Každých 60 kilometrů nabíječka. Evropský parlament schválil novou legislativu pro alternativní paliva

Dobíjení elektrického vozidla. Pramen: UnicornDobíjení elektrického vozidla. Pramen: Unicorn

Dobíjení má být stejně jednoduché a dostupné, jako tankování benzinu.

137 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

U nás na sídlišti není kde zaparkovat. Jsem rád, že se již nedožiji doby, že u nás na sídlišti není ani kde zaparkovat, ani kde nabít.

Asd

Poručíme větru dešti. Kde že už to bylo? Je zajímavé že ti kteří produkují nejméně škodlivin tak jejích produkci nejvíce snižují a lodě jsou v klidu. Nic proti budování nabíječek, ale kde vezmeme dost EE?

Zbyněk

když se rozhodnete jíst např. rohlíky, taky budete řešit, kde se vezmou a jestli to pekárnu nepoloží?
Provozovatelé distribuční soustavy aktivně do elektromobility investují, jsou to soukromé subjekty, tak proč to řešíte a hledáte problém, kde evidentně není.
Když chcete natankovat, tak přece neřešíte, kde se na to vezme EE a taky předpokládám, že doma EE máte.

medvěd

1) Kdo bude celý rok platit provoz nabíječek?
2) První uživatelé TESLY měli nabíjení grátis, nyní už platí.
3) Kolik je nyní cena elektřiny (nárůst za rok) ?
4) Díky byrokratům lidi nemají na elektriku v bytě, natož, aby si pořídili elektromobil ….
5) Životnost baterie – kolik cyklů vydrží při nesprávném nabíjení (přerušení) ?
6) Vydrží mi elektroauto venku před hotelem na Horské Kvildě bez dobíjení 5 dní baterka v zimě při -20 mrazu? Ujedu potom 150km domů a nezmrznu ?

blue

1) překvapivě lidi, kteří tam nabíjejí.
2) a má to na něco vliv? Tesla se prodává stále líp a líp.
3) A co jako?
4) Mluvte za sebe, ne za „lidi“.
5) Hodně. Víc než je technická životnost auta.
6) Kupodivu vydrží.
Co si zkusit nejprve něco načíst a nastudovat, a pak zkoušet být rádobychytrý v diskusích?

Martin

6)na to bych moc nespolehal. Mráz a baterky nejdou moc k sobě.

Lukáš F.

Od toho mají baterky v elektroautech nějaký tepelný management. Když zůstanete někde stát s posledními 10 kWh v baterii, tak úplně v pohodě budete v teple celou noc.

Asd

A kde se na to bere energie?

Asd

Ani horko. To má také podstatný vliv na životnost a kapacitu baterie.

Jan

3- počítejte že ještě elektřina zdraží – je třeba kompenzovat ztrátu spotřební daně na naftu/benzín (tím že budete používat vice elektromobilů) = uživatel „blue“ Vám řekne o kolik

Y.K.

A to se pozná jak, že teče do auta a ne do bojleru?
Holt zavedou mýto nebo jiný prostředek přímé platby až to začne bolet.

blue

Elektřina zdraží v době, kdy jde její cena dolů?

Vašek

Nastudujte si vy. Životnost auta se spalovákem v pohodě přes 20 let. Životnost baterie 8 let. Co z toho plyne? Za životnost auta troje baterie, za další, ojetý elektromobil neprodejný, ledaže byste natrefil na magora.

Zbyněk

jak jste přišel na životnost baterie v EV 8let? Pletete si životnost a záruku. Své první první EV jsem prodával po 15-ti letech a druhé po 7-mi a obě byla prodána během pár dní.
Pokud si někdo koupí něco jiného jak chcete vy, tak je to magor?

Zbyněk

naprosto souhlasím. Nejvíc malují čerta na zeď lidi, kteří nemají páru o čem hovoří, ale něco si myslí….

oja

1) Je legrační, jak se tady nad tím „nesmyslným a nákladným“ nařízením EU všichni rozčilují – přitom ČR ho dnes již splňuje. A to je v ČR nabíječek směšně málo. Tedy pokud počítáte i nabíječky řekněme do 2km od dálničního sjezdu a nepožadujete je přímo na dálničních odpočívadlech. Což je ale těžké, když na D3 60km žádné odpočívadlo není. Mně teda vadí spíš to. 2) Benzin byl někdy zdrama? 3) Nárůst není relevantní, důležité je, že v přepočtu na kilometr mě elektřina z rychlonabíječky pořád nestojí víc než nafta. Nepamatuju si přesná čísla, ale myslím, že od loňského léta dobíjení… Číst vice »

none

Napsal bych vyrobcum, ze se muze stat, ze bude auto stat v mrazu. Ucite s tim nepocitali…
Nejvice praktickych zkusenosti o elektroautech maji ti, co ho videli nekde na obrazku.

Vašek

Já mám zkušenost, kolik legrace se užije s jednou baterkou v autě, některá vydrží i 8 let, nékterá i 3 roky při stejném zacházení. A teď jich budete mít plný auťák. To bude kóóópec srandy.

