Každý druhý vůz už má klimatizaci, chlubí se ČD. A vysvětlují, proč občas nefunguje
Soupravy RegioPanter se dodávají s klimatizací. Zdroj: České dráhy
Teplota uvnitř klimatizovaných vozidel je podle ČD řízena automaticky na základě vnější teploty.
Aby tady 3/4 lidí nemlelo blbosti, měli by si projít návrhové regulační křivky v normě EN 14750-1 a aby věděli, co vše za tím je, tak pro jistotu i druhý díl EN 14750-2.
Tak pokud říkaj klimatizaci otevření okna, tak ano, mají
Po přečtení kusu diskuse zde mi vytanula ns mysl vzpomínka na jednoho kolegu z OD Kotva, který po desítkách výletu k jedněmu oddělení kdy si jedna prodavačka stěžovala na vedro a druhá na zimu a on furt nastavoval, tak nakonec rezignoval a dal tam hluché tlačítko se symbolem nahoru dolu a řekl oběma , ze si mají regulovat samy. A světě div se, placebo efekt zafungoval a byly spokojeně . Ač nic nemenily , měly dojem ze to mají v rukou .
A ty dvě prodavačky se tam vyskytovaly současně nebo si maximálně předávaly směny? 😀
Jestli to byl druhý případ, proč nezapojit kroutítko funkční.
ČD dokáže v srpnu vytvořit takové prostředí, že kdo může, oblíkne svetr nebo bundu. Chybí mi tu půjčovna dek.
Přehlédl jsem slůvko druhý a říkal jsem si fakt slušný výkon hodný chlubení. Po důkladnějším přečtení mi to došlo. Každý druhý a v polovině z těch, co to mají, je klima nefunkční nebo blbě nastavená (vč. neskutečné zimy a průvanu). Tj. opravdu pohodové cestování hodné roku 2023 jen cirka ve čtvrtině. Tady nevidím důvod k chlubení!
„Při dosažení vnější teploty 30 °C a více udržuje klimatizace vnitřní teplotu zhruba o 8 °C méně oproti vnějšímu prostředí.“ – Ježiši Kriste, už aj ČD? Čo je toto za úchylnú mantru? To isté tlačí napr. DPB. Takže ak je vonku 39°, bude klíma nastavená na 31°? Akože úplne seriózne? A oni ešte aj očakávajú že tým bude dobrovoľne cestovať?
Milej zlatej, na tvých 22 stupňů při venkovní teplotě 39°, není nikdo zvědavej, to si dělej v autě. My ostatní, kteří obsluhujeme o několik mozkových buněk více, tak nějak chápeme, co je ještě přežitelné, a sebevrahům doporučíme vlastní způsoby alternativní dopravy.
Dík!
Pokud se nepletu, tak se rozdíl max 5°C doporučuje na změny. (Otevřené dveře vozidla) 😀
Pokud je delší úsek bez zastávek, tak snad není zakázáno pomalu vychladit na víc a před zastavením zase nechlatit.
Jsou dvě kategorie průvodčích:
1. „Jasně, podívám se na to!“ Jde zkoušet jističe, řídicí jednotku, zkontroluje otevřená okna, vytáhne nějaké zákulisní fígly…
2. „Já nevím co s tím,“ resp. „Tohle klimatizaci nemá.“
Ten druhý typ jsem zažil teď i u ÖBB ve voze Bdteer ZSSK, který prokazatelně klimu má, protože polovina vozu chladila a druhá ne. Bohužel ten první typ je u všech dopravců stále vzácný.
Wtf? 😀
Tak nebyl na školení tohohle typu vagonu a co jako? Napsat do knihy závad „nechladí to a já se v tom nevrtal, defaultní nastavení po restartu je blbě“ by klidně mohl.
S tím že klima v půlce jde a v půlce ne (více v jedné části, méně v druhé), fakt četa nic neudělá. To musí až depo/dílna. Pravděpodobně chyba nějaké klapky, ale restart na to nepomůže, takže nějak nevím, co by Vám proto měl udělat.
