Metro Flora čeká rekonstrukce, potrvá přes dva roky. Vznikne kaskáda nových výtahů

Stanice metra Flora. Autor: che – Vlastní dílo, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=850515Stanice metra Flora. Autor: che – Vlastní dílo, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=850515

DPP zveřejnil podrobnosti revitalizace za 1,3 miliardy. Výměna eskalátorů si později vyžádá i kompletní uzavření.

Odebírat
Upozornit na
guest
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Proběhne nějaká koordinace s uzavřením Hradčanské? A bude se na HR přivádět i něco víc než jen eskalátory? Díky.

V. K.

Bude při té rekonstrukci stanice debordelizována od reklamy jako Jiřího z Poděbrad a nebo to byla jediná vlaštovka?

rip

sbohem rychlý eskalátore.

Juraj

Kristepane, zase tohle?!

Na Floře je eskalátor úplně debilní. Jezdil jsem tam pravidelně dva roky a naučil se držet si odstup tři schody, protože spousta lidí má problém, když je to nahoře vyplivne. A nemusí to být nutně ani ti starší nebo hůř pohybliví, pro rodiče s malými dětmi je to taky lahůdka.

Rozdíl v cestovní době je asi 10 sekund. Komu toto zásadně komplikuje život, nejspíš má větší problém jinde.

Antonín1

Ano pro zdravé a svižné, ale eskalátory používají a mnohdy musí, i méně pohybliví. A zrovna na těchto starých ruských jsem již viděl několik pádů právě hůře pohyblivých lidí, na nových a pomalejších jsou schopni nastoupit i lidé o berlích a světe div se, bez pádu. Ono to má smysl, ale nesmíte myslet jen na sebe, ale i na ty co již nemohou tak rychle a pro nás, co zatím můžeme, lze použít levá strana a seběhnout, či vyběhnout.

AlfM

Moc nerozumím té prioritizaci, že se nejprve osazují výtahy na Jiřák a Floru, což nejsou zrovna nejvýznamnější stanice metra, a naopak ve významných přestupních bodech (Želivského, Malostranská, Kačerov) se instalace výtahů odkládá.

q89

on každý projekt jede trochu sólo. Jiřák, Flora a Želivského jdou tak nějak plánovaně po sobě. Projekt výtahu na Malostranské 4 roky blokuje radnice prahy1, Kačerov se čeká na povolení developerské výstavby na povrchu.

roman.lelek

Když DPP začal dělat Jiřák, říkal, že to je kvůli tomu, že Flora a Mírák je pro vozíčkáře v dojezdové vzdálenosti, že teď dělají stanici „uprostřed“ bariérových stanic, aby pomohli na obě strany. A že Floru zatím ne, protože je mnohem náročnější.

q89

O tom sem neslyšel, plán je mít všechny stanice bezbariérové (což nejspíš nebude nikdy). Je tu nějaký plán vázaný na finanční a lidské kapacity. Výtah na Míráku je součástí přestupu na D, podobně výtah na Hradčanské je vázán na železniční stanici, takže dokud se tyto projekty nerozběhnou, výtahy nebudou.

Juraj

Plán plné bezbariérovosti byl původně 2025. To se očividně nepovedlo, ale pokračuje se celkem stabilním tempem.

Áčko: Flore je na řadě, Hradčanská společně s nádražím, zbývají čtyři.

Béčko: Radlická čerstvě dokončena, Českomoravská do pár let, zbývají čtyři.

Céčko: Pražského povstání brzy, zbývá Kačerov.

Juraj

Dělá se to, co se povede projektově připravit. Není to jen bezbariérové zpřístupnění, to je jen třešnička na dortu celkové rekonstrukce a výměny technologií.

Želivského by potřebovala kompletní architektonickou soutěž na celý terminál, který patři mezi nejhorší v Praze.
Na Kačerově zase nejde ten výtah zakomponovat k dnešnímu vestibulu, takže se opět musí řešit zakomponování zcela nového výstupu na povrchu.

Milan R.

Za ty léta mělo být dávno projektově připraveno bezbariérové zpřístupnění stanic metra s důležitými přestupy na povrchovou MHD. Každá bezbariérově zpřístupněná stanice je plus, ale třeba na A není Jiřího z Poděbrad tak důležitá, jako Želivského. Chápu odklad tam, kde bude přestup na D nebo vlak, byť Náměstí Míru, Hradčanská i Náměstí Republiky mají dost velký obrat cestujících a bezbariérovost tam chybí. Co rozhodně nechápu je prodlení a dosud chybějící výtahy na Kačerově či Pražského povstání, zejména vzhledem k ročnímu uzavření Pankráce a pravidelným výlukám části linky C kvůli výměně pražců. Na Kačerově je přestup na velké množství busů směr… Číst vice »

Průvodce původní Aleš

Na Povstání není ani eskalátor (resp.je jeden mezi vestibulem a povrchem, ale není mezi perónem a vestibulem), což vzhledem k zavřené Pankráci považuji za největší průser.

q89

Ad Jiřák a chybějící přístřešky: Tuto variantu prosadili autoři rekonstrukce náměstí, konkrétně doc. Cikán. Tedy veškerá chvála tohoto řešení ať jde na jejich hlavu.

