Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví

Karlův most čeká další oprava, na přípravy rekonstrukce lícového zdiva dohlédne speciální komise

Karlův most. Foto: Jan Sůra
Karlův most. Foto: Jan Sůra

Praha začala s přípravou další opravy Karlova mostu. Zatímco před deseti lety došlo k opravě mostovky, tentokrát se Praha chystá na opravu lícového zdiva. Prvním krokem k opravě je nová komise, která bude dohlížet nad přípravami opravy.

Devítičlennou komisi povede náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr, dále v ní zasedne osm odborníků z různých instituací: například generální ředitelka Národního památkového ústavu Naděžda Goryczková nebo děkan Stavební fakulty ČVUT Jiří Máca.

Náměstek primátora Adam Scheinherr na svém facebookovém profilu uvedl, že poslední rekonstrukce mostu sice skončila před deseti lety, neřešila ale samotné lícní zdivo. „Karlův most je jednou z našich nejcennějších památek, a proto je správné věnovat mu maximální péči. Kameny na klenbách, pilířích a zábradlích se dočkají šetrné a technologicky pokročilé diagnostiky, na základě které se pak určí postup a harmonogram navazujících prací,“ řekl Scheinherr. Na kolik oprava vyjde zatím není jasné.

Důvodem sestavení komise je podle důvodové zprávy pro radní požadavek na projektové řízení založené na „zcela specifických podmínkách a přístupech“. Proto se radnice rozhodla vytvořit komisi z řad erudovaných osobností české odborné veřejnosti. Komise bude poradním orgánem radních, bude projednávat, navrhovat a schvalovat jednotlivé fáze přípravy opravy. Teprve poté bude Praha vybírat firmu, která lícové zdivo opraví.

Karlův most má na starosti Technická správa komunikací, zakázku na opravdu zdiva si ale řídí přímo pražský magistrát.

Členové komise

1. Ing. arch. Naděžda Goryczková – generální ředitelka Národního památkového ústavu
2. Ing. Michaela Půlpánová – odborná referentka odboru památkové péče MHMP
3. Prof. Mgr. Richard Přikryl, Dr. – ústav geochemie, mineralogie a nerostných zdrojů Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze
4. Prof. Ing. Jiří Máca, CSc. – děkan stavební fakulty ČVUT v Praze
5. Ing. arch. Eva Strejčková – správce mostu, mostní oddělení Technické správy komunikací hl. m. Prahy a.s.
6. Bc. Ondřej Krutský – vedoucí oddělení mostního okruhu odboru investičního MHMP
7. Ing. Daut Kara – nezávislý odborník, specialista na rekonstrukce historických mostních objektů
8. Mgr.Kristýna Drápalová – asistentka předsedy výboru Zastupitelstva hl. m. Prahy pro územní rozvoj a památkovou péči

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Cestovatel
Host
Cestovatel

Tak podstatou by kromě výměny zvětralých lícových mostních kamenů mělo být celkové „vyšamponování“ Karlova mostu, včetně staroměstské i Malostranské mostecké věže a soch na mostě, dále oprava a doplnění opadané sgrafitové omítky na menší ze dvou věží na malostranské straně mostu. Tedy stejná technika jako při vyšamponování Národního divadla, Rudolfina či věží a velmi mohutných soch na historické budově Hlavního nádraží. Viz úvodní fotka článku – původně to byly krásné světlé pískovcové kvádry, věže a sochy – a za těch 600 let a zejména posledních 200 let co se těží a pálí uhlí, a posledních 100 let co se pálí… Číst vice »

VS
Host
VS

Vážený pane Sůro,

opravte, prosím, písmeno M na malé ve spojení „Karlův most“ v první větě prvního odstavce (dále v textu i v titulku je to ve chvíli psaní tohoto příspěvku podle všeho správně).

Předem děkuji a přeji hezký den.

noerf
Host
noerf

Komise by stačila tříčlenná s lidí na 3.-5. místě seznamu, naopak někteří lidé v komisi jsou snad jen do počtu pro uplatnění práva silnějšího.

Kubrt
Host
Kubrt

Je dobré dát do komise všechny „zájmové skupiny“, aby se eliminovaly jejich post-stížnosti.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To sice ano, ale má to jisté nepříjemné stránky. Náklady na projekt X, z toho náklady na dozorčí komisi Y a mzdy pracovníků Z. Ad absurdum může Y převýšit Z, tedy dozorčí komise bude dražší než samotná oprava.

Pumpičkář
Host
Pumpičkář

Pořád lepší než měnit projekt uprostřed realizace, protože si nějaký opomenutý stakeholder začne stěžovat.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Od toho je snad stavební povolení, aby se na nějakého gondoliéra s bidlem nezapomnělo.