obrazok-zdopravy

Každé šesté nově prodané auto ve světě je čistě elektrické. V Číně už je spalovák okrajovou záležitostí

ŠKODA ENYAQ během výroby na montážní lince ve ŠKODA Auto, závod Mladá Boleslav. Zdroj: ŠKODA AutoŠKODA ENYAQ během výroby na montážní lince ve ŠKODA Auto, závod Mladá Boleslav. Zdroj: ŠKODA Auto

Spolu s hybridy již podíl elektrifikovaných aut v celosvětovém měřítku dosahuje 40 procent.

Odebírat
Upozornit na
guest
148 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vít

Za pár let si na spalováky vzpomeneme akorát při srazu veteránů. Kdo dnes fotí na film, používá fax, CRT zobrazovač, Videopřehrávač, tlačítkový mobil?

Petr David

Ale vámi jmenované věci „odešly“ přirozenou cestou, nikoli za pomocí dotací.

PSE

My máme nějaké dotace na BEV?

Petr David

Já jsem nepsal, že my, ve článku se píše že ve světě.

Marek

Proti hybridům asi nic, spíš si myslím že ta budoucnost bude v nějakém pomocném elektromotoru který bude pomáhat klasickému spalovacímu motoru při rozjezdu kdy vzniká nejvíce emisí

Marek

Čína sice vyrábí elektromobily, na druhou stranu ale (údajně) staví další tepelné/uhelné elektrárny. Takže s tou ekologií to tam asi nebude tak horké

Vít

Staví úplně všechny možné elektrárny. Potřebuje hodně elektřiny. Mimo jiné víc obnovitelných zdrojů, než zbytek světa. Vy jste si z toho vytáhl jen uhlí. Klasika.

PSE

Já to taky nechápu, proč tohle někdo furt vytahuje, kdyby u nás rostla spotřeba tak jak v Číně (za posledních 20 let 5x) tak bychom tu měli tak 6 dalších Temelínů abychom to alespoň náznakem dali. A byli bychom rádi i za ty uhelky. Možná by tihle chytráci mohli náznakem říct jak to jinak dělat. Jak dlouho se tu v Čechách řeší další bloky jaderek?

Marek

Energetickou koncepci jsem už řešil, tu původní jsem nechal přepracovat a možná pomohl položit základy té vylepšené/novější

Marek

Řešení co se týče uhelné energetiky existuje, pokud by se to realizovalo možná by uhelná energetika tak brzy skončit nemusela. Bylo by to ale komplikované (a nákladné). To už je možná jednodušší postavit paroplynove nízkoemisní bloky.

Klabavátor

Doporučuji kouknout na tuto ročenku https://www.iaea.org/publications/15748/nuclear-power-reactors-in-the-world.
Stačí strany 85-90. Současný stav je jedna věc, ale trend je tam jednoznačný, Čína je krutě daleko před kýmkoliv jiným v budování nových jaderných zdrojů. Vystačí si s domácím trhem, ani nemá potřebu to hrnout někam do světa.Takže dnes můžete mít pravdu, zítra už ne.

v

Letošní objednávku Tesly jsem taky zrušil. Sice z politických důvodů ale elektromobil holt objednám někde jinde

Maara

Rozumný názor.

none

To je nápad, psát Čechům o tom, že se zvyšuje prodej elektroaut 😁

Pájin

Dej to Čechům za čínské ceny a bude jich všude plno. A kdyby byla i čínská cena za 1kWh, nikdo brmlat nebude.

PSE

Jo to není problém, všichni se shodneme na tom, že automobilkám a lidem na dotace dáme z rozpočtu tak 100 mld Kč ročně a pak si auto koupiš za pakatel. Tak se to v Číně pane dělá. Zkus napsat závodníkovi D5 250 ať s tím jde do voleb :-).
My se tady neshodneme ani na tom že vyhazovat dinosaury do ovzduší je fakt mimo a ty bys rovnou rád spoustu dotací a subvencí automobilkám abys měl laciná auta.

zdeněk

to je pěkně manipulativní článek, tfuj tfuj aneb dle sloganu : věřím jen statistice, kterou si sám zfalšuji .-)

Jiný Petr

Ale ten slogan je pravdivý – vždy lze vytáhnout statistiku, která vyhovuje tomu, co chci sdělit. A pokud náhodou nenajdu – tak dezinterpretuji výsledky tak, aby mi vyhovovaly (myšleno obecně)

Zdeněk

Aneb statistika podle metodiky čáry máry fuk nebo simsala bim, když bude potřeba, tak rázem bude 100% prodaných aut elektrifikovaných (protože el. stěrače a startér má každé auto). Podle mě by nějakou vypovídací hodnotu mělo pouze to kdyby do elektrifikovaných aut byla započítána jen ta, která jsou schopná pohybu na elektrickou energii vyrobenou mimo vozidlo ( ne z ICE vozidla), tedy čisté EV, vše ostatní jsou jen statistické čachry.

Pavel

Spalovák je fakt strašné slovo.

