Metro Flora čeká rekonstrukce, potrvá přes dva roky. Vznikne kaskáda nových výtahů

Stanice metra Flora. Autor: che – Vlastní dílo, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=850515Stanice metra Flora. Autor: che – Vlastní dílo, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=850515

DPP zveřejnil podrobnosti revitalizace za 1,3 miliardy. Výměna eskalátorů si později vyžádá i kompletní uzavření.

Další stanicí pražského metra, kterou čeká kompletní rekonstrukce, se stane Flora. Pražský dopravní podnik nyní oznámil podrobnosti celé náročné akce, celkem potrvá přes dva roky.

Stanici čeká v rámci kompletní revitalizace výměna eskalátorů a nové bezbariérové zpřístupnění systémem výtahů. Obdobně se v minulých letech opravovala i sousední stanice Jiřího z Poděbrad, na Floře se však k pracím přidává i náročná rekonstrukce měnírny.

O práce se postará sdružení firem Strabag a OHLA ŽS, v soutěži nabídlo cenu 1,293 miliardy korun bez DPH a dobu výstavby 29 měsíců.

Stavba začne letos na podzim, zatím ještě za plného provozu stanice. Uzavření si vyžádá až výměna eskalátorů, která je v plánu v prvním čtvrtletí roku 2026.

Stanice bude kompletně odstrojena včetně neveřejných částí a proběhnou v ni sanace průsaků. Dostane nové kabelové rozvody, osvětlení, vzduchotechniku i podhledy, nahradí se poškozené obklady.

Kaskáda výtahů

Ve stanici přibudou zmíněné výtahy z nástupiště do uliční úrovně. Flora se díky tomu stane 49. bezbariérovou stanicí pražského metra. Obdobně jako ve stanici Jiřího z Poděbrad je bude tvořit kaskáda dvou výtahů navzájem spojených krátkou přestupní chodbou.

Obrazem: Metro Jiřího z Poděbrad otevřeno. Podívejte se na čistý design i novinky

Dolní stanice výtahů bude zapuštěna v čele nástupiště, naproti eskalátorům. Cestující se jimi z úrovně nástupiště odvezou na začátek přestupní chodby. Na jejím konci bude druhý výtah, kterým se cestující vyvezou do horní stanice do uliční úrovně.

Horní kiosek výtahu zhotovitelé vybudují ve Vinohradské ulici, u schodů u vchodu na Olšanské hřbitovy, naproti služebně městské policie. Horní stanice bude mít dvě úrovně – výstup pod pevným schodištěm přímo v úrovni vstupu na Olšanské hřbitovy a výstup nad pevným schodištěm, přímo na chodník ve Vinohradské ulici.

Aktuálně se nacházíme v předrealizační přípravné fázi, během které musí zhotovitelé dopracovat dokumentaci pro provedení stavby a vyřídit veškerá dopravně-inženýrská opatření. Předpokládáme, že tato fáze zabere zhruba tři měsíce. V říjnu bychom rádi zahájili samotné stavební práce,” uvedl k plánovanému harmonogramu vedoucí odboru Investice Metro Daniel Veverka.

Problémy i chvála

V první fázi budou provoz ve stanici omezovat jen lokální zábory. Uzavření stanice se plánuje v prvním čtvrtletí 2026 po dobu přibližně 10 měsíců. Opět otevřít cestujícím by se tam měla na začátku roku 2027.

Záležet bude také na případných problémech s horninovým podložím, které překvapilo stavbaře právě na Jiřího z Poděbrad. Dokončení výtahů se tam kvůli tomu protáhlo o několik měsíců a stanice byla původně zprovozněna bez nich. Cestující tam také překvapila absence přístřešků na výjezdu eskalátorů na povrch. Dopravní podnik však uvedl, že toto řešení si vyžádali památkáři.

Skleněné skořápky dostane i metro Florenc. Bude z nich standard, na „Jiřák“ se ale nevrátí

Pozitivně byl naopak vnímán návrat původního zapuštěného osvětlení na nástupištích a barevné řešení obložení hlavního eskalátorového tunelu, do kterého se oproti plánům nevrátily reklamní panely.

Tagy dpp praha Praha 3 rekonstrukce stanice metra stanice Flora
40 komentářů