Profesně mne zaujal rozdíl 8°C – již na medicíně nám vždy říkali 5 (slovy: PĚT). Nezdá se to, ale každý další stupeň rozdílu už znamená poměrně dost.
A nebo to není kvůli pasažérům, ale kvůli personálu – i tam by při energetické náročnosti klimatizace by SNAD bylo lepší mít zimní a letní uniformu (pro dámy s hezkými lýtky a sebevědomím – i sukni pod kolena…). A stejně – i oni chodí dovnitř a zase ven, tak to je pro organismus zátěž.
Mně vždycky přišlo pozoruhodné, jak se nás hrozně řeší rozdíl pár stupňů a lidé jsou málem ohroženi na životě, zatímco jinde ve světě je v tropech klimatizace vypálená na maximum a všichni nějak fungují. Jasně, jsou na to zvyklí, ale odlišnou fyziologii nejspíš nemají.
Kdo někdy letěl s americkou aerolinkou někde na jihu USA, dobře zná ty skoky v teplotě a vlhkosti. Přesto je to tam zcela normální a neumírá se na to.
To je dáno společností. Obecně Evropa se stará víc, Amerika méně. Zda je lepší ten či onen přístup záleží na okolnostech a subjektivních pocitech A HLAVNĚ NEPATŘÍ DO TÉTO DISKUZE – tak zpět ke klimatizaci. Co se týče teploty – za mne OBECNĚ klidně volnější režim ZA PŘEDPOKLADU UVOLNĚNÍ DRESS CODE. Klimatizaci ve smyslu chlazení nepotřebuji, pokud lze otevřít okno (takové vozy mizí a musí mizet), ale nejezdím vlakem v obleku – a na muže v obleku (ne ženu v šatech – muž má společenskými pravidly obvykle striktněji předepsáno těžší oblečení, dáma má volnější ruku!) se cílí předpisy stran vnitřního… Číst vice »
ORL lékař by s vámi odborně nesouhlasil . Ale každý svých hlasivek strojvůdce. Znám lidi co při závanu AC dokazi téměř kolabovat. Tskze nesudte prosím .
To často nedělá samotný rozdíl teplot (a nevadí v zimě střídat teplo v interiéru, zima venku). Ale špatná údržba vzduchotechniky/klimatizace, kdy se někde zabydlí nějaká bakterie, někomu se nechce měnit filtry a mýt(dezinfikovat?) vnitřek.
Já nevím, jaké jsou normy dneska, ale RIC vagon SŽD WLABm, který byl jeden z prvních ve východním bloku, který měl Klimaanlage, musel nachladit na 26°C při vnější teplotě 40°C.
Jako to bys chtěl, když bude venku 40°C, cestovat při 35°C? No tak ale to musíš autem, protože kolektivní cestování se řídí normou, ne osobní preferencí uživatelů.
Jenže já o osobní preferenci nemluvím ani jednou – nanejvýš o tom, že mi stačívá okno a že jsem zažil situace, kdy to není možné či vhodné. A pak o tom, co nás učili na medicíně stran zásad vnitřního prostředí – a to jsou primárně přírodní zákony, ty se nemění. Tak by mne zajímal právě ten předpis (nejsem si jist, je-li to norma, spíš vyhláška či nařízení) a jeho podklady – protože se mi to odborně (medicínsky) moc nezdá. Na straně jedné je ten rozdíl větší než medicína doporučuje, ale samozřejmě při extra venkovních teplotách tam zase bude vedro… Jsem… Číst vice »
Oborové normy TNŽ mám, snad, všecky (nechci kecat, poněvadž to, že to nemám zjistím, až když zjistím, že to existuje, hledám to a zjistím, že to nemám 😅), jenže v té době nebylo v síti ČSD jediné klimatisované vozidlo, takže je ani nebudu procházet, je toho docela hromada (v podstatě jenom textové soubory, a ta složka má 115 MB). A na štúdium ruských norem, zase, má „Hottentot“ ruština nestačí. Tak když jsem byl někde, kde je horko, no tak vždycky chladili tak asi tak nějak, no, 24, 25, 26°C atp. Venku třeba 38, 39°C, že jo. A nikdo s tím… Číst vice »
Nejde náhodou spíš o „rychlost poklesu“? Takže třeba těch delta_8 °C je nějaké maximum jednorázové změny, ale po následné aklimatizaci třeba za hodinu (nebo nevím jak dlouho) by to šlo zase snížit, atd?