Pse

Jo ale už je to jedno. Vymírá.

lvy

Už vidím jak všechny stavební stroje jsou na baterky. 😀

Dejf

No zrovna ty jsou často celkem v pohodě, pokud jde o nějakou činnost v zástavbě, kde se zase tolik nebuší a je tam elektřina. až to bude dávat smysl pro traktor orající na poli, tak to bude zajímavé.

czhunter

“ až to bude dávat smysl pro traktor orající na poli, tak to bude zajímavé.“

Zajímavé pro koho?
Pro mě určitě ne.
Pro to 0,1 % obyvatelstva, které jezdí po poli s traktorem možná.

Martin

V práci jedeme bobcat rypadlo na baterky. Chce to chvíli na velké stroje. Svět nespí.

MajsterN

Na stavbě máš často i dieselagregát nebo elektřinu. Není problém udělat charger, pak to pojede neomezeně dlouho.

lvy

A prosím jaký smysl to bude mít s tím agregátem? Jako že bude spokojená Gréta?

ABCD

Jsou země, které souborem různých opatření nutí obyvatele, aby si kupovali ektromobily. Typickým případem je Norsko, kde nikdo spalovací motory nekupuje. Podobně je na tom je na tom třeba Dánsko. Pokud si vzpomínám, tak Čína mívala politiku, že omezovala ve velkoměstech počet nově vydaných značek na spalovací motory. Později rozjela naprosto nepředstavitelné subvence na vývoj elektromobilů. Další pro elektromobilovou oblastií bývala Kalifornie. U nás dostávali podnikatelé dotaci na elektromobil. Mnohdy se tento rozvoj děje na popud vlád, je otázkou, zda je to vždy skutečně ve prospěch občanů dané země. Myslím to například tak, že ty dotace nebo daňové výhody musejí… Číst vice »

Y.K.

Že by Norsko, Dánsko nebo Čína či Kalifornie byly příklady zemí (či státu) z deprivovanou ekonomikou? Jinak ve velkých čínských městech ta omezení na počet SPZ (zatím nelimitovaný pro EV) není jen tak z plezíru a rozmaru. V těch městech to před tím totiž nebylo k udýchání. Což rozhodně bylo ke škodě celku a životní proztředí je jedna z věcí co může (a opravdu se stává) rozhněvat obyvatele proti vládě jedné strany. Takže ta otázka je složitá, protože nic není bez následků a nákladů a zrovna spalovací motory v tomhle mají opravdu slušný společenský zásek do zdraví. Je to tedy… Číst vice »

KarelI

Už je to takový folklór, že když prodeje stagnují, tak je ticho po pěšině a když prodeje povyskočí, tak se vynoří experti, kteří předvídají lavinu BEV a konec spalováků během pár let.
Nešlo by u těchto předpovědí nasadit nějaký realistický filtr?

Pse

No nevim, loni se řešil pokles v době kdy už to rostlo a teď to jen roste dál. Nechává mě to v klidu, inovace to posouvají každý rok, takže je logické že je to čím dál tím oblíbenější.

czhunter

Faaakt? Asi každý chodíme na jiný internet.

Já jsem viděl jak když prodeje EV po koncí dotací stagnovali a padali (a o tom se psalo), tak petrolheadi hýkali nadšením všude kudy chodili.

Dan V.

Škodovce měly zůstat spalováky v rámci celého VW. A češi zase Němčourům vypálili rybník. Výborně. Ještě elektrickou fabii a spalováky může Škodověnka poslat do automobilového nebe, tedy do historie.

Aleš

Nejvyšší čas aby Turek založil v Číně svou politickou filiálku ! 🤣🤣🤣

Juraj

To by nešlo, se záporným sociálním kreditem by mu to ani nenastartovalo.

Pražec

Nejradši mám takovéto čecháčkovské mudrování, že si Evropa kvůli klimatu údajně zničí průmysl, ale je to k ničemu, protože Čína prý nic nedělá.
Kdysi na tom možná něco bylo, ale v roce 2025 to prostě není pravda.

Petr David

Možná máte pravdu, ale tady by chtělo ten názor něčím podložit.

noerf

Jestli to nebude v ČR tím, že většinu nových aut kupují firmy buď přímo nebo přes leasingové firmy a v rámci hodnocení ESG se jim ty elektromobily hodí.
Jiná otázka ohledně Číny zní, kolik z těch prodaných vozů jezdí opravdu v Číně a kolik jinde? Viz. například nákupy aut v jednom státě EU, které jezdí reálně v jiném státě EU.

MajsterN

Tipuju, že skoro všechny. I při prodeji v Číně do zahraničí auto projde exportním celním řízením, tak by měli vědět, kolik je jich tam registrovaných. Nemáme v Asii EU. Čínské auta pro jiný než domácí trh se vyrábí v Thajsku atd.

J.K.

Takovej elektromobil dobitý z nové uhelné elektrárny, to je vyloženě záchrana planety!:)

Rudolf Tuček

V elektrárně dochází ke spalování s větší efektivitou než v milionu malých motorů s různým technickým stavem.

