Doprava ve městě Infrastruktura Lidé Stavebnictví Tramvaje

Kauza libereckého dopravního podniku: policie zasahovala i v Eurovii, obviněný šéf zůstává

Oprava tramvajové trati v centru Liberce v roce 2017. Foto: Eurovia
Oprava tramvajové trati v centru Liberce v roce 2017. Foto: Eurovia

Mezi společnostmi, ve kterých zasahovala minulý týden Národní centrála proti organizovaného zločinu (NCOZ) v kauze Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ), je i jedna z největších tuzemských stavebních firem Eurovia. Důvodem je loňská zakázka na modernizaci tramvajové trati v centru Liberce, kterou Eurovia vyhrála.

Mohu potvrdit, že Policie ČR provedla minulý týden šetření v našich kancelářích. S Policií ČR maximálně spolupracujeme, tudíž s ohledem na jejich úkony v tuto chvíli nemůžeme sdělovat žádné detaily,“ řekla mluvčí Iveta Štočková.

Podle informací deníku Zdopravy.cz jsou obviněni dva zaměstnanci společnosti Eurovia. Vyšetřování se týká loňské zakázky za 52,6 milionu korun na modernizaci tratě mezi Šaldovým náměstí a terminálem Fügnerova, kde Eurovia podala společnou nabídku se svoji sesterskou firmou GJW Praha. Eurovia nabídla ze čtyř zájemců nejnižší cenu. Zakázka byla financována z Operačního programu Doprava.

Eurovia je tak už čtvrtou firmou, kterou minulý týden v souvislosti s kauzou navštívila policie.  Kromě libereckého dopravce zasahovala také ve společnosti Busline, který pro DPMLJ zajišťuje velkou část autobusových výkonů. Deník Zdopravy.cz minulý týden také upozornil na přítomnost policistů ve společnosti Tezas servis. Ta vyhrála zakázku na dodávku CNG autobusů Iveco pro DPMLJ, kde byl v soutěži jen další prodejce Iveca.

Policie v souvislosti s DPMLJ obvinila celkem devět lidí. Tři z nich krátce zadržela, Okresní soud v Liberci ale nevyhověl žádosti o uvalení vazby a všichni jsou stíháni na svobodě. DPMLJ nadále vede jako předseda představenstva jeden z obviněných, Pavel Šulc. Další z obviněných, Luboš Wejnar, v DPMLJ končí a odchází vést nově zakládaný jablonecký dopravní podnik. Jeho odchod byl ale plánovaný a nesouvisí s tímto zásahem.

Část členů představenstva za Změnu pro Liberec se v pondělí pokusilo Šulce odvolat, ale neúspěšně. Návrh nebyl ani přijat na program jednání. „Nemůžeme přece v čele největší městské firmy držet člověka, obviněného policií,“ vysvětlil člen představenstva a zastupitel Změny Josef Šedlbauer. „Pavel Šulc by samozřejmě měl rezignovat sám, funkce se ale drží do posledního dechu. Ještě absurdnější je to, že většina představenstva se tváří jako by se nic nestalo a jelo se dál,“ dodal Šedlbauer.

Šulc podle vyjádření pro agenturu ČTK uvedl, že se cítí nevinen. „S důvody obvinění rozhodně nesouhlasím, z důvodu mlčenlivosti je ale nemohu prozradit,“ řekl Šulc. Ten je libereckým zastupitelstvem zvolený za ANO2011. Z něj byl vyloučen poté, co centrála celou libereckou buňku ANO 2011 zrušilo.

Šulc měl odejít podle původních plánů už na začátku roku. Vztahy s radními se vyhrotili poté, co poslal společnosti Busline 28 milionů korun jako úhradu za údajnou přiměřenou kompenzaci zisku. Proti se postavili liberečtí radní, část představenstva v čele s Šulcem je ale ignorovala.

Mluvčí NCOZ Jaroslav Ibehej minulý týden nechtěl konkretizovat, zda policie zasahovala v jiných firmách, než jen v Busline a DPMLJ. „Trestní stíhání se vede pro trestné činy podplácení, přijetí úplatku, legalizace výnosů z trestné činnosti, sjednání výhody při zadání veřejné zakázky, poškození finančních zájmů EU a porušení povinnosti při správě cizího majetku,“ řekl Ibehej.

O personálních změnách v DPMLJ má jednat ve čtvrtek zastupitelstvo.

1 komentář

Klikni pro vložení komentáře
  • Jak lze vystopovat z nedavne historie,za vsim tim osocovanim DPMLJ je Zmena pro Liberec.Ta z liberecke radnice podnika ruzne zaskodnicke akce. Zacalo to tim,ze pred nekolika lety se toto politicke hnuti zaslouzilo o odmitnuti dotaci EU na stavbu noveho pavilonupro historicke tramvaje v arealu LVT,nebot by musel i nepatrnou casti prispet DPMLJ,potazmo mesto.Hrdinsky cin.Pravdepodobne se Zmena asi angazovala na pozadavku vraceni dotaci EU 190.mililonu Kc,nebot DPMLJ pry spatne rozdelil zakazku modernizace tramvajove trate c.11 do dvou zakazek..nakonec se setrenim ukazalo ,ze je ze strany DPMLJ vse spravne a zadne penize se vracet nemusely,ikyz to vedeni Dopravniho podniku stalo znacne financni i psychicke vypeti.Zastupci ZMENY by byli si „schopni“pri svem zamestanani ridit i DPMLJ,popripade zasednout v dalsich spravnich radach,ale pokud bude ZMENA ovladat radnici,je ohrozeno pokracovani modernizace tramvajove trati Liberec-Jablonec a tramvajova trat do Rochlice se po taktovkou ZMENY definitivne presouva do oblasti sci-fi.

Newsletter

Partneři


Výběr editora