Zbyněk

srovnáváte olověnou baterii s trakční Li s BMS ?

Jadeko

Nejlepší elektromobily jsou takové které žádné dobíjení nepotřebují. Vlaky, tramvaje, metro, trolejbusy – ať EU rozvíjí hlavně je.

JirkaJJ

Asi tak. Elektromobily nejsou v současné době konkurencí pro auta, ale pro příměstskou hromadnou dopravu. Bývalý spolužák je velký fanoušek Muska a velký ekoaktivista. A tak si koupil Teslu. A používá ji na každodenní dojíždění do práce. Z vesnice odkud jezdí do města vlak… A i s přestupem na tramvaj by byl do půl hodiny v práci… Celá ta fraška s elektromobily je jen podvod na plebs, který dotuje zbohatlíkům jejich předražené sporťáky a ještě se při tom raduje…

blue

A jen proto, že fandí elektromobilitě, se má vzdát individuální přepravy? V tom je jaká logika, kromě maločeské závisti?

JirkaJJ

Fandí hlavně ekologii, ale to je jen taková póza. Města a parkoviště v nich nejsou nafukovací a elektromobily jsou oproti MHD šíleně neekologické. Vlak, metro, tramvaj, nebo trolejbus nepotřebují baterie plné drahých kovů z konfliktních oblastí a mají daleko menší emise. Ano, i elektromobily jsou zdrojem emisí ve městech. Sice neprodukují emise ze spalování v motoru, ale emise prachových částic z brrzdových destiček nebo pneumatik jsou vzhledem k vyšší hmotnosti elektromobilů vyšší než u normálního automobilu. Vlastně nemá ani cenu psát všechny důvody…

blue

Vlak, metro a tramvaj potřebují samostatnou infrastrukturu, která je drahá, takže máte emise při její výstavbě a provozu. Ani jedno z toho nejezdí do všech částí města, takže pokud člověk potřebuje jet jinam, má smůlu. Baterie plné drahých kovů? Zaspal jste kolik, dvacet let? Drahých kovů je v dnešních bateriích velmi malý podíl a ještě klesá. A že ty vaše kolejové stroje potřebují stejné drahé kovy, to vám nevadí? Emise z brzdových destiček u auta, které brzdy skoro nepoužívá, protože 90 % času brzdí rekuperací? Doufám, že jste si dělal jen srandu. O kolik si myslíte, že je hmotnost elektromobilu… Číst vice »

JirkaJJ

Ta infrastruktura se mnohdy postavila za dob císaře pána, první republiky nebo za komunismu a vzhledem k tomu, že každým dnem odveze miliony lidí (třeba pražské metro), tak její ekologická stopa je po rozmělnění naprosto minimální. Elektromobily taky potřebují infrastrukturu – silnice, parkoviště a nabíjecí stanice. Nejezdí do všech částí města? Do jakých? O jakém městě se bavíme? O něčem v Africe, nebo o něčem v ČR? Ad drahé kovy: kobalt? Lithium? Nic? Podíl klesá marginálně. Vlak, metro, tramvaj atd. svezou milion lidí denně a nic z toho nepotřebují… Na to proč lžete se ptát nemusím, protože to je jasné…

blue

Hm, a ta infrastruktura pro elektromobily už snad nestojí? Ony potřebují jiné silnice? Problém s kolejovou dopravou je, že zkrátka nejezdí všude, a pokud ji tam chcete dostat, jsou náklady na výstavbu extrémní oproti silnici. A ne, metro ani tramvaj skutečně nezajíždí všude, o vlaku se ani nebavím. Podíl drahých kovů dnes dosahuje deseti procent toho, co před deseti lety, a nové typy baterií s nimi už skoro ani nepočítají. A že vlaky je nepotřebují? Hm, elektrifikace není ani na polovině tratí, takže pokud nechceme diesel, bude to bateriový nebo vodíkový vlak, a ten je potřebuje. Ale jo, díky za… Číst vice »

Black

Jsem ekonomicky pánem svého času, proto i v tuto hodinu mohu přispívat do diskuse. Vy jste tvrdil, že pracujete ve státní správě. Váš příspěvek, na který reaguji, je starý cca 3 hod., tedy vytvořen někdy kolem deváté. Takže jeden škodolibý dotaz: To máte dnes vy pracovníku státní správy ŘD? Pokud ne, tak ve které státní instituci je dovoleno marnit čas v diskusích na internetu? Prozraďte nám to prosím.

blue

Zajímavé. K tématu hovno, ale otírat se o mou práci by vám šlo.

Black

Díky za odpověď. Tak teď už mám o vás naprosto jasno.

