Letectví Letiště

Karlovarský kraj doplácí na své ztrátové letiště, pošle mu dalších osm milionů korun

Už historický snímek karlovarského letiště, kde vedle sebe stály letadla již zkrachovalých Central Connect Airlines a ČSA. Foto: Letiště Karlovy Vary
Už historický snímek karlovarského letiště, kde vedle sebe stály letadla již zkrachovalých Central Connect Airlines a ČSA. Foto: Letiště Karlovy Vary

Radní Karlovarského kraje rozhodli o zaslání mimořádné platby ve výši 8 milionů korun společnosti Letiště Karlovy Vary. Má pokrýt hlavně očekávanou ztrátu za letošní rok. Vyplývá to z usnesení Rady Karlovarského kraje.

„Příplatek mimo základní kapitál je určen k pokrytí předpokládané ztráty společnosti v roce 2019 a k financování provozních výdajů společnosti, což umožní zachování funkčnosti letiště Karlovy Vary jako veřejného mezinárodního letiště s vnější schengenskou hranicí,“ uvedla mluvčí Karlovarského kraje Jana Pavlíková.

Podle ní peníze z kraje pomůžou k tomu, aby bylo možné zajistit dodržení všech předpisů a zákonných požadavků, zejména v oblasti úrovně provozní bezpečnosti a ochrany před protiprávními činy.

Karlovarské letiště se podobně jako většina ostatních regionálních letišť v Česku potýkají se záporným hospodářským výsledkem. Některé kraje do letišť sypou dotace přes marketingovou podporu, jiné přímo do firmy.

Letiště dosud nezveřejnilo ekonomické výsledky za loňský rok, v roce 2017 prodělalo přes 15 milionů korun. Loni odbavilo 45 tisíc cestujících, což je meziroční nárůst o 115 %. Za nárůstem je především vstup společnosti Pobeda na linku do Moskvy.

Podle jednatele letiště Jiřího Pose za prvních pět měsíců letos v Karlových Varech odbavili 26 tisíc cestujících, což je meziroční nárůst o 71 %. Táhne ho především ruská společnost  Pobeda, jiná pravidelná linka na letišti aktuálně není. „Vzhledem k menšímu plánovanému počtu letů Pobedy v červenci a srpnu se dynamika v následujících měsících zpomalí a plánovaný počet odbavených cestujících pro celý rok je 55 tisíc cestujících,“ dodal Pos.

Letiště jedná o nových linkách zejména z tradičních východních trhů, jako je Rusko, Ukrajina a Uzbekistán. Zatím ale konkrétní dohoda nebyla uzavřena. Větší spolupráci s evropskými nízkonákladovými dopravci brání šířka dráhy 30 metrů, která je zejména pro Ryanair nepřípustná. Pobeda sice létá do Karlových Varů se stejným typem letadla, jako používá Rynaiar, ale šířka jí nevadí.

V Karlových Varech ale přesto zhoustne v příštích týdnech a měsících provoz. Vedení letiště podepsalo smlouvu se společností F-Air, která tu bude školit budoucí piloty. Proti byly obce v okolí, které se bojí většího hluku. Od F-Air by mělo letiště inkasovat zhruba 2,5 milionu korun ročně.

25
Diskuze

avatar
7 Komentáře
18 Reakce na komentáře
14 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
14 Autoři komentářů
Bob S.Apexželezničář v důchoduMartin V.Jackub Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Bob S.
Host
Bob S.