PetrD

A také bez kazdodenních studených startů

PetrH

V Číně už i ten podíl uhlí klesá.

PSE

Teda je úsměvné jak někdo může mínusovat fakt 😀
1 + 1 = 2 a stejně dostaneš mínus 🙂

Y.K.

To je jistě pravda, ale

1) nikde se nevyrábí 100 % energie z uhlí a navíc je na ústupu
2) uhelené elektrány nemají volnoběh, kolony a podobné „nicpáení“, tedy v autě je to pořád horší efektivita
3) EV mají rekuperaci, tedy umí si elekřinu vyrobit z brždění

v

Tak rozhodně je lepší tu energii narvat rovnou do baterek, než z této energie vyrábět z ropy benzín a pak to znova spalovat. Účinnost 97% do baterek a 30%do benzínu a jeho následná spálení

ToMa

Ne že by ten rozdíl nebyl stále obrovský, ale účinnost 97 % u nabití baterky opravdu není. Je o dost nižší

Jaroslav Novohradsky

To je zajímavé, před chvílí jsem četl článek, kde se udáva, že v německu se elektroaut prodalo asi 12% z nově zaregistrovaných aut. A tady je to skoro polovina. Asi někdo lže.

Sáček

Asi pletete (plně) elektrická auta a elektrifikovaná, kam se sčítají i hybridy. Lépe číst. Elektrifikovaná. Můžete prosím napsat, kde přesně se v článku píše o skoro polovině v Německu? Vidím jenom zvýšení o třetinu v porovnání s loňskem, kdy to klesalo.

Jan Sůra

Všiml jste si menšího rozdílu ve významu zkratek jako BEV a PHEV? Zkuste si je nastudovat:-)

Jan Sůra

Jinak tady máte oficiální data o registracích v Německu za duben 2025. https://www.kba.de/DE/Presse/Pressemitteilungen/AlternativeAntriebe/2025/pm22_2025_Antriebe_04_25_komplett.html

Jaroslav

Článek na Autolživě.cz porovnával rok 2023 a 2024. Tady se řeší statistiky za 2025.

Sáček

Čína má 1,5 mld. obyvatel a je to jeden trh. Takže v prodejních statistikách čehokoli to většinou bude největší trh v čemkoli.
Zatímco lidnatá Evropa se dělí na jednotlivé trhy jednotlivých zemí, ani EU se ve statistikách nesčítá.

PeteT

ACEA scita prodeje zvlast za EU a zvlast za EU + EFTA + UK

Cupra

Spalovak dle AI tvořil v Číně ve 2024 47% prodejů. Opravdu okraj. Zbytek připadá na bateriové i hybridní, které mají spalováky také. Holt Sůra opět manipuluje. Jeho odpor vůči autům a naopak velký příklon k vlakům, kolům atd je známý snad všem…

roman

argumentovat AI je opravdu smutné!!! ani jste nečetl ten článek., těch 47 % za loňský rok tam je. letos je to zatím 48 procent, za březen a duben už přes 50.

a jak manipuluje sůra? ten text napsal někdo jiný.

ale ano, máte pravdu, spalovací auta nejsou v číně okrajová. a dlouho nebudou – tedy v číně jako celku, ve velkých městech už okrajová pomalu jsou.

Sáček

Každému médiu jde o čtenost. To není o odporu k jednomu nebo druhému.

mgr.pavel

„dle AI platí, že ..“ – POZOR na to. Zeptat se AI je jako zeptat se náhodného člověka na ulici. AI vám dá nejvíce pravděpodobnou odpověď, ne nejvíce pravdivou.

V tomto případě máte pravdu, byť jste se nemusel ptát AI ale stačilo si přečíst článek. Jen bacha na slepé důvěřování AI.

Jan Sůra

Než začnete šířit svá moudra, zkuste 1. ověřit si fakta 2. zkusit něco jiného než AI 3. podívat se na autora textu. Můj odpor vůči podobným ulhaným prvokům vašeho typu je opravdu značný, takže přeji příjemné chvilky s umělou inteligencí či jinými umělými produkty, které zlepší váš život.

Tak co ze

Manipulace slov a čísel pro jeden účel. Člověk by pomalu myslel že 1/6 aut je v celém světě prodáno je elektrické. Možná účel je social engineering. Hádám

Miloš

Čína reaguje na požadavek zemí, co chtějí. Evropa si myslí, že zezelená když se zakáže většina dnes běžných vozidel a ostatní budou na elektřinu. V případě, že má dva motory a říká si hybrid, tak to není žádná ekologie. Těžké a složité vozido s velmi negativní ekologickou stopou. Stejné a nebo i lepší parametry mají vozidla, která jsou na naftu se správným technickým stavem. Když se připočítá do budoucna infrastruktura sítí, energetická zátěž vůči okolí a času nabíjení, použité suroviny na výrobu, tak jsou elektrická auta nespolehlivý propadák. Díky tomu, že jsou upřednostňována a nezahrnují se do jejich provozu právě… Číst vice »

petr wolf

Cina reaguje na poptavku doma, na vyvoz je toho mensina. A na to co umi…a to nejen levne ale nyni i kvalitne. Bohuzel Evropa stale investuje do technologii predminuleho stoleti. A v tom bude brzy velky problem.