Jan Sůra

Pánové, pokud si potřebujete popovídat, zanechte na sebe kontakty a pište si, ale není třeba zahlcovat diskuzi vzájemnými urážkami. Děkuji.

blue

Já měl jasno hned.

oja

Ano, jistě, drahé kovy z konfliktních oblastí. Máte jich plný byt a je Vám to úplně jedno, ale když se s nimi dá kritizovat elektromobilita, jsou Vám dobré. O lidská práva a životní podmínky řadových dělníků ve státech, z nichž EU dováží ropu a ropné produkty, jste se někdy zajímal? Kovy se navíc dají recyklovat, nafta ne. Emise z brzdových destiček? Očividně o tom víte houby. Elektroauta brzdí především elektrodynamicky, tzn. bezkontaktně – bezemisně. „Elektromobily nejsou v současné době konkurencí pro auta, ale pro příměstskou hromadnou dopravu.“: A čím jiným jsou „normální“ auta, než konkurencí pro příměstskou hromadnou dopravu? Když… Číst vice »

KarelMio

Dobijeni ma byt stejne jednoduche a dostupne jako tankovani benzinu. Kdyz zaveli politbyro, tak bude elektromobil dobity za 2 minuty, aby se vyrovnal spalovaku. To je snad jasny.

Newman

Tak to je socialismus jak vyšitý.

Y.K.

Co je na tom socialistického? Stát má zorganizovat nabíjecí místa a vytvořit nějaký systém, nemusí do nich investovat ze svého. Stavění silnic státem není socialismus?

Jan

Socialismus je v tom že vam to nařizuje nekdo kdo,v ČR vubec nebyl a nežije tu.

Y.K.

Aha, tak to je nejdivnější výklad socialismu co jsem kdy slyšel.

Vojtěch

Co je špatného na demokratickém socialismu?

none

Ze tam plati jen to druhe 🙂

jan

Není dobré (a podle mě nepřípustné) aby EP řešil takovéto marginality. Velké země s velkým hlasovacím kvórem tak nařídí něco menším (mimo jiné nám).

Pražec

Výborně! A v Německu by nabíječky kolem A7 mohly být i „rekuperační“. Kdepak nějaké HVDC vedení, když by pak šlo elektřinu na jih vozit autem! Stačilo by zavést povinnost před každou cestou jižním směrem nabít plnou a před cestou na sever něco upustit do sítě… 😀
(Podotýkám, že nápad je to srovnatelný se skutečnými plány na využití baterií elektromobilů k regulaci sítě.)

David

Auto v EU 95% času stojí, pokud je připojeno do sítě, dává smysl aby bylo použito pro vyrovnávání sítě, majitel auta si tak může lehce vydělat. Nemusí to být povinné, ale bylo by skvělé, kdyby to bylo možné.

Pražec

No právě. Také jsem nastínil řešení, které by bylo jak možné, tak skvělé. Pes je zakopaný v technické zběsilosti takového řešení – resp. jsou tu inteligentnější způsoby, kterak dosáhnout téhož.

Emil

Ty EV s rekuperací by byly super, pokud se omezí nabíjecí/vybíjecí proudy a celý se to bude pohybovat jenezi 20-80% tak to ty baterce nijak nevadí. Navíc u většího zastoupení EV to dělá víc a víc. Mít kvůli tomu single purpose baterku je plýtvání. Rozjet přečerpávací elektrárnu zase často narazí na sucho.

Do pár bude aktivní participace na stabilizaci sítě pomocí EV něco tak normálního, že se všichni budou divit, že tu není už dlouho.

Pražec

To je zase co připojená baterka, to (single purpose) čtyřkvadrantní měnič…

none

Tohle je sice dobry plan (a uz se testuje), ale ma jednu nevyhodu. Majitel auta si bude nicit baterii.

R2R2

Tusil by nekdo, prosim, co jsou to hlavni silnice EU?

Jsem jedinny, komu dalsi rozvoj CNG pripada trochu jako sedlani mrtveho kone?

R2R2

Ted jsem si udelal chvilku cas a zkusil si to vyhledat a zda se, ze se jedna o „Core TEN-T networks“ https://www.europarl.europa.eu/news/de/press-room/20221003IPR42118/fit-for-55-transport-meps-want-car-recharging-stations-every-60-km tedy hlavni mezinarodni tahy.
V pripade CR by dle meho nazoru melo jit o: D1, D2, D5, D8, D11, D49 a D52 (doufam, ze jsem to vyhledal spravne a na nic nezapomnel).

Apex

Dobře, pokud půjde o vytváření podmínek pro tu výstavbu ze strany států, tak ok. Ale pokud by to mělo znamenat, že se to i bude platit z veřejných peněz, tak s tím bych měl zásadní problém.
Jinak, ten text je dost výživný a zajímalo by mě, kolik z těch 485 hlasujících pro pochopilo, o čem všem se hlasuje, protože rozšíření infrastruktury pro alternativní paliva tak, aby na hlavních silnicích EU byla nejméně každých 60 kilometrů alespoň jedna dobíjecí stanice pro elektromobily je velmi malou částí tohoto dokumentu….