Přesunutí jednatele LKKV na ředitele asi moc letišti manažersky nepomohlo. Platí zde staré české přísloví o tom zvířeti a zlatém sedle. Toto letiště „zachrápalo“ již dávno. Když už nebylo schopno zajistit nějakou dotovanou linku na „západ“ (bohužel ta jedna podtřebovala své letadlo pro cesty do lukrativnější Izraele), tak se mohli prostřednictvím cestovních kanceláří a Karlovarského kraje pokusit stáhnout klientelu ze severozápadní části republiky. Svého času zde létal Tunisair do Monastiru, a TVS do Turecka s mezipřistáním v Pardubicích( a obráceně). Měli k tomu dobré podmínky. Zrekonstruonané letiště včetně zázemí, přilehlé volné parkoviště a vcelku bezproblémová silniční síť z regionu. Bohužel… Číst vice »

Apex
Host
Apex

Jak si představujete, že letiště zajistí dotovanou linku? Letiště může dát slevy ze svých služeb, ale nemůže dotovat linku, na to prostě nemá. Zadotovat by to musel kraj a nejlépe společně s podnikateli, kteří by ostatně nejvíce benefitovali z těchto cestujících. Problém je, že region na podporu pravidelné linky z veřejných prostředků nemá a zároveň podnikatelé zastávají názor, že to není jejich problém… A že se o to má postarat „erár“. Což vytváří začarovaný kruh. Co se týče charterů a létání trojúhelníků spolu s PED, tak historicky to fungovalo, ale doba se zmenila. Je to ekonomicky a provozně náročné a… Číst vice »

Bob S.
Host
Bob S.

Já jsem nepsal že by mělo nějakou linku dotovat Karlovarské letiště s.r.o.

VRT
Host
VRT

Takže si to shrneme. Brno, Ostrava, Pardubice, Vary, Budějce.
Asi jsme prostě jen bohatá země!

Martin V.
Host
Martin V.

Regionální letiště obecně si zažijí své chvíle slávy, když je konjunktura. Hlavní letiště nestíhají, všichni jsou plni optimismu, a tak se buduje a létá. Když pak ale přijde jakákoli krize (ekonomická, politická, nebo prostě jen na půl roku uzemní pár MAXů), tak se začne optimalizovat a první, co se ořeže jsou tato regionální letiště. To je jako když je velký mráz – omrznou vám prsty na rukách a na nohách, ale jádro zůstane v teple a vy přežijete. No a v českých podmínkách je tím jádrem Praha. Podle statistik loni připadalo na regionální letiště dohromady jen 6 % cestujících, zbylých… Číst vice »

Apex
Host
Apex

U LKKV se ukazuje, že ani výměna ve vedení není samospasitelná, dokud majitel, tj. kraj, nepochopí, jak provoz na regionálním letišti, potažmo letecká doprava, funguje. Očekávat, že se vrátí doby, kdy létali bohati klienti a letecké společnosti platily plné ceny, je pryč. Ale hlavně musí podpořit zájem o to, aby klienti chtěli do Varů létat. Hledat dopravce bez toho, aby bylo koho vozit, je nesmysl a nefunguje to nikde, na žádné regionální letiště dnes nezačne letecká společnost létat bez záruky, že provoz bude profitabilní.

Bob S.
Host
Bob S.

V Jáchymově je rovněž nemalá část zámožné arabské klientely, tyto však vozí mikrobusy z Ruzyně.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To je možné, ale sama pouhá tato klientela by asi separátní let do / z Karlových Varů nenaplnila a do Teplic je z Ruzyně asi blíže než z KV (minimálně časově), takže ani s „pomocí“ tamní klientely se příliš počítat nedá – ale kdo ví, třeba by to někdo zorganizovat dokázal …

milanek
Host
milanek

Ale tak tady je situace trochu jiná než jinde v regionech, Karlovy Vary žijí z příjezdového turistického ruchu a toto je prestižní záležitost.

V.N.
Host
V.N.

Ano , toto je asi nejrozumnější co mohou zdejší politici udělat… to letiště stojí za to udržet a má obrovský význam. Určitě je taková podpora mnohem lepší než dotování nesmyslných linek pro pár vyvolených…

Kubrt
Host
Kubrt

No, obrovský význam… Kolik % návštěvníků KV a okolí se tam dopraví tím letadlem? Kdyby se tam nelítalo, jeli by tito někam jinam, nebo by nejeli vůbec? Tři rotace týdně a 1,5 hodiny jízdy na opravdové letiště nejsou známky letiště s obrovský významem. Ale OK, pokud to kraj povžuje za účelné, ať si to platí.