Jarda

tak to započítejte a uveřejněte ten výpočet…do té doby s prominutím je blbě plkáte..

Primářek

Čína reaguje hlavně na své vlastní potřeby. Na elektromobilitě začali pracovat v kategorii skútrů už v 70. letech, v roce 2001 poprvé zařadili vývoj elektromobilu do pětiletého plánu a od roku 2009 rozjeli sériovou výrobu. Jen pro srovnání Tesla byla založena v roce 2003. Ono se totiž ukazuje, že výrobně jednoduché auto s třetinovou spotřebou energie je líbivý cíl. Nemluvě o tom, že i Čína začíná brát ekologii vážně, protože ovzduší ve velkých městech už je tam vážně problematické. Což je taky důvodem, proč je Čínská emisní norma China 6b je ještě o něco přísnější než Euro 6. A třeba… Číst vice »

Dejf

No hlavně má číňan dost uhlí a ropu žádnou. Takže je plus mínus jasné, že minimalizace dovozu ropy je další kvalitní nástroj politické „nevydíratelnosti“. Mysleme si o tom co chceme, ale moc s tím nenadéláme.

Petr

Počítat hybrid za elektrické auto je hodně zavádějící…To auto je díky dvěma pohonům těžké a většina lidí jej používá jako spalovák.

Jarda

já teda vídám opak a lidi s hybirdy na elektro fakt jezdí, já to chápu jako takový mezistupeň přechodu pro lidi, jinak hybrid je kravina, vůbec v evropském provedení, ještě ten čínský styl s generátory dejme tomu

Petr

Nejčastější jízdy hybridem mám na elektřinu. Z praxe je to úplně opačně než píšete.

Jarda

Časem ty packy budou tak levné, že budou tak levné, že se nebude vyplácet recyklace … a co se s tím udělá? Bude se to házet do moře nebo zakopávat. Ani jedno z pohledu ekologie není hezký řešením. Fakt si nedělám iluze. To samé platí pro vysloužilé solární panely …

PSE

O někdo zakopává moduly do země nebo hází do moře? Pack se použije tam, kde jeho omezená kapacita při váze nebude vadit. Stacionární úložiště.
A když exne úplně, tak recyklovat z něm měď, hliník, lithium bude vždy levnější než to znova vykopat v dole.
To co si děláš jsou zbytečné starosti. Jak jsi na to přišel je mi záhadou.

Wenzel

Hlupák se nikdy nepoučí.
Chytrý člověk se poučí z vlastních chyb.
Ale moudrý člověk…ten se učí z chyb ostatních.

Sáček

Když kupujete solární panel, tak v ceně je zahrnut i recyklační poplatek. Panely jsou jednoduché: sklo, trocha kovů, trocha drahých kovů a trošku plastu. Hodnotné suroviny k recyklaci. Ale Jára ví líp. vše špatně.

Danny

Problém v Evropě je, že se cíle určily regulacemi a to ještě těmi na ‚vzdálené‘ evropské úrovni, čímž se z toho stalo politické téma spojené s naší upadající konkurenceschopností – za což si opravdu tak trochu můžeme sami. Nicméně to podle mého názoru nic nemění na tom, že i přirozeným vývojem tu už v roce 2035 nikdo auta se spalovacím motorem masově vyrábět nebude.

Danny

Zlé jazyky by ještě dodaly, že velká část lidí, kteří nad tím dnes mudrují, už to za 10 let opravdu nebude muset řešit.

František

Jo, mohlo se to využít k transformaci, vyvíjet tepelný čerpadla, měniče, baterky, panely …a třeba i ty EV. krásný high-tech věci. Ale ne, pro mnohý se z toho stal boj proti zlý EU a mezi tim jim ujel vlak, obchodní bilance a vlastně i ty důchody

PSE

Přesně tak. Je to příležitost. Ale po posledních volbách se mi zdá že se najednou začali všichni třepat strachy z toho, že jim závodník s číslem D5-250 sebere hlasy a už tu zase nafta voní a TDI má nádherný zvuk. Navíc tomu nerozumí a plácají samé hlouposti.

czhunter

To jsou ti stejní lidé, co tvrdili, že se LCD nikdy neprosadí, protože je malé, drahé a rozmazané, optické myši protože nefungují na skle a potřebují speciální podložky, digiální foťáky protože mají malé rozlišení a nejdou z nich tisknou plakáty, dotykové telefony protože se na nich nedá udělat rekord v psaní SMS …

Přitom je to naprosto jednoduché – z dvou konkurečních technologií ta s méně mechanickými díly, víc digitální a víc elektrická vždy nakonec vyhraje (protože je časem – nikoliv nutně HNED výrobně jednodušší a levnější)

MajsterN

Hezkým příkladem je FVE. Před 15+ lety drahá technologie, západní výrobci, nesmyslně drahé, Číňané naprosto nekvalitní. Dnes všechnu solární technologií na světě chrlí rapidně právě Čína a je to dostupné stejně jako čipy za deset korun
Je to dané tím, že v Evropě se místo vývoje jen kecalo. Klidně to mohli dělat Češi.

