Každodenní kolaps a volání po rezignaci. Buspruhy na Praze 6 dál vyvolávají u řidičů napětí
Na Evropské se podle Ropidu snížila zpoždění až o 20 procent. Jinde vadí souběh uzavírek.
Dopravní opatření, které mají na hlavních příjezdových tepnách do Prahy od severozápadu podpořit provoz veřejné hromadné dopravy před tou individuální mají za sebou už přes měsíc fungování.
Rozšíření buspruhů a jejich celodenní platnost způsobují každodenní komplikace, starostové okolních obcí si na ně stěžují, vznikla dokonce petice za odvolání radního pro dopravu Prahy 6 Ondřeje Matěje Hrubeše, který změny inicioval. Nyní má téměř 900 podpisů. Ten však za změnami stojí a má i podporu organizátora dopravy Ropid.
„Pokud jezdíte v ranní špičce do Prahy, je vám jistě jasné, že opatření jednostranně zavedená Prahou 6 bez koordinace se Středočeským krajem a přes odpor okolních obcí zatím nejenže nepřináší preferenci hromadné dopravy, ale bohužel dnes vedla k totálnímu kolapsu mezi Horoměřicemi a Sedlcem,” uvedl například starosta Únětic Pavel Svoboda.
Stav dopravní nouze trvá, píše starosta po omezení vjezdu do Prahy 6. Středočechům radí budovat P+R
„Před touto dopravní kalamitou jsme předem varovali a o nastalé situaci jsme obratem informovali dotčené orgány,“ doplňuje starosta městské části Praha-Suchdol Petr Hejl.
Ten upozorňuje hlavně na kritickou dopravní situaci po zrušení bypassu na okružní křižovatce Kamýcká / Roztocká, kdy na Kamýcké dochází k dlouhým kolonám a v důsledku ke zpoždění autobusů MHD.
„Nepovažujeme za účelné dělat z obyvatel Prahy pokusné králíky ve formě ‘nějaké zkušební doby’ a žádáme o okamžité řešení situace návratem k původnímu řešení,“ uvedl starosta v prohlášení.
Nedá se predikovat
Preference MHD přitom starostům nevadí, rozporují její provedení. „Vzhledem k celkovému nárůstu aut v Praze a středních Čechách souhlasíme s preferencí hromadné dopravy, která by ale měla dávat lidem možnost se dostat na další spoje v predikovatelné době, aby dorazili do školy či práce včas,“ píše se ve výzvě.
Podle radního Hrubeše se však jízda autobusů v buspruzích stala plynulejší, především díky jejich protažení přes křižovatky. „Bohužel ke zpožďování spojů dochází hlavně v místech, kde buspruhy nejsou a autobusy popojíždějí v koloně, než se k nim dostanou,“ vysvětluje Hrubeš pro Zdopravy.cz. Dalším velkým problémem je podle něj stále chybějící buspruh v ulici Horoměřická směrem ke stanici metra Bořislavka, kde zcela chybí preference pro MHD.
To potvrzuje i Tomáš Ježek z nedalekých Nebušic. „Autobus jsem přestal používat, jelikož jestli mám sedět 40 minut v zácpě, rak raději v autě. Situace se zhoršila, přestože byla špatná už předtím. Každé další omezení zvyšuje tlak na dosud průjezdné cesty,“ řekl pro Zdopravy.cz.
Jako problém Hrubeš nevidí ani omezený bypass v Roztocké ulici. „Kvůli rekonstrukci vodovodního řadu auta od Suchdola nemohou používat ulici Papírenskou a všechna musí ulicí Jugoslávských partyzánů. Úzkým hrdlem tak není okružní křižovatka Kamýcká x Roztocká, ale světelná signalizace u zastávky Nádraží Podbaba, kde začíná ráno kolona vozidel,“ vysvětluje.
Úpravu křižovatky do předchozího stavu nedoporučuje ani Ropid, jelikož by změna vytvořila nově kolony i v bypassu, tedy v místě, kde dnes autobusy jedou plynule.
Dávkování dopravy semafory
Suchdolu Hrubeš doporučuje zavedení světelné signalizace na přechodu pro chodce v křižovatce Kamýcká x Dvorská, která by mohla dávkovat auta na příjezdu ze Středočeského kraje do Prahy. „Lidé ze Suchdola by se rychleji dostávali do Prahy 6. Podobná opatření mají i obce ve Středočeském kraji,“ uvedl Hrubeš.
„Nápad pana radního Hrubeše zastavovat auta před Suchdolem považuji za hloupý. Na dvou pruhové silnici zůstanou v koloně stát i příměstské autobusy, které mimo další sváží děti do naší ZŠ,“ komentoval doporučení starosta Suchdola Petr Hejl.
Objíždění kolon na D1 má omezit nový buspruh u Jižního Města. Kvůli zastávkám vede cikcak
Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala opatření v bypassu vyvolalo poměrně velkou vlnu reakcí nešťastným souběhem s uzavírkou Lysolajského údolí. To je nyní už průjezdné ale vystřídaly ho zmíněné opravy v Papírenské.
„Na jakékoliv objektivní hodnocení nejsou hodnověrná data. Lze spekulovat, jestli by autobusy nabíraly menší či naopak větší zpoždění při původním stavu dopravního režimu,“ vysvětluje Drápal.
Komplikace na Evropské
Na Evropské třídě, která je hlavní spojkou Prahy 6 od letiště a dálnice D7 však Ropid hlásí pro úpravách buspruhů zlepšení. „Pozorujeme snižování zpoždění, nicméně s ohledem na nestandardnost použitého řešení je nutné, aby si řidiči zejména ostatních vozidel na nový režim zvykli a nechávali v kritickém místě přesmyku v okolí žlutých křížů volný průjezd,“ vyzývá Drápal.
Řidiči v průběžném jízdním pruhu podle něj relativně ochotně pouští autobusy, o něco hůře vozidla taxi. „Nicméně odmítají pouštět vozidla, která porušují pravidla vyhrazeného jízdního pruhu. Pokud se jich v daném místě objeví několik za sebou, vede to k podstatnému zdržení autobusů,“ vysvětluje.
Z buspruhů mají auta legraci. Řidiči autobusů jsou frustrovaní, policie kontroly nestíhá
Opatření bylo podle něj navrženo s velkým ohledem na přirozené zvýšení respektovanosti a to se dle pozorování v prvních týdnech dařilo. „Nicméně v poslední době opět pozorujeme zhoršující se trend,“ dodává.
Opatření Rapid dál sleduje a vyhodnocuje, na definitivní hodnocení je však podle něj ještě brzy.
„Celková dopravní situace nejen v severozápadní části Prahy je na začátku letošního podzimu neradostná a je otázkou jaké všechny vlivy je nutné započítávat. Z prvotních výsledků se zdá, že úpravy dokázaly v oblasti Divoké Šárky zredukovat dobu zpoždění o 10-20 %, na podrobnější statistiku je vhodné si počkat na větší soubor dat,“ uzavírá mluvčí.