Karlovarský kraj chce přeložku z Ostrova do Klášterce jen jako čtyřpruhovou
Silnice I/13 ve Stráži nad Ohří. Foto: Karlovarský kraj
Ministerstvo aktuálně řeší několikátou studii, která má ukázat, jakou variantu vybrat.
Ministerstvo aktuálně řeší několikátou studii, která má ukázat, jakou variantu vybrat.
Řekl bych, čtyřpruhové je dobrá volba, protože ten provoz je katastrofa, jel jsem tam a zpět o prázdninách a vléct se šedesátkou za náklaďákem až skoro do Klášterce je hnus. A ještě by to mohla být aspoň dálničního typu jako rychlostka, i těch 110 km/h by bylo příjemných 😉
Nedávno se mě někdo ptal, jak silniční doprava škemrá o stavby. Tady na této stavbě je to názorně ukázáno, že chtějí víc než je nutné.
Tak ono je to zřejmě i logické řešení. Po Ostrov čtyřpruh od Chomutova dále čtyřpruh. Takže ten zbytek ve střídavém tripruhu? D6 je alternativa ale ne pro sever Čech, který i tak nadále bude odsouzen dojet k Praze a za absence severního obchvatu pokračovat dále.
Jsem z Klášterce a jezdím docela často do Plzně právě přes Karlovy Vary. Když si uvědomím, jak je to složitý terén, tak si teď neumím živě představit, kudy by silnice mohla vést…. Nejlepší varianta by byla prostě v korytě řeky a druhá varianta by byla vyhnat to do lesů a hodit to tunelu pod zem, ale to jsem se až moc zasnil…..
Tak úseky Ostrov-Damice a Boč-Klášterec jsou celkem jasný. Co naplánovat mezi tím, je dost tvrdý oříšek. Ohře, silnice, železnice, Stráž nad Ohří, vlevo NPR Nebesa, vpravo vojenský újezd a Korunní Kyselka. Tam asi jedině naplánovat nějaký ultimátní tunel, jinak to ani neprojde přes EIU. A to jsem všemi deseti pro přestavbu úseku, jen moc není kudy to naprojektovat.
Pristup Karlovarskeho kraje mi prijde velice rozumny, tripruh az na velmi specificke okrajove pripady a lokality s velmi malym (!) provozem spise skodi do budoucna nez pomaha. Proto rozhodne ctyrpruh, spis bych tripruh zvazoval jen v opravdu nutnych pripadech. Tripruh u pretrasovane I/43 je take uplne zavadejici.
Bohužel zas všichni uvažují s řešením „na furt“ o to v zajetých zanormovaných kolejích, protože to jinak neumíme. Výsledkem bude, že to nebude nikdy. Za mě je to ideální kandidát udělat zde 2+2 v polovičním profilu, čili si to nachystat na snadný upgrade, až tam za 20 let ty intenzity narostou resp. až se stát probudí a začne reálně stavět kapacitní sekundární silniční/dálniční síť mezi krajskými městy.
Tenhle budoucí „snadný upgrade“ u nás dobře známe, viz D3, D11, I/37 atd.
…a taky i D4 (R4)
Je krásné, jak se na silnicích a na železnici uvažuje.
Já bych Karlovarským vzkázal následující: 1. Buďte rádi alespoň za plán dostavby D6. Z dopravního a ekonomického hlediska je to předimenzovaný nesmysl. Já osobně čekám, že to bude jedna z prvních staveb, které padnou za oběť budoucím úsporám, až se začne řešit poměr příjmů SFDI a plánovaných výdajů. 2. Čtyřpruhová I/13 z Klášterce do Ostrova je sci-fi. Nejde jen o nízké intenzity provozu, ale i o terénní podmínky, které budou žádat enormní výdaje. A propos, náklad z Polska do Bavorska by měl jezdit vlakem, a ne po silnici středem krajského města. 3. Protažení D6 může vést k tomu, že průtahem… Číst vice »
Než začneš někomu něco vzkazovat, bylo by dobré si uvědomit, že ty terénní podmínky si žádají enormní výdaje už dnes.