To bude asi taky jinak vnímáno na S-Bahnu a v dálkovce.
Správná poznámka – určitě ano. Dovolím si reagovat i na ostatní posty, děkuji za pochopení. Osobně jsem pro jisté „otužování“ a „zocelení“ společnosti. Ale opatrně – vlakem jezdí i staří, těhotné, malé děti či (to většinou příměstsky) nemocní, neb sanita není, děti nemají volno – a na kontrolu s rakovinou se musí. Ale ono úplně stačí dostat virózu a 38++°C na cestě (jednou jsem zažil). Minimálně tedy střecha = stínění perónu, sníží kontrast teplot = udělá spoustu práce a nebudeme ve vlaku čichat propocené či propršené šaty. Neumřeme na to, ale je fajn nezmoknout a je to celkově civilizovanější. Cestujícím… Číst vice »
Taky by pan Šťáhlavský mohl dodat, že je špatně fungující klima dílem dlouhodobě zabedbané údržby. Jeden příklad za všechny další – vůz 071.007 už má rozhašenou klimu od loňska, kde jedna polovina topí, druhá chladí.
Kdyby to pan Šťáhlavský věděl, tak by to zcela jistě použil jako příklad toho, že ČD vycházejí vstříc všem skupinám cestujících (těch spocených i těch zmrzlých).
Klimatizace je dobrá věc, akorát musí být správně navržená výrobcem vozidla a dopravcem správně nastavená, pravidelně servisovaná a hlavně čištěná. Bohužel na železnici v ČR je běžné, že když přijdete z venku, kde je 30 °C a sednete do vlaku, tak buď klimatizace nefunguje a je tam na vzdechnutí nebo tam je zima a fouká na vás ledový vzduch, takže je to akorát na nachlazení.
A k tomu je v některých vozech smrad jak ze zmoklýho psa, za což zřejmě taky může zanedbaná údržba a/nebo špatný design
Bohužel se docela často setkávám s tím, že z jedné strany fouká teplý vzduch a z druhé studený.
Klimatizace kromě tepelné pohody musí zajistit i dostatečné větrání.
Pan Štáhlavský je srandista: „„V takovém případě je třeba se obrátit na vlakový doprovod, který může odstranit drobné poruchy,…“
V jednotkách push-pull v horním patře je mnohdy nesnesitelné vedro, že to je pocitově ještě horší, než ve starých komunistických vozech (tam šlo aspoň otevřít okna). Pokud není vrchní patro dostatečně „promraženo“ ze spodního patra, tak je tam k nevydržení. Po dotazu na průvodčího, zda-li může pro vrchní patro zapnout klimatizaci bylo sděleno: „Tady klimazitace není. Přesedněte si dolů.“ Čili mezi horním a spodním patrem push-pull jednotky jsou velké teplotní rozdíly.
Tak logické by bylo horní patro klimatizovat a dolní vytápět. Dál už to zařídí elementární fyzikální zákony. Jenže konstruktér chce poručit větru, dešti.
Existuje rozumnější řešení, které umí v Goerlitz. Uměli ho i ve Studénce, bohužel se nepřeneslo do Škody. A to jsou příčky mezi patry, aby se teplý vzduch neusazoval nahoře v patře.
Skoro si myslím, že si tento fyzikální jev ve Škodě nikdo neuvědomil, když navrhoval Push-pull.
V jednom PP jsem se s tím setkal, ale v jiném bylo vše OK.
Promrazit horní patro z dolního…
Co jste měl z fyziky?
Průvodčí by měl jít znovu na školení.
Kdy bude klima v arrivě?
Až to MD zaplatí, dokonce mu to Arruva nabízela s výrazným vlastním podílem, avšak MD ji poslalo do háje.
