dne, kdy nebyl slyšet z oblohy charakteristický zvuk motorů tohoto letadla, a kdy nebyla vidět jeho charakteristická silueta. Bylo to kultovní letadlo zejména šedesátých let. Několikrát jsem měl to štěstí s ním letět: na lince Bukurešť-Constanca nad úžasnou deltou Dunaje, a pak na vojně z Čáslavi do Přerova a zpět, a z Čáslavi do Malacek a zpět. Všechny tyto lety patří k těm nejhezčím, jaké jsem zažil. Díky nižší letové hladině a nižší rychlosti to byly dokonalé vyhlídkové lety a zážitek na celý život.

cracatit

Ta zkratka VTÚLaPVO je strašná, nemůžete pořád používat jen VTÚ, jako jinde v textu? Takhle to tahá za oči.

mata

Skvěle zrekonstruováno doufám že takle budou pokračovat i s ostatními letadly a to že by si to zasloužilo plno exponátů.

Jindra

S IL-14 OK-MCU byl můj první let ve třech letech s rodiči v roce 1960.

mata

Tak to Vám závidím , já jsem bohužel tuto éru letectví nezažil. Jen by mě zajimalo ,Vy si pamatujete tu registraci po tak dlouhé době ,já si nepamatuju ani co jsem měl včera na oběd 🙂

Jindra

Byl to vyhlídkový let nad Prahou a je společná fotka na schodech při nástupu do zadní části letadla.

mata

Tak teď už to chápu já už jsem si myslel že jste ve třech letech řešil registrace 🙂

V.N.

Co se na tomto letadlu všechno zrenovovalo? Je letuschopne?

Dino

Za pár milionu těžko …

SaulGoodman

Tak myslím, že do letuschopné podoby se staré letadlo bez spousty elektroniky i za těch pár milionů dostat dá. Nicméně samozřejmě něco úplně jiného jsou certifikace, povolení, apod. Letuschopné by klidně být mohlo, ale někde, kde neplatí žádné předpisy.

Roman

Omlouvám se za ten palec dolů. To byl překlep.
A k tématu. Myslím že aby to bylo letuschopne by to chtělo ještě nějaký ten milion přidat. Nevím samozřejmě v jakém rozsahu byla přesně renovace, ale troufnu si tvrdit, že nosná konstrukce a drak do letuschopneho stavu dělán nebyl a jen se konzervoval. Ale rád bych se mýlil. Bylo by hezké ero vidět zase ve vzduchu.

Jiří Kocurek

Ještě motory, brzdy a přinejmenším vysílačka pro komunikaci s ŘLP. Tohle není motorové rogalo.

Jiří Kocurek

Ano, do ČR to totiž přiletělo na vlasntích křídlech, tedy v letuschopném stavu. A i před renovací to podle staršího článku v letuschopném stavu bylo.

Čeští fanoušci letectví totiž před časem právě tento „náhradní“ stroj v zámoří objevili. Dokonce v letuschopném stavu. Koupili ho, zrekonstruovali a na konci letošního května s ním přiletěli do České republiky.

Zdroj: https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/olomoucan-josef-englis-doprovod-jan-antonin-bata-cesta-kolem-sveta-letadlo.A150907_2189837_olomouc-zpravy_mip

ABC

No tak určitě.

Když jsem se s ni prvně setkal v hangáru bývalého majitele pana Almanda (sběratel byl lékař a létaní bylo jeho koníčkem), byla v poměrně neutěšeném stavu, motory byly shozeny a připraveny k navěšení po jejich generální opravě, letadlo bylo ve stavu rozpracovanosti, v pilotní kabině skoro nic nefungovalo a letadlo vypadalo spíše na odpis. Dostat ho do stavu letové způsobilosti se zdalo skoro nemožné

https://www.tocna.cz/letadla-na-tocne/lockheed-electra-10a/

Vašek

Leda ze skály.

Luděk Štěkala

Nejsem odborník na letectví, ale nejsou to náhodou Kbely místo Kbelt?

Lukáš F.

V textu je to dobře, tak je to asi překlep.

Petr

Spíš to psal někdo kdo ve Kbelích v životě nebyl.