Ono spadnout 120 metrů výšky a pak se zase drápat 80 metrů nahoru, navíc v nepříjemných zatáčkách, fakt není zadarmo…
A to má s tím, zdali tam bude dvojpruh, třípruh, nebo čtyřpruh souvislost jakou?
A Ty někde nějak smysluplně argumentuješ pro nějaký dvou- či třípruh místo čtyřpruhu?
Ať ten Tvůj vzkaz čtu popředu nebo pozpátku, nevidím tam nic než zabití té přeložky jako takové.
Pane doktore, že jejich čtenářská gramotnost pokulhává, jsem si všimnul už dříve. Napíšu tedy pro ně polopatě: nerozporuji novostavbu přeložky, ale to, aby byla rovnou v uspořádání 2+2.
Že druhý tubus tunelu, nebo druhý most pro dva pruhy navíc výrazně zvýší investiční i následné náklady jistě vědí i oni.
Soudě podle dalších reakcí to tam nenašlo víc lidí, takže jestli moje čtenářská gramotnost pokulhává, tak ta jejich pisatelská je úplně beznohá, pane demografe. Anebo spíš bezduchá, to jsou pak i čtyři nohy -gh-.
Na tohle opravdu musím reagovat – to mě vážně zvedlo že židle..! Drahý Gejzo: 1.) Bylo by fajn kdybyste se někdy po 1/6 do KV projel – já tam jel naposledy tuhle neděli a od konce dálnice u Nového Strašecí až do do samých KV to byla v opačném směru na Prahu nekonečná jednolitá fronta stojících nebo jen velmi pomalu se šinoucí vozidel – vypadalo to jak exodus… Víc aut už se na tu silnici prostě nevejde!!!!!! Ta dálnice je urgentně potřeba „jak prase drbání“ 2.) Úsek 1/13 mezi Ostrovem a Kláštercem je SKLONOVĚ VELMI NÁROČNÁ VELMI KLIKATA LOCHNESKA –… Číst vice »
1.) Už jsem psal u I/6 dříve, ale zopakuji. ČR není tak bohatá, aby mohla dimenzovat silniční síť na intenzity provozu v pátek a v neděli odpoledne. Mnohem efektivnější je tu zátěž rozložit. Všichni Pražáci a polopražáci přece nemusí jezdit na venkov a zpět v době těch největších špiček. 2.) Píšu, že 2+2 je sci-fi. Proti novostavbě 1+1, nebo 2+1 nic nemám a naopak ji podporuji. 3.) Obchvat KV je nereálný. Jižně od města je CHKO, která nelze podejít (ochranné pásmo zdrojů minerálních vod), severně od města je velmi hustá síť sídel a taktéž členitý terén. Také dělat obchvat, který… Číst vice »
Severočeská magistrála je potřeba dodělat – bohužel se ale vyhazují peníze oknem za dálnice typu D55 Zlín – křižovatka D55/D1/D49 kde na celé trase vubec nikdo nejezdí – jela jsem tam po 13h a potkala jsem jen jedno auto v protisměru na celé trase!!! Na takovéhle očividné zbytečnosti evidentně peníze jsou.. Ale aby se postavila kapacitní silnice v podhorském a horském terénu, která desítky let zoufale chybí, spojující velká krajská a regionální sídla – na to peníze nejsou… !!!!