Vojtěch

Veřejné peníze a hlavně dotace EU. Řešit pokaždé, co všechno se platí z mých daní a ať si to platí soukromé osoby, nedělám nic jiného. Někdo to má dokonce jako povolání.

Alibaba

Složíme se bohatým na drahou zábavu, nestačilo, že se dotuje koupě elektroaut
Měli by si to platit majitelé a uživatelé elektroaut sami vznik a údržbu této sítě. Pak a´t si stanovují minimální vzdálenost mezi nabíječkami jak chtějí.

blue

Bohatým? A kdo že je to ten „bohatý“? Představa, že elektrické auto si kupuje jen nějaký totální zazobanec, je hodně pomýlená.

Martin

A kdo jiný má mega na auto.

Vojtěch

Cenová parita tady ještě nebude řádku let, ale Martin by se měl zamyslet nad tím, že ta infrastruktura se musí dříve nebo později postavit. A když budeme něco stále odkládat, může to dopadnout hodně špatně. Stačí se podívat na naši energetickou závislost na Rusku.

Martin

Můžete převést řádku let na konkrétní číslo ?

Vojtěch

Studie z Německa, 2022: luxusní EV na paritu dosáhnou příští rok, středně velká auta v roce 2026 a malá auta v roce 2030. Jsou v tom zahrnuty počáteční náklady a ty v průběhu životnosti vozidla. Jak moc jsou do toho zahrnuty dotace nevím, ale jsou tam zmíněny. V Německu bude od příštího roku podpora nižší a tak jsem přesvědčen, že ve studii se s ní v roce 2025+ nepočítá.

Martin

Nejlepší na tom je,že ty vaše elektroauta vlastně dotuji ty smradlava auta,což je špatně.

Jan Sova

No tak za mega získáte elektromobil – pěkné ořezávátko. Přidejte ještě tak 300 nebo raději 500 tisíc…

blue

Při dnešních možnostech financování? Kdekdo. Pracuji ve státní složce, a auta s nějakou vyšší formou elektrizace (plug-in nebo čisté EV) už na parkovišti tvoří cca 10 %. A to si státní sektor zase nijak luxusně nežije.

Já I.

Jenže státní složka nevydělává, jen utrácí naše peníze. A jestli si to může dovolit, je něco špatně. A váš způsob přemýšlení se naprosto nehorázný.

blue

Aha, takže člověk ve státním sektoru má být ubohá socka, co nemá ani na auto? To je logika koho, dementa z SPD?
Vy závistivci, to je dnes přehlídka ubohosti, jaká tu dlouho nebyla.

Lukáš F.

Špatně je, pokud průměrná mzda ve státním sektoru převyšuje tu v sektoru soukromém a přitom většina zaměstnanců nedělá bůhvíjak kvalifikovanou či mentálně náročnou práci.

blue

Vy toho o státním sektoru moc nevíte, jak vidím.
Naopak, nekvalifikované a nenáročné práce už státní sektor skoro vůbec nemá. Dnes i úředník má minimálně střední školu, úřední agenda je dost rozsáhlá a složitá, a to jsem se nezačal bavit o důležitých oborech jako jsou učitelé, lékaři, hasiči, policie nebo armáda.
Ale jinak typické, od státu očekáváte špičkovou a dokonalou práci, ale zaplatit za ni lidem nechcete.

Lukáš F.

Minimálně od státu očekávám, že když se pořád zvyšují počty úředníků, bude to někde vidět na kvalitě a přívětivosti veřejné správy, což ale vidět není. Možná ti lidé dělají práci náročnou, ale úplně zbytečnou a to se mi nelíbí. A on třeba dělník ve Škodovce asi taky tu maturitu mít bude.

blue

Dělnik ve Škodovce možná, ale uklízečka nebo pomocný podavač na stavbě ne. A takové lidi státní správa jaksi… vůbec nemá, že?

M S

Právě že většina dělá kvalifikovanou nebo mentálně náročnou práci. 80% má VŠ nebo pracuje ve směnném provozu. Typických úřednic na úřadech práce nebo finančáku je z celkového počtu minimum.

Black

Sleduji vaši úroveň vyjadřování i navážení se do oponentů s odlišným názorem. Jako člověk, který působil docela dlouho ve veřejné správě (coby ajťák), vám garantuji, že podobný styl vyjadřování by vám třeba můj zaměstnavatel netrpěl. Takže ono to bude jinak: Nejspíš ve státní správě vůbec nepracujete a pokud ano, tak na nějaké zcela bezvýznamné pozici (údržbář, řidič apod.). věk odhaduji dle úrovně vyjadřování tak kolem 20 let max., ale spíše méně.

blue

No vidíte, a ani v jednom nemáte pravdu. Čím to bude, psychologu amatére?
Bavím se tu snad se zaměstnavatelem? Ne, zrovna odpovídám arogantnímu tupci.

