Každý druhý vůz už má klimatizaci, chlubí se ČD. A vysvětlují, proč občas nefunguje
Teplota uvnitř klimatizovaných vozidel je podle ČD řízena automaticky na základě vnější teploty.
Klimatizací je zatím vybaveno kolem 1 500 vozů či souprav Českých drah. Představuje to téměř polovinu vozového parku dopravce, letos ještě přibude 150 dalších.
„Soupravy expresních linek jsou standardně řazeny z klimatizovaných vozů a také ve většině rychlíků jsou zařazeny vozy s klimatizací. Klimatizované soupravy jsou nyní zcela běžné také v regionální dopravě,“ říká náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus.
Klimatizace je nyní například v 700 jednotkách typu CityElefant, RegioPanter či RegioShark. V následujících dvou letech chce dopravce uvést do provozu 400 nových klimatizovaných vozů, zejména jde o soupravy RegioPanter a RegioFox a 180 vozů pro dálkové vlaky v soupravách ComfortJet.
Vozidla vybavená klimatizací jsou obvykle označena u nástupních dveří nebo v interiéru symbolem lomítka, kdy v horní části je obrázek sluníčka a v dolní sněhové vločky.
V železničních diskuzních skupinách však nejsou výjimkou stížnosti na nefungující nebo slabou klimatizaci ve vozech, kde je garantována.
„V takovém případě je třeba se obrátit na vlakový doprovod, který může odstranit drobné poruchy, například spadlý jistič, a v určitém rozsahu může teplotu ve velkoprostorovém oddíle regulovat. V klasickém oddíle může teplotu regulovat přímo cestující,“ uvádí tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Závažnější závady musí posádka vlaku hlásit hned po příjezdu depu.
Bez trolejí nechladíme
Teplota uvnitř klimatizovaných vozidel je podle něj řízena automaticky na základě vnější teploty. Vnitřní teplota je dodavateli nastavena na střední úroveň 22 °C a lze ji upravit o cca +/- 2 °C.
Při dosažení vnější teploty 30 °C a více udržuje klimatizace vnitřní teplotu zhruba o 8 °C méně oproti vnějšímu prostředí. „Uvedený teplotní rozdíl je udržován také s ohledem na doporučení lékařů,“ dodává mluvčí.
ČD upozorňují, že nefunkční klimatizace není vždy důsledkem poruchy. „Na elektrifikované síti se nachází velký počet míst, kdy musí být napájení vlaku z troleje vypnuté. Při tom je klimatizační jednotka odstavena. Ke stejnému odstavení klimatizace dochází i při výměně lokomotivy,“ říká Šťáhlavský s tím, že po obnovení přívodu elektřiny se klimatizace do několika minut znovu spustí.
K tomu, proč stále není klimatizovaný vzduch na kolejích standardem, Šťáhlavský dodává, že vozy a soupravy bez klimatizace jsou stále v provozu ve většině zemí Evropy. „A to včetně států s velkým využitím železnice, jako jsou Rakousko, Německo nebo Švýcarsko,“ uzavírá mluvčí.