A projel jste se po silnici I/6 poslední dobou z Prahy do Karlových Varů? Slušně průjezdné akorát v době, kdy mají kamiony zákaz jízdy. Jinak se pořád couráte v nějakých kolonách, protože kamiony ta stoupání nedávají žádnou slušnou rychlostí. Zrovna nedávno tam byla nějaká stará Tatra, která se do nějakého z těch kopečků ploužila sotva 40 km/h. A ačkoliv je tam celkem dost slušných úseků, kde se dá předjíždět, tak kvůli intenzitě provozu nepředjedete nic třeba i celý mezidálniční úsek od Krušovic do Lubence, tedy nějakých 30 kilometrů. Z čeho tedy soudíte, že D6 je předimenzovaný nesmysl? Ohledně podkrušnohorské magistrály… Číst vice »
Jasně, ale proč se pro kapacitní tahy neuvažují nejprve pořádné koleje? Jako že za 50 let budeme chtít ještě více přeprav, a ještě výhradně na kamionech? Super představa…
No ano, jachtu k moři si přece naložím na vagón, zimní vybavení na hory povezu na dvoukolaku na nádraží a co třeba kdyby někdo dělal potápění, to si zavolá drážního kurýra…… Fanousi ty fakt bavíš.
Ano, existují motoristé, kteří mají objektivní důvod pro použití IAD. Ale také existuje spousta takových, kteří autem jezdí jen kvůli lenosti a pohodlnosti. A také proto, že je k tomu politika státu založená na motoristickém populismu nabádá. Mj. tím, že v nákladech na IAD nejsou zahrnuty všechny související výdaje a externality.
To IMO neznamená, že by střídavá 2+1 spolu s obchvaty obcí reálnému provozu na dlouho nestačila. Po šestce jezdím několikrát za rok a skoro vždy se modlím za brzké dojetí na úsek, kde je ve stoupání pruh navíc (nebo kde je už D6). Jenže těchto míst je (zatím) málo, takže ona radost z krátké plynulé jízdy trvá jen chvilku. Od KV se dá celkem dobře dojet až ke křižovatce u Jesenice, pak holt je to do Krušovic utrpení. Kdyby těch stoupání se dvěma pruhy bylo víc (třeba u Malměřic), nebo byly delší (u Bílence), tak by mi to v 95… Číst vice »
Pokud byste jel 90, jak máte, tak je I/6 zcela v pohodě. Prakticky nikoho nedojíždíte a to, co dojedete v pohodě předjedete na stoupacích pruzích, kterých je docela dostatek.
Kamióny jezdí tak cca 88 km/h, do stoupání cca 80 km/h.
Jenže tuto silnici naprostá většina řidičů považuje alespoň podle rychlostí za dálnici již nyní a pak si stěžují, že se tam nedá předjíždět :-).
5 let jsem dojížděl Sokolov – Praha a i nyní si jí dávám tak 2x měsíčně, znám jí jak své boty…
Právě že těch +/- 90 jezdím (tachometrově okolo 95), ale fakt zdaleka všechny kamiony nejezdí ve stoupáních a zatáčkách 80+. O akceleraci po skončení obcí nemluvě. Pak stačí jeden, za kterým se udělá vláček, který se před něj v klasickém úseku 1+1 při dodržení devadesátky reálně nedostane.
Nevím, pane Gejzo, co je příčinou vaší opakovaně vyjadřované animozity vůči Karlovarskému kraji … Víte, dopravní stavby obecně mají vždy několik rozměrů. Krom hledisek ekonomických, mají také třeba rozměr dopravní a sociální (krom dalších). Je vždy otázkou, co ta která stavba za vynaložené prostředky kraji přinese. I když dost často nesouhlasím s rozhodnutími KV kraje, zejména se stanovisky pana Kulhánka, v tomto případě musím dát kraji za pravdu. Tento desetiletí zanedbávaný kraj potřebuje prostředky pro rozvoj, tvorbu pracovních míst, mobilitu pracovní síly. A to bez vyspělé dopravní sítě opravdu nepůjde. Ten kraj nemá ani rychlé, přímé žel. spojení s Prahou,… Číst vice »
Možná se KV kraj příliš vymyká jeho teoriím…