Black

No, ona nerozhoduje forma financování (leasing, platba hotově apod.), ale to, zda v konečném úhrnu na to člověk má dostatečný příjem, tedy dostatek volných prostředků po zaplacení všeho nezbytného pro život. Medvěda, viz výše, nabádáte, aby nemluvil „za lidi“ a přitom totéž sám tvrdíte vy, že „kdekdo“ na to při dnešních možnostech má. Takže místo chvástání se doporučuji prosím i já v bodě 4) – mluvte pouze za sebe místo toho vašeho „kdekdo“.

blue

Já nemluvím za lidi, hňupíčku. Mluvím za čísla, prodeje a realitu, která duševním sockám soustavně uniká, protože jsou zahleděné jen do svého ega a svého zaostalého odporu k čemukoli mimo svůj svět.
Ukázal jsem vám realitu, a jediné, na co se zmůžete, je napadat mě. Inu, od českého odpadu nelze nic jiného čekat.

Black

Máte problém s nervy, se sebeovládáním a se slušností. Měl byste to řešit.

blue

Slušnost si schovávám pro lidi, kteří si ji zaslouží. Tam nepatříte. O mé nervy a sebeovládání se nebojte.
Jen mě nebaví být v diskusích zbytečně diplomatický, když je protistrana zjevně hloupá.

Alibaba

A ty auta jsou státní (obecní) nebo soukromé?

Já bych si elektroauto pořídil asi jen kdybych měl fotovoltaiku. Ale i tak se mi zdá, že auta jsou drahá a ojetá budou nepoužitelní neb baterky budou opotřebené.

blue

Bavili jsme se o tom, kdo si dnes může dovolit EV, takže logicky mluvím o soukromých autech…

Alibaba

V tom případě se pohybujete v nějakém jiném prostředí/státě. Já běžně elektroauta (těch 10 %) nevídám nikde natož na nějakém parkovišti. Je pravda, že vídám stavět nabíječky, takže pak třeba i to auto někdy uvidím.

blue

Normální život v normální České republice. Kdo nechce, neuvidí. Ale to není má chyba.

Alibaba

Nechci opakovat otázku od Martina, kterou bych položil asi taky.
A třeba střední třída si takováto auta kupuje?
i ty úřady na to dostávají dotace, jinak by na to ze svých rozpočtů neměly.

blue

Odpověď viz Martin.
Ach, vy maločeši.

David

Dobré připomenout, že všichni čeští eruoposlanci za ODS byli proti. Zbytek byl vesměs pro.

Alibaba

Tak ODS je pravicová strana (alespoň je nejvíc napravo 🙂 ), tak pro socializaci nákladů a kapitalizaci zisku hlasovat nemůže.

Pizzaman

Ti už mají s pravicí tedy pramálo společného. Bohužel.

David

Mě přijde ODS spíš konzervativní než pravicová strana. Prosazují dotované parkování, jsou proti rušení různých regulací (parkovací minima, výškové regulace, …), navrhují schodky rozpočtu přes 300mld korun (snižují daně, ale nesnižují výdaje, krom odkládání investičních akcí). Socializace nákladů a privatizace zisků je přesný popis dlouhodobé politiky ODS.

blue

Spíš v tom momentálně ODS nemá nikoho zaháčkovaného, proto nebyla pro.

Apex

Tak ono je otázka, nakolik tito poslanci ODS reprezentují a ztotožňují se s názory stávající strany doma. Vyjádření zejména Zahradila i Vondry jsou často v rozporu s tím, co domovská strana hlásá a dělá, pokud jde o Tošenovského a Vrecionovou, tak si vlastně žádné vyjádření ani nevybavuji…

xyz

Jen 60 km? To je hodně málo na to, že počet elektromobilů má – dle vize z (nejen?) politických kruhů dost rychle vzrůstat.

původní Jakub P

Tak ma to byt cilova maximalni vzdalenost mezi nimi. Pokud se nekomu vyplati je nekde postavit po 5 km nebo min, asi tomu nikdo branit nebude.

Dušan

Takže ty tankery z plynem , co k nám poplují přes půl zeměkoule budou u vod EU překládat na plachetnice ?

původní Jakub P

Spíš to bude tlak na to, aby samy taky radši používaly plyn než mazut. Ostatně už dneska maj velké lodě X nádrží na paliva různejch parametrů a používaj je podle toho, v jaké emisní zóně zrovna jsou… Víc nádrží namísto jedný velký přitom musej mít už z podstaty, kvůli vyvažování a hlavně kvůl „free surface effect“, česky asi efektu volný hladiny, nejsem si jistej přesným českým termínem. Někde ve větších vlnách fakt nechcete mít v lodi jednu obří poloprázdnou nádrž na tekutinu, která by se mohla začít přelévat ze strany na stranu, taková loď by dlouho nad hladinou nevydržela. Další… Číst vice »

blue

Tankery převážející LNG na něj už dávno jezdí…

Diesel

Tak hlavně k těm dobíjecím stojanům postavit hodně velké odstavné plochy. To fakt není jak u benzínky , strčit pistoli a za pět minut být od pumpy pryč i s kafem v ruce.

