Každý den dvě srážky s vozidly MHD. Brněnský dopravní podnik ukázal, jak řidiči nedávají pozor
Třetina nehod vzniká při nedání přednosti, zejména při odbočování vlevo přes tramvajové koleje.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) chystá na letošní rok osvětovou kampaň Brnem bezpečně, která má přinést méně nehod s účastí vozidel dopravce. Loni došlo k 715 srážkám s autobusy, trolejbusy a tramvajemi.
Nejčastější příčinou nehody s účastí vozů Dopravního podniku města Brna je nedání přednosti v jízdě. Řidiči osobních vozů si při odbočování vlevo nevšimnou souběžně jedoucí tramvaje a dojde tak k nehodě, která ohrozí nejen oba šoféry, ale i cestující ve vozech. Nedání přednosti bylo příčinou více než třetiny nehod.
„Vzhledem k hmotnosti tramvaje pohybující se v desítkách tun a její brzdné dráze mohou mít tyto nehody vážné následky. Prosíme řidiče, aby byli při přejíždění trati vždy obezřetní,“ řekl generální ředitel DPMB Miloš Havránek. Další rizikovou situací je objíždění překážky, kdy řidič osobního vozu vybočí ze svého pruhu do jízdní dráhy tramvaje.
K nehodám nejčastěji dochází v ulicích, které jsou frekventované a kudy jezdí tramvajové linky. Dlouhodobě to jsou Křenová, Veveří a Palackého třída. Polovina havárií se stane v ranní a odpolední špičce, tedy mezi 8. a 11. hodinou a 14. a 17. hodinou. Z hlediska měsíců ze statistik vychází nejhůře listopad s 85 nehodami, nejlépe pak únor, kdy bylo nehod jen 40. Nejhorší dopravní situace podle dispečerů dopravního podniku bývá v pondělky a tomu také odpovídá počet nehod – 140 z celkového počtu se stalo právě na začátku pracovního týdne.
V případě loňského roku se z hlediska nehodovosti jedná o meziroční nárůst o 14 procent, rok 2020 byl ale kvůli covidové pandemii specifický – jezdilo výrazně méně aut i vozů městské hromadné dopravy. Z dlouhodobého hlediska se jedná o podprůměrný výsledek. Většinu nehod zavinili ostatní účastníci nehody.
Nová kampaň Brnem bezpečně má přinášet témata, která budou na problémy v provozu poukazovat. V plánu je křest speciální tramvaje, akce pro veřejnost nebo mateřské školy, ale i testování různých bezpečnostních prvků ve vozech.
Více než třetina dopravních nehod s účastí našich vozů je způsobena nedáním přednosti v jízdě. Nejčastěji jde o odbočování vlevo. Řidiči si nevšimnou souběžně jedoucí tramvaje a dojde ke střetu. Další rizikovou situací je objíždění překážky. pic.twitter.com/tBVPEQPoj8
— DPMB (@DPMBofficial) January 20, 2022