Já proti KVK žádnou animozitu nemám. Jen mám jiný názor na to, jak by měl stát podporovat jeho rozvoj. 1. Je sporné, zdali kýžený rozvoj přinese výstavba hned několika komunikací dálničního typu. Viz Portugalsko… Já bych např. šel cestou přemístění některých univerzitních fakult do KV, rozmístění organizací zřizovaných ministerstvy po statutárních městech v ČR, vybudováním strategické průmyslové zóny + investičními pobídkami pro vybrané druhy investic, podpory regionálního školství (mj. s důrazem na výuku NJ v KVK a s důrazem na profese a kompetence s perspektivou na trhu práce). Nehledě na možnosti, které skýtá např. Fond spravedlivé transformace (které pohříchu nebudou… Číst vice »
No vidíte, váš bod 1 jen podporuje to, co jsem napsal. Všechny Vámi vyznačené body předpokládají mj. kvalitní dopravní obslužnost, rychlá a kapacitní spojení. Projektovat a stavět pouze podle aktuálních potřeb a ekonomických parametrů, bez jakékoliv vize či dlouhodobé účelové a rozvojové koncepce (ekonomické, dopravní, sociální… ), je jen mrháním prostředky. Nejenže by se nedosáhlo kýženého výsledku, ale problém by se vám dřive či později vrátil. Pokud jde o silniční síť KV kraje, tak páteří jsou jen dvě významné komunikace (D6, resp. I/6 a I/13), které doplňuje I/20. Zatímco D6 v kraji stále vede v podstatě od nikud nikam, I/6… Číst vice »
Mýlíte se. Lokalizace institucí a nových pracovních příležitostí by naopak měla přispět k omezení vyjížďky z KVK za zaměstnáním (a studiem) a tím ke snížení poptávky po kapacitních komunikacích. Vy tady šíříte mantru o tom, že je potřeba dimenzovat silniční komunikace na hypotetický budoucí růst intenzit provozu, ale to je ve flagrantním rozporu s našimi energetickými (i fiskálními) potřebami (energie bude málo a bude potřeba s ní šetřit). Nehledě na to, že v ČR existují stovky úseků silnic, které nevyhovují ani současným intenzitám. KVK je spolu s ÚK nejvíce zaostávajícím krajem, ale také je to nejmenší kraj v ČR. Přece… Číst vice »
Sorry, nebyl jsem, nejsem a zřejmě ani nikdy nebudu občanem KV kraje. Já jen vnímám to, s čím skoro denně přicházím do styku ve své práci a čeho jsem svědkem při místních šetřeních. Víte, chtělo by to méně nimbysmu a více studia relevantních dokumentů.
Jaképak relevantní dokumenty máte na mysli?
A propos: silnice I/21 má charakter dálničního přivaděče z D5 (Bor) do ML a Chebu, zatímco silnice I/20 má evropský statut jako E49. Srovnávejte srovnatelné…
Martine, relevantní je intenzita provozu a když už nějaký evropský statut, tak TEN-T. E je jen přežitá značka na mapě.
Co se týče D6 na hranice, tak by Němci mohli z velké části rozšířit B303 na A70 a dotáhnout až do Bayreuthu. Ta B303 na to většinou parametry má už dnes (stačilo by rozšířit na 2+2). Každopádně by se po dostavbě D6 z toho stala celkem zajímavá alternativa pro cesty do Frankfurtu a Porýní, oproti D5+A6/A3 by to nějaké kilometry ušetřilo.
Hlavně kolem Bayreuthu a Bamberku pracuje hodně Čechů a je docela opruz muset to objíždět kolem Hofu. A jet po B303 na Kronach a Coburg je za trest, stačí dojet kamion, kterej může po bundesce maximálně 60km/h.
Jasně, a veškerý tranzit povede středem Karlových Varů…
A Von není obchvat KV v plánu?
Varianta „šoupneme to o kus dál“ a tím „máme vyřešeno“ také není optimální.
Oddělení tranzitu od místní dopravy není ke škodě prakticky nikdy – snad jen v případě, kdy se zdrojová/cílová doprava napojuje s příliš velkou zajížďkou.
Karlovarský kraj je, co se týká dopravy, velmi velkorysý.
– sponzoruje své prodělečné letiště
– sponzoruje lety cestovních kanceláří
– chce rozšiřovat ranvej za nejméně tři čtvrtě miliardy korun
a z nepochopitelných důvodů očekává, podobný přístup i od ŘSD.