PSE

No tohle teda není dobrý příklad. Soláry jsou hojně subvencované v Číně a to jak vývoj tak výroba protože toho potřebují miliony kusů každou minutu. Nejedná se o žádný high end s vysokou přidanou hodnotou, a když to někdo je schopen (pozor se ztrátou) vyrobit tak, že mi panel prodá za 1000Kč, včetně dovozu do Evropy tak to fakt nemá smysl vyrábět tady. Je to 6m ALU profilu do kterého je to vlepeno, 4m2 skla, 144 článků svařených, plus dva kabely, otestované, zabalení a na paletě. Tohle je JEN na vysoce automatizovanou výrobu s 10000 panelů za hodinu, jinak se… Číst vice »

JiP

A pak jeden posloucha ceske pepiky, kteri ze sveta videli jenom maximalne resort v Egypte, jak mudruji a jsou nejchytrejsi na svete a hyckaji svoji naftu. Uz pred 15 lety v Japonsku vladly hybridy, BEV je zkratka trend. Rozvoj v Cine je dan jednak ostrou konkurenci, dostupnosti kritickych surovin ale i jinym zivotnim stylem Asiatu, kterym i dnesni BEV s pronekoho jistymi omezenimy, vyhoji plnohodnotne jiz dnes. Staci se podivat, kolik je v Cine mest napr. nad 10 mil. obyvtel…..

Martin

V rámci férovosti je třeba zmínit provoz a výstavbu uhelných elektráren v Číně, ty BEV zase nejsou tak čisté. Ano lokální emise BEV 0 ale co ty komíny uhelek ?

Jaroslav

Kdybyste byl fér, tak zmíníte i to, že Čína instalovala FVE a VTE jako zbytek světa dohromady.

Sáček

Čína spotřebuje polovinu světové spotřeby uhlí, je to momentálně největší znečišťovatel na světě. Nedávno prý ukončili stavbu nových uhelek, no už staví další. Jim jde jen o to, zbavit se ropy, protože jí musí nakupovat ze zahraničí.

Bespi

Elektro je cistejsi i pri jizde na uhli nez klasicke auto.

JiP

A to zbozi, ktere se z toho uhli (energie) vyrabi je spotrebuje vyhradne v Cine? Nejsou to jenom presunute nase emise?

czhunter

“ je to momentálně největší znečišťovatel na světě“ – to záleží na metrice – v přepočtu na obyvatele (což je ta nejzásadnější metrika) je Čína mnohem „emisně čistější“ než USA, Kanada nebo Austrálie.
A jen o pár procent (cca 5) „špinavější“ než ČR.

PSE

A třeba vzít v potaz že jim roste spotřeba elektrické energie pětkrát za posledních dvacet let a že se to někde vzít musí, by bylo taky férové. Navíc spousta těch zdrojů nahrazuje ty nejhorší staré kousky, které v Číně fakt stojí za to.

lvy

Myslíte to jako tak, že i když mám zcela nevhodné využití svého provozu jak pro hybrid, tak pro EV, tak si mám koupit takové auto, protože v Japonsku už je používají přes 15 let?

PSE

To by mě zajímalo proč je to zcela nevhodné? Denně jezdím 1500km s PET flaškou abych nemusel zastavovat?

lvy

Většinu roku auto stojí a potom jsou dny, kdy najedu stovky kilometrů, vše bych musel nabíjet a platit na rychlých nabíječkách. Reálně ztráta času stovky hodin ročně plus značný vyšší náklady než na naftu. Většina dálnice ve vysoké rychlosti, tedy v EV sotva dvě hodiny jízdy a pak čekat a čekat a tak pořád dokolečka. nejbližší pomalá nabíječka 50kW je 10km daleko.

Jarda

to jsou zase hlody, takže auto většinu roku stojí, ale během pár dní najedete najednou stovky tisíc kilometrů? to jezdíte formuli? Jinak vám ty vaše hejty na EV moc nevychází, stačí použít hlavu..vše byste nabíjel na rychlých nabíječkách a ztratil STOVKY hodin, tzn minimálně 200h ročně, rychlonabíjení 30 minut na cca 300 km tedy 400 x 300 km, tedy minimálně 120 tis km za tu menší část roku, když auto většinou nestojí. A i ty finance jsou hodně diskutabilní, rychlodobíjení sice může být lehce vyšší, ale zase další náklady odpadnou, při takovém nájezdu bych řekl, že se EV vyplatí jednoznačně.… Číst vice »

v

Taky mi to tak připadá že jezdí formule jedna či spíše 24 hod Le Mans, akorát že v tom případě v tý časový kalkulaci nemáme započítaný výměnný pneumatik

v

Nemáš doma prodlužovačku? A to máte na auto?
Elektřinu doma máte.
Protože, kdybyste měl Elektřinu doma ostrovním režimu z FVE, Tak auto by bylo optimální pro vyrovnáváním výkyvů.