Vlastně teď už ministerstvo nemůže jinak, než se držet původní smlouvy. Arriva vyhrála rozstřely díky ceně bez klimatizace. Konkurence chtěla vyšší cenu.
Na ML v Praze Arriva klimu v Desirech má a přesto skoro nikdy nechodí.
Asi jako klimatizace v autobusech SOR u DPP.
Nesouhlasím s teplotním rozdílem 8 stupňů, většinou je ve vlaku jak v mrazáku, průvodčímu to vyhovuje, protože chodí ve stanici ven a zase zpátky, běžně je ve vlaku v jedné půlce normálně, v další jak v mrazáku. Klimatizace je jen pro zlost a hlavně na angínu.
To je pro cestující. Aby si vybrali. Ti, co chtějí větší zimu, mohou jít do „mrazáku“. 😉
A nebude to tím, že klima se nastavuje podle teploty ve stínu a cestující do vozu leze opečen z nekrytého nástupiště, takže pocitově je rozdíl teplot daleko vyšší?
Vemte si mikinu.
Mně zase mnohdy přijde, že je klima ve vlacích velmi konzervativní.
Ale kdo v parném létě nosí mikinu, že?
A jak to vypadá z pohledu “dotčených osobokilometru”, což je o dost relevantnější údaj?
Tak z vlastní zkušenosti vím, že třeba u Arrivy je nefunkční klimatizace či nefunkční WC v podstatě standard, takže občasný výpadek bych Českým drahám zase až tak nevyčítal…
Klimatizace v CityElefantech takto podle mě nefunguje. Standard je že v jedné půlce vozu je zima v druhé vedro a cirkulace vzduchu je naprosto minimální. Vím že je to již poměrně stará jednotka, ale v žádné jiné jsem se s takovými rozdíly teplot snad ještě nesetkal.
Ono to vypadá, že nefunguje, ale pokud si přiložíte ruku k těm mřížkám, tak je to cítit sice hodně málo, ale je a upřímně za mě je to ta lepší varianta, než když to na vás fouká
Funguje to na principu chladničky, takže, asi nedoplněná chladící náplň?
Se šetří, ne? 🙄😅
Tal tam jsou snad dva agregáty, takže pokud jde jeden blbě, nebo nejde, tak pak je tam přesně tenhle rozdíl.
Stará jednotka?? Proč někteří jsou tak zmlsaní, že vyžadují všechno úplně nové? Elefanty jsou staré pár let, na vlak je to pořád ještě málo.
A kolik mají ČD starších vozidel, která měla klimu z výroby?
Tak třeba právě hliníky, první Emzety
Právě, první emzety stejně staré jako první Elefanty a to je asi tak vše. Samozřejmě záleží o kterých Elefantech se bavíme, vyráběly se opravdu dlouho.
Tak Elefanty jsou 10-25 let staré, ty starší se již blížï své odpisové životnosti a je v plánu je poté vyřadit, z Ostravy by měli zmizet před tím než se přepne na střídavinu a v Praze by ty nejnovější měly dojezdit do cca 2045. Je to s předpoklady že by se do té doby mělo popřepínat na 25 kV AC na většině tratí.
ČD se musím v tomhle zastat. Projel jsem půlku Francie a Paříž naskrz. Až na letištní monorail ani jedna funkční klimatizace, a to ani v metru.
V Německu to samé. Klimatizace mají lepší vlaky, ale ty regionální ani náhodou. A S-Bahny nemají ani záchod.
Asi závisí od regionu, ale loni v NRW mělo funkční klimu skoro vše, snad kromě jediného S-Bahnu. Na RB/RE jsou Desira HC, Talenty 2/3 a Stadlery RS1, vše s klimou.
V Rakousku na S-Bahnech teď hlavně Desira ML, Talenty a lasičky. Jediné bez klimy jsou 4020, a těch je v provozu posledních pár.
Asi záleží na regionu. Co dojíždím, tak Berlin-Eberswalde jezdí vše s klimatizací, ICE, Dosto, Talent 3. Nové vlaky s-bahn ji mají od výroby.
Ruhrgebiet je na tom podobně.