Martin

Zatím…

Feedhunter

A ani jen tak nebude. Pomohlo by třeba i jen to, kdyby se dalo platit klasicky jakoukoliv kartou. A ne řešit různé aplikace u různých stanic.

mimochodem

Ale pane, takhle bychom ten dohledovy kapitalismus nevybudovali! Aplikace na vsechno, at co nejvice Digitalnich Molochu vi, kdy, co, kde a s kym delate; samozrejme pod rouskou „uzivatelske privetivosti tak, aby to zvladlo i trilete dite“. Ostatne soudim, ze moznost plateb v hotovosti musi coby nutna (nikoliv vsak postacujici) podminka pro zachovani svobody zustat zachovana. Vsem, kdo nejsou zrovna Jasanci a uvedomuji si i rizika techto novych „uzivatelsky prijemnych“ technologii, doporucuji na nadchazejici dlouhe vecery k precteni vynikajici a bohuzel stale aktualnejsi triologii od Krabice: Dohledový kapitalismus, část 1: Panoptikon – „transparentní“ totalita, jaká tu ještě nebyla Dohledový kapitalismus, část… Číst vice »

blue

AŤ vymřou všichni konspirační teoretici!

mimochodem

Ale jdete. Chapu, ze coby clovek pracujici pro statni spravu muzete povazovat stav, kdy vsichni mohou vsechno o vsech vedet za stav zadouci. Jenze digitalni marketing a vytezovani dat z aplikaci je pomerne blizko memu oboru, takze povazuji za vhodne na tato rizika poukazat. Byl byste prekvapen, kolik informaci lze vytezit jen z toho titulu, ze je aplikace nainstalovana a bezi, ani nemusi zadat o jakykoliv pristup. Uz z techto volne dostupnych udaju lze s uspechem korelovat informace dalsi a uzivatele si hezky vytezovat a profilovat. Konstatuji tedy ryzi fakt, ze cim vice ruznych aplikaci a platforem je do procesu… Číst vice »

blue

No vidíte, osočujete mě kvůli mé práci, a přitom je to problém soukromého sektoru… 😀

Roman Čadek

Naopak, díky Plug & Charge je „placení“ ještě pohodlnější, nežli karta či aplikace.

Lukáš F.

Co je na tom pohodlnějšího? Přijdu, plácnu platební kartou k terminálu, na kartě se zablokuje nějaká částka a ta se později upraví podle reálně spotřebované elektřiny. Umí to turnikety v londýnském metru, umí to terminály v každé tramvaji a autobusu v Ostravě, jen nabíječky elektromobilů to neumějí, protože se nechce to umět.

původní Jakub P

Tak v plug and charge by AFAIK měla nabíječka dosta informaci o účtu přímo z auta přes ten nabíjecí kabel, takže odpadá i to plácání kartou.

Nicméně jo, to, že řada nabíječek nemá takovou čtečku na karty pro lidi, kteří potřebují danou službu použít jen nárazově, mi přijde jako hovadina a úplně zbytečnej opruz ze strany provozovatelů nabíječek.

Lukáš F.

A to je přesně to, co by měla řešit legislativa, a ne jestli bude každých 60 km nabíječka, která je mi ale k prdu, pokud nemám registraci u daného provozovatele.

Peeetr

Žádný superprůlom v bateriích v dohledné době nenastane. Tento průmysl se nijak neflákal, už 30 let byly pro telefony a laptopy, kde je nejdrsnější globální konkurence, baterie klíčové.
Rychlonabíjení zkracuje u auta dobu ze 4 hodin na 30 minut, což ovšem stále vůbec nedovoluje režim jako na benzínkách. Ale hlavně pokud takto vůz nabíjíte často, tak baterii velmi rychle ničíte, a dříve než do 10ti let učiníte auto zcela nepoužitelným.

Roman Čadek

Záleží na možnostech auta, přes 200kW nabíjecího výkonu zvládají některá už nyní, natož za 5-10let. Na fastchargerech se obvykle nabíjí 15-20 minut.

Vojtěch

Záruka na baterii je 10 let. Většina majitelů dnes nabíjí doma pomalým nabíjením. V budoucnu to bude pomalé/pomalejší nabíjení většinou také. Baterie do aut nejsou stejné jako do spotřební elektroniky, takže to není argument, spíše naopak. Existují firmy, které se soustředí jen a pouze na vývoj/výrobu baterií a v jejich zájmu je být na trhu nejlepší. LFP baterie lze navíc nabíjet na 100% často a netrpí na to životnost.

Y.K.

Taky není důvod nabíjet rychlonabíjením, kromě případů, že jedete někam daleko mimo dojezd, ne? A to není moc často, kromě obchoďáků a ti auto vylítají dříve než za 10 let. Obecně si myslím se počítá s pomalým nabíjením během noci a parkování.