Nejsem zastáncem 3-pruhových komunikaci, ale tímto přístupem si KVK zadělává na to, že v dnešní finančně napjaté době, bude tato akce následovat osud železničního spojení Praha – Liberec = x různých studií a skutek utek.
Jen pro porovníní:
Silnice I/20 CB – Písek: v roce 2021 Protivíně nasčítáno 11 tis. vozidel, plánován také pouze 3-pruh, taky přivaděč k dálnici.
https://www.czso.cz/csu/xc/intenzita-dopravy-v-jihoceskem-kraji-za-pet-let-vzrostla
a to tam časem ta doprava mezi ČB-Písek ještě naroste 😉
No jasně, zvláště když ještě souběžně s podporou přílišné závislosti na jiných zazdíváme železnice.
Pane Frantičku, vaše nenávist ke všemu, co jezdí s gumovými koly vám asi zatmívá mozek.
V opačném případě byste si lehce dohledal informace, že je záměr celou trať CB – PL zdvojkolejnit a zrychlit. V západočeské části se už konkrétní kroky učinily a Jihočeský kraj záměr SŽ presentuje na svém webu „Dopravni stavby“ a podporuje. Další aktuální info je t5eba tady:
https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/zpravy/zeleznice-plzen-ceske-budejovice-druha-kolej-doprava-vlak.A220503_141142_budejovice-zpravy_tok.kraj-jihocesky.cz/cs/modernizace-trate-nemanice-protivin-vcetne-pisek-mesto-vcetne
Omlouvám se všem za překlepy, ale předchozí příspěvek, na který jsem reagoval, mně „učinil příliš emotivním“ podobně, jako to dokáže snad jen místní visionář, pan vtvt.
Má ty svatá prostoto.
Čím víc pruhů, tím víc Adidas.
Stavět dálnici v místech, kde jezdí 5 tisíc aut denně (Cheb-hranice CZ-DE) je nesmysl. Smysl to začne dávat možná až když Němci postaví tu svou část, do té doby by to bylo zbytečné plýtvání prostředky. I/6 má jak na české tak na německé straně velmi slušné parametry a I/64 by si akorát zasloužila lepší obchvat Hazlova a odstranění několika esíček.
K té hranici je to jen kousek a navíc to u hranice tak trochu reprezentuje náš stát a taky to cosi naznačuje sousedům. Dálnice jen do posledního města a k hranici nic?
Naznačuje „ještě více přeprav na silnice“, nic víc. Kromě toho slabší přeshraniční frekvencí je často argumentováno proti obnově třeba jen pár kilometrů kolejí, o zkapacitnění železnice nemluvě. Nebo už i silnice chcete stavět hlavně pro parádu?
Pane Františku, železnice se nestaví a silnice ano, že?
Ano, tak je to správné. Pan politik chce, dupe a bouchá pěstičkami do stolu. Předmětný úsek Ostrov-Klášterec má 7 tis aut/24 h, Cheb-hranice 4 tis aut/24 h. Zde se 4 pruhy opravdu vyplatí. A hlavně zaplatí, že pane hejtmane? Oproti tomu například I/3 u Benešova 21 tis, při napojení na D1 26 tis, uspořádání 2+1, dvoupruhových silnic přes 15 tis aut hafo. S 11,5 pobere bez problému do 15 tis, nabízená 2+1 by měla zvládnout 22 tis. vozidel. V ČR chybí tisíce kilometrů kvalitních silnic a obchvatů měst a vesnic, ale budeme dělat Podkrušnohorskou magistrálu. Nová SSÚD Ostrov nad Ohří… Číst vice »
Na jednu stranu chápu Váš názor, který má rozumné argumenty, na druhou je třeba se podívat, které regiony má zamýšlená silnice spojovat, jaké má parametry, zda to není důvod, proč tam tudy toho tolik nejezdí a zda by si ty regiony nezasloužily trochu rozhýbat… Pokud by byla tato spojnice vybudována již dříve, možná by odpadla stavba D7 nebo D6…
Tak máme ty studie… a neměly by právě ty studie na toto odpovědět? Jestli má ta trasa do budoucna potenciál?!