Okurková sezona dorazila už i do redakce…
Každý druhý vůz s chlazením je ostuda, kdyby 2 vagony z 10 chlazení neměly, tak by to bylo „k chlubení“, možná, snad. 😅 V regionu to není zásluha ČD, jako, kdyby tam jezdila Železniční výtopna Teplice lesní brána, tak bude muset taky nasadit vagony / panťák / RegioŠuk s chlazením, nebo nebude plnit podmínky smlouvy, ne? 🙄 Taky, že jo, ty nové soupravy, vagony atp., jsou z velké části na dotace, takže ne, k chlubení to fakt není. 🙄🙄 Nedávno narvala ARR chlazení do jedné jednotky 628, tak jako na ukázku, jak by to vypadalo, kdyby ty rychlíky, co vozí,… Číst vice »
Asi tak 😀 když něco není, modrogumáci se taky hájí tím, že to není ve smlouvě (netto)
Jako, víš co: když si vzpomenu, co za „zázraky“ jezdily v roce 2009 – 2010, v zimě A150, ve vagonu 10°C (možná!), skoro v každém kupé alespoň jedna sedačka měla urvané opěradlo, záchody bez vody, že Drážní úřad dával ČD, za podobné věci, cca Kč 1,200,000.00 ročně pokutu, a k tomu, samozřejmě, měli pokuty od MD za nedodržování smlouvy (to bylo, pokud se dobře pamatuju, kolem Kč 3,500,000.00), a to bylo pár roků po tom, co narvali těžký prachy do Pendolin, za které by tyhle staré Ypsilony měly každý Klimaanlage, sedačky, jak ECE & ICE, zásuvky, a bůhví co ještě,… Číst vice »
Lepší modro než žlutí ty demente
No… Na dotovaných spojích asi i ano, co předvádí RJ na linii z Kolína do Ústí nad Labem, to je snad i horší, než ČD. 😅
Ale jinak? Pán si může vybrat, ne? 🤷🏽♀️
Ha, modrá guma se ozvala.
ARR neboli automatiku do do 628 blabol
Sám jsi „blábol“:
https://zdopravy.cz/arriva-osadila-prvni-jednotky-845-klimatizaci-ministerstvo-dopravci-nechce-pridat-120226/
Arr jako Arriva, ne automatická regulace rychlosti
A co starání se státu o dráhy???!!! Kdy se stát začal řádně zajímat o stav infrastruktury a vozového parku? 2013 ministr dopravy Zdeněk Žák, já myslím, že těch 10 let investic je znát
A jak „starání se státu o dráhy“ to, že dopravci upadává sedačka, nebo že v zimě přistaví vagon, který dostatečně netopí?
Moc tomu nerozumím, jako. 😅 Ten dopravce je nesvéprávný, nebo co? 🤷🏽♀️
A zajeď si Brno – Bohumín..ty inženýre..víš kulové .
Tam já jezdím docela pravidelně. A? 🤷🏽♀️
Klimatizace je nyní například v 700 jednotkách typu CityElefant, RegioPanter či RegioShark.
Zde asi mělo být spíš v 700 jednotlivých vozech zmíněných jednotek. 700 jednotek, to by tom ČD byli vcelku dobře 🙂
Jak zaručeně nastydnout s ČD? Přestup v Hlinsku z Regionovy 35°C do Regiosharku 18°C…
Já bych byl za těch 18 rád.
Je fakt, že ten žralok je v chlazení někdy dost urputný. 🙂 Jak moc se to u něj dá regulovat ale nevím.
Reguluje se poctem cestujicich. Temer prazdny 18, plny 30 😀 .
No, to je tím, co jsem už napsal: ta vzduchotechnika má dvě polohy: zapnuto, vypnuto, zbytek si reguluje sama (jako v Amee, Bmee, BDmee a Bymee, akorát že ty vagony neměly Klimaanlage, takže místo chlazeného vzduchu tam puštěly – prostě a jednoduše – vzduch z venku).
Stačí něco na čidle teploty v oddíle (kabát, třeba) a vagon začne „zběsile“ chladit, protože to vyhodnotí, že je v oddílu 30°C. A nebo, prostě a jednoduše, nestíhá.