Původní Intercity

Jste očividně světaznalý. Jakým BEV doporučujete cestovat například na dovolenou do Rumunských hor a v čem je při tomto užití lepší než nafta/benzín?

JiP

To co prezentujete je jiste bezne uziti kazdeho auta co stoji nekde na ulici v Praze.

Radek

MG ZS 72kWh. A ve všem.
V komfortu, ceně, v možnosti využití V2L (3,6kW), možnosti si topit do stanu z auta aniž bych se udusil.. prostě ve všem.
Trasa Praha – Arpașu de Jos(vzdálenost 1150km, 13hodin jízdy, přičemž 5*nabíjení v celkové době 2,5hodiny), pod Fagaraš (kde je i 125kW nabíječka u hotelu..). Čili co 230km alias co 1,8hod. nabíjení (max 30min.)na dovolenou do hor v Rumunsku… co je na tom špatně? S autem s pětiletou zárukou na vše za 500tis?
Probuďte se.

KarelI

Zastavovat každou 1.8 hodinu na 30 minut je dost pruda. To je prodloužení skoro o třetinu. Nechme ty argumenty o PET a 1000 km, ale rozhodně nepotřebuju každý dvě hodiny kafe a posezení když místo toho můžu být dávno v cíli.

Pse

Jezdit to každý den asi bych souhlasil, ale jednou za rok to přece není problém a když vynechám PET lahev tak přidám manželku a děti a je jasné že 1150km na jednu zastávku nedáš. A se psem už vůbec.
Takže kvůli tomu že jednou za rok ušetříš na cestě na dovolenou hodinu a půl tak budeš každý pracovní den smrdět ve městě s dieslem?

KarelI

Já mám zhruba 98 % nájezdu právě na těch dovolených a spíš delší výjezdy o víkendu. Přes týden auto stojí, do práce nejezdím. Přes rok jedem na dovolenou asi 4x, třeba v dubnu to bylo Španělsko 5000 km (děti letadlem), zrovna včera Bava 500 km, zítra zpět, na to stačí 5 minut něco sezobnout…
Zrovna jak zmiňuješ děti – když usnou třeba na 3 hodiny, tak fakt nechci zastavovat a někde trčet.

Pse

Ok, 5000km v autě je masochismus, to bych dnes letěl a půjčil si radši auto tam, než to tahat s sebou. I když chápu že tahat třeba kola letadlem je nesmysl a pak se jet autem musí.
Mé cesty jsou max do 600km takže to fakt neřeším a extra nic neplánuji, navíc nabíjím tam kde stojím většinou v cílové destinaci a po cestě pak rychle.
Každý máme jiný profil a chápu že pro někoho to je omezující a zatím ne příliš vhodné, ale to jsou ty výjimky které potvrzují pravidlo.

člo

A proč mluvíš jenom a stále o sobě? – takových 98% tvých nájezdů je z dovolených … To je opravdu vzorek populace – spíš těch 2%, nanejvýš. A ty tady ani nikdo nenutí jezdit EV.

John

Je zábavné sledovat, jak se u nás většina neustále přesvědčuje, že je chytřejší než zbytek světa.

Frantisek X

Otázkou je jen, zda jsou auta na elektřinu z uhlí případně plynu) skutečně šetrnější, zvláště při odklonu k robustnějším modelům. Ovšem, je tu lepší přenos výkonu a možnost rekuperace, přetrvává však vysoký podíl jalové hmotnosti (v silnějších přepravních proudech) a jízdní odpor. Je to určitá cesta, ne spása.

PSE

Ano, několik studií to dokázalo, jsou i české. Navíc na dovoz a výrobu té nafty taky potřebuješ energii. Na těch 6 litrů nafty na ujetí 100km je jí tolik, že s ní ujede BEV 50km. Tak proč jí mařit v čerpadlech ropovodu a ne s ní rovnou pohánět BEV.

MajsterN

Uhli je vždycky horší než nafta/benzín. A to je přesně ten důvod, proč v Česku uhlí jako palivo do elektráren končí. Takže problém se vyřešil sám.

Jan Tichavský

Jisté weby jsou proslulé tím, že tamní uživatelé budou do skonání světa prohlašovat jak je elektrifikace slepá ulička, zatímco spalování uhlovodíků tu asi bude na věky. Schválně kolik jich má doma elektrocentrály (je to přece levnější!) a výbavu domácnosti na uhlí/ropné produkty/plyn.

lvy

Tak ono je to vcelku jedno jestli to budete pálit v elektrárně, anebo v motoru v autě, v případě nafty to vyjde emisně nastejno.

PSE

V elektrárně už brzy pálit nic nebudeš, zato si můžeš nabit z FVE a být pak nízkoemisní. A to nejen doma ale i v práci.

Jarda

tak ten výpočet bych chtěl vidět 🙂

Twix

Tak i pokud to vyjde emisně nastejno (což by mě dost zajímalo), jsem pro postupný přechod na EV kvůli hluku a kvůli tomu že ty emise nedostávám pod nos.