Proton

To je nějaká úchylka, ty kaskády výtahů? Šikmé výtahy byly vynalezeny už dávno, jeden je třeba v Bratislavě na mostě SNP.

Dusanh

Otázka je, jak moc je ta šikmost šikmá…

David

Rozdíl tak aby výtah nebyl přímo v Olšanském hřbitově je cca 15m (pokud bude uprostřed nástupiště). Stanice je 25,4m hluboko, tedy to vychází na cca 30°

Jirka

Tak Most SNP byl tak už postavený. Navíc je takto v historické městské zástavbě otázka, zda si můžete dovolit přímou spojnici mezi nástupištěm a místem výlezu, zda tam třeba nekřížíte nějaké sítě a tak. ono zrovna na té Floře moc míst k výlezu na ulici není. A v některých stanicích jsou ty přestupní chodby docela dost dlouhé (např. Národka), tak je to pak také otázka sklonu, aby to místo „šikmého“ výtahu nebyla spíš lanovka.

Proton

No a to by něčemu vadilo, kdyby to byla vlastně mini kolejová lanovka s jednou kabinou?

DavidS

Tipuji, že podzemní lanovka na kolejích bude náročnější na výstavbu, provoz i bezpečnostní opatření.

Clovek

Kdyby byl vytah moc rychly a prakticky, budou to „zneuzivat“ normalni kastani, kocarky a dalsi primarni uzivatele budou muset cekat dlouho. Jako majitel kocarku vcetne pasazera toto vnimam. Navic narozdil od JZP zde bude jen jeden soubezny vytah, takze pretlak se pravdepodobne bude dit, podobne jako na Veleslavine, Skalce, Mustku, Muzeu a jiste i dalsich stanicich..

Průvodce původní Aleš

Není na výtazích napsáno, že jsou přednostně určeny pro kočárky a invalidy? Pokud ano, prostě nemilosrdně předběhnout.

Jmeno

Dokážete poznat, že někoho, kdo jinak vypadá zdravě, a nemá kočárek, nebolí třeba noha po úraze?

Průvodce původní Aleš

„Výtahy jsou primárně určeny pro osoby s omezenou schopností pohybu, cestující s kočárky a imobilní osoby, ale může je využívat kdokoliv.“ „Využívání výtahů je povoleno i ostatním cestujícím, ale je třeba mít na paměti prioritní využití pro výše zmíněné skupiny. “
Zdroj: AI přes Google
Sorry jako, ale někoho můžou bolet nohy po těžké túře. Holt si oba musí počkat, kočárky s dětmi, vozíčkáři a lidi o berlích mají přednost. To píšu jako člověk, co není ani jedno z toho a výtahy používám pokud jedu s kufry a je jen pevné schodiště. A samozřejmě výše uvedené kategorie pustím před sebe.

Pavel

A bolest nohy je kontraindikace použití eskalátorů? Z mé zkušenosti využívá výtahy nadpoloviční většina lidí, co je vůbec nepotřebuje a je opravdu nepříjemné se mezi ně tlačit s kočárkem, když se oni sami snaží nacpat k vám do výtahu, a to i když jsou viditelně infekční nebo špinaví a vidí, že máte malé dítě. Celkově výtahy v metru jsou dost otřesný zážitek.

Pavel

A upřímně, do doby než člověk začne reálně ten výtah potřebovat, tak tohle jako problém nevnímá. Buď používá eskalátor nebo si to neuvědomí. Ale je to problém všude, nejenom v metru, víc snad i v obchodních centrech, třeba zrovna ve zmiňované Floře, kde výtahy jsou plné zdravých chodících lidí a kdo ho nezbytně potřebuje, tak musí počítat s časovou rezervou.

Průvodce původní Aleš

Nejhorší IMHO je, když výtah ústí na povrchu někam úplně jinam, než schody z vestibulu. Jako třeba na Národní. Pokud potřebuju jít do Lazarské, tak logicky použiju výtah, i kdybych byl špičkový sportovec. A je správné, pokud mě „předběhne“ člověk s dítětem v kočárku.

Pavel

Souhlas, problém je, když výtah vytváří zkratku, která neexistovala a tím vytváří zbytnou poptávku. I když to s tou Lazarskou mě nikdy nenapadlo, vždycky tam jezdím po schodech. Ale třeba JZP je takovou zkratkou, i když tam je zase dostatečná kapacita výtahů.