Podobným způsobem se tlumila hlučnost v M240. Když byla narvaná, ideálně lidmi s péřovkama, tak bylo uvnitř i celkem ticho. Tedy pokud osazenstvo spolu nekecalo 🙂
RegioŠuk 844, hlavně, nejde moc nastavit, co jsem se bavil s fírou, o tom. Prostě on má „CD ROMy“, má tam nějaký program a podle toho chladí / topí.
„Radost“ je, když se zblázní „CD ROMy“ a 844 začne v zimě chladit a v létě topit! Naštěstí se to neděje moc často, ale stává se.
To ještě jde, ale on se dokáže zbláznit i v létě tak, že chladí bez regulace naplno, takže rozdíl teplot je pak extrémní a je to skutečně o zdraví. Panter bohužel totéž a už jsem to i odležel. Pro lidi s nemocným srdcem to může být smrtelná past, protože ten nápor na organismus nemusí srdíčko vydržet.
Nevím, proč do toho výrobce cpe tu automatiku, když ji neumí udělat dostatečně spolehlivou, takže je to pak zbytečně poruchové. Asi chce výrobce ušetřit práci personálu, ale ve finále je to tak akorát pro zlost.
Jaké CD ROMy? Jakože si přehráváte cédéčko? 😂
A proč je to, asi, v uvozovkách? 🙄
Co já vím? Pokazí se čidlo a vyhodnotí, že venku je zima a vlak potom začne topit. Nebo vyhodnotí, že venku je zima, a ve vagoně je horko, a pak přestane topit i chladit.
Prostě je to elektronika, a ta se kazí. Co je na tom k nepochopení? 🙄🙄🤦🏽♀️
Uvozovky vidím, myslel jsem to trochu jako vtípek i podle smajlíku
Jo tak, mea culpa! 😅🤦🏽♀️
To je podle „Ladovské zimy“ od Nohavicy. „Pendolino už zas stoji kajsi u Polomi, asi se mu porouchaly všecky CD ROMy“… 😀
Jen že jdu okolo, u Sharku 18 stupňů ani nejde navolit. Lze 21 stupňů, plus mínus 2. Pokud si řeknete průvodčímu, poradí Vám lepší místo, které je mimo výdech studeného vzduchu.
Potíž je, že se to někdy opravdu zblázní a jede to naplno. Pak je to mrazák.
Byl to jen odhad, ale ten šok byl na minutovém přestupu dost velký…
chapu a v zadnem pripade nerozporuji, ze jsou rozdilne teploty neprijemne. osobne to delam tak, ze pokud se zralokem jedu poustim cestujicim obcas kdyz mi display ukazuje teploty v oddilech 20 stupnu misto klimatizace vetrani-aby se vzduch promichal. jak je psano v diskuzi nize, opravdu je hodne znat, kolik vezeme lidi, zda sviti nebo je pod mrakem. ptam se i vlakvedoucich a podle toho s klimou pracuji.
Nasadili drahé klimatizované vozy a vakuové toalety, takže pak museli začít šetřit na údržbě, a raději rozmisťovat cedulky „MIMO PROVOZ“.
Uzavřená mísa se má nějak používat, jakože se do ní nehází použité utěráky na hnáty, nebo použité vložky, a při splachování se má, nejprve, zavřít víko, až pak spláchnout atp. Jasně, netvrdím, že je to (jenom) chyba pasantů, není. Veřejná doprava není zrovna „Hilton“, veze (téměř) každého, kdo si zaplatí, sedne a moc nekušní, takže ona je to spíš chyba společnosti, že na těch záchodech nejsou jasné manuály, jak a co dělat s tím záchodem, něco jako toto: https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/202002/DSC_0184.jpg Netvrdím, že je to samospasitelné, protože někteří pasanti neumí číst, no a nebo jsou tak vypnutí / vysmažení / vypití, že… Číst vice »
Ještě je otázkou, kolik případů poruchy WC je skutečně způsobeno nesprávným užitím předchozím cestujícím. A jestli na to věřit i když ve stejném voze je stejný problém po několika obratech (nebo mezi tím byl „opraven“ a následně „znovu rozbit‘)
Jo… To bys se musel zaměstnat jako údržbář těch záchodů, jinak se to fakt asi nedozvíme! 😅
Ale v autobusu je to hodně, hodně často na straně pasantů, prakticky téměř vždy.