Primářek

„Tak ono je to vcelku“ „emisně nastejno“ jen když se použije „Polský“ energetický mix převážně uhlí a u té nafty se taktně zapomene na těžbu a přepravu. Jinak je násobně vyšší účinnost elektromobilu dostatečná, aby případné nabíjecí a přenosové ztráty víc než vykompenzovala. Navíc už je jen na jednotlivých státech a dokonce majitelích, jestli to budou nabíjet z uhlí, jádra, slunce, liščím ohonem s ebonitovou tyčí, atd. Ale auto na naftu vám pojede jen na tekuté dinosaury, případně zkamenělé rostliny (pokud žijete v druhoválečném Německu).

lvy

Pokud vycházíte z mýtu jménem mix pak ano, pokud si uděláte dva modelové příklady, pak zjistíte, že nemáte pravdu.

Primářek

Zajímavý přístup, označit jeden ze základních pojmů za mýtus. Ze zvědavosti: Můžete ty „dva modelové příklady“ uvést?

Happy

A evropským automobilkám ujíždí vlak. Nebýt GD, tak nedělají vůbec nic. Pak by manažeři koukali jak v Nokii a natahovali pracky, aby stát pomohl…

Jan Tichavský

Ano, dělají jen absolutní minimum, aby dosáhli určitých emisí na vůz a víc ne. Vývoj taky minimální, akcionáři nechtějí riskovat a chtějí dojit zisky z klasických starých technologií spalováků. Tak se raději nechají zaplavit čínskou technikou, kde stát pragmaticky podpořil růst čistě elektrických startupů, které už dnes vyrábějí masově a uživí se i bez dotací.

PSE

Nevím jak jsi přišel na to že dělají absolutní minimum? Koncern VW teda ne.

Jarda

ale dělá, je permanentně pozadu

Pse

A proto v Evropě prodává nejvíc aut?

MajsterN

Evropa není první na světě, dokonce ani druhá. V Asii škodovky už nejezdí. Drahé, zastaralé, neprodejné oproti naší nabídce na trhu.

PSE

Oproti naší nabídce na trhu? Jako čínské nabídce na čínském trhu? V tom máš pravdu, protože to koncern cenově nedá, protože první varianta MEB byla na modulech protože byli až moc opatrní. Ale další iterace už bude správná, už budou mít i tiktok, wechat, karaoke, tetris ve světlometech (Tohle Cariad fakt nebyl schopen dát a VW odhadnout že tohle někdo fakt chce) a třeba i integrované drony a megawattové nabíjení, které nikdo nepotřebuje, protože prostě bude dražší než 800V standard. Ale což, uvidíme co první auta in china for china budou a pak se uvidí jaký to má úspěch. Až… Číst vice »

Stráťa

Zkoušel jste porovnat elektromobil z koncernu VW s čínou nebo Teslou? Bez srovnání s konkurencí jsou to dobrá auta ve kterých se docela dobře jezdí ale když to srovnám s konkurencí tak je to pořád horší auto za víc peněz.

Pse

No to co předvádí Číňané v Evropě technicky a cenově za moc nestojí, má to větší spotřebu a design se mi nelíbí. Navíc nechci riskovat že nebudu mít servis až ta automobilka v Číně padne. Má jich tam zůstat 6 a je jich přes 100. Tohle riskovat nehodlám. Navíc to není za polovinu.
A Tesla se po faceliftech zbavila spousty neduhů, ale furt to není normální auto, ale věřím tomu že to někomu vyhovuje. Já chci packy pod volantem, HUD a DCC, funkční adaptivní tempomat a stěrače. Nic z toho Tesla nemá. A hlavně po letech slibů už zarmoutíš.

czhunter

Koncerny BYD a Geely rozhodně nepadnou – určitě ne dřív než Volkswagen.

Spousta malých značek určitě ano – ale stejně později než Alfa nebo Lancia (ty ale číňani rádi koupí)

PSE

Tak určitě, vzhledem k tom co BYD předvádí za slevy v Číně na nové malé a laciné modely za akce, tak na tom tak dobře nebudou. To, že je někdo velký neznamená, že ho to nemůže setnout když se mu neprotnou powerpointy.

M@trixX

VW namiesto vyvoja elektromobilov radsej vyvijali system, ako odrbat naftove testy… a to uz bola doba, ked bolo jasne, ze elektrika velmi alternativu mat nebude. Da sa povedat, ze v jednom bode robili este menej nez minimum.

Pse

Prosím? Tohle prasklo před 10ti lety v době kdy Tesla neměla žádnou masovku, Musk byl ještě guru a TDI byl králem silnic. Tenkrát by ty investice žádný investor VW v takové míře neschválil.
Start určitě jednoduchý nebyl ale dnes je situace zcela jiná. A přesto že tu máme stále generaci BEV ve verzi 1.5 po technickém update v MR 2024 tak se to prodává v Evropě nejlépe. A verze 2.0 je na spadnutí, ukážou ji asi letos v září.