Karel 1

A kde ? Na vesnici před rodinným domem by to nebyl problém. Ale třeba u nás na sidlišti, kde stojí před panelákem cca 100 aut. Kdo postaví ke každému parkovacímu místu stojan ze zásuvkou ? A u každé elektroměr. Nebo si každý natáhne přes balkon z 10 patra prodlužovačku ?

blue

„každý natáhne přes balkon z 10 patra prodlužovačku“ V jiných patrech lidi nebydlí, jen v desátém?
Je zajímavé, že na našich sídlištích to už mnozí vyřešili, prostě jsou udělaná nabíjecí místa přímo na skeletu domu… Staré paneláky, a jde to taky.
Akorát hňupi pořád hledají, proč by to nesmělo jít.

Y.K.

Tak hlavně že ropa poteče vždycky a lacino a budeme do poslední chvíle pálit nenahraditelnou surovinu na které stojí půlka technologií.

Ano, musí se vybudovat nabíjení, jinak to nepůjde. Čím dříve se začne, tím méně to bude přechod v následných dvou desetiletích bolet. Nabíječka navíc nemusí být u každého místa.

none

Predstavte si, kdyby v minulosti byl internet a nekdo by tam napsal, ze vymyslel kolo. Lidi by mu napsali tisic duvodu, proc to nemuze fungovat…
A tak by to zahodil a doted bysme chodili stastne pesky.

Radek Vičík

🤣🤣🤣

Vojtěch

Jestliže člověk stráví nabíjením cca půl hodiny, to si zajde na toaletu, možná něco na jídlo a zbytek může / nemusí strávit v autě. Zase bych to tak nedramatizoval.

Dachs

Co když z toho nic nemusím, zrovna nepotřebuji, ale dejme tomu. Ideologové přijdou i s takovou argumentací nebo „doporučením“. A máte i nějakou chlácholivou radu, jak to řešit, když při delší cestě máte v autě malé dítě, které dá najevo svou nelibost z nejízdy hodně rychle? Venku třeba zima a tak dále. Dobít před cestou? Někde v horách, na chalupě u lesa? Doma? Když bylo naše celkem progresivní SVJ seznámeno s cenovou nabídkou, kolik by stálo přivedení příslušných zásuvek ke garážovým stáním, včetně nutnosti kopání v ulici a předělání přívodu, odloženo, protože mimo možnosti. Leda s nějakou dotací.

Roman Čadek

3x 25A jistič mívají domácnosti s el.sporákem běžně a víc pro nabíjení doma nepotřebujete. Nouzově stačí i běžná zásuvka 230V, 10A.

původní Jakub P

Což platí pro rodinný domek. V činžáku s desítkama bytů je to o dost složitější. Přívod do baráku se fakt nedělá jako součet maxim všech bytů…

Bob

Mám hezkou chaloupku na skvělém místě, ale přívod elektřiny je pouze jednofázový 6A. Jsem rád, že mi tam jede varná konvice 1kW, ta ještě jistič neshodí. Doma bydlím v paneláku ve vyšších patrech. Čili dle svého selského rozumu elektroauta asi nebudou pro mě, nejsem cílovka.

Bob

Ještě k tomu jističi na chaloupce – zkoušel jsem před pár lety poptat navýšení příkonu u distribuce (uvažoval jsem o elektrickém dálkově ovládaném topení), posílit přívod prý nelze, v údolí na to není infrastruktura.

Y.K.

Tak to jednoho dne s automobilem skončíte. Asi tak. Někdo uvažuje dlouho dopředu co s tím, někdo to holt nechá vyhnít.

Čímž vás samozřejmě nenutím si hned běžet koupit elektromobil, ale bylo by dobré být mentálně a následně i reálně připraven na cesty kterými jít. Tohle není fancy hračička, to je začátek odklonu od končících paliv.

Vojtěch

Nevím, co znamená „delší cesta“, ale průměr v ČR je 40 km za den. To je nabíjení cca jednou za týden. A vzít malé dítě na roadtrip je riziko samo o sobě. Malé dítě bude asi často chtít jít na záchod, takže jste si s tím argumentem vůči nabíjení a stráveného času sám nahrál 🙂

Michael

V čem je podle vás riziko vzít dítě na roadtrip? Kromě toho že bude otravovat, že zase stojíme půl hodiny abychom nakrmit baterku?

Vojtěch

Otravovat bude jak na nabíječce, tak v autě. S tím musí člověk pokud jede někam daleko počítat a pochybuju, že roadtripy s malým dítětem budou tak časté, aby si někdo kvůli tomu nekoupil EV 😉

Y.K.

Jak často jezdíte delší cesty s dítětem? Drtivá většina typických cest se vejde do běžného dojezdu EV, i v zimě. Tedy odjíždíte z místa s plně nabitým autem, nemusíte hned k nabíječce.

Přípojka ke garážovému stání je otázka pár tisíc. Je to pár metrů kabelu a zásuvka + práce.

Na ulici to bude náročnější, ale dá se čekat, že lidi budou za nabíjení platit, takže ono se do toho dá zahrnou docela slušná amortizace a řidiče to nezrujnuje.