V.N.
Host
V.N.

Co byste dělal vy , být karlovarským krajským politikem ? Ono nejde pouze o Karlovy Vary , ale o celou západočeskou lázeňskou oblast , která je svým způsobem unikátní a atraktivní pro exotické cizince . Navíc vedle turistiky a lázeňství ten kraj nemá moc co nabízet. Co byste dělal vy , zlikvidoval byste to ? Osobně mě přijde podpora typu , že dosypu ztrátu a případně zadotuji (zlevním) letištní poplatky smysluplnější , než to , že si najdu nějakého joudu s nevyužitým letadlem , který se s ním 2x denně někam otočí…

AAA
Host
AAA

Mě by přislo smysluplnější aby se těch 122 km z Václava Havla dalo ujéct do hodiny (ať už vlakem nebo jinak) a bylo by to přínosnější nejen pro tůristi.

V.N.
Host
V.N.

Jenže to je běh na dlouhou trať. Takové řešení nebudete mít ani za rok , ani za dva roky , ani za pět let…

AAA
Host
AAA

ano, tuto trať běžíme již pouhých … 34 let ….

Kubrt
Host
Kubrt

Nehodnotím přístup krajské správy, jen polemizuju s tvrzením, že to letiště má „obrovský význam“. Nemá – to ukazuje jeho využití. Jestliže někam přiletí ob den jedno letadlo, zatímco na silnici I/6 nepřetržitě „teče“ proud aut a autobusů, plyne z toho, že obrovský význam má ta silnice, nikoliv to letiště.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Obrovský význam“ má v porovnání (toho významu) s ostatními českými letišti mimo Prahy-Ruzyně a skutečnost, že zajistit jeho snadnou provozuschopnost pro „jako veřejného mezinárodního letiště s vnější schengenskou hranicí“ chápe snad každý, přestože „hlavním městem Rusů v ČR“ už dávno nejsou Karlovy Vary, ale Praha. Mohamedáni mají sice své podkrušnohorské lázeňské centrum v Teplicích, takže pro ně karlovarské letiště zjevně až tak velký význam nemá, ale pro celou rozsáhlou oblast bývalého „CCCP“ mohou být Karlovy Vary v letecké dopravě stále dobrou destinací – rozhodně lepší něž třeba Ostrava nebo Brno.

Jen tak
Host
Jen tak

to letiste neni nijak dulezite.

lazne funguji i bez nej a nic mimoradneho neprinasi.

kdyby to bylo jak rikate, tak neni takovy problem tam mit vubec nejaky provoz.

Bob S.
Host
Bob S.

Tak se někdy zejeď podívat co je v KV za klientelu a kdo obsazuje pětihvězdičkové welnes hotely. Čeští pacienti na pokladnu nebo batůžkáři z býval NDR to nejsou. Nehledě na to že někteří pokračují dál do M.Lázní, Frantovek nebo za uranem do Jáchymova. A kolik letišť krom Ruzyně přináší něco mimořádného? V Budějovicích to budou vyhozené peníze, co tento region může nabídnout krom kaprů.

Jackub
Host
Jackub

Kdyby mělo „obrovský“ význam, tak není potřeba ho dotovat, aerolinky samy by stály o to na něj létat.

liberal shark
Host
liberal shark

No vida, a soudruzi z Budějovic klidně posílají desítky milionů ročně na letiště Planá, kam nelítá vůbec nic :-(.

jirka
Host
jirka

ale bude, letiště je dočasně uzavřeno právě kvůli stavbě

Apex
Host
Apex

No, general aviation asi neni provoz, ktery by CB spasil…

Bob S.
Host
Bob S.

A co by tam létalo?? Turistická letadla z Rakouska!

Luk
Host

Partneři



CSCARGO