Tomáš

Ano, další takovou zkratkou je výtah na IPP když potřebujete někam do oblasti Legerova/Rumunská

MaT

Tak pokud jde o výtahy v OC Flora, tak ty občas použiji taky, když chci třeba úplně nahoru, protože je to značná časová úspora. Ale to poděkujte těm, co navrhovali eskalátorů a umístili je tak, že jsou tak neprakticky daleko od sebe… Jejich cílem asi bylo, protáhnout návštěvníky kolem co nejvíce obchodů – ale na mě to nefunguje, pokud do toho OC jdu za konkrétním cílem, tak fakt si nekoupím najednou třeba džíny jen kvůli tomu, že jdu kolem obchodu s džínami… Ale jestli Vás to potěší, objevil jsem nedávno i pevné schodiště, po kterém je to také docela rychlé,… Číst vice »

Pavel

Výtahy v OC Flora označovat jako časovou úsporu je dobrý vtip 😀 Vždyť to čekání trvá mnohem víc než obejít dvě patra. A teď si představte, že s kočárkem čekáte ne na první, ale třeba na třetí nebo čtvrtý výtah, protože ostatní jsou plné lidí, co se na vás akorát dívají a nenapadne je, že s kočárkem můžete spěchat mnohem víc než oni, kdo jsou akorát líní udělat pár kroků. A z podzemních garáží nevede jenom výtah, zase to je jenom o lenosti a bezohlednosti konkrétních lidí. Jinak pevné schodiště je ve Floře nejlepší volba.

Zbyněk

S kočárkem se dá jezdit po eskalátoru. Nahoru i dolu.

Pavel

S nohama se da chodit po schodech. Nahoru i dolu. Co to je za argument? Drzet kocarek na eskalatoru je naprosto nouzove reseni.

Y.K.

Chjo, tady se zase hledají problémy kde žádné nejsou. Má tam výtah jen tak stát, když nejede nikdo na vozíku ani mamina s kočárkem? Jeho využití je logické a zhodnocuje investici. Mamina (nebo táta) s kočárkem by měla mít přednost, pokud zájem přesáhne kapacitu kabiny, což se moc nestává.

Clovek

V principu ano, a praxi se tezko mamina s kocarem bude chtit s nekym hadat. Navic treba na Veleslavine slouzi jeden maly vytah i pro turisty s tezkymi kufry, co je legit usecase a navic ten clovek s kufrem muze spechat.

Průvodce původní Aleš

Na Veleslavíně je už dodatečně postavený eskalátor a ano, i když je úzký, tak se po něm dá jet i s dvěma 23 kg kufry.
P.S. Nejsem mladý štíhlý sportovec, právě naopak

Frantík

Docela by mě zajímala v takovém případě průměrná doba čekání na využívaný nebo nevyužívaný výtah. Pokud by výtah byl vždycky ve správné stanici, pak by to bylo vždycky delší. V opačném případě máte šanci, že běžní cestující vám naopak ten výtah přivolají tím, že pojedou na druhou stranu.

Ale jestli se to má někde zakazovat, tak tam, kde ty výlezy jsou blízko sebe. Ne třeba na Lazarské(Národní třída) nebo IPP u Rumunské.

Jmeno

Postavili výtahy ale začali jim jimi jezdit lidi…

Lukáš F.

§7 Cestující by to zneužili

David

Na Muzeu to funguje úplně přirozeně.

Milan R.

Kočárkům a invalidům dávám samozřejmě ve výtahu přednost. Ale když jsou klasické výstupy z metra umístěny nevhodně, resp. daleko, použiji výtah a ne eskalátor. Ze zatím nejnovějších stanic třeba Bořislavka. Sídliště Červený Vrch má přirozené centrum u stejnojmenné zastávky (Billa, lékárna atd.). Ale eskalátory vedou jenom směrem k dnešní zastávce Bořislavka. Takže hodně místních využívá výtahy, protože nevidí důvod přejít 150 metrů navíc k „normálnímu“ vstupu do metra.

Viktor

OSM neboli ochranný systém metra. Hermeticky utěsnit výtah lze pouze u kaskády.

Y.K.

A, koukám, že opakuji již nadnesené. 🙂

MaT

Tak Vy jste psal něco o OpenStreetMap a tam asi spousta lidí nechápala souvislost, nebo ne? 🙂

Y.K.

OpenSteetMap, vtipný. To zná ještě méně lidí než ochranný systém metra, ne? 🙂

Y.K.

Není to prostě kvůli OSM?

Zadarmo

Dva výtahy s přestupem na 50 metrů mají pomalu dvakrát věci kapacitu než jeden výtah co jede 50m. Úzké hrdlo je samotní výtah a rychlí obrat znamená víc lidí může ho využít a rychleji. Řekněme že bere 10 lidí a jede dvě minuty dolů a nahoru. Anebo jede jednu minutu dolů a nahoru. To je dvojnásobek.

Juraj

Protone, šikmé výtahy v pražském metru dávno jsou – na Vltavské, na Hájích a nově na Pankráci.
Jenže tam se k tomu jaksi využívá eskalátorový tubus, pro který je toto ideální.

Naopak kopat novou šikmou šachtu do stávající stanice metra je dost masakr, hlavně když tam je nulová příprava. Takže se to udělá kaskádou a pořád to bude lepší než nic.