Y.K.

cca 15, 20 minut u rychlonabíjení?
Zase si musíte uvědomit, že tam značně opadne poptávka, protože lidi prostě nabijí doma (v práci a tak), takže nabíječky na tazích budou zejména na dlouhé štreky a to není typický model užití auta. Spalovací auto jinde než na pumpě natankovat nejde. Je to poněkud jiný provozní model než u ropáků.

Azkaban

Jakože bude na sídlištích u každého parkovacího místa nabíječka? Nebo jak si to představujete? Víte, on každý nemá barák s garáží se zásuvkou… Zatím mi tu přijde většina argumentů ve stylu „je to sice dál, ale za to horší cestoa“ já v elektroautech zkrátka zatím vidím víc problémů než užitku

původní Jakub P

Je to daleko pestřejší. Jsou režimy používání auta, kde elektromobil se současnými možnostmi a současnou infrastrukturou stále moc nedává smysl. Ale je už i řada využití, kdy v podstatě nedává smysl nic jinýho. A pak případy mezi, kdy to záleží na vkusu a na tom, jak jsou pro koho důležité různé faktory.

A kdyby se ještě povedlo přesunout aspoň část těch cest. na který auto vůbec není potřeba, do efektivnějších dopravních prostředků, zas by to bylo úplně o něčem jiným…

Vojtěch

Jenže to je jen úhel pohledu. Já zase vidím ve spalovácích víc problémů než užitku (vzato na 21. století a rok 2022). Počet EV v Česku bude ještě několik let pouze několik procent, takže u každého parkovacího stání na ulici fakt nebude potřeba nabíječka. Nabíjet budou i lidé v práci, v obchodě, zoo atd.

blue

Když vy jste moc progresivní, chcete hledat řešení, máte nápady, přemýšlíte, nežijete „teď“. To je zakázané a nepřípustné. Musíte vše nové hanět a kritizovat.

Martin

Jen aby jsme měli z čeho nabíjet ,elektřina je už teď nedostatkové zboží.

Y.K.

No že by se aktuální krize způsobená plynem dala promítat na další čtvrtinu století, to asi ne.

Martin

To asi ne,ale spotřeba el.bude stále stoupat, ale stabilní elektrárny se nestaveji,jen čekáme,bude foukat,svítit sluníčko…proto je a delší dobu bude El.nedostatek.

blue

Elektřina byla nedostatková v létě, teď už není. K zajištění energie pro kompletní výměnu druhu pohonu u osobních aut stačí jedna další jaderná elektrárna, a to jen za předpokladu, že by všichni nabíjeli výhradně ze sítě, což s rozvojem solárů taky bude vypadat jinak.
Nechtít je horší než nemoci

Martin

Ještě to chce modernizovat přenosovou síť, za X miliard, já neříkám ne El.aut,pokrok se nedá zastavit,jen se mi nelíbí jak to EU nutí, dotuje. Přirozený vývoj by byl lepší.

blue

EU zatím vůbec nic nedotuje, jen o tom kecá. Dotace a podpory jsou, když už, na úrovni jednotlivých státú, a taky nic moc. Takže kupodivu máme přirozený vývoj, lidi kupují ta auta sami. Ne z nařízení. Nebo vám snad EU vnutila elektrické auto? Mně zatím ne, jezdím spokojeně na benzin a ještě pár let budu, než současné auto doslouží.

Olin

Mhmm…, lidi kupují ty auta sami ?! Zřejmě nemáte přístup na centrální registr vozidel. Tam se to v kolonce provozovatel hemží samými Nováčky, Vopajšlíkovou, či starým Frantem Mašků a PU aby člověk pohledal.

Olin

Myšleno PO.

blue

A to se snad u normálních aut liší? Já mám taky auto na PO kvůli operativnímu leasingu, a přesto ho užívám jako soukromá osoba.
Proč z neznalosti děláte závěry o světě?
No, a kdo tedy dotuje ta auta a nařizuje nám je? Aha, nikdo, jen jste na má slova napsal kravinu.

Y.K.

Vy to hlavně vidíte způsobem mám auto na benzín/naftu, zavedené, OK. Bude to tak i za 10 let? Za 20? Za 30? Ropa bude pořád za stejné ceny? Dobře dostupná v Evropě? Lepší je auto nemít, toho se držím já, ale elektromobilita je zatím jediná alternativní cesta a je už zcela funkční i když se u toho musí myslet jinak. Jestli si někdo myslí, že až to s palivy začne být blbé, tak se to najednou během pár let předělá, žádná krize a problémy, je dost naivní. I současné cíle na čtvrt století nebude snadné naplnit. Jiná alternativa než elekto… Číst vice »

Martin

Pokud bydlíte ve městě tak tam auto doopravdy potřeba moc není,ale jinak bohužel nutnost.

Y.K.

Já to chápu, ale zase je v tom polovina triku. Na venkově není problém nabíjet. Ve městě není problém jet MHD. 🙂