Karlovarský a Plzeňský kraj chtějí nové spěšné vlaky, které propojí jejich největší města
Na trasu mezi Plzní a Karlovými Vary by v budoucnu mohly vyjet nové přímé spěšné vlaky. Za půl miliardy korun
Na trasu mezi Plzní a Karlovými Vary by v budoucnu mohly vyjet nové přímé spěšné vlaky. Za půl miliardy korun s podporou evropských dotací z Operačního programu Doprava je chtějí pořídit Plzeňský a Karlovarský kraj. Karlovarský kraj současně potvrdil zájem na protažení trasy pendolin dosud nocujících v Chebu až do krajského města.
Plány na novou linku potvrdili hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard a náměstek pro dopravu Karlovarského kraje Martin Hurajčík. Jako první o nich informoval časopis Železničář Českých drah.
„Děláme vše pro to, aby vlaky mohly vyjet v prosinci roku 2019,“ řekl Bernard. Podle něj to ale záleží i na tom, zda se podaří na nákup elektrických jednotek pro tuto trasu získat dotaci. Kraje chtějí menší elektrickou jednotky pro 140 cestujících; celkem chtějí pořídit čtyři.
Spojení mezi oběma městy dnes není rozhodně ideální vlakem ani autobusem. Přímé vlaky neexistují, rychlíky se v Chebu míjí. Rychlík z Karlových Varů přijíždí v .29 v lichou hodinu, z Chebu do Plzně odjíždí Západní expresy ve . 33 v sudou hodinu. Trasa po železnici přes Cheb je téměř dvakrát delší, než po silnici. „Chceme spojit nejen krajská centra, ale i menší města a obce na Karlovarsku a Plzeňsku. Jízdní doba se velmi blíží jízdě rychlíku – na zhruba stošedesátikilometrové trase na něj spěšný vlak ztrácí asi patnáct minut, což je jistě přijatelné. Spěšný segment tady prostě chybí,“ řekl v Železničáři šéf karlovarského regionálního obchodního centra Vladimír Omelka. Ten mluví o startu spíše v roce 2020.
Náměstek hejtmanky Karlovaského kraje také potvrdil snahu prodloužit zajíždění pendolina až do krajského města. Dosud končí v Chebu. Podle něj hned po nástupu do funkce zjistil, že projekt nového nádraží v Karlových Varech nepočítá technologicky s odbavováním vlaků, jako je pendolino. „Protože Karlovy Vary jsou krajským městem, a navíc s velkým turistickým významem, přišlo mi vhodné, aby byla při rekonstrukci nádraží vybudována i potřebná infrastruktura pro tyto vlaky. Požádal jsem Správu železniční dopravní cesty o doplnění projektu a musím říci, že mi velmi vyšli vstříc. V současnosti diskutujeme společně se SŽDC a Českými drahami o tom, kdo osadí technologii,“ řekl Hurajčík.
Jde například o zařízení pro napouštění vody, nabíjení baterií nebo čištění toalet. „Tuto technologii by mohly využívat i nové vlaky, které chceme za asi půl miliardy korun pořídit ve spolupráci s Plzeňským krajem s dotací z Operačního programu Doprava,“ dodal Hurajčík.