Studie jsou záležitost ekonomická. Pokud nevyjdou, může se o stavbě ještě rozhodnout politicky, ve smyslu sice jste konec světa, ale úplně na vás nekašleme…
Tak ale jde o socio-ekonomické studie. čili jezdí tam pár aut, studie asi neprokázaly efektivitu vynaložených nákladů na dálnici, tak nehledě na to jestli jde o pr*el světa nebo jeho střed, prostě vyhozené peníze.
Rozhýbat = dovylidnit po silnici? 🙂 Fakt je ideálem živého kraje co nejvyšší objem tranzitní dopravy, ještě k tomu silniční?
No po kolejích to tam evidentně nedojede.
Jj, přesně tak to je. A že zrovna KV kraj je třeba poněkud popostrčit o tom nemůže být pochyb.
Nepoužívané vozovky vypadají jinak než 200 vozidel za hodinu.
Hádám tak 200 vozidel ročně, někde v lese vč. malotraktorů na nezpevněném povrchu?
Pane Pako, všechny argumenty chápu, ale když chci jet v dobrém čase slušně za Cheb a jsem z Ústí, tak jedu na druhé straně Krušných hor u sousedů. Není to ostuda našeho státu? Já myslím, že je. Jsem pro 4 pruhy podél hor a konec D6 na hranici. Problém I/3 je jinde. Je potřeba D3 v celé délce. Proč má v tomto srovnání trpět kvůli chatařům z Prahy celý severozápad?
Ostuda, že nemáme „konkurenční dálnici“, ať je těch asfaltových ploch a aut co nejvíce? Nikdo nemusí trpět, lze zlepšit železnici a motivovat lidi k jejímu užívání, když už nejsme schopni oživit kraje zevnitř. Málokdo je na auta jiných zvědavý. A jestli vám vyhovuje německá dálnice, užívejte ji nadále.
Pane kolego, platil jste někdy vlak v Německu? Když nemají akci, tak to není levné. Až zase s rodinou pojedu, tak si přijdu k vám pro dotaci.
Výsledkem absence slušné komunikace na naší straně Krušných hor je nutnost jejich dvojího přejetí, spojené s dvojím nabráním a ztracením výšky a tedy i vložením a zmařením energie. Je zvláštní, že tohle našemu ekofanatikovi nevadí…
Ale podkrušnohorská magistrála jako kapacitní tangenta mezi D6, D7, D8 podle mne smysl dává… A pokud máme do Ostrova 4 pruhy a z Chomutova 4 pruhy, je logické nedělat mezi nimi úzké hrdlo…
Konečně někdo s mozkem.
Jaképak úzké hrdlo? 2+1 je IMO opravdu dostatečná kapacita, pokud bude rozumně trasovaná. Zdaleka ne všechno, co po I/13 jede, je tranzit mezi Chomutovem a Karlovými Vary. Část bude vždy doprava do lokálních center (Kadaň, Klášterec, Ostrov) nebo napojení na jiné silnice (I/25) a v meziúseku bude hustota provozu nižší.
Ono si to trasování nejspíš vyžádá poměrně dost tunelů a tunely je setsakra dobré mít směrově oddělené. Navíc tunel pro 2+1 pruhy má skoro stejnou plochu výrubu jako dva tunely po dvou pruzích.
Redukce na 2+1 je tudíž ukázkovým šetřením na nesprávném místě.
Velmi slozity teren (prirodni park, prevyseni, Ohre), hodne studii a rozdilnych nazoru na ne a dalsi spousta zatim neznamych faktoru ktere budou mit na tu technickou-ekonomickou studii vliv (velikost prumyslove zony Ostrov, napojeni na dalnicni sit, Skywalk Klinovec). Tady zadny rozhodnuti do r. 2030 nepadne.
Doporučil bych na základě posledního odstavce i odkaz na D6 – dobudování úseku na hranice s Bavorskem.