PSE

No jde o to o jakých automobilkách se bavíš, nemyslím si že ŠA potažmo VW koncernu něco ujíždí. To co sem dováží asijské automobilky zatím ani cenou ani technikou nepřesvědčuje a to že mají něco v Číně nás vůbec tankovat nemusí. Z většiny je to marketing a vůbec, oni to tak s čísly moc vážně neberou. Je sice dobrý mít Megawatové nabíjené v autě, ale nabíjet ho do Pekingu asi jezdit nebudeš ne? Navíc i kdyby to bylo tady, tak to bude pekelně drahé, protože nabíječky používají baterky pro vykrytí špiček a ty někdo musí zaplatit. A to vše kvůli… Číst vice »

Stráťa

Pravda, ten vlak neujíždí, on už dávno ujel.

Elroq pořádně neznám ale Enyaq je pořád auto navržené pro spalovací motor do kterého někdo zkusil dát baterky a elektromotor. Je to vidět třeba na absenci předního kufru nebo co je horší na mizerné aerodynamice a z ní vycházející spotřebě a dojezdu.

Pse

Jo a proto to má skateboard jako všichni ostatní co? Nevim jak jsi přišel na spalovak, asi designem, ale právě proto byl Enyaq jedním z nejúspěšnějších BEV na trhu loni co?
Přední kufr tam není, protože tam používá spoustu komponent z ICE, to je pravda, ale nějak mi to neschází.
A o té aerodynamice to máš odkud?

Radek

MG ZS EV 72kWh. Reálný dojezd 420km. Nájezd 24tis.km, cena 500tis. s pětiletou zárukou na vše. Co proti tomu VW nabídne? A to v Číně toto auto stálo 350tis. jako nové.
Magawattové nabíjení nepotřebuji, páč každé ráno mám v na autě reálný dojezd 420km..
A do práce to mám 40km. Z 10-80 na Tesla Superchargerech nabiji do půl hodiny. Zatím využito 1*!! V čem je VW lepší, za tyto peníze?

Atomik

1. Jako druhé auto/auto do města či práce, pro ty kdo má RD dokonalá věc..
Pro dlouhé cesty prozatím prakticky nepoužitelné..
2. Porovnávat ceny na různých trzích je vždy zavádějící.

Pse

Já ti neberu MG ZS EV, ale je to menší, nemá to 300 koní a není to 4×4. Navíc DCC a HUD a dobře fungující matrixy. Jsou to jiná auta a nevim kde je vidět ten pokrok oproti Enyaqu.
Pokud je jediný pokrok cena, tak ano, je vidět že ztrátu na ceně mají obě auta podobnou.

Původní Intercity

Zato subdodavatelé automobilek si GreenDealu už všimli, jednají podle něj a ani nenatahují pracky ke státu – rovnou ve velkém propouštějí. Nebojte automobilky se ke změnám díky GreenDealu brzy přidají, budete spokojen.

Bespi

Jo jo, vyrobce sedacek atd, propousti, protoze v elektru nejsou sedacky … . Clovek se divi co se obcas dozvi za vymluvy.

Pse

Pokud ale dodáváš filtry paliva, EGR ventily, Katalyzátory a filtry pevných částic tak to asi vypadá jinak a je potřeba proti tomu elektrickému zlu bojovat.

Náhodný Kolemjdoucí

Myslel před sto lety někdo na výrobce opratí?

PSE

Asi ne, ale podle mínusů tuším že má ironie se nechytla 😀

Abc

Tak nějak. Takto to dopadne vždy když si někdo myslí že může lidem vnutit svou vůli. Naštěstí ještě mají lidé možnost volby a volí to co je pro ně nejlepší. Bohužel EU lidem kecá do toho co si mají kupovat v čem mají jezdit. To je špatné moc špatné a dobře to rozhodně neskončí.

Happy

A oni v Číně někomu vnucují svoji vůli?

Pse

To se ti moc nepovedlo, v Číně ano. Pokud by ti nevnucovali dávno by se tam udusili.

Abc

Ale vůbec. Automobilky si mysleli že lidé po důkladné mediální masáži začnou houfně kupovat EV. Zvláště když díky gd a drastickým pokutám brutálně zdražila klasická auta. Jenže lidé nejsou blbci a kupují jen to co je pro ně nejlepší. Tak ať si každý kupuje co chce a EU řeší podstatné věci kvůli kterým vznikla.

Pse

Mediální masáž? V ČR? Že jsem si nevšiml.
Doporučuji aby jsi si to projel, možná ti pak dojde jak je ten spalovak moc za zenitem.
A nesvaluji nic na EU, vnější nepřítel se vždy hodí, EU jsme ale my.

Vilda

Smazáno pro porušení pravidel diskuze.

Alois

Na Sputniku psali něco jinýho?

Nose Peak

Že bez ropy auta fungovat nemůžou. A že všechna ropa na světě je ve skutečnosti přeprodaná ruská a bez ní všichni zahyneme…

PSE

A bez liščích ocasů umrzneme, to už tady jednou taky bylo.

Danny

Máňo!