Legendární pan Prchal z Ousteckého nádraží kdysi psal, že nemá rád vakuové WC, protože má tvrdé hovno, které všechny mísy nenávratně ucpe 😀
Hm… zajímavá fotka. To platí pro které vozy? Já se o technické detaily nestarám, tak se v „drobných“ rozdílech toalet neorientuji – poznám díru až na pražce a konec, většina pasažérů také. Že tam nebudu házet smetí je snad nauka mateřské školy – ALE NEPAMATUJI SI, ŽE BYCH KDE VIDĚL UPOZORNĚNÍ, ŽE MÁM SKLOPIT VÍKO. Obvykle jezdím 810, Regionova, 854 (+ vlečňák) či Arriva, pražské pantografy, výjimečně Hradečan či někam dál na dovolenou či kongres.
Proč se to víko má sklopit? Kvůli ochraně před rozstřikem obsahu mísy či kvůli něčemu jinému?
Jo hlavně rozstřik obsahu. Ono je to na většině WC doporučeno (ani výrobce domácích mís/splechovačů nechce aby kapky létaly mimo)
Díky – dokonce to lze změřit. Dělám s radionuklidy a to se (především při léčbě rakoviny štítné žlázy radioiodem) na to pacienti upozorňují, neb je tam jinak pro ně i pro lidi kolem nich (personál) úplně zbytečné ozáření. Toaletu jsem v bytě neměnil, tak jsem návod nečetl a nemám pocit, že by to muži dělali. Ve vlaku po celodenním provozu mi to připomíná svou čistotou operaci úrazu plného břicha – tak to asi málokdo. Chudák ten, kdo to čistí (byť má pomůcky) – měl bych tip na trest veřejných prací pro opilce za volantem.
Jo, hlavně dneska na EC z Linze „B“😀
Z linze určitě ne
to určitě byly B209 (ex. A149) nebo Bee243
Včera taky jelo B. Je to ostuda
Tak nejsou vozy no, nikdo nemá dostatek vozů, ani takové RENFE, SNCF, DB, ÖBB, či PKP a všichni museli odstavit většinu toho nejlepšího, toho co mají
Ono ale zas někdy zlaté B. Ještě jsem snad nezažil, že by v Bmz226 stíhala klima, když je venku víc jak 25 °C.
To jak kvalitně jsou vozy klimatizované mají zdovolením nejlepší možnost posoudit cestující sami a toufnu si tvrdit, že v >50% případů teď v létě spokojeni nejsou.
To je stejné jako v hotelu, když nechcete řešit nastavení klimatizace a pak si stěžovat
Nebo autobus, stačí jet třeba celou pražskou autobusovou linku 140 a když jedete z Palmovky do Čakovic, nebo Miškovic a je vedro, tak vylezte a je bám na umření, protože v buse je 17 stupňů a venku na slunci 35, nebo 37, tak jsem raši u otevřeného okna ve vlaku, nebo ve starším buse
Subjektivně jistě, jenže je to VEŘEJNÁ doprava, takže kolektivní záležitost, a komu nevyhovuje normovaná teplota, tak, holt, bude muset přesedlat do individuální dopravy. Nebo si pronajmout celý vagon / vlak. Objektivně vzato jsou nějaké normy, jaká by měla být teplota ve vagonu, no a potom, jak píší ve článku, vagon by měl být s to ochladit oddíly o 8°C oproti venku. Zjevně neděláš ve službách, protože jinak bys věděl, že zákazníkům / hostům / pasantům se NELZE zavděčit, vždycky bude někdo, kdo bude pyskovat. Já si vzpomínám na motorák řady 7122 HR-HŽPP z Puly do Divače. To je švédský motorák,… Číst vice »